Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoittavat esimerkit Britanniasta: veden yksityistäminen, ja alkoholin kotiinkuljetus

Vierailija
18.06.2026 |

Yle: Alex Hughesin sisko kuoli kännättyään kotonaan rajattomasti – Hughesilla on nyt painava viesti Suomeen

Britanniassa voi ostaa alkoholia kellon ympäri. Pikalähetit tuovat pullot kotiovelle hetkessä. Siskonsa alkoholille menettänyt Alex Hughes varoittaa nyt Suomea. (...) Hughes on nähnyt alkoholin etämyynnin huonot puolet liian läheltä. Siskon ja hyvän ystävän juominen karkasi käsistä pikalähettipalvelujen avulla. Molemmat ovat nyt kuolleet.

30-vuotias Zoe-sisko jäi koukkuun pikalähettipalveluihin, kun hän muutti asumaan yksin. Seitsemän kuukauden jälkeen muutosta heinäkuussa 2023 hän oli jo kuollut. Hän kaatui kotonaan portaissa päihtyneenä.

– Zoe heräsi yhdeksältä. Yhdeltätoista hän oli jo taatusti humalassa. Iltapäivällä kello kahdelta hän taas heräsi ja tilasi lisää, Hughes kertoo Ylelle Keski-Englannissa Nottinghamshiressa.

https://yle.fi/a/74-20230591

Sopii katsoa ja varoa.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos itselleni olisi jotenkin tärkeää saada alkoholi kotiin kuljetettuna, niin vakavasti miettisin omaa alkoholikäyttöäni. 

Minä en ole vuosikausiin maistanutkaan alkoholia, mutta olen ajatellut tilata pari pulloa viiniä, kun kotiinkuljetus tulee mahdolliseksi. Olen nämä vuodet muuten ostanut myös kaiken ruoan ja muun kotiinkuljetettuna. Minun ei tarvitse ajatella omaa alkoholinkäyttöäni vakavasti eikä millään muullakaan tavalla.

Siitä se lähtee. Yllättävän helppoa päätyä heikolla hetkellä ostamaan sitten pullo jos toinenkin ja sitten aina vaan lisää kun olet entiset juonut, ja edelleen vaan hoet että ei koske sinua sellaiset joihin heikommat ihmiset vaan sortuu.

Ajaa, sellainen olkiukko tänään. Kaikki eivät kuitenkaan ole heikkoja, kuten sinä uskot olevasi. 

Ei tässä ole nyt kyse yksilötasosta tai minusta. Helpompi saatavuus johtaa myös isompiin ongelmiin joidenkin kohdalla. Ei suurimman osan, jos nyt ei lasketa kansanterveydellisesti että ei se alkoholi kenellekään terveysjuoma ole, vaan haittoja tulee jo pienistä määristä pienempiä.

Kylläpä sinä yksilöit ja kohdistelit tuossa edellä. Ettet vain kännissä siellä kirjoittele?

Vierailija
22/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ihan vahingossa itseään kännää hengiltään. Siinä pitää olla ihan aikomus

Kun on tarpeeksi kännissä ei tiedosta tilaansa ja voi vetäistä sellaisen määrän että henki lähtee. Monet alkoholistit juovat ihan juomisen vuoksi ja jossain vaiheessa keho pettää ja henki lähtee. Aina se ei ole se alkoholi mikä tappaa, jos sammuu kun liesi jää päälle voi tulla tulipalo, voi kaatua pahasti jne.

Ja miksi ylipäätänsä kännätä siihen pisteeseen että järki lähtee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sama ilmiö kuin veikkauksen peleissä. Muutama pelaa pelikoneissa vähän liikaa niin joudutaan heidän takia viemään ilo kaikilta eli vahva tunnistaminen jne.

Jos joku juo itsensä hengiltä kotona niin näitä puisto setiä on meillä nyt ja ne istuu talvet lähi baareissa tai kotona dokaamassa. Se että saako ne viinan helposti vai hankalasti on naurettava keskustelu sillä meillä tulee sisällissota jos laitetaan kaikki alkoholi alkoon.

Samalla periaatteella kaikki kovatkin huumeet vapaasti ostettavaksi marketeista ja jopa kotiinkuljetuksella. Jos joku narkkaa niin se on hänen yksityinen ongelmansa.

Vierailija
24/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos itselleni olisi jotenkin tärkeää saada alkoholi kotiin kuljetettuna, niin vakavasti miettisin omaa alkoholikäyttöäni. 

Minä en ole vuosikausiin maistanutkaan alkoholia, mutta olen ajatellut tilata pari pulloa viiniä, kun kotiinkuljetus tulee mahdolliseksi. Olen nämä vuodet muuten ostanut myös kaiken ruoan ja muun kotiinkuljetettuna. Minun ei tarvitse ajatella omaa alkoholinkäyttöäni vakavasti eikä millään muullakaan tavalla.

Ai, no aika erikoinen syy alkaa käyttämään alkoholia tällaisen uudistuksen takia. 
Eikö tämä sinun toimintasi nimenomaan osoita että tämä laki lisää alkoholin käyttöä? 

Enköhän minä olisi keksinyt jonkin tavan ostaa alkoholia, jos sitä tekisi niin mieli. Älä viitsi pitää minua yleistävänä esimerkkinä, kun et näemmä oikein hahmota asiaa.

Vierailija
25/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen on rakennettu yksi hienoimmista vähittäismyyntiketjuista maailmassa: ALKO. Asia jota muiden maiden pitäisi seurata ja ottaa mallia Suomesta. No Ruotsi, Norja ja Kanada on näin tehneet. Mutta mitä suomalaiset? Haluaa romuuttaa koko järjestelmämme. Alkoholistit ja reikäpäät luulee, että myynnin vapauttaminen olisi hienoa ja eurooppalaista. Kokoomus ja K-kauppiaat haluaa tunkea alkoholimyynnin tuoton omiin taskuihinsa, sen sijaan että valtio saa ne rahat? 

Vierailija
26/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sama ilmiö kuin veikkauksen peleissä. Muutama pelaa pelikoneissa vähän liikaa niin joudutaan heidän takia viemään ilo kaikilta eli vahva tunnistaminen jne.

Jos joku juo itsensä hengiltä kotona niin näitä puisto setiä on meillä nyt ja ne istuu talvet lähi baareissa tai kotona dokaamassa. Se että saako ne viinan helposti vai hankalasti on naurettava keskustelu sillä meillä tulee sisällissota jos laitetaan kaikki alkoholi alkoon.

Kai sama argumentti loogisesti pätee muihinkin päihteisiin?

Vierailija
27/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haitallinen alkoholisteille. Ei tavallisille ihmisille

Vierailija
28/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kannata sitä, että ongelmatapausten takia kaikkien muidenkin pitäisi kärsiä. Jos aikuinen ihminen ei itse ota vastuuta elämästään, ei siitä voi muita syyttää. Juoppo saa kyllä viinaa ilman kotiinkuljetustakin. Jos tilanne on mennyt noin pahaksi, tapaturmainen kuolema on ihan yhtä todennäköinen tai todennäköisempikin, jos lähtee hortoilemaan viinan perässä ympäriinsä.

Vierailija
29/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kannattanut alkoholisteille tahdosta riippumatonta pakkohoitoa. Ei muuta kuin auto noutamaan tuolta puiston penkiltä ja katkasuun. Sen jälkeen uusi raitis elämä siten että saa erikois kortin jolla voi ostaa kaikkea muuta kuin alkoholia. Näin digi aikana se voidaan helposti luoda.

Vierailija
30/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britanniasta halutaan kopioida myös sosiaaliturva Thatcher-fanilla valtiovarainministeirllä ja kohta meilläkin on kolmasosa lapsista köyhiä ja asunnottomuus silmin nähtävää kun koskettaa jos ei nyt jokaisen sukulaista niin ainakin tuttuja.

Ja kohta itketään taas samaan malliin vuodesta toiseen niin kuin taksiuudistuksen jälkeen on tehty, vaikka sekin piti vaan oikeistolaisten pakolla saada vapautettua.

siis meillä on jo köyhiä ja asunnottomia. Niistä ei vaan puhuta.

Vierailija
31/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä se lähtee. Yllättävän helppoa päätyä heikolla hetkellä ostamaan sitten pullo jos toinenkin ja sitten aina vaan lisää kun olet entiset juonut, ja edelleen vaan hoet että ei koske sinua sellaiset joihin heikommat ihmiset vaan sortuu.

Ajaa, sellainen olkiukko tänään. Kaikki eivät kuitenkaan ole heikkoja, kuten sinä uskot olevasi. 

Ei tässä ole nyt kyse yksilötasosta tai minusta. Helpompi saatavuus johtaa myös isompiin ongelmiin joidenkin kohdalla. Ei suurimman osan, jos nyt ei lasketa kansanterveydellisesti että ei se alkoholi kenellekään terveysjuoma ole, vaan haittoja tulee jo pienistä määristä pienempiä.

"Helpompi saatavuus johtaa myös isompiin ongelmiin joidenkin kohdalla."

Jos olemme yhtämieltä tästä niin eikö silloin nykyiset ongelmat meillä alkoholin suhteen johdu liian helposta saatavuudesta eli korjaus löytyy rajoittamalla saatavuutta?

Vierailija
32/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sama argumentti loogisesti pätee muihinkin päihteisiin?

Ei oikeastaan koska nämä muut päihteet on haitaksi sivullisille.

Vierailija
33/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla periaatteella kaikki kovatkin huumeet vapaasti ostettavaksi marketeista ja jopa kotiinkuljetuksella. Jos joku narkkaa niin se on hänen yksityinen ongelmansa.

Lennokki liimaa ja tinneriä saa jo.

Vierailija
34/34 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten alkoholinkäytöstä ollaan huolestuneita, siis siksi kun kulutus on vähentynyt joten sitä pyritään ilmiselvästi saamaan taas nousuun tällaisilla uudistuksilla. Myös perheväkivalta ja turvakotien asiakkaiden määrä on ollut huolestuttavasti laskussa, tähän halutaan muutosta. Paluuta hyviin vanhoihin aikoihin kun joka mies ryyppäsi kotona raskaasti ja pieksi eukkoaan.

70 luvulta lähtien nuoriso on kontanneet kännissä. Nyt on tullut nuoria jotka ennemmin ostaa energiajuomaa kuin alkoholia. 
-Milleniaali

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi