Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En laita enää lemmikeistäni kuvia someen, sillä aina joku valittaa

Vierailija
18.06.2026 |

Minulla on kaksi koiraa ja kaksi kissaa, ja tietenkin niiden touhuista on kiva laittaa instaan ja faceen kuvia.

Nykyään harkitsen tosi tarkasti, julkaisenko ja mitä. 

Lähes joka kerta, kun julkaisen jonkun mielestäni kivan kuvan leikkivistä koirista, kissasta jolla hassu ilme, kaunis luontokuva koirista järven rannalla, lemmikit poseeraamassa hauskasti rivissä... ilmestyy paikalle pätemisen tarpeessa olevia tuttuja ja puolituttuja, jotka joko laittavat yksityisviestin minulle tai sitten kommentoivat suoraan kuvaan erilaisia outoja ja epäolennaisia huomioita. "Aika pulskassa kunnossa tuo sun kissa. Tiedäthän, että ylipaino ei tee nivelille hyvää. Kannattaa varmaa keventää ruokavaliota, esim. merkin xxx ruoka voisi olla teille tosi hyvä..." "Siis mitä puruluita tuolla taustalla pöydällä näkyy, et kai vaan syötä koirille tollasia... ja piiitkä selostus ja ohjeistus mitkä luut ovat parempia ja miksi juuri näitä puruluita ei pidä missään tapauksessa antaa.""Miten tuo koira istuu noin hassusti, onkohan lonkat kunnossa, etkö ole kuvauttanut niitä?!!!" "Miten nuo valjaat näyttävät koiralla tuollaisilta, siis toihan on aivan kauheaa, valjaiden kuuluu siis olla..." ja piiiitkä sepustus oikeanlaisista valjaista. 

Kerran laitoin kuvan koirasta, joka leikki yhden viinirypäleen kanssa lattialla. Se ei syönyt sitä, vaan leikki sen kanssa. Sain kahdeksan viestiä, jossa kerrottiin, että viinirypäleet ovat myrkyllisiä koirille. Pitkiä selostuksia ja paheksuvia ohjeita. Ja minä siis tiesin, että koira ei sitä syö, koira on iso kokoinen aikuinen eikä yksi viinirypäle sitä tapa. Ja tiedän, että viinirypäleet ovat koiralle myrkyllisiä.

Rasittavaa. Onko muilla samoja kokemuksia?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin postailen koko elukka laumastani milloin mitäkin kuvia ja harvoin kukaan mitään valittaa. Ja jos on jotain sanomista ollut, niin kiitän palautteesta ja mietin oliko siihen aihetta. Nyt en muista yhtäkään juttua tarkemmin, mutta luulen että oikea huoli siellä taustalla ihmisillä on. En tosiaan mietin sen tarkemmin postauksiani ja voin jakaa iloa eläimistäni muillekin hyvillä mielin! Toki tiedän, että hoidan niitä myös parhaiden oppieni mukaan ja ei niiden elämässä pitäisikään olla huomautettavaa. 

Vierailija
22/26 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu laittoi kerran kuvan kissastaan joka ulkoilutettiin valjaissa. Virhe! Puolet haukkui sitä miksi kissaa rääkätään valjailla kun pitäisi antaa liikkua vapaana, toinen puolikas haukkui sitä miksi kissa on metsässä, siellä voi olla punkkeja, käärmeitä ja vähintään joku susi sen vielä syö tai sitten kissa syö sen suden. 

Hah, naurahdin ääneen... :-D

Mun kaverilla oli rotukissoja ja oli hetken aikaa rotuyhdistyksen fb-ryhmässä mukana. He asuvat maalla, tosi syrjässä, maatilalla, vaikka ei siellä enää karjaa olekaan pientä harrastekanalaa ja paria ponia lukuun ottamatta. Koirat ja kissat ulkoilevat vapaana pihapiirissä kuten maalla tapaavat tehdä. Tämä kun selvisi siellä rotukissayhdistyksen ryhmässä, niin ystäväni melkein lynkattiin siinä paikassa ja hän sai niin törkeitä viestejä, että oli ihan tolaltaan monta päivää. Siis sen takia, että kissat pääsee maatilalla ulos. Ystäväni häipyi sitten ryhmästä ja koko yhdistyksestä vähin äänin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinulla on tarve päteä somessa siten, että sulla on ihania, suloisia ja höpsöjä lemmikkejä. Ja sitten jonkun muun on tarve päteä kommentoimalla niitä kuvia, että teet sitä, tätä ja tota väärin.

Joo, ihan normaalia ihmislajin käyttäytymistä molemmilla.

Vierailija
24/26 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en laita someen elämästäni yhtään mitään.

Sen olen huomannut, että noissa eläinten omistajissa on suorastaan hurmoksellsia yliampujia.  Johan sen näkee tälläkin palstalla.  Kun joskus on joku ihan yksinkertainen kysymys siitä, minkä koirarodun valitsisin, niin aina ketjuun ilmestyy vastaaja, jonka mielestä juuri sulle ei käy mikään koirarotu!  Vaikka ei siis tiedä ko. ihmisestä mitään.

Koiran tai kissan omistaminen ei ole mikään ihme juttu.  Meillä oli kotona hyvinvoivia kissoja aina.  Niitä oli joka talossa siksi, kun nykyaikaista jätehuoltoa ei ollut.  Jätteitä nyt yleensäkin tuli varmasti kolmaosa siitä, mitä nykyään, mutta siis nekin kumottiin jonnekin ulkorakennusten taakse tunkiolle.  Ja siksi oli niitä rottia ja hiiriä ja muitakin tunkioitten kaivelijoita.  Kissat piti ne hyvin kurissa.  Niille tuotiin torilta silakoita ja makkaranpäitä, mitä nyt ei saisi kissoille kuulemma antaakaan.  

Koirat taas vietti usein päivänsä ihan vaan vapaina lähiseutuja tutkaillen, meilläkin oli aina joku sekarotuinen hauveli, joka kävi kotona vain syömässä ja nukkumassa ja lasten kanssa leikkimässä.  Muuten se viiletti pitkin tienoita.

Nyt lemmikin omaistamisesta on tehty taitolaji, johon ei tavallinen ihminen pysty.  

Minulla ja miehelläni on aina ollut koiria ja todellisuudessa siinä mennään ihan normaalilla maalaisjärjellä, sovitettu yhteiselo.  Se on mukavaa ja onnellista.  Normaali ihminen ei tee eläimelle pahaa ja ymmärtää tämän tarpeet.  Se riittää jo hyvin pitkälle.

Vierailija
25/26 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin yhteen ryhmään kuvan koirastani, kohta tuli kommenttia kuinka on väärä puruluu taustalla ja koira saa myrkytyksen. Vastasin että on 12 vuotta niitä syönyt, ilman mitään ongelmia. Ja kyllä eläinlääkärin ohje hammashoidon jälkeen oli että annetaan sitkeitä luita, ei näitä ns oikeita kovia luita joilla vain hampaat halkeaa, no ei meillä edes niistä tykkää 

Vierailija
26/26 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletteko lainkaan ilmastoa, kun laitatte turhia kuvia someen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme