En usko perheen yhteisiin tileihin
Meillä erilliset. Olen huomannut, että yhteisiä tilejä hehkuttavat ja omaa reiluuttaan rahan antamisessa yhteiskäyttöön juuri ne (yleensä naiset), jotka ovat kotona tai joilla paljon miestään pienemmät tulot. En tunne YHTÄÄN naista, jolla olisi miestään isommat tulot ja joka kannattaisi yhteistilejä,
meillä yhtä paljon tuloja ja eri tilit, sillä mies tykkää juoda, pelata ja ostaa kaikenmaailman hilavitkuttimia ja kalliita lenkkareita itselleen, ei olisi lasten menoihin rahaa, ellen minä huolehtisi!!
Kommentit (42)
sen on muodostanut kahdesta eri perheestä tulevasta ihmisestä, joilla on eri tavat ja eri perinnöt.
Vierailija:
Eli jos meillä olisi yhteinen tili, johon molemmilla pankkikortti, olisivat rahat loppu alta aikayksikön... Mies kuluttaa todella roimasti, periaatteessa kaiken sen mitä tilillä onkin, vailla murhetta huomisesta. :o/ Meillä miestä pidetäänkin siten " lyhyessä hihnassa" ja ihan hänen omasta halustaan...
Meillä on lainanhoito/laskutili, jonne molemmilta siirtyy yhtä paljon rahaa kuukausittain. Suurin osa laskuista lähtee tältä tililtä suoraveloituksena, muut minä naputtelen nettipankissa maksuun. Kortteja meillä ei ole tähän tiliin. osa rahoista taas lähtee molemmilta säästötilille, eikä tähänkään meillä ole kortteja. Jos rahaa nostetaan, minä teen sen pankissa. Lisäksi mies siirtää minun tilille ruokarahaa, rahaa yhteisiin hankintoihin, vaatteisiin yms. (myös hänen). Miehelleni jätetään ainoastaan käyttörahaa tilille sekä rahat bensaan, koska hän hoitaa auton tankkauksen (tämänkin hän tekee aina palkkapäivinään 2 x kuussa tankki täyteen, että varmasti on sitä rahaa bensaan...). Ja silti hän on hyvä mies ja tienaa minua enemmän, vain sairaan huono käyttämään rahaa. :o/
Tilipäivänä maksetaan kaikki laskut ja sen jälkeen kumpikin käyttää rahoja ihan oman mielensä mukaan.
Jäi vähän epäselväksi.
Laitoimme yhteisen TAI tilin siinä vaiheessa kun otimme asuntolainan. Oli rasittavaa siirrellä rahoja eri tileille. Kun kummankin rahat menevät yhteiselle tilille, säästytään tältä. Rahaa saa käyttää kumpikin sen järjen mukaan, että tietää sitä riittävän koko kuukaudeksi.
Enemmän minua säälittää nämä omantilin hehkuttajat, joiden mies ei osaa käyttää rahaa ja nainen ostaa ruoat ja lasten vaatteet yms.
Tai sitten ne, joilla mies maksaa lainan, auton, sähkön yms. ja nainen kotiäitinä tuhlaa kotihoidontuet ja muut omaan humpuukiin. Silloin miehet yleensä valittavat, että saisivat akkansa töihin. Perheen yhteisiä rahoja kait ne silloinkin on.
Kun on yhteinen tili, silloin luottamus pelaa. Ymmärrän jos ei luota mieheensä, pitää pitää eri tilit ja äkkiä tyhjentää miehen tililtä rahat pois, ettei mies juo kaikkea.
ja sen äijä maksaa kaiken.. ja muija kehtaa valittaa viel ku mies kerran kuussa menee ulos, ja tuhlaa " heidän" rahoja.
Tai jos toinen puolisoista on.
Meillä on yhteinen tili. Mun tulot on hieman pienemmät, mutta tili ois yhteinen vaikka olis suuremmat.
Asumme ulkomailla ja kun olen ollut vauvan kanssa kotona, olen saanut rahaa käteen tasan 0e/kk. Sustako olisi oikein että äitiysloman aikana minä en saisi käyttää rahaa sitten _ollenkaan_??
omat tuloni n 3000, miehen 2100 + vuokratuloja n. 750
Olen monta kertaa yrittänyt saada erilliset rahat. Mies ei vain suostu, on lisäksi kovin pihi. Luultavasti ei pidä siitä että tienaan enemmän ja haluaa määrätä. Melkein ollaan tästä jo pari kertaa erottukin.
Olen ajatellut että ehkä voitaisiin hänen tuloikseen laskea se vuokra niin olisi melkein samat tulot ja sitten voitaisiin jakaa kulut.
En ole vielä tätä vaatinut. Odotan että saan vuoden lopussa toisen tyopaikan ja sitten voisin tienata enemmän ja tehdä jotain asialle.
Mutta hauskaa tämä näinpäinkään ei ole.
Lainaus: Huh! Osaako tuommoinen mies hoitaa työnsä? Meinaan, jos työnkuvaan kuuluu rahan käsittely tavalla tai toisella.
Kuten kerroin, mies itse haluaa että hänellä jää omalle tililleen vain käyttörahaa, koska hän ei ole kovin hyvä käyttämään rahaa... Ei mieheni ole mikään alkoholisti tai mitään, hänellä vain raha polttaa taskussa. Tämä on itseasiassa ihan tavallista kun muidenkin perheiden juttuja kuuntelee, joskus se on perheen nainen, joka vinguttaa postimyyntitilit täyteen, joskus mies. :o/ Ja kun emme ole mitään suurituloisia (mieheni on kirvesmies), on sekin jo suuri asia lapsiperheessä, jos toinen laittaa vaikka 100 euroa ylimääräistä vinkumaan johonkin näkymättömään: ostaa tupakkaa, pelaa pitkävetoa, ostaa turhan kalliita vaatteita jne.
Mieheni itse haluaa, että kuun alussa laskemme kuinka paljon meillä on varaa törsätä ja hän saa sitten sen törsätä mitä saa vailla huonoa omaatuntoa. Ja näin perheemme toimii; meille jää muutama satanen joka kuukausi säästöön, maksamme nättiä uutta asuntoa itsellemme, laskut tulee maksettua, kuljemme siisteissä vaatteissa ja hyvällä autolla sekä syömme hyvin. Järjestelystämme johtuen emme myöskään riitele rahasta, koska minun ei tarvitse vaivata päätäni sillä mhin rahat katoavat kun ne on jo kuun alussa " budjetoitu" . Tuokin, että meillä ei ole kortteja lainanhoito- ja säästötiliin... Niin kyllä miehellä niihin kuitenkin käyttöoikeus on ja voisi hakea pankista rahaa siinä missä minäkin. Mutta ei hän näin tee, koska ei halua ja on luotettava, siitäkin huolimatta, että raha polttaa taskussa. ;o)
Vierailija:
Eli jos meillä olisi yhteinen tili, johon molemmilla pankkikortti, olisivat rahat loppu alta aikayksikön... Mies kuluttaa todella roimasti, periaatteessa kaiken sen mitä tilillä onkin, vailla murhetta huomisesta. :o/ Meillä miestä pidetäänkin siten " lyhyessä hihnassa" ja ihan hänen omasta halustaan...
Meillä on lainanhoito/laskutili, jonne molemmilta siirtyy yhtä paljon rahaa kuukausittain. Suurin osa laskuista lähtee tältä tililtä suoraveloituksena, muut minä naputtelen nettipankissa maksuun. Kortteja meillä ei ole tähän tiliin. osa rahoista taas lähtee molemmilta säästötilille, eikä tähänkään meillä ole kortteja. Jos rahaa nostetaan, minä teen sen pankissa. Lisäksi mies siirtää minun tilille ruokarahaa, rahaa yhteisiin hankintoihin, vaatteisiin yms. (myös hänen). Miehelleni jätetään ainoastaan käyttörahaa tilille sekä rahat bensaan, koska hän hoitaa auton tankkauksen (tämänkin hän tekee aina palkkapäivinään 2 x kuussa tankki täyteen, että varmasti on sitä rahaa bensaan...). Ja silti hän on hyvä mies ja tienaa minua enemmän, vain sairaan huono käyttämään rahaa. :o/
Miehellä on isommat tulot, mutta minulla oli perintöä ja miehellä taas opintolainaa. Koskaan ei ole ollut ongelmia raha-asioissa. Kumpikin meistä on hyvin järkeviä rahan käyttäjiä.
Ymmärrän, jos toinen on hyvin holtiton raha-asioissa, että on erilliset rahat. Muuten se on minusta kummallista.
...ja olemme erittäin tyytyväisiä.
Vierailija:
Tulee melkein mieleen järjestelyt, joissa nainen maksaa omistaan lasten kulut ja mies hifit ja harrastuksensa :)
että kyllä mä niistä skobeista hyödyn, mutta mies ei tietääkseni leiki tyttöä vapaa-aikana ja meikkaa itseään Ainoksi. Meillä mies ostaa harvoin vaatteita, joten pitäisi ehkä sanoa, että hän ostaa kaiuttimia ja minä meikkejä ja vaatteita. Näin me ne " omat rahat" mieluiten käytetään, mies hifiin ja minä turhuuksiin.
Mielestäni fiksu ratkaisu; siirrämme kumpikin osamme asumiskuluista yhteiselle tilille ja sieltä sitten ostetaan ruoka, vaatteet, maksetaan yhteiset laskut (sähkö jne.) ym. Molemmille jää kuitenkin omalle tilille tuhlausrahaa ja esim. kännykkälaskut hoidetaan erikseen.
Mulla on ihan oma tili, kun ollaan oltu niin vähän aikaa vasta yhdessä, enkä kyllä nyk. seurustelukumppanini kanssa kaikkia rahoja jakaisi! Joillakin ei vaan raha pysy hyppysissä ja minua tuhlaaminen ärsyttää. 40:n esittämä järjestely kuulostaa kyllä ihan järkevältä. Eli siis yhteinen tili, jolle molemmat laittaa yhtä paljon rahaa ja josta maksetaan perheen yhteiset menot.
Meillakaan ei ole ikina ollut riitaa rahasta (tai sen puutteesta). Mies tienaa nyt enemman, mutta pitkan aikaa mina olin se " parempituloinen" . Me sovimme ostokset yhdessa, eika meista kumpikaan yrita " piilotella" ostoksiaan tai jotain muuta lapsellista. Mina olen saanut perintoa, mutta meilla ei ole minun/sinun rahoja, eika meista ei kumpikaan ole ahne/tuhlari. Minusta olisi kurjaa, jos perheessa olisi vain yksi aikuinen/toinen niin itsekeskeinen, etta asettaisi omat menonsa perheen yhteisen edun edelle.
mutta viimeiset 12 vuotta on kyllä käynyt niin ettei omilla tileillä ole näkynyt rahan hajuakaan, kaikki menee pakollisiin menoihin. olen itse kotiäiti ja meillä menee niin että mies ansaitsee rahat ja minä hallinnoin niitä ;)
Mies oppii säästämään ja minäkin saan joskus jotain.
Olen aina luullut, että minulla on se ainoa ;)
Olisi voinut tulla minun näppikseltäni tuo teksti, missä joku hyvin kuvaili, kuinka miehellä " raha polttaa taskuja" tms. Minulla on juuri samanlainen mies.
Meillä on erilliset ja yhteiset tilit. Tienaan enemmän kuin mieheni. Mieheni tilistä menee suoraan asuntolainamme lyhennys, sen jälkeen tilille jää muutama sata euroa, kuukaudesta riippuen n. 350-500 euroa. Minä maksan kaiken muun, laskut (myös miehen omat), ruoan, vaatteet, laitan rahat yhteiselle laskutilillemme josta isot laskut maksetaan, sekä säästötilille. Mitä olen menojamme seuraillut, aika samassa suhteessa meillä menee tuloihin nähden perheen elatus. Tienaan enemmän, mutta myös maksan enemmän.
Mies käyttää rahansa lainan jälkeen mihin haluaa, tupakkaan, hifiin yms. Jos minulle jää jotain laskujen ja muiden maksujen jälkeen, käytän ne miten haluan tai laitan säästöön (sille yhteiselle tilille). Toimii oikein hyvin. Yhteiset rahat eivät toimisi, koska mies käyttää joka kuukausi tilinsä nollille, on siellä sitten 500, 1000 tai 1500 euroa käytettävissä ;)
Palkat meillä on saman suuruiset, vähän vaihtelee miehen provikasta riippuen. Kumpikaan meistä ei käytä alkoholia eikä pelaa uhkapelejä. Meillä homma toimii hienosti. Minä ostan lasten vaatteet, mutta siihen käytetty raha on yhteistä. Kaikki raha on yhteistä. Mikä perhe se sellainen on, jossa on minun ja sinun rahat? Miten saman katon alla voi olla kaksi taloutta? Toisessa taloudessa yksi ihminen ja toisessa yksi aikuinen + lapset?
Ymmärrän että ap:lla on eri tilit, koska mies on noin holtiton. Mitäs on hulttion valinnut...
Meillä lähes kaikki menot ovat erillisiä ja hoidammekin ne tietenkin erikseen omilta tileiltämme.
Asunto on minun, joten hoidan kaikki asumismenot, itsestään selvä juttu. Myös tv on minun, joten hoidan tv-luvan. Auto on miehen, joten hän ostaa bensat ja maksaa vakuutukset. Lapsi on miehen, joten hän sen myös elättää yhdessä lapsen äidin kanssa - sehän en ole minä. Minä olen ainoa, joka lukee lehtiä, joten maksan ne.
Ruoka on meidän ainut yhteinen menoerämme, ja sen maksaa mies kiitokseksi ilmaisesta asunnosta.
En ihan käsitä, mihin te niitä yhteisiä tilejänne tarvitsette. Meidän perheen systeemi on meilestäni erittäin selkeä ja toimiva, ja takaa sen, ettei riitoja rahasta tule. Kun kumpikin käyttää sen juuri siihen, mihin haluaa.
Ainut pieni riidanpoikanen on tullut siitä, että ostan kuulemma kalliita herkkuja. Totesin siihen, että jos tarjoan hänelle Harrods-tasoisen asunnon niin olen kyllä oikeutettu Stockmann-tasoiseen ruokaan.
Meillä on yhteiset tilit eli yhteiset käyttörahat miehen kanssa, vaikka minä olenkin parempituloinen (tai olen ainakin ollut tähän asti, kohtahan tilanne muuttuu kun jään äitiyslomalle). Muuten meillä kyllä raha-asiat erillään eli eri omaisuus ja eri velat.