En usko perheen yhteisiin tileihin
Meillä erilliset. Olen huomannut, että yhteisiä tilejä hehkuttavat ja omaa reiluuttaan rahan antamisessa yhteiskäyttöön juuri ne (yleensä naiset), jotka ovat kotona tai joilla paljon miestään pienemmät tulot. En tunne YHTÄÄN naista, jolla olisi miestään isommat tulot ja joka kannattaisi yhteistilejä,
meillä yhtä paljon tuloja ja eri tilit, sillä mies tykkää juoda, pelata ja ostaa kaikenmaailman hilavitkuttimia ja kalliita lenkkareita itselleen, ei olisi lasten menoihin rahaa, ellen minä huolehtisi!!
Kommentit (42)
Mulla on yli kaksinkertaiset tulot verrattuna mieheeni ja meillä on yhteinen tili ja yhteiset rahat. Annan jopa lounasseteleistäni puolet suoraan miehen käteen :D
lasketaan kaikki 50/50. Meillä kaikki on yhteistä, niin myös rahat.
Yhteinen tili on ollut jo toistakymmentä vuotta ja hyvin toimii. Kummallakin on sinne pankkikortti. Eipä ole koskaan ollut riitaa, että onko sinun vai minun rahat ja kuka maksaa. Kun tili tulee, siitä menee päältä lainat ja sähkölaskut, lisäksi maksetaan muut laskut. Loppusummaa käytetään normaaliin elämiseen. Helppoa ja kätevää. Näin tietää koko ajan, kuinka paljon rahaa on perheellä käytettäväksi. Lisäksi ne summat, mitkä jäävät kuukauden lopussa käyttämättä, siirretään yhteiselle säästötilille.
En tiedä miks tilejä pitää ylipäätään olla kaksi..
Periaatteessa ne vois olla tilit x ja y, koska laskut esim. maksetaan siltä tililtä missä on enemmän rahaa, of course.
Jos jostain tulee ylimääräistä rahaa esim. sain perintöä, niin tottakai ne kaikkien käytössä, PERHE kun olemme.
Eli jos meillä olisi yhteinen tili, johon molemmilla pankkikortti, olisivat rahat loppu alta aikayksikön... Mies kuluttaa todella roimasti, periaatteessa kaiken sen mitä tilillä onkin, vailla murhetta huomisesta. :o/ Meillä miestä pidetäänkin siten " lyhyessä hihnassa" ja ihan hänen omasta halustaan...
Meillä on lainanhoito/laskutili, jonne molemmilta siirtyy yhtä paljon rahaa kuukausittain. Suurin osa laskuista lähtee tältä tililtä suoraveloituksena, muut minä naputtelen nettipankissa maksuun. Kortteja meillä ei ole tähän tiliin. osa rahoista taas lähtee molemmilta säästötilille, eikä tähänkään meillä ole kortteja. Jos rahaa nostetaan, minä teen sen pankissa. Lisäksi mies siirtää minun tilille ruokarahaa, rahaa yhteisiin hankintoihin, vaatteisiin yms. (myös hänen). Miehelleni jätetään ainoastaan käyttörahaa tilille sekä rahat bensaan, koska hän hoitaa auton tankkauksen (tämänkin hän tekee aina palkkapäivinään 2 x kuussa tankki täyteen, että varmasti on sitä rahaa bensaan...). Ja silti hän on hyvä mies ja tienaa minua enemmän, vain sairaan huono käyttämään rahaa. :o/
eli mullakin hyvä mies mutta toivoton tuhlari, jos tili olis yhteinen, meillä ei olis rahaa mihinkään, nyt laitamme yhdessä rahaa ns. kulutilille joka yhteinen ja sieltä maksetaan perheen menot, muuten omat tilit ja ylijäävistä rahoista kumpikin on vastuussa sitten itselleen, eli siis omat rahat mutta yhdessä hoidetaan kulut, säännellysti
Miehen bruttopalkka 2100e. Minulla 2070e. Huikea tuloero siis!
Meillä on aina ollut yhteinen tili. Silloin kun molemmat opiskelimme ja tulona opintotuki+kesätyöt. Silloin, kun mies opiskeli ja minä mammalomalla, minulla tuloina opintoraha+minimiäitiyspäiväraha, miehellä opintoraha ja kesätyöt. Silloin kun minä työttömänä äitiysloman jälkeen ja tulona peruspäiväraha, mies opiskeli vielä. Silloin kun minä sain työpaikan ja tulot nousi huimasti ja mies vielä opiskeli. Silloin kun me molemmat tienattiin yhtä paljon. Ja taas nyt kun minä äitiyslomalla, tosin nyt saan tulosidonnaista.
Aina on rahat menneet 100% yhteiselle tilille. Sieltä ensin asuminen, laskut, ruoka... Sitten säästöön tai vaatteisiin, kodin hankintoihin, remppaan, lapsiin loput mitä jää. Kumpikin saa kaiken mitä tarvitsee. Kumpikaan ei juo eikä harrasta kalliisti (omasta halustaan). Isoista hankinnoista keskustellaan, kumpikin saa ilman toisen kyttäystä ostaa esim. vaatteita (tiedetään, mihin hintatasoon meillä on varaa) tai käydä kaverin kanssa kahvilla.
Rahasta ei ole riitaa.
Vierailija:
En tunne YHTÄÄN naista, jolla olisi miestään isommat tulot ja joka kannattaisi yhteistilejä,
tosin kerää mulle vap. eht. eläkettä. Meillä mies alusta asti (1kk seurustelun jälkeen muutettiin yhteen) ehdotti yhteisiä tilejä (molemmilla varallisuutta) koska yhdessä me jaamme elämämme. Molemmat shoppailemme aika paljon.
Ei meillä ole avioehtoakaan. Tarkoituksena on olla yhdessä kunnes kuolema erottaa ja jakaa yhteinen elämä.
Tunnen paljon pariskuntia, joissa (kotona oleva, persaukinen) nainen hehkuttaa yhteisten rahojen ihanuutta ja yhteistä tiliä, mies taas selän takana kiroilee että koskakohan sen akan saisi töihin ja hitto mihin pitäisi palkka piilottaa ettei heti tuhlaisi sitä...
Heti kun muutettiin yhteen niin tili muutettiin yhteiseks johon kummallaki on kortti. Silloin meistä molemmat kävi töissä.
Ekaks päältä maksetaan aina laskut, lainat jne..sitten ruokaa, vähän sääsöön jos jää jne..
Aivan sama kumman rahoista maksetaan laskut tai ostetaan lapsille/itselle vaatteita..
Yhteinen tili sopii perheeseen jossa molemmat ymmärtää rahan arvon, tehdään isommat ostokset yhdessä jne..
Meillä ei isoja ostoksia tehdä toisen selän takana ikinä, ei ikinä. Aina neuvotellaan yhdessä tarvitaanko meidän perheeseen sitä tai tätä.
Itse olen kotona tällähetkellä, mutta ei tätäkään aikaa iäisyyksiä kestä, silloin taas tulee multakin rahaa enemmän yhteiselle tilille:)
Annanhan minä suuren panoksen nyt lasten ja kodinhoitoon!!
Tämä järjestely on sopinu meille kohta 10 vuotta:)
Ihmettelen vaan miten sellaiseen mieheen voi haksahtaa, joka törsää rahat viinaan yms.
Meillä on yhteiset rahat, eikä ole ollut koskaan mitään ongelmia. Minä tienaan tällä hetkellä huomattavasti paljon enemmä kuin mieheni, mutta tilanne tulee muuttumaan, kun mieheni valmistuu yliopistosta.
eli molemmilla omat tilit sekä talouden laskuja varten yhteinen. Koska näin minä näen kuinka paljon on tosiasiallisesti hilloa vaikka meikkien ostoon ja mies näkee, miten paljon hän voi pistää johonkin kaiuttimiiin tms fyffeä. Muuten me oltaisiin koko ajan neuvottelemassa jokaisesta pennistä.
Tulee melkein mieleen järjestelyt, joissa nainen maksaa omistaan lasten kulut ja mies hifit ja harrastuksensa :)
Mun mielestä yhteiseen tiliin ei vaikuta niinkään se, mitkä tulot kenelläkin on, vaan ennemminkin se, että rahankäyttötottumukset on samanlaiset. Koska meistä kumpikaan ei ole tuhlareita, niin miksi emme pitäisi yhteistä tiliä. Ja kyllä oli ärsyttävää silloin suhteen alkuaikoina, kun tilit oli vielä erilliset, kun jatkuvasti piti olla siirtelemässä rahoja tililtä toiselle, jotta oikeella tilillä oli rahaa vuokraa tai suoraveloituksia varten. Yhteinen tili on paljon simppelimpää.
Alusta alkaen ollu. Ku asutaan saman katon alla tulot/menot yht.
Hyvin on toiminu.
olen tällä hetkellä kotiäiti ja tuhlaan yhteisiä (mieheni hankkimia) rahoja, mutta ne tuhlaukset ovat lähinnä lasten vaatteisiin yms. pakollisiin menoihin kuuluvia. Yli puolet korttimaksuista on tehty minun kortilla ja siitä vois äkkipikainen vetää päätöksen että muija kuluttaa kaiken, mutta satun vain olemaan meidän perheessä se joka hankkii lähes kaiken tarpeellisen.
Meillä on yheinen unelma, joka rakentuu pikkkuhiljaa, oma kotimme, joten se on tällä hetkellä se tuhlauksen kohde, johon laitamme kaiken ylimääräisen.
Sen takia tulikin mieleen, että jos jompi kumpi kuolee, silloinhan tilti jäädytetään niin kauan kuin pasänajako on tehty, eikä tililtä saa ottaa rahaa kuin joihinkin hautausmenoihin tms.
VAI onko niin, että jos tili on " tai" -tili, silloin toinen osapuoli saa käyttää tiliä normaalisti ennen pesänjakoakin?
Olin joskus nuorena tyttönä kesäapulaisena pankissa ja siellä oli yksi aika ikävä tilanne, kun leski ei saanut mistään rahaa ruokaan sun muuhun, vaikka tililla oli todella paljon rahaan... Siitä on tosi niin kauan, että yksityiskohdat ovat jo unohtuneet.
unohditteko, muutamat, että olette naimisissa miehenne kanssa, ette äitejään???
meillä ei todellakaan ole yhteisiä tilejä eikä tule, koska olemme kaksi erillistä ihmistä ja persoonaa. En koe tarvetta varmentaa suhteen olemassaoloa muuttamalla kaiken mahdollisimman yhteiseksi.
Minä käytän omat rahani, mies omansa sen jälkeen kun olemme maksaneet asumiskulut ja laskut puoliksi. Lasten kulut maksetaan yhdessä myös.
Jos haluan ostaa vaatteita tms. ostan, samoin mies ostaa mitä haluaa ja milloin haluaa.
Taidatte olla samat naiset joilla on " oikeus" katsoa miehensä puhelimen viestit/tiedot ja lukea sähköpostit koska pelkäätte niin helvetisti että miehellä olisi omaa elämää?
Kyllä hän maksaa auton kulut ja osansa asunnosta ja ruuasta mutta muutoin ei oikein raha pysy hyppysissä, kun hallinnoin rahoja, hän kyllä maksaa osuutensa :-)