Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia vaihdevuosien hormonikorvaushoidosta? Lihottaako se?

Vierailija
17.06.2026 |

Plussat, miinukset? Vireystila, jaksaminen, paino, hiukset jne?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytin vuoden verran, mutta kun ei siitä oikein ollut apua mun pahimpaan oireeseen eli vaihdevuosissa tulleeseen aivosumuun, niin jätin pois. Aivosumu. meni itsestään ohi sitten menopaussin tapahduttua.

Se on kyllä paha, jos ei aivosumuun auta. Kuinka muilla, läksikö aivosumu?

Aivosumu voi johtua B12-puutoksesta tai ferritiinistä. Metformiinin käyttäjiä ei muistuteta tarpeeksi siitä, että lääke lisää B12-tarvetta. Monella suomalaisella on puutetta myös foolihaposta. Sen lisäksi vatsan sisäinen tekijä ei toimikaan kuten nuorempana ja B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee iän lisääntyessä. 

Vierailija
22/30 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumat aallot. Poistuuko?

Siihen on nykyään oma tehokas lääkkeensä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuumat aallot. Poistuuko?

Siihen on nykyään oma tehokas lääkkeensä. 

Mikä?

Vierailija
24/30 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Revittele keskenään taas nätä persepuolen juttujasi SANNEN KERRAN.  MIKSI HALUAT TIETÄÄ MUIDEN  VEETTUJEN TOIMINNASTA  JOKA  HELVETIN PÄIVÄ JA NOIN TARKAAN.    🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Iisi, iisi.

Ei oo nyt siitä puhuttu ollenkaan. Kaikki viestit ovat käsitelleet vähän muita asioita.

Vierailija
25/30 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veoza-valmisteen vaikuttava aine on fetsolinetantti. Veoza on hormoniton lääke, jota käytetään vaihdevuosi-ikäisille naisille vaihdevuosiin liittyvien keskivaikeiden tai vaikeiden vasomotoristen oireiden hoitoon. Vasomotorisilla oireilla tarkoitetaan kuumia aaltoja tai yöhikoilua.

Vierailija
26/30 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytin vuoden verran, mutta kun ei siitä oikein ollut apua mun pahimpaan oireeseen eli vaihdevuosissa tulleeseen aivosumuun, niin jätin pois. Aivosumu. meni itsestään ohi sitten menopaussin tapahduttua.

Se on kyllä paha, jos ei aivosumuun auta. Kuinka muilla, läksikö aivosumu?

Aivosumu voi johtua B12-puutoksesta tai ferritiinistä. Metformiinin käyttäjiä ei muistuteta tarpeeksi siitä, että lääke lisää B12-tarvetta. Monella suomalaisella on puutetta myös foolihaposta. Sen lisäksi vatsan sisäinen tekijä ei toimikaan kuten nuorempana ja B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee iän lisääntyessä. 

Hyvin sanottu siellä! Mä tulin just kirjottamaan, että unohdin, että aivosumu tuli ja meni. Nyt kun luin tuon sun kirjotukses, niin mua silloin patistettiin käyttämään b12 vitamiinia ja tehostettiin rautaa, kun ferritiini oli 5. Parin kuukauden jälkeen aivosumu ja unohtelu olivat tiessään.

Mieheni on ollut metforminiin käyttäjä kohta kuusivuotta, eikä kertaakaan ole sanottu tuosta B12 lisästä. Mulle on sanottu kaikkiaan kahdesti. Mun mielestä siitä pitäisi sanoa joka diabeteshoitaja käynnillä rutiinisti, kuten painot ja verikokeet, utelut tupakasta ja alkoholin käytöstä.

Vierailija
27/30 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiini on vieläpä halpaa, kannattaa kokeilla! Vahvan 100 kpl purkin saa noin 7,5 eurolla Prismasta. Jos haluaa myös foolihapon mukaan, maksaa muutaman euron enemmän.

Vierailija
28/30 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veoza-valmisteen vaikuttava aine on fetsolinetantti. Veoza on hormoniton lääke, jota käytetään vaihdevuosi-ikäisille naisille vaihdevuosiin liittyvien keskivaikeiden tai vaikeiden vasomotoristen oireiden hoitoon. Vasomotorisilla oireilla tarkoitetaan kuumia aaltoja tai yöhikoilua.

Kiitokset! ..on jotain mistä edetä.

Vierailija
29/30 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuudetta vuotta elän vaihtareita, enkä saa tulppien takia hormonikorvaushoitoa. Vuodot olleet aivan kamalat, samoin nivelkivut, kuivuus vaivaa limakalvoja ja ihoa... Muutoin asiat on vielä ok, ei aaltoja, itkukohtauksia, eikä kroonista ketutusta, hiukset voi hyvin..

Keventynyt reilu 20 kiloa viime vuoden aikana. Asiaan voi vaikuttaa moni muukin asia. Esim jojottelu uuden ruokavalion kanssa.

Paikallishormonia taidetaan nykyään antaa näissäkin tilanteissa koska se vaikuttaa vain paikallisella alueella, jos siitä on tilanteessasi yhtään apua.

Vierailija
30/30 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi unettomuuteen, kuumiin aaltoihin, vitutukseen ja aivosumuun. Paino on pysynyt samana mutta jonkinmoinen turvotus väheni. Piti kokeilla useita valmisteita ja eri vaihtoehtoja, ennen kuin sopiva systeemi löytyi. Nyt käytössä Evorel-laastari ja pari kertaa viikossa tuikkaan Vagifem-puikon toosaan. Haittoja ei juurikaan ole ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän