Ahdistuneisuus-mikä auttanut?
Sairastuin äkillisesti ja sen jälkeen saanut aamuisin ahdistuskohtauksia. Meinaa jo vaikuttaa kotoa lähtemiseen. Mitkä ovat olleet sinun paras apu ahdistukseen? Oletko selvinnyt oma hoidolla (hengittelyllä, keskittymisen siirtäminen toisaalle jne.) vai oletko aloittanut lääkityksen ja ehkä terapian? Onko ahdistukseen olemassa ”mietoja” lääkkeitä joilla aloittaa?
Kommentit (44)
Hyvä huomio. Vaatteiden kiristyksen olen myös huomannut. Siksi koitan pitää tällä hetkellä mahdollisimman väljiä vaatteita.
Ap
Sun kroppasi reagoi johinkin asiaan, mikä saa sen ahdistumaan. Oletko miettinyt ja kysynyt itseltäsi, mikä voisi olla syy? Varmasti tiedät jollain tasolla, mutta ehkä et ole pysähtynyt miettimään asiaa? Itse teen joskus aamulla bodyskannauksen, eli ennen ylös nousemista kuulostelen rauhassa kroppaa ja kysyn mielessäni eri osilta, että miltä tuntuu, mitä kuuluu. Ahdistus johtuu jostain tunteesta, mitä et ehkä halua päästää tai joka ei jostain syystä pääse esiin. Jos keksit mikä tunne on ja mistä se johtuu, voit käsitellä sitä ja ahdistus helpottuu. Varmasti mm. töihin palaaminen sairauden jälkeen herättää monenlaisia tunteita. Tutkiskele niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh ei tuo ole mikään sairaus, mutta en jaksa vääntää rautalangasta.
Mitä tarkoittaa huoh?
Selvästi sairautta!
"Huoh ei tuo ole mikään sairaus"
Eli muuta ongelmaa ei ole kuin ahdistus aamulla? Kokeile muuttaa unirytmiä aikaisemmaksi, jolloin voit laittaa herätyskellon paljon aikaisemmin soimaan. Ei kiirettä aamulla. Lisäksi voit keskittyä tekemään kivoja juttuja aamulla. Näin saat lomaa ahdistuksen peikolta. Voit kokeilla tätä jo tänään. Hyvää yötä!
Ahdistus meinaa estää lähtemästä aamuisin. Lähden silti esim. kauppaan ja ahdistus pahenee. Kotiin tullessa helpottaa. Herään hyvissä ajoin mutta voisi enemmän keksiä mieluisaa tekemistä ennen lähtöä.
Ap
Niinpä! Mieluinen tekeminen varmaan rauhoittaisi mieltä ja vähentäisi ahdistusta
Ahdistaako se, että joutuu poistumaan kodin lämmöstä ulos ihmisten ilmoille? Pikkuhiljaa sitä voi taas siedättää itseään muulle maailmalle. Aika auttaa.
Paras lääke on ollut että lähtee vaikka ahdistaa, ahdistus menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistus meinaa estää lähtemästä aamuisin. Lähden silti esim. kauppaan ja ahdistus pahenee. Kotiin tullessa helpottaa. Herään hyvissä ajoin mutta voisi enemmän keksiä mieluisaa tekemistä ennen lähtöä.
Ap
Tuolla tavalla että tekee asioita niille siedättyy, hidasta työtä, mutta vielä joskus se palkitsee.
Kylmä suihku aamulla vois auttaa. Kylmäaltistus voi auttaa lievittämään ahdistusta katkaisemalla ylivireystilan. Nopea kylmäkosketus (esimerkiksi avanto tai kylmä suihku) aktivoi parasympaattista hermostoa, jolloin kehosi rauhoittuu. Se toimii tehokkaana "maadoituskeinona", joka pakottaa huomion hetkeen ja lievittää siten ahdistusta.
Pahimmassa vaiheessa ei itselläni auttanut muu kuin Opamox. Olen lääkkeestä todella kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Mieluinen tekeminen varmaan rauhoittaisi mieltä ja vähentäisi ahdistusta
Todellisessa ahdistuksessa mitään mieluisaa tekemistä ei pysty ajattelemaankaan. Ahdistus juuri vie sen kaiken normaalin ja mieluisan pois. Ei siinä pysty edes paikoillaan istumaan.
Itse viettäisin luonnossa niin paljon aikaa kuin mahdollista, samoin menin terapiaan juttelemaan.
Yksi asia mitä itse tein kun ahdisti paljon, oli että ostin kaupasta kuivattuja herneitä, joita laitoin kangaspussiin. Laitoin tämän pussin rinnan päälle, se ikäänkuin maadotti minua. Joskus kuuntelin myös meditaatiota tai äänimaljoja samalla.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntilanteen parantuminen. Huomasin, että omalla kohdallani kyse ei ollut alkuunkaan omista mielenterveyden ongelmista joiksi ne terveydenhuollossa väkisin leimattiin, vaan aivan täysin parisuhteesta, jossa narsistiselta vaikuttavaa henkistä väkivaltaa. Heti kun tilanne saatiin korjattua, ei mitään oireita ollut. Kyseessä niin paha tilanne, ettei voi vaatia että ihminen sellaista kestäisi normaalisti elellen, enkä usko että lääkityksestä olisi ollut tässä tilanteessa apua. Tämä ei nyt ehkä sinua auta.
Mutta kaiken tämän keskellä mikä sai hillittyä oireilua ja pidettyä toimintakykyisenä, oli keskittyä niihin asioihin mitkä tuottavat mielihyvää ja ovat ylipäätään hyvän mielenterveyden edellytys, esim. riittävä uni, kuntosali, lenkkeily. Lisäksi niiden asioiden tekeminen, joissa olen hyvä, kuten työ ja opiskelu. Ilman näitä ahdistava olo olisi varmasti ollut pahempi. Ylipäätään se etten jäänyt sänkyyn makaamaan tai antanut itselleni liiaksi aikaa asioiden murehtimiseen, koska jos aika olisi ollut, olisin vellonut samoissa negatiivisissa ajatuksissa ja vahvistanut sillä ahdistusta
Minullakin ahdistuksen aiheutti narsistinen puoliso ja sen lisäksi tuli lähipiiriin vakavia sairastumisia niin yhdessä se kaikki laukaisi ahdistuksen. Se iski niin pahana, että menin psykiatrille ja sain lääkityksen. Sittemmin tuli myös ero. Kesti pitkään ennen kuin aloin pärjäillä paremmin. Ei lääkitys ole paha asia, jos on kova ahdistus.
Älä tee muista ihmisistä ongelmaa. Heitä ei voi muuttaa tai omistaa. Elä omanlaistasi itsenäistä elämää loukkaamatta ketään.
Käy ainakin vitamiini- ja hivenainemittauksessa (jossain luotettavassa) tarkistaen mm.:
C-vitamiini
D-vitamiini
B12
folaatti (älä ota foolihappoa, vaan nimenomaan folaattimuodossa olevaa lisää, jos otat)
jodi
Ferritiinistä ja raudan tärkeydestä puhutaan paljon, mutta siinä tulee muistaa, että ne raudanpuutteen syyt pitää tutkia ja hoitaa. Pelkkä rautalisä ei kaikilla ole oikotie onneen. Voi mennä allikkoonkin, jos ne syyt on hoitamatta.
Myös kilpirauhastutkmukset:
ainakin tsh ja t4v verikokeet
mahdolliset myös muut: eri vasta-aineet, ultra
käy verikokeissa mahdollisimman hyvin nukutun yön jälkeen ja pian heräämisestä
ohjeistetaan saa syödä, mutta esim. kahvi ja tupakka voi "parantaa" arvoja eli paras olisi mennä paastoten kuitenkin
Lisäkilpirauhasen liikatoiminta eli hyperparatyreoosi (eri asia kuin kilpirauhasen liikatoiminta!):
Kilpirauhasen pinnalla on neljä pikkuista lisäkilpirauhasta
Tässä voi olla samankaltaisia oireita kuin esim. kilpirauhasen vajaatoiminnassa
Verikokeet PTH, ionisoitunut kalsium ja D-vitamiini kertovat tilanteesta
Naishormonit:
estrogeeni-progesteroni suhde toisiinsa nähden
nämäkin olisi kuitenkin hyvä ensisijassa hoitaa luontaisesti
Keliakia:
Voi olla vaikka ei olisi perinteisiä keliakian suolisto-oireita ym.
Voidaan todeta verikokein, mutta aina lääkärit ei määrää kuin sen yleisimmän
Voi olla, vaikka tuo yleisin koe olisi ok
Pyydä ne ihan kaikki!
Voi olla myös, että vaatii ohutsuolibiopsian joiltain, josta se vasta näkyy
Voi vaikuttaa myös mielialaan
Tässä muutamia, mutta mielialaan voi vaikuttaa hyvin moni asia.
Kannattaa tarkastella myös lapsuutta, sosiaalisia suhteita jne, Onko niissä joku asia/joku henkilö, joka aina latistaa sinua? Aina asiat ei parane terapiassa tai lääkkeillä, jos on huonossa seurassa eikä keskustelut auta.
Akuuttia ahdistusta itellä lievittää liike. Eli että koitan tehdä kropalla jotai kuten kävellä, siivota, urheilla jne. Myös läheiselle puhuminen tai puolison halaaminen( pitkään, yli 15min) auttaa.
Ahdistus voi myös johtaa välttelykäyttäytymiseen:
teeskentelet, että kaikki on hyvin, et myönnä vaikeiden tunteiden olemassaoloa. Et mene paikkoihin tai tee asioita, joihin olisi tärkeää mennä ahdistuksesta huolimatta. Välttely pitkällä tähtäimellä on huono strategia ahdistuksen kanssa.
Ahdistus on usein merkki siitä, että muut tunteet eivät tule kohdatuksi. Eli että työnnät tunteitasi, tarpeitasi sivuun ja ne ilmenevät epämääräisenä ahdistuksena. Terapia on auttanut itsellä tähän. En enää välttele tunteitani ja koen myös vaikeat tunteet. Opin lapsuudessani työntämään omat tunteeni sivuun vanhempien ongelmien takia.
Labrakokeet ja vitamiinit on kunnossa. Nukuin suhteellisen hyvin mutta heti herättyä tunnen kropan olevan jännittynyt. Yleensä vatsaoireet alkavat vasta aamupalan jälkeen, tänään lähes samantien. Olen pitänyt itseni liikkeessä (pieni kävely, siivoaminen) ja se auttaakin. Silti ajatukset karkaavat omaan vointiin ja tunnen olevani hermostunut. Tänään ei ole mitään isompia ahdistuskohtauksia vielä tullut. Niitä tulee kotonakin mutta pahenee kun lähtee aamusta jonnekin. Onko kenelläkään käytössä Ataraxia? Luin että sitä käytetään ahdistukseen ja jännittämiseen. Tunnen ehkä olevani ylivirittynyt niin auttaisiko se rentoutumiseen.
Tuohon aamun lähtemisvaikeuteen mulla auttoi se että vaikka tiesin että tietyt asiat on tehtävä ja ovesta oltava ulkona viimeistään tiettyyn aikaan, toimin kuin ei olisi mitään pakkoa eikä kuristusta kurkussa. (Ja mulla oli mennyt aika pahaksi tilanne, kokonaisuutta hoidettiin vuosia. Lääkkeet ei mulla auttaneet.)
Illalla kaikki niin valmiiksi kuin mahdollista. Hyvät unet (tiedetään, vaikeaa... mutta rento asenne auttaa) ja herätys reilusti ennen lähtöä. Mulla toimi se että kun kiireessä menisin raitiovaunulla niin lähdinkin niin aikaisin että ehdin kävellen. Kävelin vielä hiukan pidempää mutta kauniimpaa reittiä rannan kautta. Sillä kävelyllä huomio kiinnittyi kaikkeen muuhun kuin omaan oloon ja sain hyvän alun päivään. Tämä oli mulla selviytymiskeino jolla sinnittelin aikani.
Samaan aikaan järjestelin elämän muita palikoita niin että ne tylsät uni, liikunta ja ravinto olivat kunnossa. Aikaa siihen meni mutta kannatti.
Tämä on pikkujuttu, eikä auta todelliseen ahdistukseen. Vaatteet. Jos päällä on kiristävät, puristavat ja hikoiluttavat vaatteet, niin olo pahenee entisestään. Minulla polyesteri saa aikaan sellaisen tuskanhien, että pieni epämukavuus aamulla moninkertaistuu.