Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vastaat kutsuun "täytyy kattoo" ?

Vierailija
17.06.2026 |

Kutsuin porukkaa grillaamaan ja viettämään aikaa juhannukseksi, mutta vielä kukaan ei ole varmistanut tuloaan vaan ainoastaan "täytyy kattoo". Kohta pitäisi käydä ostamassa grillattavat ja muut eväät, mutta paha ostaa, kun en tiedä tuleeko paikalle 0 henkilöä vai 15 henkilöä. En ymmärrä tätä, kun juhannuksen vakiovalitusaihe on, että mökille tuppaudutaan kutsumatta. Nyt kun kutsutaan, niin ei voi selvästi sanoa tuleeko vai ei.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen voin sanoa että minun kutsuihin voi vastata "täytyy katsoa" vain tasan kerran...

Samma på här!

Vierailija
82/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin korpeen itikoiden syötäväksi? Juu, ihan varmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska en hypi sinun enkä muidenkaan pillin mukaan. Jos sinulle on tuollainen elämän ja kuoleman kysymys, jätä kutsumatta lainkaan. Kukaan ei kuole eikä itke itseään uneen mokoman takia. 

Mitä pillin mukaan hyppimistä se on että vastaa kutsuun kohteliaasti?  Onhan se nyt ihan selvä ettei kukaan halua ostaa kassikaupalla ruokaa jos ei vieraita tulekaan ja kutsuja varmasti haluaa valmistella ruokia etukäteen. 

Kutsuja automaattisesti olettaa saavansa kutsuun myöntävän vastauksen ja kun saakin sen kohteliaan kieltäytymisen, alkaa lapsenomainen kiukuttelu ja kärttäminen syistä miksi ei, ja nuo syyt voivat olla sellaiset, ettei niistä koeta tarpeelliseksi tilittää yhdellekään ulkopuoliselle, eivätkä ne kenellekään ulkopuoliselle edes kuulu, ja tuo oman elämänsä draamakuningattaren loukkaantunut kärttäminen ei sitten heti lopukaan. Helpommalla pääsee, kun kiittää kohteliaasti kutsusta ja toteaa perään:" Täytyy katsoa/Pitää katsoa." 
Kutsujaa ei kukaan käske eikä pakota ostelemaan kassikaupalla yhtään mitään. 
Aikuisena ihmisenä osannee itse arvioida määrän ja miettiä mahdollista ylijäävien pakastamista yms. 

Minä en kärtä yhtään mitään. Niin monta "voi olisin tullut, mutta koira veti portaissa ja nilkka nyrjähti!"-valetta olen juhlapäivänä kuullut, että "ei kiitos päästä, pitäkää kivat juhlat" riittää oikein hyvin.

Toiste en toki moisia juntteja kutsu mihinkään.

Vierailija
84/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osin vähän eri mieltä tuosta "täytyy kattoo" ilmaisun merkityksestä. Voi olla kakkosvaihtoehto tai ettei kiinnosta, mutta joskus voi myös olla ihan vain ettei yksinkertaisesti ole vielä suunnitellut elämää sinne asti tai on useampia liikkuvia osia ja epävarmuustekijöitä, aikatauluja, jotka pitää miettiä ja selvittää ja palapelailla ensin. Kun pääsee kunnolla Juhannuksen suunnitteluun, niin sitten tekee päätöksen.

On myös ihan normaalia selvittää ensin, mitä suunnitelmia omilla läheisillä saattaa olla, ennenkuin lupautuu minnekään. (Toki silloin "tätyy kattoo" ilmaisuun kyllä liittyy usein myös positiivista ilmaisua kutsusta, kuten että "kuulostaa kivalle" ja mahdollisesti viittausta vaikka puolison kanssa keskusteluun tms. Toki tällainen voi joskus olla myös peittelyä sille, ettei kehtaa suoraan kieltäytyä..

Kysyisin asiaa uudestaan kutsutuilta, että ovatko tulossa. 

Vierailija
85/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska en hypi sinun enkä muidenkaan pillin mukaan. Jos sinulle on tuollainen elämän ja kuoleman kysymys, jätä kutsumatta lainkaan. Kukaan ei kuole eikä itke itseään uneen mokoman takia. 

Mitä pillin mukaan hyppimistä se on että vastaa kutsuun kohteliaasti?  Onhan se nyt ihan selvä ettei kukaan halua ostaa kassikaupalla ruokaa jos ei vieraita tulekaan ja kutsuja varmasti haluaa valmistella ruokia etukäteen. 

Kutsuja automaattisesti olettaa saavansa kutsuun myöntävän vastauksen ja kun saakin sen kohteliaan kieltäytymisen, alkaa lapsenomainen kiukuttelu ja kärttäminen syistä miksi ei, ja nuo syyt voivat olla sellaiset, ettei niistä koeta tarpeelliseksi tilittää yhdellekään ulkopuoliselle, eivätkä ne kenellekään ulkopuoliselle edes kuulu, ja tuo oman elämänsä draamakuningattaren loukkaantunut kärttäminen ei sitten heti lopukaan. Helpommalla pääsee, kun kiittää kohteliaasti kutsusta ja toteaa perään:" Täytyy katsoa/Pitää katsoa." 
Aikuisena ihmisenä osannee itse arvioida määrän ja miettiä mahdollista ylijäävien pakastamista yms. 

Minä en kärtä yhtään mitään. Niin monta "voi olisin tullut, mutta koira veti portaissa ja nilkka nyrjähti!"-valetta olen juhlapäivänä kuullut, että "ei kiitos päästä, pitäkää kivat juhlat" riittää oikein hyvin.

Mikä ongelma siinä on tilata Woltista sapuskat kun tietää ruokailijoiden määrän? Vai onko mökki jossain korvessa ilman kunnon venelaituria vai?

Vierailija
86/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelet kutsujan hyppivän sun tahtiin? Käyvän kaupassa ja ostavan tarjottavat homehtumaan, kun et tulekkaan. Oletpa arvostava. 

Itsekästä!

Kutsuja tässä on se itsekäs oletuksessaan, että tottahan toki tulee automaattisesti, kun Hänen Ylhäisyytensä kutsuu, ja jos vastauksena onkin kohtelias kieltäytyminen, alkaa utelut syistä ym. joita ei pitäisi kenenkään joutua antamaan, sillä ne eivät kuulu kenellekään. 

Ajatteletpa kauniisti muista. Aika myrkyllinen.

Vierailija
87/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma siinä on tilata Woltista sapuskat kun tietää ruokailijoiden määrän? Vai onko mökki jossain korvessa ilman kunnon venelaituria vai?

Aika moni haluaa itse järjestää. Tykkäävät laittaa ruokaa.

Wolt-alustatalous on nykyajan orjatyötä, eivätkä kaikki halua tukea sitä. Tai ei halua syödä haaleaa noutoruokaa.

Vierailija
88/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni haluaa itse järjestää. Tykkäävät laittaa ruokaa.

Wolt-alustatalous on nykyajan orjatyötä, eivätkä kaikki halua tukea sitä. Tai ei halua syödä haaleaa noutoruokaa.

Nii, no jos vastustaa orjatyötä ni se on ymmärrettävää. Harvinaista, mutta ymmärrettävää.

Vierailija
89/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osin vähän eri mieltä tuosta "täytyy kattoo" ilmaisun merkityksestä. Voi olla kakkosvaihtoehto tai ettei kiinnosta, mutta joskus voi myös olla ihan vain ettei yksinkertaisesti ole vielä suunnitellut elämää sinne asti tai on useampia liikkuvia osia ja epävarmuustekijöitä, aikatauluja, jotka pitää miettiä ja selvittää ja palapelailla ensin. Kun pääsee kunnolla Juhannuksen suunnitteluun, niin sitten tekee päätöksen.

On myös ihan normaalia selvittää ensin, mitä suunnitelmia omilla läheisillä saattaa olla, ennenkuin lupautuu minnekään. (Toki silloin "tätyy kattoo" ilmaisuun kyllä liittyy usein myös positiivista ilmaisua kutsusta, kuten että "kuulostaa kivalle" ja mahdollisesti viittausta vaikka puolison kanssa keskusteluun tms. Toki tällainen voi joskus olla myös peittelyä sille, ettei kehtaa suoraan kieltäytyä..

Kysyisin asiaa uudestaan kutsutuilta, että ovatko tulossa. 

Tässä tapauksessa avoimen ”täytyy katsoa” -vastauksen sijasta olisi parempi ja kohteliaampaa viestiä, että ”emme ole vielä lyöneet suunnitelmia lukkoon, palaan asian tiimoilta xx mennessä”.

Tällöin kutsuttu ottaa itse vastuun siitä, että ilmoittelee itsestään, eikö sysää vastuuta kutsujalle, jolla on jo valmiiksi kädet täynnä hommia juhlia järjestäessä.

Vierailija
90/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen vastaus on sitä nykyajan vastuun pakoilua. Ei haluta antaa selkeää vastausta ja seisoa sanojensa takana. Ihan opittua poliitikoilta ja virkamiehiltä ja levinnyt kansan keskuuteen. Samalla jätetään portti auki, että voidaankin sitten antaa vastaus, jos huvittaakin. 

Vierailija
91/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen vastaus on sitä nykyajan vastuun pakoilua. Ei haluta antaa selkeää vastausta ja seisoa sanojensa takana. Ihan opittua poliitikoilta ja virkamiehiltä ja levinnyt kansan keskuuteen. Samalla jätetään portti auki, että voidaankin sitten antaa vastaus, jos huvittaakin. 

Tai pahimmassa tapauksessa pölähtää ilman ilmoitusta paikalle.

"No mutku tehän kutsuitte!"
Ja sitten annetaan joku makkaranpuolikas, kun ei kehtaa lähettää törppöä matkoihinsa.

Vierailija
92/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Täytyy kattoo" tarkoittaa, että ajatus tulemisesta ei kauheasti houkuta, mutta jos ei parempaakaan tekemistä ilmaannu, niin sitten saatan tulla.

Ja ne lihat ym. voi pakastaa, jos ei ketään tulekaan ja grillailla niitä sitten kesän kuluessa. Kamalan negatiivista energiaa sinulla. Ei mikään ihme, jos ei kiinnosta.

Negatiivista energiaa tulee siitä, että ihmiset ei osaa ilmaista itseään selkeästi. Jos on järkättävä eväät viidelle tai viidelletoista, siinä on aika lailla eroa ja rahanmenoa. Meillä on viimeisimmän kauppakäynnin, ja toivottavasti viimeisen, jälkeen pakastimessa hyllyllinen täynnä lihaa ja kalaa, jääkaappi piripintaan täynnä ja vielä pari kassia kuivatavaraa. Eikä siinä kaikki, vieraat tuo vielä osan juomia yms. Yhteissummaa en edes aio laskea.

Jo tässä vaiheessa ennen ensimmäistä ruuanlaittosessiota on vähän turhautunut olo. Onneksi nuoret voi olla jo apukokkeina.

Jos vastaa kutsuun epämääräisesti saa nyt nähdä, saa saa varautua myös siihen, että tarjotaan parhaassa tapauksessa kahvit, mutta turha odotella ruokaa.

Vierailija
93/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ooiii, mikä unelmavieras siellä ilmoittautuukaan  :D

Tuo on sinun ihan oma sarkastinen määritelmäsi tuntemattomalle, ei minun, eikä kenenkään muidenkaan. 

Kyllä, tuo oli minun sarkastinen näkemykseni kommentista. Sinulla on omat ajatuksesi, ja kaikilla "muilla" omansa myös, joiden puolesta et heidän näkemyksiään sinäkään määrittele.

Vierailija
94/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no. Itse vastaan noin, jos on kyseisen päivän aikataulut vielä auki. Joillakin saattaa olla juhannuksena paljon suunnitelmia kummallekin päivälle ja näin ollen on vaikea lupautua mihinkään suorilta. Eri juttu toki, jos on oikein lyöty lukkoon menoja, mutta esimerkiksi itsekin odotan äitini vastausta juhannusaaton aikatauluista milloin kyläilemme siellä ja sen mukaan sitten sovimme muut päivän menot. 

Vierailija
95/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsut ketään. Minulle ei tulisi pieneen mieleenkään ruokkia ja juottaa jotain ihmisiä mokilläni.

Miksi kaikkien pitäisi olla samanlaisia kuin sinä?

Vierailija
96/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä tuollaista keksit? Ymmärrän erinomaisesti, että ihmisillä on juhannuksena muutakin menoa eikä minulle tarvitse tilittää tekemisiään. Minua kiinnostaa vain se, että ovatko tulossa vai eivät, jotta osaan tarjoiluilla varautua. 

Ap

Tämä kannattaa ilmoittaa jo siinä kutsussa, että ilmoittaa tiettyyn päivään mennessä tuleeko vai ei. Ja vielä senkin, että SINÄ olet tarjoamassa ruokaa/juomaa, niin tyhmempikin tajuaa miksi pitää ilmoittaa.

Vierailija
97/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Oletpa outo.

Vierailija
98/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä tuollaista keksit? Ymmärrän erinomaisesti, että ihmisillä on juhannuksena muutakin menoa eikä minulle tarvitse tilittää tekemisiään. Minua kiinnostaa vain se, että ovatko tulossa vai eivät, jotta osaan tarjoiluilla varautua. 

Ap

Tämä kannattaa ilmoittaa jo siinä kutsussa, että ilmoittaa tiettyyn päivään mennessä tuleeko vai ei. Ja vielä senkin, että SINÄ olet tarjoamassa ruokaa/juomaa, niin tyhmempikin tajuaa miksi pitää ilmoittaa.

Ei nää tämmöiset enää toimi. Ihmiset eivät välitä.

Ja sitten osa ei ilmoita, koska sehän tarkoittaa, että ei tule. Osa ei ilmoita, koska tietenkin tulee!

Onneksi lapset ovat jo aikuisia. En taida järjestää koskaan enää juhlia kellekään.

Vierailija
99/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on suomennettuna "kiitos ei", mutta koska kieltäytyjä tietää, että ryhdyt heti urkkimaan, minä muut aikovat tehdä, kun ei kutsu kelpaa, niin ei haluta jäädä mihinkään eipäs-juupas -keskusteluun.

Vierailija
100/104 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennen vanhaan" hyväksyttiin kutsu kun sellainen saatiin (huvitti mennä tai ei, mentiin silti koska se oli kohteliasta ja kuului asiaan) ja seuraavista samaan kohtaan osuvista riennoista kieltäydyttiin. Tai jos tuli selvästi tärkeämpi meno (kuten läheisen häät tai hautajaiset), edellinen erikseen peruttiin.

Nyt ajat ovat muuttuneet. Ihmisillä on jollakin tavoin vähemmän vapaa-aikaa. Työvuorot ovat monella alalla vaihtelevia, joustavia ja venyviä. Monella on lapsiviikot ja lapsivapaat viikot erikseen. Lisäksi suorittaminen, työelämän tehokkuusvaatimukset ja osaltaan ruutuaikakin vievät aikaa ja voimia. 

Kun aikaa on, sitä halutaan priorisoida mahdollisimman mieluisaan tekemiseen. Jos ei heti tule jippii tuonne on päästävä -fiilistä, jätetään asia mielellään roikkumaan. Jos ei muuta tule tai jos sitten ylipäätään jaksaa lähteä. Ajatellen varmaan, ettei se nyt yhdestä tai kahdesta ihmisestä ole kiinni, mennään tai ei. Mutta kun kaikki ajattelevat samoin, onkin tilanne kutsujalle todella epäreilu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi