Kyllä kiusaaminen johtuu kateudesta!
Kommentit (228)
Kiusaaminen johtuu siitä että kiusaajaa ärsyttää jokin asia, usein kateutta, tai tarvetta yrittää nostaa itseään toisten yläpuolelle tai sitten ihan vaan heikot sosiaaliset taidot. Todellisuudessa kiusaaja on hermoheikko raukka, arka ja pelokas, joka ei uskalla kohdata edes itseään ollakseen sinut itsensä kanssa.
Kun mietin kouluajan kiusaajia niin kaikilla aika sama homma, olivat perheineen lastensuojelun ja sosiaalitoimen asiakkaita. Vanhemmilla ongelmia päihteiden, mielenterveyden ja elämänhallinnan kanssa, lapsilla ongelmia koulussa ja sosiaalisissa suhteissa.
Kiusaaminen johtuu siitä että se on kivaa. Kiusaajalle siis. Miksi se on kivaa: ehkä ei keksi muuta, jotain sosiaalisat, tylsää?
Kiusaaja oli menettänyt vanhempansa ja joutunut tekemisiin lastensuojelun sosiaaliviranomaisten kanssa. Varmaan sitä harmitti kun ei osannut edes auttaa vanhempiaan ja hänestä tehtiin arviointeja sosiaalitoimessa ja terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
En usko että yleensä johtuu kateudesta vaikka kiusatut näin joskus haluavat uskoa. Siihen miksi joku kiusaa on varmasti yhtä monta syytä kuin on kiusaajaa. Minua kiusattiin aikoinaan koulussa jossain määrin ja minussa ei todellakaan ollut mitään kadehdittavaa, päinvastoin, tuskin kukaan olisi halunnut olla minä. Ja kouluajoilta en muista ketään muutakaan kiusattua näin yhtäkkiseltään joita oltaisiin kiusattu sen takia että näille oltaisiin oltu kateellisia. Voi tosin olla että osa näistä kiusaajista oli yleisesti ottaen katkeria elämälle ja epävarmoja itsestään ja sen takia pönkittivät egojaan kiusaamalla muita. Osa taas oli ihan vain käytöshäiriöisiä hirviöitä.
Joku voi olla sinulle kateellinen ihan jo siitä, että vaikutat tavalliselta ja tasapainoiselta ihmiseltä. Jos kiusaajalla on ongelmia oman elämänhallinnan kanssa, toisen tasapainoisuus alkaa ärsyttämään häntä ja hän oikeuttaa ”kostamisen”
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen johtuu siitä että se on kivaa. Kiusaajalle siis. Miksi se on kivaa: ehkä ei keksi muuta, jotain sosiaalisat, tylsää?
Kyllähän jotkut nauttii siitä uhriasemastakin, saa osakseen huomiota ja myötätuntoa.
Mua on kiusattu pahastikin eikä mussa ole mitään kadehdittavaa. Ei ole suotu ulkonäköä, ei ole hienoa uraa, omaisuutta, minkäänlaisia mainittavia saavutuksia. Olen yhtä kiinnostava kuin kuivuva maali. Ja silti päädyn aina jonkun k-pään silmätikuksi joka katsoo oikeudekseen yrittää nöyryyttää ja kiusata.
Että ei johdu kateudesta.
Lisäksi olen huomannut, että herkkyys on sellainen piirre, joka yleensä ärsyttää kiusaajia. Sitä en tiedä mistä se johtuu, yleensähän herkät on aina syrjäänvetäytyviä ja hiljaisia, mutta ehkä se on juuri se asia, mikä heissä ärsyttää kiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen ei johdu kateudesta vaan halusta nöyryyttää toista.
Susanna Penttilänkin kiusaajat voisivat miettiä miksi kiusaavat.
Ei-toivotun ilmiön arvostelu ei ole kiusaamista, eri asia kuin Suskin iän tai ulkonäön haukkuminen. Jos ei arvosta prostituutiota elinkeinona ja pitää sitä haitallisena ammattina nuorille, pitäis vaan vaieta ettei olisi kiusaaja? Ja kohta saatkin sitten katsella panopakujen keikkumista parkkipaikoilla, pingpong-showta koko perheelle, seksitautien leviämistä ja kaikkea muuta Pattaya-menoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jotkut nauttii siitä uhriasemastakin, saa osakseen huomiota ja myötätuntoa.
Tässä kohtaa puhutaan jonkinlaisesta läheisriippuvuudesta, eli uhri haluaa että häntä kontrolloidaan ja hän tiedostamatta alistuu kiusattavaksi.
Naiset ovat kateellisia toisten naisten kauneudesta, hiuksista, hyvästä kropasta, miesten katseista, hyvännäköisistä vaatteista. Sitten aletaan kateuksissaan valeita levittämään, näin on.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi olen huomannut, että herkkyys on sellainen piirre, joka yleensä ärsyttää kiusaajia. Sitä en tiedä mistä se johtuu, yleensähän herkät on aina syrjäänvetäytyviä ja hiljaisia, mutta ehkä se on juuri se asia, mikä heissä ärsyttää kiusaajia.
Johtu siitä että kiusaajat itse ovat hyvin herkkia ja arkoja. Oireilevat vanhempiensa avioeroa tai muuta elämässään olevaa vwikeutta kiusaamalla, koska heitä ärsyttää ne piirteet joita heissä itsessään on.
Tuossa tuli jo melko paljon kiusaamisen syitä esille. Ei ole vain yhtä syytä. Jopa tuo viimeisin viesti kiusatun nauttimasta uhriasemasta saattaa pitää paikkansa jossakin tapuksessa. Lisäksi on joskus tulkinnanvaraista, mikä on kiusaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että yleensä johtuu kateudesta vaikka kiusatut näin joskus haluavat uskoa. Siihen miksi joku kiusaa on varmasti yhtä monta syytä kuin on kiusaajaa. Minua kiusattiin aikoinaan koulussa jossain määrin ja minussa ei todellakaan ollut mitään kadehdittavaa, päinvastoin, tuskin kukaan olisi halunnut olla minä. Ja kouluajoilta en muista ketään muutakaan kiusattua näin yhtäkkiseltään joita oltaisiin kiusattu sen takia että näille oltaisiin oltu kateellisia. Voi tosin olla että osa näistä kiusaajista oli yleisesti ottaen katkeria elämälle ja epävarmoja itsestään ja sen takia pönkittivät egojaan kiusaamalla muita. Osa taas oli ihan vain käytöshäiriöisiä hirviöitä.
Joku voi olla sinulle kateellinen ihan jo siitä, että vaikutat tavalliselta ja tasapainoiselta ihmiseltä. Jos kiusaajalla on ongelmia oman elämänhallinnan kanssa, toisen tasapainoisuus alkaa ärsyttämään häntä ja hän oikeuttaa ”kostamisen”
”Pahuus” voi myös tarttua. Ihminen on hengissäselviämisenkone. Luokan tai työpaikan kuningatar kerää hovin ympärilleen ja katsoo muita nenänvartta pitkin. Antaa lempeästi hymyillen ymmärtää, että olet täysi nolla. ”Olet” osa sitä hovia tai pöydän alla piilossa ettet itse tule lyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat kateellisia toisten naisten kauneudesta, hiuksista, hyvästä kropasta, miesten katseista, hyvännäköisistä vaatteista. Sitten aletaan kateuksissaan valeita levittämään, näin on.
Jossain tapauksissa kyllä
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja oli menettänyt vanhempansa ja joutunut tekemisiin lastensuojelun sosiaaliviranomaisten kanssa. Varmaan sitä harmitti kun ei osannut edes auttaa vanhempiaan ja hänestä tehtiin arviointeja sosiaalitoimessa ja terveydenhuollossa.
Orpolikka asetettiin pakolla huostaan pantavaksi, aika noloa joutua alistumaan sossujen pakkopäätöksiin ja sitten vielä kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohtaa puhutaan jonkinlaisesta läheisriippuvuudesta, eli uhri haluaa että häntä kontrolloidaan ja hän tiedostamatta alistuu kiusattavaksi.
Läheisriipoista taidetaan nykyään käyttää sanaa piilonarsisti. Narsistin kipupiste on hirvittävän herkkä itsetunto, kun itsearvostus ei ole kunnossa, syntyy häpeän tunteita. Tästä seuraa, että narsistin pitää saada koko ajan sitä huomiota, kehua ja ihailua.
Vierailija kirjoitti:
Kun mietin kouluajan kiusaajia niin kaikilla aika sama homma, olivat perheineen lastensuojelun ja sosiaalitoimen asiakkaita. Vanhemmilla ongelmia päihteiden, mielenterveyden ja elämänhallinnan kanssa, lapsilla ongelmia koulussa ja sosiaalisissa suhteissa.
Sossutausta on yleistä wt-perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Kiusaaja voi aina itse huonosti. Hän asuu itse luomassaan vankilassa, eikä edes tiedosta sitä.