HS: "Seksi ei kiinnosta tämän vuosikymmenen 25–34-vuotiaita miehiä ja naisia"
Tämän vuosikymmenen 25–34-vuotiailla miehillä on kuukaudessa noin 40 prosenttia vähemmän yhdyntöjä kuin 1990-luvun samanikäisillä miehillä. Saman ikäryhmän naisilla laskua on noin 33 prosenttia.
Nuorten ja myös muiden ikäryhmien kotikeskeiseksi muuttunut elämä on yksi keskeinen syy siihen, miksi seksi vähenee.
Jos parisuhdetta ei ole, kodin ulkopuolelta löytyisivät potentiaaliset seurustelu- ja seksikumppanit.
Nykyään solmituista parisuhteista jo lähes puolet alkaa nettivälitteisesti, kertoo vuoden 2024 Perhebarometri.
Samalla kaikki muut tapaamisen muodot, kuten kumppanin iskeminen baarissa tai tutustuminen ystävien kautta, ovat romahtaneet.
Internet ja älypuhelimet ovat mullistaneet yhteiskunnan ja ihmisten väliset suhteet muutamassa vuosikymmenessä.
Nuorten väliset kontaktit ovat siirtyneet suurelta osin verkkoon. Siellä eivät sosiaaliset taidot kehity samalla lailla kuin kasvokkain.
Nuoret aikuiset | Suomeen iski seksilama
https://www.hs.fi/tiede/art-2000012047910.html
Kommentit (274)
Naisten osalta ymmärrän tämän täysin. Seksi kun saattaa johtaa ei-toivottuun raskauteen (jopa se "suojattu") ja kaikki eivät pysty aborttiin.
Vaikka lapsi olisi toivottu molempien vanhempien taholta, niin 90 % näissäkin tapauksissa nainen joutuu hoitamaan lapsen ja kodin yksin, vaikka käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Naisten osalta ymmärrän tämän täysin. Seksi kun saattaa johtaa ei-toivottuun raskauteen (jopa se "suojattu") ja kaikki eivät pysty aborttiin.
Vaikka lapsi olisi toivottu molempien vanhempien taholta, niin 90 % näissäkin tapauksissa nainen joutuu hoitamaan lapsen ja kodin yksin, vaikka käy töissä.
Ehkäsy on keksitty varmaan 1960-luvulla
Jos avioliitot vähenevät ja seksi siinä niin eikö silloin huoraaminen ja kallusuhteet vähene, olettaen että avioliittolaisten seksi ei vähene
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten osalta ymmärrän tämän täysin. Seksi kun saattaa johtaa ei-toivottuun raskauteen (jopa se "suojattu") ja kaikki eivät pysty aborttiin.
Vaikka lapsi olisi toivottu molempien vanhempien taholta, niin 90 % näissäkin tapauksissa nainen joutuu hoitamaan lapsen ja kodin yksin, vaikka käy töissä.
Ehkäsy on keksitty varmaan 1960-luvulla
Niin naisten kehon mutilointi joka aiheuttaa mm. syöpää, jotta heitä voi r aiskata hupimielessä rajattomasti vai?
Selibaatti on keksitty joskus miljardi vuotta sitten, käyttäkäämme sitä. Vanhassa vara parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten osalta ymmärrän tämän täysin. Seksi kun saattaa johtaa ei-toivottuun raskauteen (jopa se "suojattu") ja kaikki eivät pysty aborttiin.
Vaikka lapsi olisi toivottu molempien vanhempien taholta, niin 90 % näissäkin tapauksissa nainen joutuu hoitamaan lapsen ja kodin yksin, vaikka käy töissä.
Ehkäsy on keksitty varmaan 1960-luvulla
Niin sekin, että mies panemassa toista miestä perseeseen ei aiheuta epätoivottuja raskauksia.
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettei perusjamppoja kiinnosta lähi-idän ja afrikan tyttöjen seksitaidot
Heillä lienee toimivat aivot päässä ja ymmärtävät, että alaikäisten tyttöjen kanssa ei harrasteta seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos avioliitot vähenevät ja seksi siinä niin eikö silloin huoraaminen ja kallusuhteet vähene, olettaen että avioliittolaisten seksi ei vähene
Ei nainen ole aviossakaan mikään hupir aiskaisrätti. Itsemääräämisoikeus pätee senkin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten osalta ymmärrän tämän täysin. Seksi kun saattaa johtaa ei-toivottuun raskauteen (jopa se "suojattu") ja kaikki eivät pysty aborttiin.
Vaikka lapsi olisi toivottu molempien vanhempien taholta, niin 90 % näissäkin tapauksissa nainen joutuu hoitamaan lapsen ja kodin yksin, vaikka käy töissä.
Ehkäsy on keksitty varmaan 1960-luvulla
Luitko edes tuota tekstiä ennen kommentointia? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänolon tunne haetaan nykyään sosiaalisesta mediasta. Ei siinä jää aikaa perinteiselle kanssakäymiselle. Tärkeintä on se, miltä ruudussa näyttää ja tapahtuu. Ikävintä on se, että hyvänolon sijaan tuloksena on usein paha olo. Addiktoivaa yhtä kaikki.
Hyvää oloa voi helposti tuottaa itselleen sooloseksillä. Miksi kaiken pitäisi olla kuin ennen vanhaan?
Tutkimusten mukaan seksi toisen ihmisen kanssa lisää "hyvänolon hormonien" oksitosiinin ja prolaktiinin määrää merkittävästi. Masturbointi yksinään sen sijaan ei.
Hyvä. Ihmisiä on jo ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten osalta ymmärrän tämän täysin. Seksi kun saattaa johtaa ei-toivottuun raskauteen (jopa se "suojattu") ja kaikki eivät pysty aborttiin.
Vaikka lapsi olisi toivottu molempien vanhempien taholta, niin 90 % näissäkin tapauksissa nainen joutuu hoitamaan lapsen ja kodin yksin, vaikka käy töissä.
Ehkäsy on keksitty varmaan 1960-luvulla
Luitko edes tuota tekstiä ennen kommentointia? :D
Luin sen tekstin ennen kommentointia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänolon tunne haetaan nykyään sosiaalisesta mediasta. Ei siinä jää aikaa perinteiselle kanssakäymiselle. Tärkeintä on se, miltä ruudussa näyttää ja tapahtuu. Ikävintä on se, että hyvänolon sijaan tuloksena on usein paha olo. Addiktoivaa yhtä kaikki.
Hyvää oloa voi helposti tuottaa itselleen sooloseksillä. Miksi kaiken pitäisi olla kuin ennen vanhaan?
Tutkimusten mukaan seksi toisen ihmisen kanssa lisää "hyvänolon hormonien" oksitosiinin ja prolaktiinin määrää merkittävästi. Masturbointi yksinään sen sijaan ei.
Hyvän olon hormoneita saa muustakin kuin parisuhdeseksistä.
Enemmän huolestuisin siitä onko ihmiset toistensa kanssa tekemisissä ollenkaan, kuin että harrastavatko he seksiä keskenään. Jälkimmäinen on henkilökohtainen asia, ensimmäinen taas näkyy voimakkaasti ihmisten hyvinvoinnissa ja siinä ymmärtävätkö he toisiaan, ja siten yhteiskunnan toimivuudessa.
Yhteiskunta ei ole täysin voimaton näiden asioiden edessä vaan se voi edistää kanssakäymistä mahdollistamalla ns. kolmansia paikkoja (ilmaisia kokoontumispaikkoja työpaikan ja kodin välillä). Ihmiset eivät tapaa toisiaan jos ei ole mitään paikkaa missä viettää aikaa tai siihen ei ole varaa.
Jos taas ongelma on olevinaan se ettei lapsia synny niin siihenkin voi haikuttaa mahdollistamalla yllämainittu ja pitämällä huoli että ihmisillä on varaa perustaa perhe. En ymmärrä seksin määrän kyyläämistä, sillä suurimmasta osasta kanssakäymisiä ei synny lapsia. Toivovatko he vahinkolapsia korjaamaan tilastoja vai mikä on tämä kyyläämisen pointti?
Vierailija kirjoitti:
"Nykyään solmituista parisuhteista jo lähes puolet alkaa nettivälitteisesti, kertoo vuoden 2024 Perhebarometri"
Olisin odottanut että luku olisi vielä tuotakin korkeampi.
Tähän on varmaan jo kommentoitu mutta itse olisin odottanut jopa hieman pienempää lukemaa. Katselin jo vuosia sitten vierestä kun kaksi nuorta naista makasi sängyllä vierekkäin ja selailivat toisen tinderiä. Naureskelivat vaan niille matcheille ja kaikki miehet olivat kamalia ja noloja heidän mielestään. Yksikään ei kelvannut, eikä tuossa tainnut oikeasti edes olla heille kyse pariutumisesta vaan jonkinlaisesta pelistä joka vahvisti heidän omaa itsetuntoaan.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän huolestuisin siitä onko ihmiset toistensa kanssa tekemisissä ollenkaan, kuin että harrastavatko he seksiä keskenään. Jälkimmäinen on henkilökohtainen asia, ensimmäinen taas näkyy voimakkaasti ihmisten hyvinvoinnissa ja siinä ymmärtävätkö he toisiaan, ja siten yhteiskunnan toimivuudessa.
Yhteiskunta ei ole täysin voimaton näiden asioiden edessä vaan se voi edistää kanssakäymistä mahdollistamalla ns. kolmansia paikkoja (ilmaisia kokoontumispaikkoja työpaikan ja kodin välillä). Ihmiset eivät tapaa toisiaan jos ei ole mitään paikkaa missä viettää aikaa tai siihen ei ole varaa.
Jos taas ongelma on olevinaan se ettei lapsia synny niin siihenkin voi haikuttaa mahdollistamalla yllämainittu ja pitämällä huoli että ihmisillä on varaa perustaa perhe. En ymmärrä seksin määrän kyyläämistä, sillä suurimmasta osasta kanssakäymisiä ei synny lapsia. Toivovatko he vahinkolapsia korjaamaan tilastoja vai mikä on tämä kyyläämisen pointti?
Ei ne paikatkaan auta kun ei minulle kukaan halua edes puhua, olin sitten itse aktiivinen tai en. Ihmisten sosiaaliset taidot ovat aivan olemattomat muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänolon tunne haetaan nykyään sosiaalisesta mediasta. Ei siinä jää aikaa perinteiselle kanssakäymiselle. Tärkeintä on se, miltä ruudussa näyttää ja tapahtuu. Ikävintä on se, että hyvänolon sijaan tuloksena on usein paha olo. Addiktoivaa yhtä kaikki.
Hyvää oloa voi helposti tuottaa itselleen sooloseksillä. Miksi kaiken pitäisi olla kuin ennen vanhaan?
Tutkimusten mukaan seksi toisen ihmisen kanssa lisää "hyvänolon hormonien" oksitosiinin ja prolaktiinin määrää merkittävästi. Masturbointi yksinään sen sijaan ei.
Hyvän olon hormoneita saa muustakin kuin parisuhdeseksistä.
Niin saakin, mutta tämä keskustelu koskee seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän huolestuisin siitä onko ihmiset toistensa kanssa tekemisissä ollenkaan, kuin että harrastavatko he seksiä keskenään. Jälkimmäinen on henkilökohtainen asia, ensimmäinen taas näkyy voimakkaasti ihmisten hyvinvoinnissa ja siinä ymmärtävätkö he toisiaan, ja siten yhteiskunnan toimivuudessa.
Yhteiskunta ei ole täysin voimaton näiden asioiden edessä vaan se voi edistää kanssakäymistä mahdollistamalla ns. kolmansia paikkoja (ilmaisia kokoontumispaikkoja työpaikan ja kodin välillä). Ihmiset eivät tapaa toisiaan jos ei ole mitään paikkaa missä viettää aikaa tai siihen ei ole varaa.
Jos taas ongelma on olevinaan se ettei lapsia synny niin siihenkin voi haikuttaa mahdollistamalla yllämainittu ja pitämällä huoli että ihmisillä on varaa perustaa perhe. En ymmärrä seksin määrän kyyläämistä, sillä suurimmasta osasta kanssakäymisiä ei synny lapsia. Toivovatko he vahinkolapsia korjaamaan tilastoja vai mikä on tämä kyyläämisen pointti?
Ei ne paikatkaan auta kun ei minulle kukaan halua edes puhua, olin sitten itse aktiivinen tai en. Ihmisten sosiaaliset taidot ovat aivan olemattomat muutenkin.
Haukut muiden sosiaalisia taitoja, mutta mariset siitä ettei kukaan halua puhua juuri sinulle. Oletko varma ettei se vika ole omissa sosiaalisissa taidoissasi? Ihmiset nimittäin ovat yleensä vähintään peruskohteliaita, mutta luonnostaan kiertää kaukaa sellaiset joista huokuu epäsosiaalisuus, töykeys/törkeys, tai jopa paha haju (ei pidä huolta hygieniastaan koska ei osaa huomioida muita).
"Haukut muiden sosiaalisia taitoja, mutta mariset siitä ettei kukaan halua puhua juuri sinulle. Oletko varma ettei se vika ole omissa sosiaalisissa taidoissasi? Ihmiset nimittäin ovat yleensä vähintään peruskohteliaita, mutta luonnostaan kiertää kaukaa sellaiset joista huokuu epäsosiaalisuus, töykeys/törkeys, tai jopa paha haju (ei pidä huolta hygieniastaan koska ei osaa huomioida muita)."
Olen varma ettei vika ole omissa sosiaalisissa taidoissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten osalta ymmärrän tämän täysin. Seksi kun saattaa johtaa ei-toivottuun raskauteen (jopa se "suojattu") ja kaikki eivät pysty aborttiin.
Vaikka lapsi olisi toivottu molempien vanhempien taholta, niin 90 % näissäkin tapauksissa nainen joutuu hoitamaan lapsen ja kodin yksin, vaikka käy töissä.
Ehkäsy on keksitty varmaan 1960-luvulla
Luitko edes tuota tekstiä ennen kommentointia? :D
Luin sen tekstin ennen kommentointia :D
Olisi kannattanut vielä sisäistää ja ymmärtää se.
Eikö muka miehiäkään kiinnosta?