Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset uskalla ajaa 100km/h 100-alueella?

Vierailija
16.06.2026 |

Mielestäni tänä kesänä entistä enemmän yleistynyt ilmiö että tavallisia henkilöautoja näkee jatkuvasti ajavan reilua alinopeutta 100-alueella. Rekkojen ja asuntoautojen kohdalla vielä ymmärtää, mutta miksi et henkilöautoilijana uskalla ajaa 100km/h?

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli bensarange-ahdistus kerran Lapissa ja ajoin sitten sallittua hitaammin osan matkaa. Oli pitkä pätkä ilman bensiksiä, enkä ollut varautunut siihen, kun en ollut kartoittanut asemavälejä etukäteen. Muistaakseni kyllä kurvasin sivuun välillä, että aremmatkin pääsee ohi, googlaustauon lisäksi. Samalla matkalla kotiin päin palatessa meni rengas ja vararenkaalla oli myös alempi maksiminopeus ja en sitten uskaltanut silläkään juuri yli 80 km/h vetää. Onneksi paluu oli yöllä niin liikennettä oli vähemmän. 

Vierailija
42/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei tarvitse enää ajella millään bensalutkulla näiden perässä. vauhtipoljin pohjaan ja ohi vips.

Seuraavalla lataustauolla se vanha Lada ohitaa tepselissä kiinni olevan patterilelusi ja taas olet takana.

Paitsi ettei ohita. Mä olen menossa pohjoiseen, pidän taukoa 3-4 tunnin välein anyway. Sä ladauuno ajelet 20km päähän teboilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot ja range-ahdistus yksi syy. Sähköä kuluu eniten juuri suuremmissa maantienopeuksissa ja yrittävät vältellä tuntien lataustaukoa. Moni näistä 90km/h 100-alueella ovat juurikin täyssähköjä. Toki muitakin hidastelijoita on.

Ei ole siellä keulilla sähköautoa vaan joku vanha passatti ja vaari lippalakki vinossa pensaa säästämässä.

Refleksit hidastuu iän myötä niin paljon että on kaikille turvallisempaa kun vaari ajaa vähän hitaammin. Ehtii reagoida. Nykyään on paljon ikääntyviä ratissa. Kyllä sinustakin joskus ehkä tulee ikääntyvä, jos niin pitkään pysyt hengissä. 

On ehkä aika luopua kortista jos ei satasen tiellä suju satasen ajo. Alinopeutta köröttelevät vanhukset vain lisäävät ohituksia ja vähentävät liikenneturvallisuutta.

Ei ole. Laki on tästä eri mieltä. Eikä kortista noin vain luovuta, varsinkaan siksi, että joku haluaa ajaa 80 km/h, eikä 100 km/h, jotta sinä pääsisit nopeammin etenemään. Mietipä nyt vähän ja katso peiliin. Yritä sietää myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole samanlaisia kuin sinä. Ajattele asaa vaikka niin, että joskus sinäkin voit olla vanha. 

Jos vanhana en pysty ajamaan sataa satasen tiellä niin toivottavasti minua on älyä ajella sitten sama matka vanhempia teitä pitkin. Siellä saa ajaa 80 ja 60 ihan rauhassa, yleensä paljon vähemmän liikennettäkin. ajelen niitä joskus ihan hyvikseni koska parempia maisemia.

tosin näyttää siltä että kun olen vanha tuskin kukaan enää ajelee itsekseen. sitten mummulle ja papalle kelataksi on se oma auto.

Luuletko tosiaan että Kela-taksin saa noin vain, ihan vain iän perusteella, tai koska ei enää oikein uskalla ajaa sataa? Voit pettyä. 

Yritäs nyt lukea vähän tarkemmin mitä sulle kirjoitettiin. Kelatakseja ei tarvitse enää muutaman vuosikymmenen päästä. Sun oma autosi on kelataksi, kun se osaa ajaa itsekseen.

Vierailija
44/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli bensarange-ahdistus kerran Lapissa ja ajoin sitten sallittua hitaammin osan matkaa. Oli pitkä pätkä ilman bensiksiä, enkä ollut varautunut siihen, kun en ollut kartoittanut asemavälejä etukäteen. Muistaakseni kyllä kurvasin sivuun välillä, että aremmatkin pääsee ohi, googlaustauon lisäksi. Samalla matkalla kotiin päin palatessa meni rengas ja vararenkaalla oli myös alempi maksiminopeus ja en sitten uskaltanut silläkään juuri yli 80 km/h vetää. Onneksi paluu oli yöllä niin liikennettä oli vähemmän. 

Sielläpäin kannattaisi kyllä aina olla edes jonkunlainen pienikin varakanisteri mukana.

Vierailija
45/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autojen nopeusmittarit näyttävät 1-10 km liikaa 

Tuo on jo vanhentunutta tietoa. Se oli ennen, 1970 - 80 luvulla kun autotehtaat ihan sopivat mittariheitosta. Joskus aiemmin, Ford jopa ehdotti että kaikkien autojen puskurit ovat samalla korkeudella niin kolarivahingot ovat pienimmillään. Eivät saaneet sitä sovittua...Nykyautojen mittarivirhe johtuu pikemmin rengasvalinnoista.

Vierailija
46/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot ja range-ahdistus yksi syy. Sähköä kuluu eniten juuri suuremmissa maantienopeuksissa ja yrittävät vältellä tuntien lataustaukoa. Moni näistä 90km/h 100-alueella ovat juurikin täyssähköjä. Toki muitakin hidastelijoita on.

Ihan sama se on polttiksella. Bensan hinta on sen verran korkealla, että turha se on hötkyillä kun ei ole mihinkään kiire.

Minä en ole syyllinen siihen jonoon, se on se eka mun takana joka ei ohita, eli kysymys kuuluu miksi ette uskalla ohittaa? 

Vierailija
47/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat tapaukset tulevat kiihdytyskaistalta suoraan ajoradalle, ajaen 70-80km/h

Se kiihdytyskaista on jmlauta sitä varten että siinä otetaan se sallittu nopeus tai kohdennat oman nopeun muiden mukaan että pääset sujuvasti mukaan väylälle.

Vierailija
48/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei tarvitse enää ajella millään bensalutkulla näiden perässä. vauhtipoljin pohjaan ja ohi vips.

Seuraavalla lataustauolla se vanha Lada ohitaa tepselissä kiinni olevan patterilelusi ja taas olet takana.

Paitsi ettei ohita. Mä olen menossa pohjoiseen, pidän taukoa 3-4 tunnin välein anyway. Sä ladauuno ajelet 20km päähän teboilille.

Tunnin kusitauko 3h välein :D On se mukavaa polttiksella kun 5min riittää taukoon ja voi heti jaktaa matkaa!

Vierailija
49/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jo vanhentunutta tietoa. Se oli ennen, 1970 - 80 luvulla kun autotehtaat ihan sopivat mittariheitosta. Joskus aiemmin, Ford jopa ehdotti että kaikkien autojen puskurit ovat samalla korkeudella niin kolarivahingot ovat pienimmillään. Eivät saaneet sitä sovittua...Nykyautojen mittarivirhe johtuu pikemmin rengasvalinnoista.

Kyllä se etenkin japsiautoissa on edelleen sitä 10% luokkaa, etenkin kun se jonoa vetävä yaris on 15+ vuotias.

Jossain Teslassa pitää jo muistaa että +10 taajamassa saisi jo tolpan välähtämään, mittarivirhe luokkaa 1-2%.

Vierailija
50/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene jonnekin radalle kaahaamaan, sinä oman elämäsi rallikuski. Jätä tiet normaaleille ihmisille, jotka eivät halua tuhlata sitä menovettä tai sähköä turhaan pätemiseen.

Tiesitkö sinä, että se tie on kyllä suunniteltu niin että esim. Kurvit on sen mukaiset että 100 km/h -alueella voi sitä satasta tosiaan ajaa. Ei vaadi erikoistaitoja siis. 

Toki poikkeusteitä on, joissa nopeusrajoitus on liian suuri tien kuntoon/kurveihin/talviolosuhteisiin nähden. Ja tilannenopeuden oppii ajamalla jos on normaaliälyinen. 

Vierailija
51/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaikkien autojen nopeusmittarit on näyttäneet n. 5 km liian vähän, navi näyttää todellisen nopeuden.

Vierailija
52/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sielläpäin kannattaisi kyllä aina olla edes jonkunlainen pienikin varakanisteri mukana.

Joo niin kannattaisi olla ;).  Mutta itselläni ei kuitenkaan ollut ja ajattelin, että kamalan noloa, jos auto jää tien poskeen ja pitää soittaa taksi jostain 30 km päästä. Tuon ahdistuspätkän jälkeen päätin, että sillä reissulla tankkaan aina heti kun siltä tuntuu, vaikka pyytäisivät 3 euroa litralta :D.

Vierailija
53/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin kusitauko 3h välein :D On se mukavaa polttiksella kun 5min riittää taukoon ja voi heti jaktaa matkaa!

Kannattaa kokeilla joskus reissaamista naisenkin kanssa eikä noita 1000km putkeen homoporukalla juttuja. Myös säännöllinen ruokailu on ihan kiva juttu.

Vierailija
54/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet että en uskaltaisi.

Koska 80 ja alemmissa nopeuksissa ei tunnu olevan yhtä vaikeaa ajaa suurinta sallittua. En keksi muuta syytä kuin että kovemmat nopeudet kuten 100 pelottaisi.

Hauskinta on, kun sitä samaa yhdeksääkymppiä ajetaan myös 80 km/h-alueen läpi. Ja ohituskaustalla sit uskalletaan vetää 120 km/h, kun on leveämpi tie.

Vierailija
55/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmat tapaukset tulevat kiihdytyskaistalta suoraan ajoradalle, ajaen 70-80km/h

Se kiihdytyskaista on jmlauta sitä varten että siinä otetaan se sallittu nopeus tai kohdennat oman nopeun muiden mukaan että pääset sujuvasti mukaan väylälle.

Mutta kun ei punto kiihdy edes alamäkeen.

Vierailija
56/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot on käteviä, Pysähdyt vaan huoltoasemalle ja "Tankkaat" sitä sähköä 3 tuntia, juot samalla 9 kahvia ja luet sen iltiksen neljään kertaan.. Sit lähdet taas ajamaan hetkeksi ja sit jälleen "tankkaamaan" muutamaksi tunniksi. Näppäriä nuo patteriautot !

Vierailija
57/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet että en uskaltaisi.

Jos joku roikkuu metrin päässä mun peräpuskurista niin ensin väläytän hätävalot, sitten pari kertaa jarruvalot ja sitte hidastan nopeutta niin alhaiseksi että säilyn hengissä ja vammattomana jos perässätulja osuu puskuriin. Siksi!

Vierailija
58/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ohi jos noin kiire on. Mulla on aikaa ajella nopeudella, joka säästää polttoainetta ja jossa voin katsella myös maisemia. Vakionopeussäädintä ei ole, joten sori siitä :D

Vierailija
59/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen jatkuvasti hurjia ylinopeuksia. Parempi alinopeus kuin ylinopeus. Kesällä monet motarilla vetää niin paljon kuin autosta irti lähtee. 

Vierailija
60/158 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mulla ei ole elämänhallintaongelmia, voin ajella rauhallisesti.  Te nopeasti kuolevat veetit sensijaan kiiruhdatte ennenaikaiseen hautaan, heippa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan