Jos voisit aloittaa elämäsi nyt uudestaan, hankkisitko silti lapsen/lapset?
Kommentit (87)
Tekisin samoin kuin nyt eli en hankkisi lapsia silloinkaan.
En. Mielenterveys meni kahden erityislapsen kanssa ja molemmilla on vielä perussairauksia. Pärjäävät erinomaisesti, mutta maailmantilanne ja Suomen asenneilmapiiri huolestuttaa. Toivon, että he lähtevät muualle rakentamaan elämäänsä, ei täällä ole heille mitään.
Jos varmuudella saisin samat lapset, samassa tilanteessa, kyllä. Jos jokin muuttuisi tässä uudessa elämässä, tietenkin koko homma pitäisi miettiä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos varmuudella saisin samat lapset, samassa tilanteessa, kyllä. Jos jokin muuttuisi tässä uudessa elämässä, tietenkin koko homma pitäisi miettiä uudelleen.
Samat ajatukset. Me ehdittiin elää kaksin hyvää opiskelijaelämää, nuorten aikuisten työelämää, hankkia oma koti ja omaisuutta ennen lapsia. Pystyttiin matkustelemaan ja asumaan ulkomailla lasten saannin jälkeenkin, minä pystyin olemaan 8 vuotta kotona ja kerryttämään omaisuutta ja eläkerahoja jne. ja meillä on kaksi ihanaa lasta. Jos jokin tuossa yhtälössä muuttuisi, varmasti lapsia olisi vain yksi tai ei ollenkaan.
Ehdottomasti hankkisin lapsia. Haaveilin äidiksi tuloa jo kymmenen vuotiaana. On tosi.
Piti vaan vuosia odottaa ennen kuin löytyi mies ja lapsi haave toteutui.
Hankkisin, aloittaisin nuorempana että ehtisin saada useamman.
Hankkisin lapsen ja hankkisin toisenkin. Nyt vain yksi. Hankkisin nuorempana tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kadu lapsiani, mutta huolestuttaa nykyinen maailman meno ja ilmapiiri. Että millainen maailma on, kun lapseni ovat aikuisia. Olen sanonut, että jos nyt vasta alkaisin yrittää lapsia, niin todennäköisesti en yrittäisi. Nuorin lapseni on 10-vuotias. Maailma on muuttunut paljon tuossa ajassa.
Kyllä sylettää nämä "ei lapsia tällaiseen maailmaan" -naiset.
Ihan rehellisesti, kyllä nykyään eläminen on helpompaa ja vapaampaa kuin koskaan. Tämä on ihan täydellinen hetki tehdä lapsia, jos mihinkään pisteeseen historiassa vertaa.
Ehkä sodan jälkeen oli hetki talouskasvua ilman ulkomaalaisten negatiivista vaikutusta mutta se oli joku 50 vuotta koko historiasta.
Sain ainoan lapseni vuonna 2010. Jos nyt olisi sama tilanne, en tekisi. Sun tekstisi on ihan täyttä shaibaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oko noloa sanoa,mutta en tekisi. Siinä meni paras nuoruuteni toisia passatessa ja ainainen penninvenytys. Vielä ymmärtäisin jos oli niin varakas että voisi itää kotiapulaista ja siivooja silloin kun haluaa.,ja rahaa nin paljon että voisi reilusti ostaa koko sakille kunnon vaatteet, harrastukset, koulutukset ym. Nyt olen kulunut Kärkkäinen, silti rakastan lapsiani ja lastenlapsia.
Ei ole noloa sanoa, vaan se on rehellisyyttä. Katuvia vanhempia on yllättävän paljon yhteiskunnassa. Sen ääneen sanominen pysyy tabuna jos siitä ei uskalleta puhua.
Ihan niiden lapsien vuoksi saakin pysyä tabuna.
Kyllä, mutta mielellään toisenlaisen, vastuuntuntoisemman miehen kanssa. Nyt oli aika rankkaa, erityislapsia. Mutta on ne silti ihania, fiksuja nuoria aikuisia, joilta olen oppinut paljon. Olen myös tyytyväinen siitä, millainen persoona minusta on kypsynyt heidän rinnallaan "kasvaessani". Millainen mahtaisinkaan olla ilman heidän vaikutustaan...
En todellakaan! Olen vela, ja maailman meno on sitä luokkaa, että on puhdasta itsekkyyttä lisääntyä
Tottakai.
Vain lapseton edes kysyy tuollaista.
Tämä ketju propagandaa.
Mutta en voi aloittaa elämääni nyt uudestaan, eikä voi kukaan muukaan, joten typerää ja turhaa jossittelua. Jos jos tällä hetkellä katuu jotain isoa valintaa, niin poispääsyn keinoja on useita, jos vaan on riittävän karski luonteeltaan sellaisiin ratkaisuihin. Esim. muuttaa ulkomaille ja jättää kaiken entisen taakseen, perhettä myöten. Ei siihen uudelleen aloittamista tarvita.
Kukaan lapsia hankkinut ei kadu lapsiaan. Kukaan heistä ei osaa edes ajatella elämäänsä ilman lapsia.
Hulluja noi lapsettomat.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan! Olen vela, ja maailman meno on sitä luokkaa, että on puhdasta itsekkyyttä lisääntyä
Koskaan ihmisen historiassa ei ole ollut näin hyvä aika hankkia lapsia.
Valtio ottaa lapset vakavasti ja kouluttaa ne ja maksaa vanhemmille sairausajalta palkkaa ym
Typerää puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti hankkisin lapsia. Haaveilin äidiksi tuloa jo kymmenen vuotiaana. On tosi.
Piti vaan vuosia odottaa ennen kuin löytyi mies ja lapsi haave toteutui.
No hyvä että odotit vuosia, teiniraskaus ei ehkä ole parasta arvostelukykyä indikoiva asia.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan lapsia hankkinut ei kadu lapsiaan. Kukaan heistä ei osaa edes ajatella elämäänsä ilman lapsia.
Hulluja noi lapsettomat.
Sä et todellakaan tiedä mistä puhut
En.
Vaikka lapsiani rakastan eniten maailmassa, heistä on hyvin paljon ollut murhettakin. Varsinkin toinen lapseni on ollut haastava ja nyt aikuisenakin meidän välit ovat lähinnä kiusalliset. Ja tämä on suurin murheen aina joka päivä.
Lisäksi lasten isä ei todellakaan ole ollut oikea vaihtoehto
Hankkisin tietenkin.