Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissat pöydälle vai suoraan ero 20 vuoden avioliiton jälkeen?

Vierailija
15.06.2026 |

Olen ollut n. 20 vuotta naimisissa ja koen että olen ikäisekseni (kohta 50 v) viriili ja hyvässä kunnossa ikäisekseni. Puolisoni on taas väsähtänyt henkisesti ja fyysisesti. Toki rakastan häntä (ja hän minua...ehkä) ja viihdyn hänen kanssaan, mutta alan olla loppu. En halua, enkä pysty pettämään häntä.

Jotenkin kuvittelin, että kun lapset kasvaa ja meille koittaa enemmän yhteistä aikaa, niin voitaisiin kokeilla kaikkea kivaa ja uutta, ja yleisesti että seksiä olisi enemmän kuin 1krt/3kk, itselle sopiva määrä olisi 1-2 krt/vko. Meillä on suhteen alussa ollut seksiä vaihtevasti keskimäärin 2...3 krt/kk. 

Seksistä puhuminen puolisoni kanssa on todella vaikeaa, en ole edelleenkään kartalla hänen mieltymyksistään tai toiveistaan. Seksistä puhuminen vain pahentaa tilannetta, koska hänellä ei ole tai tai halua kertoa haluistaan/fantasioistaan. Olen ehdottanut lelujen hommaamista, mutta ei. Bj on täysin pois laskuista (edellisen kerran joskus seurusteluaikana yli 20 v sitten). Itse annan hänelle "kielihoitoa" joka kerta. Vehkeeseeni hän ei juurikaan koske. Ja hänelle mieleinen seksi on vain lähtyssaarnaajaa, muihin asentoihin pitää kerjätä ja anella.

Aloitteen tekeminen on aina minun vastuullani ja nyt useiden pakkien jälkeen en viitsi tehdä sitäkään kuin 120% varman paikan tullen (mökillä tai reissussa + vaimo "terveenä"). Tein jopa n. 3kk kokeliun että en edes varman paikan tullen tehnyt aloitetta ja siitä tuli 3kk "kuiva" jakso.

Tämän lisäksi 90% kotitöistä on minun harteilla...v#**u että tässä tuntee itsensä tyhmäksi ja hyväksikäytetyksi..

Auki kirjoitettuna vastaus kysymykseen on helppo, mutta kuitenkin niin vaikea. Viimevuosina olen arjessani huomannut, että hyvinä päivinä haaveilen ja suunnittelen erilaisia esileikkejä tai eroottisia tilanteita yllätykseksi vaimolleni, mutta tilaisuuden tullen ne jää toteutumatta hänen vaivojen tmv. takia. Huonoina päivinä mietin että pettääkö hän minua, onko hänellä joku toinen ja soimaan itseäni... Lisäksi olen havainnut että ajattelen yhä enemmän (eli koko) ajan seksiä tai seksin puutetta päivittäin. 

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksuaaliterapeutille Mars. Kerrot, että tämä on sulle tärkeä asia, eli jos hän ei tähän suostu, niin sitten sun on ymmärrettävä niin, ettei sinun tärkeänä pitämääsi asiaan suhtauduta vakavasti ja sun on tehtävä johtopäätökset sen mukaan.

Kiertäkää nyt ne seksuaaliterapeutit helvetin etäältä!! Niillä ei ole mitään varsinaista koulutusta mennä tonkimaan  ihmisten mieliä. Kuka vaan voi alkaa pitämään seksuaalista kuntoutusta ja kerätä raha pois tyhmiltä. Parin kerran jälkeen terapeutti kysyy: oletteko ajatelleet avointa suhdetta. Jos on mies,  tapaa jonkun ajan kuluttua vaimosi ja opettaa hänet seksin saloihin. Siinähän sitten ihmettelet kuinka kävikään.

Toimiiko tuo myös toisin päin eli jos terapeutti on nainen niin hän antaa miehelle yksityistunteja 

Vierailija
42/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksuaaliterapeutille Mars. Kerrot, että tämä on sulle tärkeä asia, eli jos hän ei tähän suostu, niin sitten sun on ymmärrettävä niin, ettei sinun tärkeänä pitämääsi asiaan suhtauduta vakavasti ja sun on tehtävä johtopäätökset sen mukaan.

Kiertäkää nyt ne seksuaaliterapeutit helvetin etäältä!! Niillä ei ole mitään varsinaista koulutusta mennä tonkimaan  ihmisten mieliä. Kuka vaan voi alkaa pitämään seksuaalista kuntoutusta ja kerätä raha pois tyhmiltä. Parin kerran jälkeen terapeutti kysyy: oletteko ajatelleet avointa suhdetta. Jos on mies,  tapaa jonkun ajan kuluttua vaimosi ja opettaa hänet seksin saloihin. Siinähän sitten ihmettelet kuinka kävikään.

Toimiiko tuo myös toisin päin eli jos terapeutti on nainen niin hän antaa miehelle yksityistunteja 

Julkisuudessa on ollut seksuaaliterapeutteja, joiden varsinainen työ on seksin myyminen eli ovat seksin myymisen seurauksena halunneet kyseisen koulutuksen. Ehkäpä sellaisen terapeutin palveluihin kuuluu myös seksin myyminen. Tuskin kuitenkaan ilmaiseksi terapian höysteenä. 

Kahden vuoden koulutus ei pätevöitä ketään käsittelemään parisuhteen ja ihmisyyden ytimeen kuuluvia asioita, joihin seksuaalisuus kuuluu. Asiakas ottaa siis itse vastuun siitä, että tällaisen koulutuksen saaneen henkilön pakeille hakeutuu, seksuaaliterapeutti ei myöskään ole nimikesuojattu eli nimen käyttämiseen ei tarvita mitään koulutustakaan eikä nimen käyttöä tai terapeuttien toimintaa valvo kukaan kuten ei astrologeja tai ennustajiakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain surullista näissä on, joskus tuntuu että miehet ja naiset eivät vain millään löydä yhteistä säveltä. Aloin seurustella neljäkymppisenä itseä vähän vanhemman miehen kanssa, joka oli aivan onnessaan, kun meillä oli paljon seksiä. Hän koko ajan puhui pihtareista ja siitä miten hirveitä pihtarit ovat ja miten ihana minä olin, kun minulta sai. Aina seksin huumassa tuli rakkauden tunnustuksia. Kyllä se minullekin maistui jonkin aikaa, mutta elämässä on muutakin kuin seksi. Mies oli surullinen kun seksi väheni ja minulle tuli hyväksikäytetty olo, kun vähitellen tajusin yhä selvemmin, että se reikä oli tärkeintä ja itse ihminen olisi voinut olla kuka vain. Nyt on mies päästetty metsästämään uutta, toivottavasti kuuttakymppiä lähestyvällä ukolla vielä olisi jotakin iloa edessään, kun mikään muu ei samalla lailla kiinnnosta ja suhteessa seksi on ykkössijalla. Täälläkin tosi usein saa lukea että seksi on pääasiallinen syy miksi mies haluaa edes seurustella tai olla avioliitossa. Se ei ole kestävää. Seksi on kivaa, mutta elämässä ja suhteessa on muutakin.

Olet oikeassa, seksi on meille miehille tärkein ja ainoa syy olla parisuhteessa. Siinä olet väärässä, että kuka tahansa voi olla se reikä. Ehkä sinun tapauksessasi näin olikin, mutta itselleni muut asiat ovat myöskin tärkeitä. MUTTA: Ne ovat tärkeitä vain, jos seksiä on riittävästi. Kiinnostaa myös muu läheisyys, kädestä pitäminen, ja yhdessä juttelu. Nämäkin lakkaavat kiinnostamasta, jos seksiä ei ole. Miksi naiset vähennätte seksin määrää suhteessanne? Eikö se ole mukavaa? Eikö sitä luuria voisi räplätä tunnin vähemmän päivässä, ja harrastaa seksiä? Parisuhde voisi paljon paremmin. Nyt miehet täällä valittavat, ja suunnittelevat eroa kun lapsi tulee aikuiseksi. Eikö olisi mukavaa myös vanheta yhdessä? 

Oma vaimoni on tajunnut tämän. Meillä on ollut seksiä käytännössä päivittäin suhteen alusta asti. Nyt lapset ovat muuttaneet pois, ja saamme olla taas kahden. Seksiä on nyt vieläkin enemmän. Kaikki asiat parisuhteessamme on ollut hyvin, koska seksiä on ollut tarpeeksi. Toki vaimokin nauttii seksistä, ei se hänelle mitään antamista ole. Mutta kyllä hän joskus on ihan vaan antanutkin minun ilokseni. 

Me miehet emme voi mitään tälle asialle, ja hormoneillemme, näin ne saavat meidät toimimaan. Jos haluatte naisen hormoneilla varustetun ihmisen, niin siitä vaan lesboksi.

M47

Vierailija
44/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan tuo aloitusviestin osuus "Meillä on suhteen alussa ollut seksiä vaihtevasti keskimäärin 2...3 krt/kk. " avasi, että jo suhteen alussa on ollut seksiä kaikilla mittareilla mitaten poikkeuksellisen harvoin. Miten kukaan voi odottaa, että seksiä olisi tiheämmin kuin alussa tai että puoliso taianomaisesti alkaisi yhtäkkiä kokeilevammaksi ja estottomammaksi, kun useiten seksi vaan harvenee ja rutinoituu sitä pahemmin mitä pidempi parisuhde on. Eikä niin tapahdu siksi, että kukaan haluaisi olla toiselle ilkeä, vaan vetovoima vähenee suhteen arkistuessa. Ja kyllä vain vaatii halukkaammalta työtä muuttaa tilanne.

Itsellä seksiä oli pitkän parisuhteen alussa sellaiset 3-10 kertaa viikossa, riippuen siitä oliko aikaa ja virkeyttä yhtäaikaa. Myöhemmin ns. ruuhkavuosina, eli lasten ollessa pieniä seksin tiheys vaihteli enemmän, välillä 1-15 kertaa kuukaudessa ja alkoi vähetä kun lapset läheni teini-ikää. Sehän alkoi tietenkin ottaa tätä isäntää pattiin ja aloin miettiä mitä lääkkeeksi, jotta ei päädytä seksin vähyyden takia eroon. 

Aloitin katsomalla itseäni peiliin, toiminko niin että minua on helppo haluta, osaanko todella herätellä vaimon seksihalut vai en. Päädyin siihen, että voisin yrittää toimia paremmin. Seksin vähyyshän oli vienyt itseltäni halut läheisyyteenkin, kun lähellä olo ilman että se johti seksiin, alkoi lähinnä ketuttaa ankarammin.

Päättelin kuitenkin, että juurikin huomiointi eri tavoin ja läheisyyden tarjoaminen pienin askelin lisää voisi edesauttaa seksinkin lisääntymistä. Aloin halata aamuin/illoin samalla suudellen, lisäsin kosketuksia ja kehuja keskellä arkea, pieni sipaisu pyllylle, suukko yllättäen niskalle ja pikku hyväily samalla ilman painetta seksiin, merkkipäiviin kukkia ja rakkaudesta kertomista, välillä yllätin tekemällä töistä tuloaan ennen hyvät ruuat, vein yllättäen ulos syömään toisinaan.

Pikkuhiljaa näihin rakkauteni osoituksiin alettiin vastaamaan, ei seksi heti tihentynyt, mutta useiden viikkojen aikana niin alkoi tapahtua. Ensin 2-3 kertaa viikossa, muutamassa kuukaudessa oltiin jo 4-7 kertaa viikossa (ovulaatioviikkoina tiheintä). Aika samalla kaavalla mentiin, mutta seksiä oli kuitenkin yli nelikymppisiin verrattuna useammin kuin tilastojen mukaan on keskimäärin. 

Tein kaikki nuo samat jutut ilman vastakaikua. Olin muutenkin ollut perheen kokki.

Vierailija
45/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se voi johtua miehen heikoista seksitaidoista, kokemattomuudesta, itsekeskeisyydestä, mutta yhtä lailla se voi johtua myös naisen heikosta seksuaalisesta itsetunnosta eli hän ei ole välttämättä ikinä tutustunut seksuaalisuuteensa eikä asettanut sitä etusijalle"

Tuollaiselle naiselle on ihan nimikin olemassa: frigidi. Ja jos nainen on elämänsä ajan ollut kylmä, hän ei siitä vaihdevuosien keskellä mihinkään muutu. 

Vierailija
46/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain surullista näissä on, joskus tuntuu että miehet ja naiset eivät vain millään löydä yhteistä säveltä. Aloin seurustella neljäkymppisenä itseä vähän vanhemman miehen kanssa, joka oli aivan onnessaan, kun meillä oli paljon seksiä. Hän koko ajan puhui pihtareista ja siitä miten hirveitä pihtarit ovat ja miten ihana minä olin, kun minulta sai. Aina seksin huumassa tuli rakkauden tunnustuksia. Kyllä se minullekin maistui jonkin aikaa, mutta elämässä on muutakin kuin seksi. Mies oli surullinen kun seksi väheni ja minulle tuli hyväksikäytetty olo, kun vähitellen tajusin yhä selvemmin, että se reikä oli tärkeintä ja itse ihminen olisi voinut olla kuka vain. Nyt on mies päästetty metsästämään uutta, toivottavasti kuuttakymppiä lähestyvällä ukolla vielä olisi jotakin iloa edessään, kun mikään muu ei samalla lailla kiinnnosta ja suhteessa seksi on ykkössijalla. Täälläkin tosi usein saa lukea että seksi on pääasiallinen syy miksi mies haluaa edes seurustella tai olla avioliitossa. Se ei ole kestävää. Seksi on kivaa, mutta elämässä ja suhteessa on muutakin.

Olet oikeassa, seksi on meille miehille tärkein ja ainoa syy olla parisuhteessa. Siinä olet väärässä, että kuka tahansa voi olla se reikä. Ehkä sinun tapauksessasi näin olikin, mutta itselleni muut asiat ovat myöskin tärkeitä. MUTTA: Ne ovat tärkeitä vain, jos seksiä on riittävästi. Kiinnostaa myös muu läheisyys, kädestä pitäminen, ja yhdessä juttelu. Nämäkin lakkaavat kiinnostamasta, jos seksiä ei ole. Miksi naiset vähennätte seksin määrää suhteessanne? Eikö se ole mukavaa? Eikö sitä luuria voisi räplätä tunnin vähemmän päivässä, ja harrastaa seksiä? Parisuhde voisi paljon paremmin. Nyt miehet täällä valittavat, ja suunnittelevat eroa kun lapsi tulee aikuiseksi. Eikö olisi mukavaa myös vanheta yhdessä? 

Oma vaimoni on tajunnut tämän. Meillä on ollut seksiä käytännössä päivittäin suhteen alusta asti. Nyt lapset ovat muuttaneet pois, ja saamme olla taas kahden. Seksiä on nyt vieläkin enemmän. Kaikki asiat parisuhteessamme on ollut hyvin, koska seksiä on ollut tarpeeksi. Toki vaimokin nauttii seksistä, ei se hänelle mitään antamista ole. Mutta kyllä hän joskus on ihan vaan antanutkin minun ilokseni. 

Me miehet emme voi mitään tälle asialle, ja hormoneillemme, näin ne saavat meidät toimimaan. Jos haluatte naisen hormoneilla varustetun ihmisen, niin siitä vaan lesboksi.

M47

Kiva jos teillä toimii, mutta kaikilla se ei mene noin. Tämän voi kääntää:  Me naiset emme voi mitään tälle asialle, ja hormoneillemme, näin ne saavat meidät toimimaan. Jos haluatte miehen hormoneilla varustetun ihmisen, niin siitä vaan homoksi. On ehkä vaikea selittää sellaiselle, joka ei ole kokenut  sitä miltä tuntuu antaa jos ei ole kiihottunut, että miltä se tuntuu. Ei ole sitä että ei voisi vaivautua ja nousta puhelimelta. Minäkin ajattelin pitkään, että voin vain antaa, ja nopeastihan se on ohi, mutta lopputuloksena menin aivan rikki henkisesti. En suosittele nykyisin kenellekään sitä että antaa jos ei halua. Siitä voi olla todella pahat seuraukset suhteelle ja sen molemmille osapuolille. Se tuntuu todella ikävältä, tavallaan väkivallalta, joka on yhtä aikaa henkistä ja fyysistä. Se voi saada todella inhoamaan miestä. Ikävä kyllä se on eräänlainen ra iskaus vaikka uhri auliisti antautuu. Tämä on myös ihan hormoniasia, eikä naiset sitä ole keksineet kiusallaan.

Vierailija
47/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kuten olet huomannut että kun seksipalstalla tämmöistä kysyy, niin vastaukset on juurikin tuota tyyliä, eli että haluton nainen on tuntematon olento, jokainen nainen on kyltymätön seksipeto kunhan vain on osaava ja ymmärtävä mies hänellä. Mies on aina syyllinen. Jos nainen on haluton se on miehen syy, ja jos mies on haluton niin sehän se vasta miehen syy onkin.

Jännä juttu että kun lukee asiasta tehtyjä tutkimuksia (joita on paljon) niin naisten haluttomuus on niitten tutkimusten mukaan  kovinkin yleistä.

Toinen jännä juttu on, kun menee tuonne "aihe vapaa" osioon lukemaan keskusteluketjuja haluttomuudesta... Siellä tulee esiin hyvinkin erilainen näkökulma naisen haluttomuuteen, sen syihin ja vaikutuksiin. Seksipalstalla tätä "seksipalstatotuutta" julistaa max. muutama kymmenen ihmistä, aihe vapaalla aikas lailla erilaista juttua taasen satoja naisia. Vilkaisepas aihe vapaalta esim. ketju otsikolla "Kun seksi ei kiinnosta pätkääkään", ja hämmästy.

Vierailija
48/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, kuten olet huomannut että kun seksipalstalla tämmöistä kysyy, niin vastaukset on juurikin tuota tyyliä, eli että haluton nainen on tuntematon olento, jokainen nainen on kyltymätön seksipeto kunhan vain on osaava ja ymmärtävä mies hänellä. Mies on aina syyllinen. Jos nainen on haluton se on miehen syy, ja jos mies on haluton niin sehän se vasta miehen syy onkin.

Jännä juttu että kun lukee asiasta tehtyjä tutkimuksia (joita on paljon) niin naisten haluttomuus on niitten tutkimusten mukaan  kovinkin yleistä.

Toinen jännä juttu on, kun menee tuonne "aihe vapaa" osioon lukemaan keskusteluketjuja haluttomuudesta... Siellä tulee esiin hyvinkin erilainen näkökulma naisen haluttomuuteen, sen syihin ja vaikutuksiin. Seksipalstalla tätä "seksipalstatotuutta" julistaa max. muutama kymmenen ihmistä, aihe vapaalla aikas lailla erilaista juttua taasen satoja naisia. Vilkaisepas aihe vapaalta esim. ketju otsikolla "Kun seksi ei kiinnosta pätkääkään", ja hämmästy.

Haluttomat naiset tuskin seksipalstalle kirjoittelevat, ei siihen sen kummempaa salaliittoa tarvita. Ei ole mikään harvinaisuus, että miehellä on liian vähän haluja sekään. Kyse on siis pitkälti myös halujen epäsymmetriasta eli kumppani voi olla väärä. Toki osalle miehistä tuntuvat naiset olevan muutenkin vääriä kaikki. Naisissa kiinnostaa lähinnä heidän haukkumisensa eri muodoissaan. 

Pirullinen tilanne jos tuollainen mies ei kuitenkaan ole homo. Haluta sitä mitä vihaa ja halveksuu🤔 Jos ei yhtään kiinnostaisi, heihin ei myöskään tarvitsisi tuhlata sanoja tai energiaa.

Vierailija
49/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M47

Kiva jos teillä toimii, mutta kaikilla se ei mene noin. Tämän voi kääntää:  Me naiset emme voi mitään tälle asialle, ja hormoneillemme, näin ne saavat meidät toimimaan. Jos haluatte miehen hormoneilla varustetun ihmisen, niin siitä vaan homoksi. On ehkä vaikea selittää sellaiselle, joka ei ole kokenut  sitä miltä tuntuu antaa jos ei ole kiihottunut, että miltä se tuntuu. Ei ole sitä että ei voisi vaivautua ja nousta puhelimelta. Minäkin ajattelin pitkään, että voin vain antaa, ja nopeastihan se on ohi, mutta lopputuloksena menin aivan rikki henkisesti. En suosittele nykyisin kenellekään sitä että antaa jos ei halua. Siitä voi olla todella pahat seuraukset suhteelle ja sen molemmille osapuolille. Se tuntuu todella ikävältä, tavallaan väkivallalta, joka on yhtä aikaa henkistä ja fyysistä. Se voi saada todella inhoamaan miestä. Ikävä kyllä se on eräänlainen ra iskaus vaikka uhri auliisti antautuu. Tämä on myös ihan hormoniasia, eikä naiset sitä ole keksineet kiusallaan.

Hormoneja haluttomuudesta ei voi syyttää, hormonitoiminta ei ole haluttoman ja halukkaan naisen ero. Ei liioin naiswn ominaisluonto. Muutenhan naiset olisivat kaikki samanlaisia tässä asiassa. Erot kuitenkin ovat suuria. Ero näkyy jopa ystäväpiireittäin eli samantyyppiset hakeutuvat yhteen.

Siinä olet tasan oikeassa, että vastentahtoisesti seksiin suostuminen vain pahentaa haluttomuutta. Haluttomuudessa on kyse rajan laittamisesta. Se on vahvin tapa näyttää tahtoaan parisuhteessa ja ilmenee usein niissä ihmisissä kaikkein vahvimmin, joille tahtominen, haluaminen, oma aggressio on jäänyt vieraaksi. Niinpä se tulee esille passiivisessa muodossa. Monesti se on persoonaan syvälle juurtunutta ja monenlaisiiin tunnepeleihin ja minuuden rakentamisen haperoihin perustuksiin liittyvää tiedottomuutta. Miehillä myös. Pelkopohjaista tämäkin reaktiivisuus aggression pohjana.

Paljon on myös hyvin yksinkertaista haluttomuuttta, joka liittyy suhteeseen, elämäntilanteeseen ja käytännön asioihin. Mutta elämänasenteena haluttomuuteen liittyy yleensä kokonainen filosofia ja arvomaailma. Silloin puolisolle ei oikein jää muuta vaihtoehtoa kuin erota, ellei suostu seksipeliin enää.

Vierailija
50/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen alkaa "antamaan" seksiä vain jotta mies "pysyy tyytyväisenä" ja samalla rikkoo siinä itsensä ajatellen tulevansa vapaaehtoisesti tahallaan väkisin maatuksi, olisi kyllä viimeistään se hetki jolloin kannattaisi viheltää pilliin, laittaa kantapäät vastakkain, lusikat jakoon ja lähteä molempien etsimään onnea ja sopivampaa kumppania itselleen. Jos joku jää tällaiseen tilanteeseen MISTÄÄN SYYSTÄ, eipä siitä ketään muuta voi syyttää kuin itseään tyhmyydestä ja saamattomuudesta. Ai helevetti sentään miten pohjattoman tyhmää porukkaa tälläkin palstalla aikaansa viettää, mikäli alkaa tuollaisissa olosuhteissa elämään.

Vierailija
51/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan tuo aloitusviestin osuus "Meillä on suhteen alussa ollut seksiä vaihtevasti keskimäärin 2...3 krt/kk. " avasi, että jo suhteen alussa on ollut seksiä kaikilla mittareilla mitaten poikkeuksellisen harvoin. Miten kukaan voi odottaa, että seksiä olisi tiheämmin kuin alussa tai että puoliso taianomaisesti alkaisi yhtäkkiä kokeilevammaksi ja estottomammaksi, kun useiten seksi vaan harvenee ja rutinoituu sitä pahemmin mitä pidempi parisuhde on. Eikä niin tapahdu siksi, että kukaan haluaisi olla toiselle ilkeä, vaan vetovoima vähenee suhteen arkistuessa. Ja kyllä vain vaatii halukkaammalta työtä muuttaa tilanne.

Itsellä seksiä oli pitkän parisuhteen alussa sellaiset 3-10 kertaa viikossa, riippuen siitä oliko aikaa ja virkeyttä yhtäaikaa. Myöhemmin ns. ruuhkavuosina, eli lasten ollessa pieniä seksin tiheys vaihteli enemmän, välillä 1-15 kertaa kuukaudessa ja alkoi vähetä kun lapset läheni teini-ikää. Sehän alkoi tietenkin ottaa tätä isäntää pattiin ja aloin miettiä mitä lääkkeeksi, jotta ei päädytä seksin vähyyden takia eroon. 

Aloitin katsomalla itseäni peiliin, toiminko niin että minua on helppo haluta, osaanko todella herätellä vaimon seksihalut vai en. Päädyin siihen, että voisin yrittää toimia paremmin. Seksin vähyyshän oli vienyt itseltäni halut läheisyyteenkin, kun lähellä olo ilman että se johti seksiin, alkoi lähinnä ketuttaa ankarammin.

Päättelin kuitenkin, että juurikin huomiointi eri tavoin ja läheisyyden tarjoaminen pienin askelin lisää voisi edesauttaa seksinkin lisääntymistä. Aloin halata aamuin/illoin samalla suudellen, lisäsin kosketuksia ja kehuja keskellä arkea, pieni sipaisu pyllylle, suukko yllättäen niskalle ja pikku hyväily samalla ilman painetta seksiin, merkkipäiviin kukkia ja rakkaudesta kertomista, välillä yllätin tekemällä töistä tuloaan ennen hyvät ruuat, vein yllättäen ulos syömään toisinaan.

Pikkuhiljaa näihin rakkauteni osoituksiin alettiin vastaamaan, ei seksi heti tihentynyt, mutta useiden viikkojen aikana niin alkoi tapahtua. Ensin 2-3 kertaa viikossa, muutamassa kuukaudessa oltiin jo 4-7 kertaa viikossa (ovulaatioviikkoina tiheintä). Aika samalla kaavalla mentiin, mutta seksiä oli kuitenkin yli nelikymppisiin verrattuna useammin kuin tilastojen mukaan on keskimäärin. 

Tein kaikki nuo samat jutut ilman vastakaikua. Olin muutenkin ollut perheen kokki.

Ehkä se kokkailu ja naisen edessä muutenkin matelu on selitys siihen, ettei naistasi seksi napannut kanssasi. Vieläkö tuhlaat elämääsi saman hukkaviivan kanssa?

Vierailija
52/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole seksiä, johtuu vaimosta joka ei halua. Ei ole varsinainen ongelma, on tuolla naisia joilta olen seksiä saanut. Ainoa ongelma on saada varattujen naisten kanssa paikan ja ajan sopiminen.

Vierailija
53/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akat vaan niin isoja nykyään, kuka innostuu?

Vierailija
54/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akat vaan niin isoja nykyään, kuka innostuu?

Hep, aivan huikeaa seksiä pluskokoisen naisen kanssa saaneena en epäröisi jos sopiva tilanne sattuisi kohdalleen. Aivan saakelin kiihkeitä tapauksia ollut kaikki pluskokoiset naiset joiden kanssa olen petihommiin päätynyt. Ne tissitkin, kun niitä punnitsee käsillä, mjouuu...

Vierailija
55/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se voi johtua miehen heikoista seksitaidoista, kokemattomuudesta, itsekeskeisyydestä, mutta yhtä lailla se voi johtua myös naisen heikosta seksuaalisesta itsetunnosta eli hän ei ole välttämättä ikinä tutustunut seksuaalisuuteensa eikä asettanut sitä etusijalle"

Tuollaiselle naiselle on ihan nimikin olemassa: frigidi. Ja jos nainen on elämänsä ajan ollut kylmä, hän ei siitä vaihdevuosien keskellä mihinkään muutu. 

Ei tuollainen nainen ole frigidi. Hän on useimmiten nainen, joka odottaa spontaania halua ja pitää miestä johdattajana ja vastuullisena seksissä. 

Vierailija
56/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kokkailu ja naisen edessä muutenkin matelu on selitys siihen, ettei naistasi seksi napannut kanssasi. Vieläkö tuhlaat elämääsi saman hukkaviivan kanssa?

Halu miellyttää seksikumppania on tervettä, sen nimittäminen mateluksi on kyllä aikamoista fuulaa. Mutta miellyttämisellä ei ketään saa haluamaan silloin kun syy haluttomuudelle ei ole kumppanissa, vaan ihan muualla. Valitettavasti parisuhteen dynamiikka ei ole yhtä yksinkertaista kuin koirakoulu.

Vierailija
57/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kokkailussa on vikana? 

Emme asu enää yhdessä. 

Vierailija
58/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kokkailussa on vikana? 

Emme asu enää yhdessä. 

Eipä yllättänyt yhtään että tuollainen matelija heitettiin pihalle.

Vierailija
59/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toki rakastan häntä"

Unohdin jatkaa lausetta näin: "mutta haluan keskustelematta lopettaa avioliittomme" 

Vierailija
60/140 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toki rakastan häntä"

Unohdin jatkaa lausetta näin: "mutta haluan keskustelematta lopettaa avioliittomme" 

Tuossa piti lukea 'unohdit'.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän