Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen suvussa ollut yli 10 vuotta purkamaton kuolinpesä. Mikä voi olla syynä, ettei pureta ja varoja käytetä perheen talouteen?

Vierailija
14.06.2026 |

Meillä on ollut välillä taloudellisesti tiukkaa, kun lapset pieniä. Mutta mies ei suostu tekemään mitään tuon kuolinpesän suhteen, jota on ollut auki jo yli 10 vuotta. Sanoo, että odotetaan, josko joku suvusta vielä jatkaisi maatilaa. Nyt maat on vuokralla, mutta se on vähän verrattuna peltojen ja metsien arvoon. Ärsyttää, että mies asettaa sukuperinteen oman perheensä edelle.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko ennätys? Kuolinpesä oli ollut jakamatta vuodesta 1978 lähtien kun toinenkin isoisovanhemmistani kuoli. Jaettin sitten tuossa 2022 muistaakseni. Itsekin "pääsin" osakkaaksi, kun sekä isoisäni (rintaperillinen) että isäni ehti kuolla välistä. Oma osuus pesästä oli joku 1/48...

 

Ei tullut. Omistan 2/9 kuolinpesässä, joka on ollut jakamatta vuodesta 1940.

Vierailija
42/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo..kyllä v i t u t t a a jakamaton kuolinpesä..."hynät"saamatta omalle tilille,ja tilukset rakennuksineen lahoaa paikoilleen..aika menee hukkaan sitäkin ihmettä odotellessa,että jotakin edistystä tapahtuisi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on sitä mieltä että kuolinpesät pitää jättää selvittämättä. Mun isäni on ohjeistanut että kun hän kuolee, kuolinpesää ei kannata selvittää vaan antaa olla sellaisenaan. Ajattelin kyllä selvittää.

Vierailija
44/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesä jaetaan jos yksikin pesän osakas niin haluaa. Kukaan ei voi sitä estää.

Vierailija
45/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on sitä mieltä että kuolinpesät pitää jättää selvittämättä. Mun isäni on ohjeistanut että kun hän kuolee, kuolinpesää ei kannata selvittää vaan antaa olla sellaisenaan. Ajattelin kyllä selvittää.

Aivan paska ohje jättää auki. Monta sukupolvea myöhemmin setviminen ja jako on aina tuskainen homma.

Millä isäsi tätä "neuvoa" perusteli?

Vierailija
46/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo..kyllä v i t u t t a a jakamaton kuolinpesä..."hynät"saamatta omalle tilille,ja tilukset rakennuksineen lahoaa paikoilleen..aika menee hukkaan sitäkin ihmettä odotellessa,että jotakin edistystä tapahtuisi..

VAADI jakoa jos olet pesän osakas, tai toissijaisesti että osuutesi pesästä ostaa joku muista osakkaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja veljeni perimme metsää  ja äitini talon. Myimme veljen kanssa talon ja metsät. Uusi omistaja oli kaatanut metsän lähes heti kun oli kaupat tehty. Karun näköistä kun kilometrin matkalta kaikki puut oli kaadettu.

Vierailija
48/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pappa kuoli muistaakseni 1983, pesä saatiin jaettua 2018 tai 2019.

Sama täällä. Pappa kuoli 1983 ja pesä purettiin 2024 kun mummu kuoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko ennätys? Kuolinpesä oli ollut jakamatta vuodesta 1978 lähtien kun toinenkin isoisovanhemmistani kuoli. Jaettin sitten tuossa 2022 muistaakseni. Itsekin "pääsin" osakkaaksi, kun sekä isoisäni (rintaperillinen) että isäni ehti kuolla välistä. Oma osuus pesästä oli joku 1/48...

Voi itku mitä sotkua. Tuohon vielä pari ulkomaille muuttanutta, vajaavaltaista edunvalvonnassa olevaa ja kadonnutta niin kylläpä olisi ihanaa olla moisen torikokouksen osakkaana. Tai jakoa tekemässä.

Vierailija
50/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on sitä mieltä että kuolinpesät pitää jättää selvittämättä. Mun isäni on ohjeistanut että kun hän kuolee, kuolinpesää ei kannata selvittää vaan antaa olla sellaisenaan. Ajattelin kyllä selvittää.

Aivan paska ohje jättää auki. Monta sukupolvea myöhemmin setviminen ja jako on aina tuskainen homma.

Millä isäsi tätä "neuvoa" perusteli?

Kuulemma turhaa vaivannäköä. Käytännössä kai tahtoo että uusi vaimonsa saa pitää talon lopun elämänsä, eikä joudu maksamaan mitään. On sillä kyllä omakin asunto, mutta huonommalla paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja veljeni perimme metsää  ja äitini talon. Myimme veljen kanssa talon ja metsät. Uusi omistaja oli kaatanut metsän lähes heti kun oli kaupat tehty. Karun näköistä kun kilometrin matkalta kaikki puut oli kaadettu.

Niin? Avohakkuu on karu näky. Miten tämä sinuun liittyy, kun hakkuun aikaan et aluetta omistanut.

Pitäisikö uuden omistajan museoida metsät ettei edelliselle tule paha mieli, vai mitä nyt ajat takaa?

KAIKKI paikat jossa elimme katoavat tältä planeetalta, ei meistä kenestäkään mitään pysyvää jää.

Vierailija
52/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on sitä mieltä että kuolinpesät pitää jättää selvittämättä. Mun isäni on ohjeistanut että kun hän kuolee, kuolinpesää ei kannata selvittää vaan antaa olla sellaisenaan. Ajattelin kyllä selvittää.

Aivan paska ohje jättää auki. Monta sukupolvea myöhemmin setviminen ja jako on aina tuskainen homma.

Millä isäsi tätä "neuvoa" perusteli?

Kuulemma turhaa vaivannäköä. Käytännössä kai tahtoo että uusi vaimonsa saa pitää talon lopun elämänsä, eikä joudu maksamaan mitään. On sillä kyllä omakin asunto, mutta huonommalla paikalla.

Jako voidaan tehdä ja talo myydä, koska leskellä on asumiseen soveltuva toinenkin asunto. Lesken asumisoikeutta ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on sitä mieltä että kuolinpesät pitää jättää selvittämättä. Mun isäni on ohjeistanut että kun hän kuolee, kuolinpesää ei kannata selvittää vaan antaa olla sellaisenaan. Ajattelin kyllä selvittää.

Aivan paska ohje jättää auki. Monta sukupolvea myöhemmin setviminen ja jako on aina tuskainen homma.

Millä isäsi tätä "neuvoa" perusteli?

Kuulemma turhaa vaivannäköä. Käytännössä kai tahtoo että uusi vaimonsa saa pitää talon lopun elämänsä, eikä joudu maksamaan mitään. On sillä kyllä omakin asunto, mutta huonommalla paikalla.

Outoa ettei isäsi osaa puhua suoraan. Miksi höpisee vaivannäöistä, jos oikea toive on "haluaisin että annatte Marjariitan asua tässä kuolemaansa asti".

Vierailija
54/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on sitä mieltä että kuolinpesät pitää jättää selvittämättä. Mun isäni on ohjeistanut että kun hän kuolee, kuolinpesää ei kannata selvittää vaan antaa olla sellaisenaan. Ajattelin kyllä selvittää.

Aivan paska ohje jättää auki. Monta sukupolvea myöhemmin setviminen ja jako on aina tuskainen homma.

Millä isäsi tätä "neuvoa" perusteli?

Kuulemma turhaa vaivannäköä. Käytännössä kai tahtoo että uusi vaimonsa saa pitää talon lopun elämänsä, eikä joudu maksamaan mitään. On sillä kyllä omakin asunto, mutta huonommalla paikalla.

Tekee sitten testmentin ja antaa talon vaimolleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on sitä mieltä että kuolinpesät pitää jättää selvittämättä. Mun isäni on ohjeistanut että kun hän kuolee, kuolinpesää ei kannata selvittää vaan antaa olla sellaisenaan. Ajattelin kyllä selvittää.

Aivan paska ohje jättää auki. Monta sukupolvea myöhemmin setviminen ja jako on aina tuskainen homma.

Millä isäsi tätä "neuvoa" perusteli?

Kuulemma turhaa vaivannäköä. Käytännössä kai tahtoo että uusi vaimonsa saa pitää talon lopun elämänsä, eikä joudu maksamaan mitään. On sillä kyllä omakin asunto, mutta huonommalla paikalla.

Outoa ettei isäsi osaa puhua suoraan. Miksi höpisee vaivannäöistä, jos oikea toive on "haluaisin että annatte Marjariitan asua tässä kuolemaansa asti".

No meillä on vähän oudot välit. Äitini ei tykkää uudesta venäläisestä vaimosta. Ja isä on aina pitänyt minua vähän tyhmänä, kun olen sitä huonompaa sukupuolta. Ei kai usko että pärjään talon ja metsien kanssa.

Vierailija
56/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me selvitettiin just pesä, vuodelta 1999. Syynä kesämökki,joka oli ollut yhteiskäytössä.

Tuon vuoden 1999 pesän kesämökki oli siis yhteiskäytössä. Sitä myötä mökki ja ympäristö pääsi heikkoon kuntoon, kun kaikki me olemme ikääntyneet. Neuvoni: hoitakaa ajoissa hommat kuntoon.

Vierailija
57/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä jaetaan jos yksikin pesän osakas niin haluaa. Kukaan ei voi sitä estää.

Minut ostettiin ulos. Saavat pitää puolestani jakamatta hamaan maailmanloppuun. Ollut jakamatta vasta vuodesta 1983 ja itse olen ollut osakkaana vuodesta 1990. Mutta en ole enää.

Vierailija
58/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintövero pitäisi poistaa välittömästi. 

Höpö höpö. Köyhät ei joudu sitä edes maksamaan kun alle 30000 osuudesta ei mene veroa.

Jakamattomuus johtuu yleensä riidoista/tietämättömyydestä.

Ken haluaa osamsa, hakee käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua. Vouti myy, rahat jaetaan. 

Vierailija
59/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten taitaa lokkia ärsyttää, kun ei pääse miehen rahoihin käsiksi!

Vierailija
60/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy, että miksi kuolinpesää ei jaeta.

Ja viestissään kertoo, että jakamattomuuden syy on se, että kuolinpesä on maatila, jonka jatkomahdollisuuksia halutaan vielä kartoittaa.