Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun älypuhelin alkaa olla liian vaikea seniorille, mitä tilalle?

Vierailija
14.06.2026 |

Isäni toimintakyky on kevään aikana heikennyt merkittävästi kotihoidon ja omankin kokemukseni mukaan. Hän on 95-vuotias ja asuu vanhassa omakotitalossa itseään nuoremman, mutta jo dementoituneen puolisonsa kanssa. Hänellä on älykännykkä, turvaranneke sekä "lankapuhelin" (SIM-kortillinen laite). Kotihoito käy kolmesti päivässä. Nyt tuntuu siltä, että hän ei oikein enää osaa käyttää kännykkäänsä. Välillä hän ei saa vastattua puheluun, välillä ei joko osaa soittaa tai etsiä yhteystiedoista puhelinnumeroita. Yhteystietoja on myös mystisesti hävinnyt kännykästä. Lisäksi joskus hän navigoi puhelimensa solmuun menemällä eri valikkoihin, joista ei osaa tulla pois.

Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Ehdotin jo hänelle näppäimin varusteltua senioripuhelinta, mutta hän pelkää, ettei opi enää jonkin uuden laitteen käyttöä. Vanha mikroaaltouuni meni hiljattain rikki ja uuden laitteen käyttö ei nyt meinaa onnistua. Kotihoito kuitenkin lämmittää sillä ruokia.

Olen kuullut, että älykännykkään voisi ladata "senior launcher" -nimisen ohjelman, joka muuttaa kännykän käyttöliittymän seniorille sopivaksi. Se kuulemma piilottaa turhat sovellukset ja näytölle voi laittaa ikoneiksi tärkeimmät puhelinnumerot vaikka henkilön kuvalla sekä 112-ikonin ja puhelinluuri-ikonin. Onko kenelläkään kokemusta tästä tai jostain vastaavasta ohjelmasta?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei enää pärjää kotihoidolla kolmesti päivässä, tee huoli ilmoitus. Kuulostaa siltä, että siellä on kaksi dementikkoa.

Vierailija
2/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin pois ja molemmat hoitolaitokseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia

Vierailija
5/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näpänpuhelin, oppii varmasti kun yksinkertainen käyttää ja voi kirjoittaa vaikka muistilapun millä näppäimellä vastaa ja millä soittaa. 

Vierailija
6/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niska laukaus

Vierailija
7/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan ole enää vaihtoehtoa. Isä oli tuossa kohtaa ilman puhelinta. Äitini hoiti omalla puhelimellaan tarvittavat soittelut.

Vierailija
8/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppokäyttöisiä mikroaaltouuneja myydään edelleen. https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/uunit-ja-liedet/mikroaaltou…

Vierailija
9/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden puhelimenkin oppiminen voi olla haastavaa, vaikka olisi kuinka yksinkertainen, mutta kun on väkisinkin erilainen. 

Tuo senior launcher vaikuttaa ja kuulostaa hyvältä, valitettavasti ei ole tästä kokemuksia. 

Vierailija
10/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppäinpuhelin esim doro. Kyllä ne numerot ymmärtää 

Vierailija
11/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doro, laita tärkeät numerot pikavalintoihin.

Vierailija
12/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakoti, jossa voi kuolla tuoliin sidottuna kun kielitaidoton hoitaja irrottaa elämää ylläpitävän töpselin seinästä.

Vierailija
13/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin sitä puhelinta tarvitaan koko ajan??

Vierailija
14/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Doro, laita tärkeät numerot pikavalintoihin.

Tuokaan ei välttämättä toimi. Minun äitini aikoinaan soitti minulle ja kysyi minun puhelinnumeroani, siis sitä numeroa johon hän soitti pikavalinnalla

Vierailija
15/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei enää pärjää kotihoidolla kolmesti päivässä, tee huoli ilmoitus. Kuulostaa siltä, että siellä on kaksi dementikkoa.

Siskon kanssa ollaan kyllä suunniteltu, että lähdetään jonottamaan hoitopaikkaa heille. Toivottavasti pääsisivät sitten samaan paikkaan. Eivät varmaankaan enää ensi talvea voi olla kotonaan, kun kotihoidon vuoksi pihassa pitää olla lumityöt aina tehtynä. AP

Vierailija
16/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kauppa.louru.fi/products/beafon-ml10-lte-poytapuhelin?variant=5…

Pöytäpuhelin voi myös olla helppo käyttää, koska nää muistuttaa vanhanajan puhelimia. 

17/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.telia.fi/kauppa/tuote/doro-leva-e11/8995?utm_source=google&…

Mun mutsilla on toi doro. Se on kyllä hankalampi kun tavan puhelin. Mä oon miettiny sille uutta puhelinta. Jos kaikki muut valikot sais piilotettua ja vaan puhelin valikko näkyis, niin luulen, että osais paremmin sitä käyttää. Nyt hoitajan pitää etsiä sille valikosta mun numero, niin sitten osaa mulle soittaa. Ei siinä puhelimessa ole edes muiden numeroita...

Vierailija
18/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyi apua vain puhelimen käyttöön. Ei kotihoito voi siellä päivystää tai soitella omaisen puolesta. 

Ehdottaisin, että kokeilette näppäinpuhelinta. Jos vaikka otatte siihen aluksi prepaidin, niin ei mene rahaa jatkuvaan liittymämaksuun, mikäli uuden oppiminen ei onnistu. 

(eri) 

Vierailija
19/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mihin sitä puhelinta tarvitaan koko ajan??

Ei sitä puhelinta tietenkään "koko ajan" tarvita. Isäni kuitenkin välillä liikkuu kaupoilla, jonne joko sukulaiset tai tuttavat kuljettavat. Sitä varten siis pitäisi soittaa kyyti, kun sitä tarvitsee ja reissun jälkeen ilmoittaa, koska tarvitsee paluukyydin. AP

Vierailija
20/37 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa lanseerattiin just sellainen kullanvärinen malli niin pahasti dementoitineille että kognitiivinen testikin pitää uusia parin kuukauden välein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi