Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun älypuhelin alkaa olla liian vaikea seniorille, mitä tilalle?

Vierailija
14.06.2026 |

Isäni toimintakyky on kevään aikana heikennyt merkittävästi kotihoidon ja omankin kokemukseni mukaan. Hän on 95-vuotias ja asuu vanhassa omakotitalossa itseään nuoremman, mutta jo dementoituneen puolisonsa kanssa. Hänellä on älykännykkä, turvaranneke sekä "lankapuhelin" (SIM-kortillinen laite). Kotihoito käy kolmesti päivässä. Nyt tuntuu siltä, että hän ei oikein enää osaa käyttää kännykkäänsä. Välillä hän ei saa vastattua puheluun, välillä ei joko osaa soittaa tai etsiä yhteystiedoista puhelinnumeroita. Yhteystietoja on myös mystisesti hävinnyt kännykästä. Lisäksi joskus hän navigoi puhelimensa solmuun menemällä eri valikkoihin, joista ei osaa tulla pois.

 

Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Ehdotin jo hänelle näppäimin varusteltua senioripuhelinta, mutta hän pelkää, ettei opi enää jonkin uuden laitteen käyttöä. Vanha mikroaaltouuni meni hiljattain rikki ja uuden laitteen käyttö ei nyt meinaa onnistua. Kotihoito kuitenkin lämmittää sillä ruokia.

 

Olen kuullut, että älykännykkään voisi ladata "senior launcher" -nimisen ohjelman, joka muuttaa kännykän käyttöliittymän seniorille sopivaksi. Se kuulemma piilottaa turhat sovellukset ja näytölle voi laittaa ikoneiksi tärkeimmät puhelinnumerot vaikka henkilön kuvalla sekä 112-ikonin ja puhelinluuri-ikonin. Onko kenelläkään kokemusta tästä tai jostain vastaavasta ohjelmasta?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otat hänen puhelimestaan kaikki turhat sovellukset pois. 

Saako lukituksen auki ja löytääkö vihreän luurin kuvan, että pystyy soittaa? Osaako etsiä yhteystiedot?

Mitä jos kirjoitat hänelle lapulle vaihe vaiheelta.

Tarkoitus on tosiaan poistaa ainakin Whatsapp, koska ei sitä enää osaa käyttää. Ilmeisesti saa lukituksen auki ja toisinaan osaa soittaa ja vastatakin, mutta jotain häikkää on jo. Saattaa navigoida laitteella johonkin tilaan, josta ei osaa palata takaisin soittotilaan. AP

Vierailija
42/56 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun liki 90v vanhemmilla on Dorot. Ei ongelmia, riittävän yksinkertainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niska laukaus

Jos yhdyssanatkaan eivät enää ole hallussa, eutanasiaa on syytä harkita.

Vierailija
44/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otat hänen puhelimestaan kaikki turhat sovellukset pois. 

Saako lukituksen auki ja löytääkö vihreän luurin kuvan, että pystyy soittaa? Osaako etsiä yhteystiedot?

Mitä jos kirjoitat hänelle lapulle vaihe vaiheelta.

Tarkoitus on tosiaan poistaa ainakin Whatsapp, koska ei sitä enää osaa käyttää. Ilmeisesti saa lukituksen auki ja toisinaan osaa soittaa ja vastatakin, mutta jotain häikkää on jo. Saattaa navigoida laitteella johonkin tilaan, josta ei osaa palata takaisin soittotilaan. AP

Laita lapulle, miten peruuttaa pois ja/tai sulkee kaikki sovellukset.

Vierailija
45/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimer isällä 95 v. on Nokia 3310.  On muuten kestävä puhelin.

Vierailija
46/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi armollisempaa, että 95-vuotias saisi jo enemmän hoivaa. Luultavasti tarvitsisi kokoaikaisen saattajan tuollaisille kauppareissuille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelin pois ja molemmat hoitolaitokseen.

jokaisella oikeus omiin kykyihin ja tarpeisiin sopiva puhelin.  kyllä senioreille on vaihtoehtoja. puhelin yksityinen  ja oikeus siihen.  asukoot missä hyvänsä.

ap kuvaama karsittu malli on hyvä. 65v sukulainen käyttää jos sitä.  sanoisoin,että se npääin malli olisi parempi ja isommalla näytöllä- onhan heikkonäköisillekin omansa jota saa käyttää muutkin.

ihme ajattelu teillä-  jos nyky digi-teknologia ei pelitä- laitokseen vaan- teidät pitää laittaa tyrmän tyhmyydestä.

mitäs mieltä vanhusasiamies olisi- kun just oli puhetta, että kaikentasoisia palveluja pitää tarjota- mennyt ihan älyttömäksi moinen digiyhteiskunta.

niin näppäinpuh. parempi - ei niin herkkä liukumaan eikä tule vahinkoja  näin ollen.

sitten on joku systeemi, että puhelimesta voi tehdä muutenkin että ei ole niin herkkä virheliukumisille. lasinäyttä karsea vanhemmalle, hipaisu jo sekoittaa kaikki.

vanhusasiamieskin- mutta tasokkaat kodinkoneliikkeetkin osaa auttaa.

hyvää jatkoa teidän perheelle- 

Vierailija
48/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niska laukaus

elämä vielä koettelee sua, ties mitä pahaa sattuu ja hymy hyytyy, olet polvillasi ja itket. moinen suunsoitto vielä kostautuu- tää on niin nähty.

olet asiaton ja nollaat vain itsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doro näppäinkännykkä tai simpukkamalli mikä vastaa kun avaa tai kiinnilaittaessa lopettaa.

Vierailija
50/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mihin sitä puhelinta tarvitaan koko ajan??

omaiset soittaa. hän voi soittaa omaisille tai hätänumeroon, ehkä tuttavilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos on Android puhelin, se on vaikea käyttää kelletahansa.


Ja kosketus näyttö taitaa olla ikääntyville todella vaikeaa.

Vierailija
52/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa lanseerattiin just sellainen kullanvärinen malli niin pahasti dementoitineille että kognitiivinen testikin pitää uusia parin kuukauden välein.

ties mitä sulla on vielä edessä ja hymy hyytyy irvinaamassa- länkkyleuka

vaipoissas istut et ehdi näkee edes vanhuuselämää, räkä poskella rullailet ees taas sähköisellä kulkuneuvollasi ja juutut lumeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Doro näppäinkännykkä tai simpukkamalli mikä vastaa kun avaa tai kiinnilaittaessa lopettaa.

Siis eikö simpukassa tarvitse painaa luurinkuvaa kun vastaa tai kun lopettaa? Voikto vastata jos varma. Täälläkin poditaan puhelinta.  Tekstarit pystyy lähettämään simpukalla- ne onnistuu. Tuota puhelinta saaisi käyttää hoitajakin kun varailee aikoja, taksia jne- eli meidän laskuun. Hoidettava 68v. kiitos

Vierailija
54/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos on Android puhelin, se on vaikea käyttää kelletahansa.


Ja kosketus näyttö taitaa olla ikääntyville todella vaikeaa.

On herkkä liuku ja ohinäppäin helposti- noihin on kait saatavilla se " tahmennus" kertoo kuka tietää- eli se herkkyys saadaan himmattua- no mikä hitto sen nimi ja jos osaat kertoa,  kerro miten se saadaan ihan tarkasti. Mullakin tuttu 54v , hänellä on reuma sormissa , just valitti  hermot menee tuon ongelman takia ja osti jonkun perusarkikäyttöön  näppäinpuhelimen ja älykänny on laskun maksuun vain enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo puhelimen käyttötaidon häviäminen ei yleensä tarkoita mitään hyvää. Se oli selkeä merkki muistisairaudesta. Hyvänä päivänä osaa vastata puheluihin, huono ei.

Nuo mininäytölliset näppäinpuhelimet on tosi hankalia käyttää, en suosittele, vaikka olisikin joskus käyttänyt niitä kaikenkestäviä nokialaisia. Jos jotain uutta hankkii, niin joku simpukkamallinen doro, missä on samassa näppäimet ja koskestusnäyttö.

Jos vanhus käyttää itse pankkipalveluita, niin tabletti on siihen hyvä vaihtoehto.

Vierailija
56/56 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos on Android puhelin, se on vaikea käyttää kelletahansa.


Ja kosketus näyttö taitaa olla ikääntyville todella vaikeaa.

Android on helppokäyttöisin älyluureista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi