Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eropäätöksen jälkeen käytännön asioiden selvittely

Vierailija
14.06.2026 |

Olen kirjoittanut tänne aiemminkin, kun mies halusi yllättäen erota. Ensimmäisen viikon olin vaan shokissa. Nyt olen pahimmasta järkytyksestä selvinnyt ja saanut hommattua itselle ja lapsille asunnon. Olen selvitellyt asioita, saanut apua, käynyt katsomassa huonekaluja, järjestellyt muuttoon liittyviä asioita yms. Asiat alkavat selkiintymään ja olen saanut tavaroita pakattua muuttoa varten.

Lastenvalvojalle on kuulemma puolen vuoden jonot tällä hetkellä. 

Sinänsä tilanne on hyvä, koska sen kun pakkaan kaikki omat tavarani ja huonekaluni autoon ja häivyn. 

Ongelma on siinä, että miehellä ei ole täällä oikein astioita, pyyhkeitä, liinavaatteita, huonekaluja sen jälkeen kun lähden. Ja lastenkin pitäisi täällä aikaa viettää. Tai jää hänelle sohva, lasten sängyt, pari telkkaria, pari lamppua ja keittiön pöytä. Kaikki kodin pienkoneet on myös minun hankkimia, paitsi mikro. 

Lapset kuitenkin tarvitsevat vaikka leivänpaahdinta, vuodevaatteita ja pyyhkeitä päivittäin. Pitäisikö mun hankkia tänne vaikka paperilautasia ensihätään? Mies ei ole tehnyt mitään hankintoja ja muuttopäivä lähestyy. 

Myös lastenvaatteet olen minä kaikki ostanut kenkiä ja ulkovaatteita myöten, joten ajattelin nekin kaikki pakata mukaan, pestä ja lajitella sitten uudessa kodissa. Ja lapset voivat kuljettaa niitä vaatteitaan sitten kahden kodin välillä. Vai kannattaisiko vaatteet jotenkin jakaa tasan kahteen eri kotiin?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä iso mies hankkii itse pyyhkeet, astiat ja leivänpaahtimet. Jos ei pysty, niin sitten ei ole kykenevä huolehtimaan lapsistakaan.

Leivänpaahdin ei ole pakollinen laisinkaan, ei sellaista ennenvanhaan ollut ja hengissä on  selvitty. 

Vierailija
42/50 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin erotessa lasteni isälle kaiken mitä kotiin tarvitsee, muutama asia hänellä oli itsellään tai sai sukulaisilta. Ei halunnut ostaa mitään. Huolehdin aina isälle kaiken mitä lapset tarvitsevat, oli vain pakko. Hoida siis lasten asiat rohkeasti itse niin pitkälle kuin on tarvis ettei tule turhaa tappelua. Kaikki on lasten hyväksi lähinnä.

Lapsille olisi parempi asua yhdessä osoitteessa ja nähdä tyhjässä kämpässä asuvaa isäänsä vain esim. joka toinen viikonloppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä avo- vai avioero? Kummassakaan ei noin vain oteta tavaroita, pitää osoittaa, että omistaa sen, mitä on viemässä mukanaan. Avoerossa ottaa omansa, avioerossa lasketaan omaisuuden arvo ja saa puolet (unohdetaan nyt avioehdot! tässä esimerkissä), toki ensisijaisesti niitä tavaroita, jotka olet itse maksanut. 

Mutta mitään ei voi viedä noin vain tai päätyy oikeuteen (käytännössä sovitteluun), jossa toinen osoittaa maksaneensa television/auton/tietokoneen jne. ja vaatii sitä takaisin.

Tai no "mitään" voi toki viedä eli henkilökohtaiset tavaransa, mutta ei keittiön pöytää, jos ei ole kuittia, että sen on maksanut.

Älä incel lässytä. Normaalit ihmiset tietää, kuka osti mitä. Mutta uskon kyllä että sinä säästät kuitit ja tulostat ja mapitat sähköpostit, pikku Wille.

Aika moni nainen huomaa erossa juuri tuon eli mies on maksanut kaiken, mies saa ottaa kaiken ja nainen itkee, että minä maksoin sähkölaskun ja netin, minulle ei jäänyt mitään. Oma ongelma, incel tiesi, mitä asiasta laissa sanotaan.

Miehet ei osta mitään taloustavaroita tai kodin tekstiilejä. Se on fakta.

Vierailija
44/50 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuinen, perheellinen mies ei ole tähän mennessä osannut huolehtia itsestään ja lapsistaan, niin nyt on jo korkea aika oppia.

Lasten kustannuksella? 

No, voisihan ne lapsetkin jättää samalla sinne? Miten olisi?

Sittenhän voit vaatia samantien yksinhuoltajuutta, jos ei mies selviydy noin yksinkertaisista asioista. 

"Vaadin yksinhuoltajuutta, koska lasten isällä ei ole taitoa ostaa leivänpaahdin ja lautaset".

Haha, on siinä taas tollot lisääntyneet keskenään. 

Persuja?

En koe tarvetta aiheuttaa riitaa kuten sanoin. Elämää voi elää onnellisemminkin ja hoitaa asioita. Joko ärsyttää aika paljon nenäkästä typerää ihmistä?

Vierailija
45/50 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoin erotessa lasteni isälle kaiken mitä kotiin tarvitsee, muutama asia hänellä oli itsellään tai sai sukulaisilta. Ei halunnut ostaa mitään. Huolehdin aina isälle kaiken mitä lapset tarvitsevat, oli vain pakko. Hoida siis lasten asiat rohkeasti itse niin pitkälle kuin on tarvis ettei tule turhaa tappelua. Kaikki on lasten hyväksi lähinnä.

Lapsille olisi parempi asua yhdessä osoitteessa ja nähdä tyhjässä kämpässä asuvaa isäänsä vain esim. joka toinen viikonloppu.

No toki voitte omia tunnevammaisia lapsianne kaltoinkohdella jos niin hyvältä tuntuu.

Vierailija
46/50 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä avo- vai avioero? Kummassakaan ei noin vain oteta tavaroita, pitää osoittaa, että omistaa sen, mitä on viemässä mukanaan. Avoerossa ottaa omansa, avioerossa lasketaan omaisuuden arvo ja saa puolet (unohdetaan nyt avioehdot! tässä esimerkissä), toki ensisijaisesti niitä tavaroita, jotka olet itse maksanut. 

Mutta mitään ei voi viedä noin vain tai päätyy oikeuteen (käytännössä sovitteluun), jossa toinen osoittaa maksaneensa television/auton/tietokoneen jne. ja vaatii sitä takaisin.

Tai no "mitään" voi toki viedä eli henkilökohtaiset tavaransa, mutta ei keittiön pöytää, jos ei ole kuittia, että sen on maksanut.

Älä incel lässytä. Normaalit ihmiset tietää, kuka osti mitä. Mutta uskon kyllä että sinä säästät kuitit ja tulostat ja mapitat sähköpostit, pikku Wille.

Aika moni nainen huomaa erossa juuri tuon eli mies on maksanut kaiken, mies saa ottaa kaiken ja nainen itkee, että minä maksoin sähkölaskun ja netin, minulle ei jäänyt mitään. Oma ongelma, incel tiesi, mitä asiasta laissa sanotaan.

Eikä lastenvaatteita. Suomalaisista naisista enemmistö on töissä ja täysin kykeneviä maksamaan muutakin kuin nettiliittymän. Itsekin olin varakkaampi kuin ex-mies ja eron tullessa täysin kykenevä huolehtimaan itsestäni ja lapsistani. Kummallisen vanhoillisia asenteita täällä.

Vierailija
47/50 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt herätys! Mies jos haluaa erota, sinä jäät kotiin lasten kanssa, mies on tehnyt ratkaisunsa. 

Taas... vain Suomessa! 

Muualla maailmassa nainen ja lapset lain turvin jäävät ja mies yleensä elättää koko porukan ja vaimon loppuiän.

Mutta Suomi on ns. tasa-arvo maa, ja lopputulos on tämä, että miehet tekee. mitä lystää ja naiset mahdollistaa sen. 

Ai miehen pitäs elättää ex-vaimo koko loppuiän? Miksi? USA:ssa tuo johtanut aika moniin henkirikoksiin.

Vierailija
48/50 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin muutaman astian ja pyyhkeen. Vaikka sellaisia joita ei niin paljon tule itse käytettyä.

Lähinnä lasten käytännön tarpeiden kannalta.

Mies osaa viedä lapset ravintolaan syömään, kun hän huomaa, että kaikki ruuanlaittovälineet ja astiat puuttuu.

Tai ostaa valmista/sormin syötävää. Pitsaa, ranskalaisia, nakkeja. 

Vierailija
49/50 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin eivät osta? Kuka ne heille ostaa?

Vierailija
50/50 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin eivät osta? Kuka ne heille ostaa?

Äiti, kummit, mummit jne.

Petivaatteita ostava mies ei tarvitse naista. Hän on pärjäävää poikamiestyyppiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi