Kirkko vahvasti mukana Helsinki Pridessa
"Vuoden 2026 Helsinki Priden teemana on ”Vapaus kasvaa” ja keskiössä nuoret.
– Teema haastaa kirkkoja ja seurakuntia pohtimaan omaa toimintaansa, sanoo Espoon seurakuntien sateenkaaritoiminnan koordinaattori Matti Peiponen.
– Asetummeko sateenkaarinuorten ja kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien rinnalle ja ymmärrämmekö heidän tilanteensa? Saako jokainen kasvaa sellaisena Jumalan luomana ihmisenä kuin on, vai odotetaanko hänen muuttuvan joksikin muuksi, kyselee Peiponen.
Samoilla linjoilla on nuorisotyönohjaaja Antti Kotinurmi Vantaankosken seurakunnasta.
– On surullista, jos uskontoa käytetään toisten kontrollointiin. Siinä ei ole mitään kristillistä.
– Kasvatuksen ja nuorisotyön tehtävä on neuvoa ja auttaa nuorta tekemään oikeita asioita ja tukea elämisen taitojen oppimista. Meidän kuuluu auttaa lapsia ja nuoria kasvamaan omaksi itsekseen, eikä muokata heitä meidän oman makumme mukaan, Kotinurmi korostaa."
https://www.helsinginseurakunnat.fi/uutiset/nuortenoikeuskasvaanakyykir…
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muslimit saa vastustaa prideä, mutta jos kristityt vastustaa, niin se on viharikos?
Juuri tämän takia olen katolilainen.
Katolilaisuus tuntuu ihanan turvalliselta.
Yksi limaisimmista pedari-uskonnoista !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun te palstan lukuisat äärikristityt menisitte äärimuslimien kanssa vaikka jollekin toiselle planeetalle. Saisitte siellä saarnata Jumalastanne, joka haluaa vihaa, pelkoa, väkivaltaa ja sotaa. Rauha ja rakkaus ovat selkeästi pahasta teille. Menisitte oikeasti pois täältä aiheuttamasta kaikkea pahaa. Tai yrittäisitte edes alkeellisesti ymmärtää, mitä Jeesus opetti.
Miksette ihan suosiolla perusta ikiomaa sateenkaari-Jesse seurakuntaa jossa voitte tehdä ihan mitä huvittaa? Jos kerran haluatte omia Jeesuksen ja tiedätte kaikista parhaiten mitä hän sanoi ja ajatteli. Mikä estelee??
Koska ääri kristityt voivat löytää sen oman äärilahkonsa. Ja jättää kirkon kehittymään maailman mukana . Uskonto on ollut vuosien myötä erilainen. Ei kirkko opeta samaa nyt kuin 100 vuotta sitten saatu 600 vuotta sitten. Änkyrät muualle
Koko Raamatun idea on se että se varoittaa kristittyjä sopeutumasta maallistumiseen. Tuossa on sitten eroja miten paljon tehdään irtiottoa mutta perusidea on sama: tarkoitus ei ole miellyttää mukavuudenhaluisia, materialistisia hedonisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun te palstan lukuisat äärikristityt menisitte äärimuslimien kanssa vaikka jollekin toiselle planeetalle. Saisitte siellä saarnata Jumalastanne, joka haluaa vihaa, pelkoa, väkivaltaa ja sotaa. Rauha ja rakkaus ovat selkeästi pahasta teille. Menisitte oikeasti pois täältä aiheuttamasta kaikkea pahaa. Tai yrittäisitte edes alkeellisesti ymmärtää, mitä Jeesus opetti.
Miksette ihan suosiolla perusta ikiomaa sateenkaari-Jesse seurakuntaa jossa voitte tehdä ihan mitä huvittaa? Jos kerran haluatte omia Jeesuksen ja tiedätte kaikista parhaiten mitä hän sanoi ja ajatteli. Mikä estelee??
Koska ääri kristityt voivat löytää sen oman äärilahkonsa. Ja jättää kirkon kehittymään maailman mukana . Uskonto on ollut vuosien myötä erilainen. Ei kirkko opeta samaa nyt kuin 100 vuotta sitten saatu 600 vuotta sitten. Änkyrät muualle
Siinäpä se kirkon probleema onkin. Sen pitäisi olla pelastettujen syntisten yhteisö, jossa opetetaan samalla tavoin kuin 2000 vuotta sitten.
Nyt on menty maailman mukaan jo liian pitkään.
Nuori nainen, eikö sinun pitäisi olla pride-paraatissa sateenkaarilippuja heiluttelemassa, kaunista kesää ja yhdenvertaista rakkautta juhlimassa? Kommenttisi oli kuin tuulahdus keski-ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Aavikon vihakultin valkopesua. Näillä on tainnu jäädä aavikon kultistin manuaali lukematta. Se aavikon jumala ei rakasta ketään.
Ettet vain ole muslimi. Me suomalaiset emme katso hyvällä väärän uskontokunnan edustajia. Löydätte pian itsenne veneeestä matkalla kohti uutta asuin seutua.
Vierailija kirjoitti:
Nuori nainen, eikö sinun pitäisi olla pride-paraatissa sateenkaarilippuja heiluttelemassa, kaunista kesää ja yhdenvertaista rakkautta juhlimassa? Kommenttisi oli kuin tuulahdus keski-ajalta.
Myös nuoret naiset voivat seurata Jeesusta ja tehdä Jumalan tahdon mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös nuoret naiset voivat seurata Jeesusta ja tehdä Jumalan tahdon mukaan!
Oikeastaan eivät voi. He voivat tehdä miehensä tahdon mukaan ja jos nyt mies toimii Raamatullisesti, se on naisenkin hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Sateenkaarihössötys ei kuulu kirkkoon.
Olen samaa mieltä, vaikka olenkin muuten varsin avarakatseinen kristitty. Homot yms. ovat minulle ok, myös heidän parisuhteensa, rauha kaikille eikä haittaa minua. Mutta ärsyttää ja ällöttää keski-ikäiset kirkkotantat (vaikka itsekin olen keski-ikäinen nainen), jotka marssivat pridessa ihan vain hyvesignaloidakseen ja mainostaakseen omaa suvaitsevaisuuttaan. Ihan kuin tämä sateenkaariasia olisi se kirkon keskeisin viesti. Ei ole vaan evankeliumi Jeesuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muslimit saa vastustaa prideä, mutta jos kristityt vastustaa, niin se on viharikos?
Juuri tämän takia olen katolilainen.
Katolilaisuus tuntuu ihanan turvalliselta.
Yksi limaisimmista pedari-uskonnoista !
Se on kylläkin islam. Luvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, vaikka olenkin muuten varsin avarakatseinen kristitty. Homot yms. ovat minulle ok, myös heidän parisuhteensa, rauha kaikille eikä haittaa minua. Mutta ärsyttää ja ällöttää keski-ikäiset kirkkotantat (vaikka itsekin olen keski-ikäinen nainen), jotka marssivat pridessa ihan vain hyvesignaloidakseen ja mainostaakseen omaa suvaitsevaisuuttaan. Ihan kuin tämä sateenkaariasia olisi se kirkon keskeisin viesti. Ei ole vaan evankeliumi Jeesuksesta.
Eipä tuo konservatiivipuolikaan paljon muusta puhu kuin homoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo konservatiivipuolikaan paljon muusta puhu kuin homoista.
No se ärsyttää yhtä lailla. Sateenkaaritouhun molemmat puolet, vastustajat ja hehkuttajat, ovat hokoteillä. Miksi keskitytään tällaiseen? Julistaisitte Kristusta, molemmat porukat!
Suomen evl kirkko on täysin mädätetty, ihannoi syntiä, ja halveksii Jumalan Sanaa.
Jumala on selkeä Raamatussa, alusta loppuun että samaa sukupuolta olevien seksisuhteet ovat syntiä, kauhistus Hänelle. Se että kirkko jättää ihmiset synteihinsä ei ole rakkautta, vaan pahuutta. Kirkon tehtävä olisi kertoa ja varoittaa syntielämästä, ohjata ihmisiä Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Nyt päinvastoin ovat mukana ihannoimassa syntiä, eli ovat Saatanan palveluksessa, ja rohkaisevat ihmisiä kulkemaan laveata tietä, Helvettiin.
Jeesus ei hyväksynyt synneissä eläminen, vaan käski ihmisiä kääntymään pois synneistä.
Jumala on määrännyt ihmisen seksuaalisuuden toteuttavaksi vain ja ainoastaan miehen ja naisen välisessä avioliitossa.
T. Uudestisyntynyt, elävässä uskossa oleva protestanttikristitty, entinen evl -kirkon jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Pride-paraatit tulisi kieltää lailla.
N25
Nuorison uskonnollisen kiinnostuksen lisääntymisestä on usein uutisoitu ja valitettavasti se näkyy tälläkin palstalla. Moni on lähtenyt Fundisten kelkkaan ja polkee nyt häpeilemättä ihmisoikeuksia mennen tullen.
Heidän esikuvansa lienee Päivi Räsänen (?) jonka aiempi lausunto "Pride ei ole ihmisoikeusliike" oli minulle järkytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä erosin moisesta pervoyhteisöstä nimeltä kirkko jo vuosia sitten, kun tuo oli jo näköpiirissä että noin tulee käymään.
Minä taas erosin kirkosta jo 90 luvulla ja siksi etten ollut heidän mielestä yhtä arvokas ihminen kuin muut ja vain siksi että en ole hetero. Kaikki ihmiset eivät siis ole Jumalan kuva eikä Jumala selkeästi rakasta kaikkia ihmisiä. Rakkaus on siten valikoivaa eikä ole kaikille hyväksyttävää.
Ihanan armolliset ja täydelliset uskikset alapeukuttaa. Kohtele muita kuin haluaisit kohtelevan itseäsi. Katsokaa peiliin ja nähkää oma mädäntyneisyytenne.
Sinähän olet ev. lut. kirkon silmissä jopa arvokkaampi kuin heterot, koska pride. Mitä siis valitat?
Koska pride mitä? Kirjoita lause kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N25
Nuorison uskonnollisen kiinnostuksen lisääntymisestä on usein uutisoitu ja valitettavasti se näkyy tälläkin palstalla. Moni on lähtenyt Fundisten kelkkaan ja polkee nyt häpeilemättä ihmisoikeuksia mennen tullen.
Heidän esikuvansa lienee Päivi Räsänen (?) jonka aiempi lausunto "Pride ei ole ihmisoikeusliike" oli minulle järkytys.
Pieni vähemmistö kuten jenkeissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta näyttää moderni tyhmyys. Nämä tyhmät eivät tiedä olevansa tyhmiä ympäröimällä itsensä kopioillaan ja sitten ovat vihaisia kaikille jotka eivät halua mukaan samaan apinalaumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N25
Eihän se olekaan, se vain teeskentelee olevansa! Sehän näkyy juuri siinä miten kylmästi yksilölliseen ajatteluun suhtaudutaan. Mitä ihmisoikeutta on tulla pakotetuksi yhdenmukaiseen wokemaailmaan jonka mieleiseksi kaikki on muokattava? Tähän jonka kanssa ei voi neuvotella ja joka pakenee turvallisiin tiloihinsa kuin jokin ylhäinen eliitti tarkkanäköiseltä rahvaalta turvaan. Mitä nämä oikein pelkäävät? Totuutta itsestään!
Tuollainen tulkinta on periaatteessa evankeliumin vastaista ja Jeesuksen kieltämistä. Eikö Isä ole antanut kaiken vallan Pojalle?
Kysymys on edelleen liiton siunaamisesta, ei synnin.
Tuo Raamatun kohta ei koske ruokaa, vaan se koskee tuomitsemista. Jonkun asian pitäminen epäpyhänä ja siunaamatta jättäminen on tuomitsemista.
Joh. 6:56
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Room. 14:15 - 19
Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi; sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. Joka tässä kohden palvelee Kristusta, se on Jumalalle otollinen ja ihmisille kelvollinen. Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
Jaak. 3:11
Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
Jaak. 1:26
Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha.
Matt. 12:37
Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.