Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan väsymään miehen näsäviisauteen. Onko teillä muilla vastaavaa ja miten reagoitte aikuisen näsäviisauteen?

Vierailija
13.06.2026 |

Esim. kun aamulla kysyin millä menet töihin, vastasi mies että lentokoneella. Jotenkin ei viitsisi aikuiselle taivuttaa kaikkea rautalangasta eli tässäkin tapauksessa, menetkö autolla vai polkupyörällä. Muutoin ei asialla olisikaan ollut väliä, mutta tarvitsin autoa tänään ja yleensä mies pyöräileekin töihin. Monessa asiassa vastaukset ovat tuollaisia typeriä ja näsäviisaita. En edes viitsi vastata noihin mitään, hän on kuin lapsi tai teini joka haluaa reaktioita asiaan. Ja tämä on hänestä erityisen hauskaa, kysyn otatko kahvia vai teetä tai mitä tahansa valintaa, on vastaus joo. Kahvia vai teetä: Joo. Tässäkin hän odottaa että häneltä aletaan yksittäin tiedustella mitä suvaitsisi juoda. Nyt lapsetkin ovat alkaneet isänsä innostamina näsäviisastelemaan.

Kommentit (144)

Vierailija
141/144 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei onneksi ole näsäviisastelija, mutta semmoinen jahkaaja, joka ei ikinä innostu mistään suoraan ja sano JOO, jollekkin mitä minä ehdotan. Ihan sama mistä on kysymys, niin vastaus on tanakka EHKÄ.

Tästä on käyty viime aikoina monta keskustelua. Olen alleviivannut omasta näkökulmastani muutamaa asiaa: 

1) Minä tarvitsen ihan henkisesti sitä, että jostain mun ehdotuksesta joskus innostutaan. Mulle pitää joskus sanoa JOO. Minä olen meillä se, joka on aina valmiina osallistumaan kaikkeen mahdolliseen.

2) Me ollaan 5-kymppisiä. Tällä menolla jämähdetään kotiin lopullisesti kymmenen vuoden sisällä.

3) Jos hän ei ala innostua mun ehdotuksista, niin mulla alkaa olla vaihtoehdot vähissä: joko menen yksin tai etsin itselleni muuta seuraa, joka haluaa tehdä mun kanssa asioita. En yhtään tykkää itsessäni siitä, että luovun suunnitelmista, kun mies haraa vastaan. En halua jämähtää.

4) Haastoin hänet treenaamaan spontaanisuutta varovasti: Saa itse miettiä tykönään jotain pientä kivaa ja ehdottaa sitten mulle lyhyellä aikajänteellä jotain tekemistä. Mää sitten näytän mallia, miten innostutaan.

Sori. Meni ihan ohi alkuperäisen aiheen, mutta nousi mieleen tämä oma viimeaikojen vääntö sinällään aivan mainion mieheni kanssa. Ainahan sitä on varaa parantaa.

Tää jahkailu on samaa perää pelleilyn kanssa. Pelleilyllä yleensä peitetään omaa epävarmuutta ja hankalien tunteiden käsittelyä. Jahkailulla pääsee samaan.

Auttaisiko, että tekisitte yhdessä jonkun Kesä Bucket Listin? Listaisitte kivoja asioita ja sopisitte, että esim. kerran viikossa toteutetaan näistä joku? Ei tule painetta toteuttaa kaikkia, mutta edes osa toteutuisi.

Kävellään meren rannalla. Ostetaan kioskista jätskit. Käydään uutta siltaa pitkin Korkeasaaressa (helsinkiläinen esimerkki). Käydään jalkapallo-ottelussa. Mennään pelaamaan minigolfia. Ehkä se mieskin tajuaa, ettei joka asiaan voi sana ehkä. Päätöskin on silloin tehty etukäteen. Osa näistä asioista tehdään.

Vierailija
142/144 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kysyisi vaan sanoisit , tarvitsen tänään auton, menen sillä asioille, keitän kahvit, tule kohta kahville. Älä anna vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/144 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile mitä vastaa kun kysy 'haluatko avioeron?'

Vierailija
144/144 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile mitä vastaa kun kysy 'haluatko avioeron?'

Haluatko kahvia vai teetä? -Joo

Haluatko avioeron vai opetella kommunikoinaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi