Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsellisille kysymys: olisitko mieluummin lapseton?

Vierailija
13.06.2026 |

Minulla 4 lasta, joita en enää kyllä tekisi. Meni minun parhaat vuodet lasten kanssa. Äitinä oleminen on romantisitua skeidaa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Säälin ystävääni, joka ei aikoinaan oikein halunnut lapsia, eikä löytänyt ajoissa miestä. Nyt on melko yksinäinen ja elämä tyhjää, verrattuna minun ja muiden lapsellisten elämiin. Hänen ympyränsä ovat paljon pienemmät kuin meidän lapsellisten. Eikä ole oikein kasvanut "aikuiseksi". Ja tiedän, että monet ajattelevat, ettei lapsien saanti ole ainoa sisältö elämässä. Ei tietenkään olekaan, voi opiskella, matkustella ja elää stressittömämpää elämää, mutta en todellakaan vaihtaisi osia hänen kanssaan.  Lapset tuovat niin paljon elämään, että sitä on vaikea sanoittaa. Toki myös murhetta ja rahanmenoa, mutta kaikki nämä kasvattavat myös meitä vanhempia. Nyt on tulossa lapsen lapsi, uusi tärkeä elämänvaihe myös meille. Ihanaa!

Vierailija
22/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olisi 

tein kolme 31-34 vuotiaana, nyt oon 46

todella onnellinen että näin meni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellinen ei ole lapsettoman vastakohta. Lapsellinen tarkoittaa lapsenomaista, ei ihmistä jolla on lapsi/a.

Vierailija
24/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Säälin ystävääni, joka ei aikoinaan oikein halunnut lapsia, eikä löytänyt ajoissa miestä. Nyt on melko yksinäinen ja elämä tyhjää, verrattuna minun ja muiden lapsellisten elämiin. Hänen ympyränsä ovat paljon pienemmät kuin meidän lapsellisten. Eikä ole oikein kasvanut "aikuiseksi". Ja tiedän, että monet ajattelevat, ettei lapsien saanti ole ainoa sisältö elämässä. Ei tietenkään olekaan, voi opiskella, matkustella ja elää stressittömämpää elämää, mutta en todellakaan vaihtaisi osia hänen kanssaan.  Lapset tuovat niin paljon elämään, että sitä on vaikea sanoittaa. Toki myös murhetta ja rahanmenoa, mutta kaikki nämä kasvattavat myös meitä vanhempia. Nyt on tulossa lapsen lapsi, uusi tärkeä elämänvaihe myös meille. Ihanaa!

Lapseton ystävä ei varmasti kaipaa sääliäsi! Mä jään todennäköisesti lapsettomaksi ellei tapahdu jotain ihmettä, ja olisi kyllä hirveää jos ystäväni puhuisi noin minusta ja elämästäni ja sääliksi mua. 

Vierailija
25/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elää jos ei ole lapsia?

Vierailija
26/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaa on ollut. Yrittäisin levätä ja ottaa rennommin mutta tekisin sanat uudestaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tyytyväinen, että mulla on yksi helppo, hauska, älykäs lapsi. Enempää en olisi missään nimessä tehnyt, tämä meni helposti ja kivasti suuremmitta häiriöittä. Meillä on nykyään todella hyviä keskusteluja. Ystävänä häntä pidän. Itsetehtynä. 😅

Vierailija
28/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mulla voisi olla mitään ratkaisevaa mielipidettä ihan erillisten ihmisten olemassaolosta.

Koska ilman sinua ei olisi heitä. Sinä olet mahdollistanut heidän olemassaolonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni teki itsemurhan. Olenko siis lapseton?

Voitte kuvitella tätä syyllisyyden määrää.

Vierailija
30/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Säälin ystävääni, joka ei aikoinaan oikein halunnut lapsia, eikä löytänyt ajoissa miestä. Nyt on melko yksinäinen ja elämä tyhjää, verrattuna minun ja muiden lapsellisten elämiin. Hänen ympyränsä ovat paljon pienemmät kuin meidän lapsellisten. Eikä ole oikein kasvanut "aikuiseksi". Ja tiedän, että monet ajattelevat, ettei lapsien saanti ole ainoa sisältö elämässä. Ei tietenkään olekaan, voi opiskella, matkustella ja elää stressittömämpää elämää, mutta en todellakaan vaihtaisi osia hänen kanssaan.  Lapset tuovat niin paljon elämään, että sitä on vaikea sanoittaa. Toki myös murhetta ja rahanmenoa, mutta kaikki nämä kasvattavat myös meitä vanhempia. Nyt on tulossa lapsen lapsi, uusi tärkeä elämänvaihe myös meille. Ihanaa!

Lapseton ystävä ei varmasti kaipaa sääliäsi! Mä jään todennäköisesti lapsettomaksi ellei tapahdu jotain ihmettä, ja olisi kyllä hirveää jos ystäväni puhuisi noin minusta ja elämästäni ja sääliksi mua. 

Samaa mieltä, onnellinen/onneton voi olla lapsellinen tai lapseton. Elämän tarkoitus ei kaikille ole sama. Itelle ei äitiys ollut mikään tavoite, lapsi oli vahinko. Ensimmäinen ajatus testin raskausviivasta oli: voi vtt! Mutta päätin ilman muuta tehdä lapsen (btw, on outo ilmaisu). Paras ja rankin urakkani elämässäni. Nyt lapsi on jo aikuinen ja mahtava tyyppi, en pilannut sitä! Jihuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni teki itsemurhan. Olenko siis lapseton?

Voitte kuvitella tätä syyllisyyden määrää.

Otan osaa.💔

Vierailija
32/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni meistäkin olisi jäänyt syntymättä, jos äitimme olisi saanut valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni teki itsemurhan. Olenko siis lapseton?

Voitte kuvitella tätä syyllisyyden määrää.

Otan osaa.💔

Kiitos. Katsoin tänään Ylen Elävästä arkistosta Harri Sirolan äidin vanhan haastattelun (Sirola teki itsemurhan vuonna 2001, ja äiti meni melkein kylmiltään Maarit Tastulan telkkariohjelmaan Punainen lanka). Siinä Sirolan äiti siteerasi juutalaista sananlaskua jossa sanotaan ettei mikään ole niin ehjä kuin särkynyt sydän. Panee miettimään.

Vierailija
34/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että uudelleen en tekisi. Huonosti on nukuttu, niin huonosti että vaikuttaa jo terveyteen. Taloudellisesti on tiukkaa ja samaan syksyyn kaikki mahdollinen tuntuu kallistuneen. Jospa se joskus jonkinlainen kiitos seisoo lopussa. 

Ei seiso sen voin sanoa. Moni katuu, mutta eihän niitä yleensä saa poiskaan annettua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että uudelleen en tekisi. Huonosti on nukuttu, niin huonosti että vaikuttaa jo terveyteen. Taloudellisesti on tiukkaa ja samaan syksyyn kaikki mahdollinen tuntuu kallistuneen. Jospa se joskus jonkinlainen kiitos seisoo lopussa. 

Ei seiso sen voin sanoa. Moni katuu, mutta eihän niitä yleensä saa poiskaan annettua. 

Kai lapset saa annettua huostaan jos ei enää jaksa?

Vierailija
36/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi lapsi, mutta olisin mieluummin lapseton. Ex-mies halusi lasta enemmän kuin minä. Synnytyksestä jäi pahat vauriot, ja olen joutunut hoitamaan kaikki lapsen asiat käytännössä yksin, kun ex päätti ettei haluakaan perhe-elämää. 

 

En ikinä kertoisi tätä lapselle itselleen, mutta hänestä on ollut enemmän huolta ja vaivaa kuin iloa. Miinuksella ollaan. En missään vaiheessa rakastunut lapseeni enkä oikein edes pidä hänestä ihmisenä. Teen kuitenkin parhaani huolenpidon ja kasvatuksen suhteen. 

 

Jos olisin tiennyt minkä nykyään tiedän, en tekisi lasta.

Vierailija
37/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä haluaisi olla lapseton.

Vierailija
38/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, rakastan lapsiani enemmän kuin mitään muuta tässä maailmassa. Sen kyllä myönnän, että parinvalinnassa en onnistunut tässä elämässä.

 

T. Yh

Vierailija
39/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli. Itselläni on neljä lasta ja se on ehkä makeinta, mitä elämässä voi ikinä tapahtua. Olen heistä niin saakelin ylpeä.

Vierailija
40/40 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei ole trolli, koska tiedän samanlaisen naisen, tätini. HÄn on nykyisin isoäiti jo. Sanoi minulle suoraan parikymmentä vuotta sitten, kun vanhin lapsensa oli parikymmentä, että jos saisi aloittaa uudelleen, ei tekisi yhtään lasta. Ja neljä lasta teki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi