Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 vuotta työttömänä. Saako jostain vielä töitä?

Vierailija
12.06.2026 |

6 vuotta työttömänä. Saako jostain vielä töitä? Kannattaako edes yrittää?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta koulutusta ei saane ilmaiseksi, jos haluaisi toisen korkeakoulututkinnon. Jos se haaveilun kohde vaatisi oikeastaan asiakaslähtöisyyttä jotta työllistyisi, kun oma mielenkiinto on enemmänkin teoreettista, niin uuden tutkinnon avulla tienaamisen kanssa olisi vähän niin ja näin.

Vierailija
22/30 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain just pimeitä töitä. Menen maanantaina leikkaamaan jotain piha pensaikkoa yhden vanha naisen luokse. Saan siitä joku 150 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ku sanotaan et "hanki uusi koulutus" niin mitä koulutusta ehdotatte? LÄhihoitajaksi ei ole. En aio istua taas koulunpenkillä 2-3 vuotta valmistuen työttömäksi niinkuin jo kävi.

Mitä jos ihan itse selvittäisit eri koulutusten työllistämisen. Ja kun heti kärkeen esität jo ehtoja ja latelet ehdottomuuksia "minä prkl miksikään lähäriksi rupea" niin lukija tietää jo puolesta lauseesta ettei sulla ole aikomustakaan työllistyä.

Ja turha täällä on heitellä listaa eri koulutuksista kun ei tiedetä sun taustoista tai kyvyistä yhtään mitään. 

Se että jostain ei ole lähihoitajaksi tai "en prkl rupea hoitajaksi" on aika eri asia. Itse en ole työtön, mutta en kykenisi hoitajaksi, koska olen hentorakenteinen ja siinä pitää olla fyysistä voimaa. Samoin minusta ei ole mihinkään pikkutarkkoja kädentaitoja vaativiin tehtäviin, koska kädentaidot on vaan niin huonot. Ei minulla onnistu esim. paketointikaan, tulee karmeita, mies tekee meidän kaikki lahjapaketit. Vaikka kuinka yritän, ei vaan onnistu, samoin mikään suoraan leikkaaminen ja vaikka kuinka yritän piirtää tarkasti, tulos on kuin viisivuotiaan. 

Kouluttautuminen on aina riski. Itse olin täsmäkoulutuksessa - työvoimapoliittinen mutta ammattitutkinto saatiin -  kahteen firmaan, joista toinen lopetti kokonaan ja toinen irtisanoi väkeä kun valmistuttiin. Olin yksi onnekkaista, joka sai oman alan töitä eri firmasta. Ainakin yhden tiedän kertaalleen vaihtaneen alaa sen jälkeen. Yhdellä oli harvinainen tutkinto, jonka tekijöistä oli pulaa Suomessa kun hän koulutuksen kävi ja koulutusta sai vain harvassa paikassa. Tänä päivänä Suomessa ei ole yhtäkään sen alan työpaikkaa. Itselläni on myös siinä mielessä hyvä tilanne, että minulla on tietynlaista osaamista ja pieni sivutyö, niin voin helposti aloittaa yrityksen ja asunto on velaton, se on halutulla paikalla. 

Vierailija
24/30 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkakuntaa vaihtamalla saattaa saada kun ei CVssä ilmoita pitkää työttömyysaikaa tai keksii selitykset sille ajalle. Rehellisesti ei kannata kertoa.

Tykkääkö työnantajat epärehellisistä? 

Vierailija
25/30 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain just pimeitä töitä. Menen maanantaina leikkaamaan jotain piha pensaikkoa yhden vanha naisen luokse. Saan siitä joku 150 euroa.

Noissa ongelma, että siinä kohdalla kun tulovirrat alkaisi olla ok, niin on jo sotkeentunut niin moneen kuvioon, että joku käräyttää viranomaisille. Kateutta ja velvollisuudentunoa ei puutu Suomesta.

Vierailija
26/30 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkakuntaa vaihtamalla saattaa saada kun ei CVssä ilmoita pitkää työttömyysaikaa tai keksii selitykset sille ajalle. Rehellisesti ei kannata kertoa.

Tykkääkö työnantajat epärehellisistä? 

Työnantajalle on syytä olla rehellinen, mutta ei heitä kaikkia kiinnosta eikä heille kaikki kuulu. Ensimmäinen työpäivä on ensimmäinen työpäivä. Menneisyys ei saisi liikaa vaikuttaa.

Vierailija
27/30 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevälle Persulle aina töitä löytyy. Nyt olisikin hyvä aika työllistyä. Olisi marjanpoimintaa ja risusavottaa. Pitäisi vaan sieltä äidinhelmoista lähteä maailmalle.

Vierailija
28/30 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekevälle Persulle aina töitä löytyy. Nyt olisikin hyvä aika työllistyä. Olisi marjanpoimintaa ja risusavottaa. Pitäisi vaan sieltä äidinhelmoista lähteä maailmalle.

Oikein muotoilit: Persulle

Vierailija
29/30 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää odottaa 55 v asti. Tämä on nyt suosittu. Että eläkkeiässä katsottaankin, että olet ihan työkelvollinen ja hyödyllinen. Sitten otat haukut nuoremmilta, ketkä on sinulle vihaiset, että olet vanha ja käyt töissä. Absurditeatteriksi on mennyt kojo homma. Löytyiskö joku, kuka laittais tämän yhteiskunnan oikeaan suuntaan takaisin. Hetkellä on sirkysta sirkuksen päälle.

Vierailija
30/30 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potentiaalinen työnantaja voisi tulkita, että työnhakija on luovuttanut? Paitsi jos on tuore ammattitutkinto?