Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista osaamista pitää olla, jos työskentelee toimitusjohtajana?

Vierailija
12.06.2026 |

Ehkei ihan paras paikka kysyä, mutta kysynpä silti. 

Lueskelen välillä pörssiyhtiöistä, taloussanomia ja itsekin kouluja käyneenä olen aina moettinyt, että siis minkälainen osaaminen, koulutus ja näkemys pitää olla, että sut palkataan ison yrityksen, esim. Pörssiyhtiön toimitusjohtajaksi? 

Hallitksessahan ne päätökset yleensä tehdään, mitä virkaa toimari siis hoitaa? Ja miten joku 35-vuotias pystyy toimimaan toimarina isossa yrityksessä? Ketä nämä ihmiset oikein ovat? 

Ymmärrän, että joku iäkkäämpi jo voisikin toimia toimarina, mutta nuoret lähes vastavalmistuneet? Miten ihmeessä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perustat osakeyhtiön yksin, sinusta tulee kyseisen yrityksen toimitusjohtaja. Ei tarvitse olla lainkaan kokemusta. Vastaat yksin kaikesta. Jos et onnistu yritys on konkurssissa.

Vierailija
2/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talousosaaminen pitää olla kunnossa. Työssä kysytään, että miten sadan miljoonan myyntiä pidetään yllä ja kasvetaan. 

Sitten pitää osata tehdä yritysostoja tai muita sijoituksia infraan. Istua palavereissa koko päivä ja puhua viisaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yritykseni toimari. Ei pörssissä, enkä ole koulujakaan käynyt sitten peruskoulun. Mulla on kirjanpitäjä ja paljon olen tässä sivussa oppinut käytännöntasolla asioista. Kirjanpitäjä sanoikin, että mä voisin itse hoitaa päivittäisen kirjanpitoni ja hän tarkastaa ja hoitaa veroasiat. Joita mäkin tässä samalla opiskelen... 

Eli hoidan kaikki firmani asiat. Ethän sä tätä asiaa varsinaisesti kysynyt, mutta itseoppimallakin voi toimaroida, jopa pörssiyhtiötä.

Vierailija
4/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äääh. Ota selvää ja lue.

Vierailija
5/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ken haluaa saa toimitusjohtajan nimikkeen. Perustaa vain osakeyhtiön, ei edes maksa enää mitään perustaminen. Siitä vaan!

Vierailija
6/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delegoida

Vierailija
7/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillein että puhelin on aina pois päältä kello 6 illalla jälkeen. Sen jälkeen ei tehdä enää töitä. 

Vierailija
8/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusjohtajan ei tarvitse osata mitään, mutta täytyy tietää kuka osaa

Vierailija
9/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa kysytään, miten pääsee ISON yrityksen toimitusjohtajaksi ja vastauksissa puhutaan yhden ihmisen yrityksistä...

En montaa tunne, mutta pari. Kaikkia yhdistää se, että ovat jo melko nuorina aloittaneet kyseisissä yrityksissä muissa tehtävissä ja osoittaneet kyvykkyyttä vuosien mittaan, siitä sitten edenneet askel kerrallaan. Yksi taisi olla sen about 35, en ole ihan varma tarkasta iästä.

Vierailija
10/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään! Taino on hyvä kuulua hyväkaveri-kerhoon.

Vierailija
11/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison yrityksen toimitusjohtajan tulee osata johtaa yrityksen johtoryhmää, jotka johtavat omia tiimejään, sekä koko yritystä. 

On totta että hallitus yleensä päättää strategiasta, mutta toimiva johto on prosessissa tiiviisti mukana. Viime kädessä toimarin tehtävä on kuitenkin johtaa yritystä kohti omistajien (joita hallitus edustaa) asettamia tavoitteita. 

Lähtökohtaisesti toimitusjohtajan tulee ymmärtää syvällisesti liiketoimintaa, olla hyvä asioiden ja ihmisten johtaja (nämä ovat kaksi eri osaamista) sekä pystyä toimimaan yrityksen edustajana kaikista tärkeimmissä neuvotteluissa ja tapaamisissa. 

Ison yrityksen toimitusjohtaja on kuin ison laivan kapteeni. Ei hän itse sitä laivaa navigoi, aja laituriin eikä reivaa purjeita, mutta jos miehistö ei usko hänen visioonsa ja ellei hän pysty johtamaan organisaatiota niin laiva on käytännössä tuuliajolla. 

Viime kädessä kyse on siitä, että sama laiva ja miehistö voi löytää koillisväylän tai meritien Intiaan, tai sitten voidaan purjehtia ympyrää ja ajaa karille heti satamasta lähdettyä. 

Se että mitä osaamista toimitusjohtaja tarvitsee riippuu myös paljon yrityksen tilanteesta. Ollaanko hakemassa kasvua, operatiivista tehokkuutta, uudistumista tai vaikka tekemässä isoja yrityskauppoja. 

Vierailija
12/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun vanhempi on. Alemmalta peristyöntekijätasolta edennyt aikoinaan, ei millään erityisellä koulutuksellakaan vaan osaamisella n. 5 vuodessa (ennen sitä takanaan yrittäjyyttä ja monenlaista).

Ainakin hänen täytyy työssään

-Olla luova, edistyksellinen ja tavoitehakuinen

-Olla kansainvälinen ja osata englantia hyvin

-Tietää mikä myy ja paljon ideoita

-Olla tavoitettavissa lähes aina

-Tehdä työtä muutenkin kun 8-16

-Olla itsenäinen ja yhteistyökykyinen

-Hoitaa talousasioita

-Kestää epäonnistumisia ja nähdä miten niistä voi oppia

Vierailija
13/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pokkaa ottaa paljon lainaa. 

Vierailija
14/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelleputiikissa missä satuin epäonnekseni hetken työskentelmään, toimi vinonenäinen TJ. Oli saanut pataansa siis joskus.

Vierailija
15/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ollaa innovatiivinen

Vierailija
16/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Elon Muskin tarina, niin sitten tiedät. 

Vierailija
17/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisuuden perusteella nuo yleensä valitaan.

Vierailija
18/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyrä ja alaisiaan kunnioittava yhden naisen mies.

Ei missään nimesssä ahne paljon voiton tavoittelija.

Vierailija
19/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien havaintojeni mukaan? Ei minkäänlaista. Riittää että on kusipää päällepäsmäri luonteeltaan

Vierailija
20/29 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous, strateginen ajattelu, meielellään myös generalismia ja psykologiaa sekä roima annos rohkeutta, näkemystä, innovatiivisuutta ja kokemuksen tuomaa viisautta. Tässä alkaisi olla unelmien tj. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi