Oletko nopeaälyinen keskusteluissa?
Minä en ole. Saan kyllä ajatykseni kerrottua, kun saan aikaa miettiä tai vielä paremmin kirjoittamalla.
Voiko keskustelussa tapahtuvaa nopeaälyisyyttä opetella?
Kommentit (28)
Riippuu ihan tilanteesta. Rennossa keskustelussa tuttujen kesken mielestäni olen ihan terävä, mutta jännittävämmässä tilanteessa, menen helposti ihan lukkoon. Siksi esim työhaastattelut ovat pahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nopea reagointi ei välttämättä ole älykästä. Siis, että päästelet mahdollisesti "sammakoita" suustasi mahdollisimman nopeasti ilman mitään harkintaa. Eli, vaikka ymmärtäisit tilanteen nopeasti, ei tarkoita sitä etteikö kannata harkita sanomisiaan.
Reagan oli opetellut sanomaan well ennen vastausta. Näin sai parivsekuntia aikaa miettimisaikaa. Mikä kuulostaa vähälle, mutta auttaa. T:AP
Näitä tömmöisiä "täytesanoja tai lausahduksia" on meillä suomen kielessäkin. Joku aloittaa vastauksen sanomalla ensin vaikka; no tuota noin, ja sitten pieni tauko. Tai sitten ihan vain nooh..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nopea reagointi ei välttämättä ole älykästä. Siis, että päästelet mahdollisesti "sammakoita" suustasi mahdollisimman nopeasti ilman mitään harkintaa. Eli, vaikka ymmärtäisit tilanteen nopeasti, ei tarkoita sitä etteikö kannata harkita sanomisiaan.
Reagan oli opetellut sanomaan well ennen vastausta. Näin sai parivsekuntia aikaa miettimisaikaa. Mikä kuulostaa vähälle, mutta auttaa. T:AP
Näitä tömmöisiä "täytesanoja tai lausahduksia" on meillä suomen kielessäkin. Joku aloittaa vastauksen sanomalla ensin vaikka; no tuota noin, ja sitten pieni tauko. Tai sitten ihan vain nooh..
"No niin" taitaa olla yleisin tapa aloittaa esitys :D Itse olen taas koittanut päästä täytesanoista eroon, kun ne eivät tuo keskusteluun yhtään mitään. Olen itse siis aika hidas ja mieluummin menen näin ja otan oman aikani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Useissa eri asiayhteydessä on tullut positiivista palautetta sanavalmiudestani.
Sanavalmius ja nopeaälyinen eivät taida olla sama asia, vaikka sanavalmis voi tietysti olla älykäskin. Mutta useimmat eivät ole, vaan ovat vain suulaita.
Kyllä sanavalmis on usein älykäs mikäli vastauksessa on sisältöä tai tilannetajua. Vähemmän älykäs onnistuu joskus loistamaan, mutta ei aina. T:AP
Minä olen hidas kun pitää etsiä oikeat sanat johonkin hienovaraisempaan asiaan, mutta salamannopea kun pitää keksiä sanaleikki tai muu vitsi.
En todellakaan. Prosessointinopeutta mittaavassa mensan testissä pärjään kyllä huippuhyvin, mutta sosiaalisissa tilanteissa aivot jumiutuu. Välillä tajuan vasta puolen tunnin kuluttua mitä toinen tarkoitti ja mitä olisi pitänyt vastata.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Prosessointinopeutta mittaavassa mensan testissä pärjään kyllä huippuhyvin, mutta sosiaalisissa tilanteissa aivot jumiutuu. Välillä tajuan vasta puolen tunnin kuluttua mitä toinen tarkoitti ja mitä olisi pitänyt vastata.
Oletko sinkku? Tämä puolivakavana kysymyksenä..
täh? voitko toistaa...