Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brutto 3500€ saman verran jää käteen kuin naapurin tt- asiakkaalla

Vierailija
12.06.2026 |

Vuora 800€

Vesi, vakuutus ja sähkö 200€

Lääkkeet, lääkärit, hammaslääkärit 50€

Eli käteen jää kuukaudessa näiden pakollisten menojen jälkeen hieman alle 1500€

Saman saa naapuri joka elää tt- tuella.

Molemmilla 2 opiskelevaa lasta (17- vuotiaat)

Asutaan naapureina kaupungin samankokoisissa asunnoissa. Molemmilla vuoro-viikko asuminen lasten suhteen.

Pitäisikö verotukselle tehdä jotain? Että työssäkäyvällä jäisi enemmän käteen?

Mitä mieltä olette?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon tämän.

Käyn töissä ja kaksi lasta. Olen yksinhuoltaja.

Yhdellä tuttavanaisella on kolme lasta, eikä käy töissä. On myös yksinhuoltaja.Saa bruttona saman verran tukia kuussa mitä saan nettona verojen jälkeen.

Yksi suu enemmän ruokittavana hänellä.Mietityttää että eihän tässä kannata töitä tehdä kun toinen on yhteiskunnan elätti ja elää oikein leppoisasti.

Niin, ja hänellä on 3h tämän lisäksi.Minulla työssäkäyvällä on 2h koska ei ole varaa isompaan. Jos olisin työtön, minullakin saattaisi olla varaa kolmioon (muiden maksavana).

Siis mitä ihmettä.Työssäkäyvän elintason tulisi olla selkeästi korkeampi kuin työttömän.

Tajusin tuon lukion lyhyellä matematiikalla ja jätin lukionkin kesken. Kävin amiksen mutta suoritin sen loppuun vastentahtoisesti. Maksoin yhdelle tyypille että teki mun puolesta lopputyön. Maksoin luonnossa. 

Yli kaksikymmentä vuotta sitten tajusin saman kuin te alatte nyt vasta availla silmiä. Mahtaa vituttaa kun on duunannut vuosikymmeniä. Etenkin ne joilta ei pitäisi ottaa yhtää veroja, siis alle 2000e kk tienaavat ja pitkää päivää tekevät.

Olen kyllä käynyt huumorimielessä ja huvittelumielessä töissä. En siis koskaan ajatellut että sillä tienaisi mitään. Pikemminkin joinain kuukausina jäät tappiolle ja menetät tuet. Sitten olet nälässä. Töissä käydään lähinnä näkemässä ihmisiä ja juttelemassa niille. Työnteko ei ole se juttu ollut sukupolveen.  

Yllättää vain ihmisten tyhmyys, että nyt tajutaan vasta että työnteko ei kannata. Senhän laskee lyhyellä matematiikalla lonkalta ettei kannata. 

Toki joillain ihmisillä ei ole omalle vapaalle ajalle hintaa. Huom. vapaa-aika on sun rakkaat ja läheiset. 

Työssäkäymällä liikaa menetät ne suhteet ja katkot sillat sukuun, kavereihin, veriveljiin ja siskoihin. 

Jos haluat syrjäytyä, niin mene töihin ja tee pitkää päivää väsyttäen itsesi avovangiksi, joka palaa aina illalla orjakoppiinsa ja lähtee aamulla viideltä töihin ja palaa kasilta  nukkumaan orjakoppiinsa. Mitään et saa säästöön. Vuokravankilan omstaja vie 3/4 osaa palkastas. Elät x-estralla, pirkalla ja coopin paskalla hivenaine ja vitamiini puutoksissa. Kuljet talvetkin kesävaatteissa ja tukka kasvaa, kun ei ole varaa käydä leikkauttamassa sitä. 

Onneksi olkoon, jos tajusit nyt vasta.

Vierailija
62/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon tämän.

Yhdellä tuttavanaisella on kolme lasta, eikä käy töissä. On myös yksinhuoltaja.Saa bruttona saman verran tukia kuussa mitä saan nettona verojen jälkeen.

Yksi suu enemmän ruokittavana hänellä.Mietityttää että eihän tässä kannata töitä tehdä kun toinen on yhteiskunnan elätti ja elää oikein leppoisasti.

Niin, ja hänellä on 3h tämän lisäksi.Minulla työssäkäyvällä on 2h koska ei ole varaa isompaan. Jos olisin työtön, minullakin saattaisi olla varaa kolmioon (muiden maksavana).

Siis mitä ihmettä.Työssäkäyvän elintason tulisi olla selkeästi korkeampi kuin työttömän.

Jää työttömäksi sitten ja kokeile elää niillä jumalattoman runsailla tukirahoilla! Ai miksi ei? Aivan, koska tiedät puhuvasi pelkkää paskaa.

No en ala. Enkä puhu paskaa, voit itse tarkistaa asian heti kelan sivuilta. 

Kahden 17-vuotiaan lapsen perheessä laskettava toimeentulotuen perusosien yhteissumma on 1 471,52 euroa kuukaudessa,

Eli molemmille jää asumiskulujen jälkeen sama summa käytettäväksi.

Toki voit itse etsiä faktatietoa ja jakaa tänne kun kerran valheeksi väität.

Ap

No ala toki työttömäksi, sähän saisit kolmionkin ja kaikkea, kuulemma oikein sähköautot ja silleen! Mikset jo elä unelmaasi? Miksi jauhat paskaa netissä kun voisit tarjoilla lapsillesi kartanon ja teslat ihan totu rahoilla?

No en ala, jos jaksoit lukea aloitukseni loppuun, kysyin että pitäisikö verotukselle tehdä jotain!!!

Ja edelleen en puhu paskaa, asian voi vaikka heti tarkastaa kelan sivuilta, mutta ai niin ethän sä jaksa, senkun auot päätäsi vaan ja liioittelet.

Ja vielä kerran selvennykseksi, en ole kritisoimansa TUKIA vaan verotusta. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 140/ kk vakuutusmaksut. Talo maalla, vuokra-asunto lähellä työpaikkaa,ja se auto. Ihan normi elämää. Ei mtn luksusta tosiaan. 

Ihmettelen tätä 200 euron kulujen äimistelyä. Itsellä sähkölaskut jo talvikuukausina tuplaten tuo ja vakuutuslaskut päälle. 

Vierailija
64/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon tämän.

Jää työttömäksi sitten ja kokeile elää niillä jumalattoman runsailla tukirahoilla! Ai miksi ei? Aivan, koska tiedät puhuvasi pelkkää paskaa.

Kahden 17-vuotiaan lapsen perheessä laskettava toimeentulotuen perusosien yhteissumma on 1 471,52 euroa kuukaudessa,

Ap

Plus lisäksi yhteiskunta maksaa kotivakuutuksen, hammashuollon, matkat terveydenhuoltoon 0,33e/km.

Kotieläimien eläinlääkärilaskutkin voi viedä Kelalle. Kolme koiraa on ja hammaslääkäriinkin tarvii joskus käydä.

Vierailija
65/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vtn vakuutus maksaa 200€ kuussa? Vai pidätkö hanat auki 24/7? Elämä on valintoja 

"Vesi, vakuutus ja sähkö"

Edelleenkään ei mene noin paljoa rahaa edes kaikkeen kolmeen. Ei voi mitään jos kerskakuluttaa, se ei ole tuensaajien tai verotuksen ongelma. 

Jos on noin pahoja ongelmia raha-asioiden hallinnassa, suosittelen vaikkapa kunnan velkaneuvontaan hakeutumista.

Esimerkki

Vesimaksu jopa 24€/hlö (72€/kk), sähkö 80€/kk ja loput kotivakuutus, autovakuutus ja vaikka lasten tapaturmavakuutus.

Täysin mahdollista

Ja täysin vapaaehtoista. Näitä ylimääräisiä vakuutuksia ei toimeentulotuessa makseta.

Vierailija
66/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isle of Man TT Races tulee kuitenkin ruumiita vuosittain. 

Vierailija
67/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä tiedät miten paljon naapurisi saa rahaa? Oletko kysynyt suoraan? Kelan sivuilta löytyvät luvut ovat esimerkkejä ja todellinen rahamäärä muotoutuu jokaisen yksilöllisen tilanteen perusteella, jonka mukaan kela myöntää tt-tukea kuukausittain. Naapurisi ei siis välttämättä siis saa semmoista summaa mitä kelan sivuilla lukee.

Vierailija
68/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä 140/ kk vakuutusmaksut. Talo maalla, vuokra-asunto lähellä työpaikkaa,ja se auto. Ihan normi elämää. Ei mtn luksusta tosiaan. 

Ihmettelen tätä 200 euron kulujen äimistelyä. Itsellä sähkölaskut jo talvikuukausina tuplaten tuo ja vakuutuslaskut päälle. 

Ttt-asiakas joutuisi maksamaan noi sähkölaskut ruokarahoista, ei todellakaan korvata mitään 400 euron sähkölaskuja.

Vierailija
69/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon tämän.

Ap

No ala toki työttömäksi, sähän saisit kolmionkin ja kaikkea, kuulemma oikein sähköautot ja silleen! Mikset jo elä unelmaasi? Miksi jauhat paskaa netissä kun voisit tarjoilla lapsillesi kartanon ja teslat ihan totu rahoilla?

No en ala, jos jaksoit lukea aloitukseni loppuun, kysyin että pitäisikö verotukselle tehdä jotain!!!

Ja edelleen en puhu paskaa, asian voi vaikka heti tarkastaa kelan sivuilta, mutta ai niin ethän sä jaksa, senkun auot päätäsi vaan ja liioittelet.

Ap

Ottasin verot pois kokonaan alle 2000e kk hommista. Sun on hyvä maksella veroja kun on varaa vielä maksaa. Sä kuitenkin halusit NATO:n? 

Sitten maksat siitä kiltisti. Köyhät ei haluneet NATO:a. Koska ne tiesi mitä se maksaa ja rikkaat ei halua maksaa sitä.

Vierailija
70/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vtn vakuutus maksaa 200€ kuussa? Vai pidätkö hanat auki 24/7? Elämä on valintoja 

Edelleenkään ei mene noin paljoa rahaa edes kaikkeen kolmeen. Ei voi mitään jos kerskakuluttaa, se ei ole tuensaajien tai verotuksen ongelma. 

Jos on noin pahoja ongelmia raha-asioiden hallinnassa, suosittelen vaikkapa kunnan velkaneuvontaan hakeutumista.

No kyllä menee.

Vesi 30€/hlö/kk

Sähkö ja sähkönsiirto vuositasolla n. 60€/kk

Vakuutus 43€/kk

kerro nyt mikä ei pidä paikkaansa?? Vai lähetänkö sinulle kuvat laskuista?

Ap

Vierailija
71/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon tämän.

Ap

Plus lisäksi yhteiskunta maksaa kotivakuutuksen, hammashuollon, matkat terveydenhuoltoon 0,33e/km.

Kotieläimien eläinlääkärilaskutkin voi viedä Kelalle. Kolme koiraa on ja hammaslääkäriinkin tarvii joskus käydä.

Kyllä on niin ihanaa olla Kelalla.

Vierailija
72/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP olet tällä hetkellä palkkakuopassa. Pyydä lisää palkkaa. 

Vierailija
73/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasitko, että samojen menojen jälkeen (asuminen, asumiseen liittyvät kulut kuten vakuutus jne., lääkkeet jne mitä listasitkin) se TT-asiakas saa käteen 1500 €? Eli että TT-asiakkaalle maksettaisiin menoja 1050 € edestä + 1500 € elämiseen (sä luettelit 800 + 200 + 50 € menoihin)? Tää yhtälö ei oikein toimi. Missä muka TT-asiakas saa 2500 € tukia yhteensä? Lapsilisiäkään ei saa kumpikaan, jos kerran lapset on 17v.

Kela:

Täysi perustoimeentulotuki kuukaudessa (tietyt summat vuonna 2026):

Yksinasuvalle: 578,43 €

Yksinhuoltajalle: 665,19 €

Yhteistaloudessa asuvalle 18 vuotta täyttäneelle: 497,45 €

Vierailija
74/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon tämän.

Ap

"Plus lisäksi yhteiskunta maksaa kotivakuutuksen, hammashuollon, matkat terveydenhuoltoon 0,33e/km."

On kyllä ihan mieletön etu, että saa kelasta 6 euroa kuukaudessa kotivakuutukseen :D

Vierailija
75/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroviikko asuminen jo laskee tt-tuen määrää. Näin lukee kelan sivuilla. Eli naapurisi ei saa tuota 1500 euroa kun lapset asuvat puolet ajasta muualla.

Vierailija
76/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku länkyttäjistä voisi sitten vaikka todistaa nää mun kertomani asiat vääräksi. 
Ai niin ei pysty, kun joka ikinen asia on totta.

Ja edelleen, en kritisoi Tukia!! Vaan verotusta!!

Joten ennen kuin tulet aukomaan suutasi, laita perustelut ja faktat tiskiin jos pystyt.  Kiitos.

Ap

Vierailija
77/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki

Vesimaksu jopa 24€/hlö (72€/kk), sähkö 80€/kk ja loput kotivakuutus, autovakuutus ja vaikka lasten tapaturmavakuutus.

Täysin mahdollista

Ja täysin vapaaehtoista. Näitä ylimääräisiä vakuutuksia ei toimeentulotuessa makseta.

Jujuhan on juuri siinä, että työssäkäyvällä pitäisi olla varaa muuhunkin kuin siihen ihan pakolliseen. Edes sairaskukuvakuutukseen.

Vierailija
78/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkit ovat kärjistettyjä, mutta on niissä vähän aihettakin. Työttömän brutto on usein työssäkäyvän netto. Pääkaupunkiseudulla asuu paljon ihmisiä, jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä asunnoissa joihin minulla ei työläisenä olisi ikinä varaa. 

Vierailija
79/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon tämän.

Ap

Ap

Ottasin verot pois kokonaan alle 2000e kk hommista. Sun on hyvä maksella veroja kun on varaa vielä maksaa. Sä kuitenkin halusit NATO:n? 

Sitten maksat siitä kiltisti. Köyhät ei haluneet NATO:a. Koska ne tiesi mitä se maksaa ja rikkaat ei halua maksaa sitä.

Jassoo. No minä olen pienituloinen ja olen ehdottomasti NATOn kannalla. Meillä on niin epävakaa itänaapuri tällä hetkellä, että sotilasliiton jäsenyys on ehdoton.

Vierailija
80/134 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ehkä vähän ohi em. väittelyistä, mutta kyllähän tuilla elämiseen liittyy aikamoinen viranomaiskontrolli myös käsittääkseni. Tehtävä selkoa menoista, tuloista, elämäntapahtumista. Sosiaalista häpeääkin. Joten kyllä tässä omalla palkalla elämisessä, vaikka vähän niukemmassakin, on puolensa. Itsellä palkka vaihdellut koko työuran kolmen tonnin kieppeissä max, mutta jonkinlaista valinnanvapautta kumminkin elämässä. Ja koen tyydytystä siitä, että selviän omin avuin ja olen oppinut taitavaksi valinnoissani. Olenko tyhmä, ehkä jonkin mielestä, mutta nämä ovat valintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi