Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoinen lapsettomuus yleistyy - jopa 20-25 % länsimaisista voi olla veloja

Vierailija
12.06.2026 |

Nuorten aikuisten keskuudessa on mitattu jopa 30-40 % lukuja joissain maissa. Ikäihmiset siis painaa toistaiseksi keskiarvoa alaspäin, mutta joka vuosi luvut kasvaa tasaisesti.

Tästä on toki vielä pitkä matka Japanin ja Etelä-Korean lukuihin, joissa arviolta jopa yli puolet maan ihmisistä on veloja.

Olisiko jo pikkuhiljaa aika hyväksyä se että maailmanlaajuisesti lapsettomuus alkaa olla uusi normaali. Ihmiset ovat muutakin kuin lisääntymiskoneita. Ihmisillä on oma elämä. Viittaan poliitikkoihin jotka eivät ilmiötä hyväksy ja yrittävät heittää kapuloita rattaisiin, esim rajoittamalla aborttioikeutta, sterilisaation ikärajaa, jne....

Kumma kun mikään puolue ei aja velojen asiaa, vaikka velat on iso äänestäjäryhmä. Heiltä ollaan kyllä koko ajan vaatimassa jotain: rahaa.

Kommentit (540)

Vierailija
381/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahdella keskituloisella ei olisi varaa lapsiin. Onneksi kumpikaan ei halua lapsia. Ihan kaikki kallistuu kokoajan. On jouduttu jo tinkimään monista asioista, jotka pitäisi pystyä kustantamaan perus palkalla. Ei kiitos enää yhtään tiukennuksia. 

Lapset eivät ole muutenkaan mikään perusoikeus, vaan niitä hankitaan ja saadaan, jos on varaa. Rakkaudella vain kun ei ketään kasvateta. 

Nigeria on yksi maailman köyhimmistä maista ja siellä syntyy eniten lapsia maailmassa.

Vierailija
382/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahdella keskituloisella ei olisi varaa lapsiin. Onneksi kumpikaan ei halua lapsia. Ihan kaikki kallistuu kokoajan. On jouduttu jo tinkimään monista asioista, jotka pitäisi pystyä kustantamaan perus palkalla. Ei kiitos enää yhtään tiukennuksia. 

Lapset eivät ole muutenkaan mikään perusoikeus, vaan niitä hankitaan ja saadaan, jos on varaa. Rakkaudella vain kun ei ketään kasvateta. 

Nigeria on yksi maailman köyhimmistä maista ja siellä syntyy eniten lapsia maailmassa.

Jos Suomessa huolehtii lapsistaan samalla tavalla kuin Nigeriassa, pääsee lasuasiakkaaksi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä pystyn ymmärtämään, mikdi jotkut eivät halua omia lapsia. Lapsettomana voi elää omaa elämäänsä omilla ehdoillaan. Voi harrastaa ja matkustaa vapaammin. Rahatkin riittää paremmin.

Henkilökohtaisesti olen siinä mielessä vanhanaikainen että pidän lapsia ja perhettä luonnollisena osana elämää, enkä kaipaa muuta.

Puhu oikeilla nimillä eli ei tarvi ottaa vastuuta mistään  ja voi olla itsekäs ja omahyväinen 

Siis juuri lapsiperheellisethän ne ovat kaikkein itsekkäimpiä ja omahyväisimpiä, kun minäminäjaminunlapset! Lapsettomat joustavat ja taipuvat, yhtä lailla töissä kuin kaveripiirin menoissa...

Vierailija
384/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä pystyn ymmärtämään, mikdi jotkut eivät halua omia lapsia. Lapsettomana voi elää omaa elämäänsä omilla ehdoillaan. Voi harrastaa ja matkustaa vapaammin. Rahatkin riittää paremmin.

Henkilökohtaisesti olen siinä mielessä vanhanaikainen että pidän lapsia ja perhettä luonnollisena osana elämää, enkä kaipaa muuta.

Puhu oikeilla nimillä eli ei tarvi ottaa vastuuta mistään  ja voi olla itsekäs ja omahyväinen 

Lasten tekeminen on itsekästä. 

Sikiäjät päättää siitä. 

Vierailija
385/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma täyttyy sen uskonnon edustajista joilla on iso perhe. Vääräuskoiset jäävät vähemmistöksi.

Vierailija
386/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen surullinen niiden puolesta jotka eivät koe lasten saannin ihanuutta ja millaista merkitystä ja onnea lapset tuovat elämään. Lisäksi yhteiskunta romahtaa jos ihmiset eivät lisäänny. 

Vierailija
387/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen sterilaki tiivistettynä:

18v on tarpeeksi kypsä alkamaan vanhemmaksi vaikka 5 lapselle tuntemattomien ihmisten kanssa, mutta 18v ei ole tarpeeksi kypsä pysymään lapsettomana.

Make it make sense.

Vierailija
388/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen surullinen niiden puolesta jotka eivät koe lasten saannin ihanuutta ja millaista merkitystä ja onnea lapset tuovat elämään. Lisäksi yhteiskunta romahtaa jos ihmiset eivät lisäänny. 

Miksi suret sitä, että joku on iloinen omasta elämänvalinnastaan?

Miksi tuhlaat aikaasi siihen?

Tajuatko kuinka epäloogiselta kommenttisi kuulostaa?

Vierailija
389/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kohtaan vela on itsekäs ja omahyväinen? Mielikuvituslasta kohtaan jota ei ole olemassa?

Vierailija
390/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alikehittyneissä maissa on vähän eri asenne. Lapsia tehdään vanhuuden turvaksi ja ehkä siksi, että kuolleisuus on suurempi, etenkin nuorella iällä.

Vierailija
391/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen surullinen siitä, että sinä et koskaan saa kokea, miltä tuntuu olla älykäs ja empaattinen.

Vierailija
392/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen surullinen siitä, että sinä et koskaan saa kokea, miltä tuntuu olla älykäs ja empaattinen.

Kumma miten Suomessa on edelleen paljon näitä ihmisiä jotka luulevat tietävänsä miten muiden pitää elää ja vain hänen oma (lapsiperheellinen) elämänsä on ainoa oikea tapa elää. Sitten he uhriutuvat toisten puolesta koska muka kärsivät toisten valinnoista. LOL. Kyllä sitä uhriviittaa kovasti nyt vedetään esiin, vaikka kukaan vela ei ole sitä pyytänyt. 🤣Onko tämä sukupolvi- vai luokkakysymys, vai mistä näitä öyhöttäviä ihmisiä tulee? Kuka kasvattaa tällaisia ennakkoluuloisia ihmisiä?

Vierailija
393/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alikehittyneissä maissa on vähän eri asenne. Lapsia tehdään vanhuuden turvaksi ja ehkä siksi, että kuolleisuus on suurempi, etenkin nuorella iällä.

Ajatella Suomessa jotkut ei oikeasti ymmärrä, mistä johtuu että jossain maissa on erilaiset lapsiluvut. Että siihen voisi liittyä esim ehkäisyn saatavuus ja naisten oikeudet.

Miten tämän asian ymmärtäminen on vaikeaa joillekin? Sehän on ilmiselvää että jos ihmisillä on vähemmän valinnanvapautta omasta kehostaan, silloin lapsia syntyy enemmän. Köyhissä oloissa on usein heikommat mahdollisuudet saada raskaudenehkäisyä.

Vierailija
394/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa tuo lasulle ja huoliraporttien laatijoille, että "kasvatan tässä lapsiani Nigerian hinta- ja elintason mukaan!"

Vierailija
395/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella Suomessa jotkut ei oikeasti ymmärrä, mistä johtuu että jossain maissa on erilaiset lapsiluvut. Että siihen voisi liittyä esim ehkäisyn saatavuus ja naisten oikeudet.

Miten tämän asian ymmärtäminen on vaikeaa joillekin? Sehän on ilmiselvää että jos ihmisillä on vähemmän valinnanvapautta omasta kehostaan, silloin lapsia syntyy enemmän. Köyhissä oloissa on usein heikommat mahdollisuudet saada raskaudenehkäisyä.

Ai, siis Afrikassa nyt kuitenkin sorretaan naisia? Olen usein kuullut väitettävän, että afrikkalaiset miehet eivät ole ollenkaan sovinistisia, eivätkä sorra naisia,

Miten se nyt on?

Vierailija
396/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikuolleisuus on myös kovaa ja köyhyys tarkoittaa terveyspalveluiden ja ehkäisyn puutetta. Sitäkö sinä kaipaat? Totta kai lapsia syntyy, jos ehkäisy ja abortti eivät ole kaikkien saatavilla. Aika moni lapsi varmaan jäisi syntymättä, jos naiset saisivat sielläkin päättää vapaasti lapsilukunsa.

Vierailija
397/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo menee samaan sarjaan, kuin olla surullinen siksi että joku ei jaa kanssasi samaa uskontoa tai maailmankatsomusta. Ihmiset elää erilaisia elämiä, anna heidän tehdä omat päätöksensä äläkä surkuttele sitä, että joku ei halua tehdä samoin kuin sinä. Yhteiskunta romahtaa, tai sitten mukautuu. Aika näyttää.

Vierailija
398/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä nykyinen yhteiskunta kannusta enää saamaan perhettä. Itsekkyys ja oman nautinnon ajattelu on myös lisääntynyt, joten ei ihme, että vapaaehtoinen lapsettomuus myös lisääntyy. 

Vierailija
399/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kohtaan vela on itsekäs ja omahyväinen? Mielikuvituslasta kohtaan jota ei ole olemassa?

Yhteiskuntaa ja kotimaataan kohtaan, jossa on saanut kasvaa.

Rakennelma on pyramidihuijaus joka lakkaa toimimasta jos tarpeeksi moni a) ei usko siihen ja/tai b) kieltäytyy osallistumasta.

Noh, jäljelle jäävät romahduksen jälkeen keksivät sitten jotain muuta.

Vierailija
400/540 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän 65v lapseton ajattelee eläkkeen alkaessa. Ei lapsia eikä lapsenlapsia, onneksi panostin uraan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä