Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoppo idiootteja nuo on eikä niile pidä antaa mitään ruokaa. Kalaa ssaa kalastamalla ja leipää sa aitse leipomalla. Minä olen kalastanut 30 vuotta ja leivon itse aina sämpylöitäkin.
Ja kaikki tämä ilman mitään. Leivonta'-ainekset saat aina ilmaiseksi ja ongen löysit kadunvarresta, niinkö?
Jauhot maksaa 1.30 euroa 2 kiloa, hiiva 0.25 euroa, maito alle euron. Jokaisella pitäisi olla siis pari euroa jotta saa tuoretta leipää. Uuusavuttomia juoppoja ne on siellä ruokajonossa. Kukaan ei ole suomessa niin köyhä ettei olisi varaa leipoa leipää itse. Onget maksaa euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen monia kommentteja, kuten tätä
"Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."
Kiittämättömyys on maailman palkka. Olen itse kasvissyöjä, mutta eikö nuo lihatuotteet ole nimenomaan haluttuja ja arvokkaita? Vai kuinka paljon sitä lihaa olisi pitänyt olla? Suomalaiset syövät muutenkin liikaa punaista lihaa. Miksi mausteisesta lihasta ei voi tehdä isoa soppaa, jonne reilusti porkkanaa, perunaa, pakasteherneitä jne.
Jos ei ole porkkanaa, perunaa ja pakasteherneitä niin melko vaikeaa.
Ootko trolli? Juuri ostin S-marketista 2 kg perunaa hintaan 1,70 euroa. Porkkana noin 1,5 euroa/kg, suomalaisia pakasteherneitä puolestaan saa peräti 600 grammaa vain 2,5 eurolla, Lidlistä ulkomaisia todennäköisesti paljon halvemmallakin. Kuivattua suomalaista hernettä saa puolestaan peräti puoli kiloa eurolla. Meinaatko ihan tosissasi, että noiden kustannukset olisi liikaa? Vaiko ihan laiskuutta tai muuta elämänhallinnan ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä itsensä häikäisevässä sosiaalisten pulmien ratkojajoukossa on ravinto väline jolla ohjataan yksikön ajattelutapaa apua tarvitsevalle. Hänen toimensa, tapansa, tahtonsa ja tarmonsa, sekä ajatusten kulku nollataan ja mollataan. Leipäsirkus pyörii, joskus jopa lehtijutuissa ja suurten juhlien päivinä televitsioonissa. Näin se homma pyörii vuosikymmenestä toiseen: "Heitä köyhä voltti, saat meiltä eltaantuvat ylimääräiset ruuat. Ja muista olla nöyrä pelle kaikessa ja kaikkialla. Vaihda vanhat aivosi uuteen, aloita jo tänään, syö pääsi, uusihan kasvaa tilalle kun me ihmistarhurit lorautanme hartioillesi ravitsevaa puuroa ja nodermia liiketaloutta."
Kunnioitukseni aidoille avun jakajille hädän ja puutteen keskellä, ihmisenä ihmisten parissa avustustyössä tekeville, ihan jokaiselle heistä arvostukseni.
Itse en jaksaisi kuunnella köyhien kitinää, eikä minun tarvitsekaan.
Hyvä tietää mitä tahtoo, paha sanoo.
Ruoka-apuun ei ole pakko mennä, jos se ei miellytä. Ruoka-avun järjestävä taho päättää miten avun toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron yhden salaisuuden; sitä jaetaan mitä on kaupoilta saatu ns. hävikkinä. Jollei ole saatu kuin erä tomaattikastiketta, niin sitä jaetaan.
Eli kukaan ei ole suostunut ostamaan tuotetta edes alennuksella. Jotain vikaa tuotteessa on kun ei kelvannut kaupassa kenellekään.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012019813.html
Lehtipihvi, basilikaa, salaattia, kahviac satojen eurojen arvosta tuotteita, jotka eivät ole ”kelvanneet kenellekään”.
Tämän pitäisi olla laitonta. Ei siis dyykkaamisen, vaan roskiin heittämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron yhden salaisuuden; sitä jaetaan mitä on kaupoilta saatu ns. hävikkinä. Jollei ole saatu kuin erä tomaattikastiketta, niin sitä jaetaan.
Eli kukaan ei ole suostunut ostamaan tuotetta edes alennuksella. Jotain vikaa tuotteessa on kun ei kelvannut kaupassa kenellekään.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012019813.html
Lehtipihvi, basilikaa, salaattia, kahviac satojen eurojen arvosta tuotteita, jotka eivät ole ”kelvanneet kenellekään”.
Tämän pitäisi olla laitonta. Ei siis dyykkaamisen, vaan roskiin heittämisen.
Miksi pitäisi olla laitonta? Kuka on uhri, jos minä heitän pois omilla rahoillani ostamaani ruokaa?
ruoka-apu lopetettava - heti- siksi saa tukirahaa joka on tarkoitettu elämiseen mm ruokaan.
ruoka-apua voisi saada tarkkojen selvitysten perusteella erillisellä hakemuksella liitteineen.
jokin akuutti notkahdus taloudessa kerta-kaksiluontoinen apu- sitten suunnitelma selvitä itsenäisesti tukimuodoillaa,
jokainen tapaus yksilöidysti harkittu, myönnetty. pääsääntöisesti max vuodessa kaksi kertaa perustellusto- todisteellisesti.
ja näläänsä syö mitä vaan jos oikea kriisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Eikä mennä matkan päähän tutkimaan kassia ja sitten heitellä tuotteita roskiin.
Niin, olisi fiksua antaa mahdollisuus jättää paikan päälle tuotteet, joita syystä tai toisesta ei pysty käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään
Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan
Ei mene jakeluun, niin ei mene. Kun siellä kotona on kaapit tyhjät! Kerro minkä ruuan siis valmistat ko. aineksista?
Mun käsittääkseni ei ole ajatuskaan se, että ruoka-avun pitäisi kattaa kaikki. Se on vaan lisä siihen, mitä ostetaan itse. Eikö se koostu hävikkiruoasta ja lahjoituksista? Eihän jakajat voi silloin mitenkään päättää mitä se apu milloinkin sisältää. Onko ruoka-avun saajilla oikeasti sellainen ajatus, että itse ei tarvitse ostaa mitään, vaan ruoka-avun pitää kattaa kaikki? Esimerkiksi tuo perheellinen totesi ettei koe tulleensa autetuksi. Mitä ihmettä? Pieni apu ei ole apua ollenkaan? Onhan se nyt niin, että kun saa edes jotain, niin jää vähemmän itselle ostettavaksi. Varsinkin perheellisen pitäisi ennakoida ja suunnitella ruokataloutensa vaikka olisi pelkän toimeentulotuen varassa. Vastuutonta jättää lasten syöminen pelkän ruoka-avun varaan. Toimeentulotukea laskettaessa huomioidaan kyllä myös lapset, ja lisäksi saa vielä lapsilisätkin. Kyllä sen verran pitää osata budjetoida, että niillä rahoilla pystyy lapsensa elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa mikä aiheuttaa saastassa sen että käyttämättömät heitetään sitten tienposkeen? Köyhän kengat kuluu liikaa jos pitää kävellä roskikselle?
Mistä ihmeestä minä sen tietäisin miksi jotkut toimivat noin. Kysy niiltä. En kuitenkaan lähtisi yleistämään yksittäisiä perceilyjä koskemaan kaikkia ruokajonon asiakkaita.
-lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun maksaa syömisensä, voi valita mitä ostoskassista löytyy. Mutta jos asuu, syö, vaatettaa itsensä, maksattaa joulut ja lasten harrastukset muiden palkasta, sitten olkoot mukisematta. Jos tuoretta kaipaa, viljelkööt itse. Ei ole rakettitiedettä tomaattien kasvatus.
Tämä on hyvä muistutus siitä, miksi tarvitaan virallista sosiaaliturvaa eikä vain voida siirtyä johonkin sattumanvaraiseen hyväntekeväisyyden varaan. Koska aina löytyy näitä kitukauloja, jotka eivät haluaisi antaa mitään.
Kommentoijalle kuitenkin tiedoksi, että nämä avustuspisteet pyöritvät vapaaehtoisten toiminnan varassa, jaettu avustusruoka on suurimmaksi osin kauppojem hävikkiä siis sellaista, joka päätyisi muuten roskikseen. Suorainaisesti tämä ei siis mene kenenkään palkasta tai veroista. En tiedä miten Suomen oloissa onnistuu jossain kerrostaloyksiössä talviaikaan tomaatinkasvatus. Ei pitänyt olla rakettitiedettä.
Viljely talviaikaan parvekkeella onnistuu samalla tavalla Suomessa kuin viljely kasvukauden ulkopuolella missä tahansa päin maailmaa 😂🤣😂🤣😂
Nyt valoja päälle!
Vierailija kirjoitti:
Joissain jakelupisteissä tarjotaan ilmeisesti melko vanhentunutta ruokaa. Yhdessä paikassa oli ollut 3 päivää aiemmin vanhentuneita maitotuotteita ja melkein 2 kk aiemmin vanhentunutta ketsuppia. En itsekään haluaisi / uskaltaisi syödä noin vanhaa ruokaa.
Näin kun omalla rahalla ostaa ruokansa, niin todellakin syön vaikkapa 3 päivää sitten vanhentuneita maitotuotteita tai päiväysvanhaa leipää. Jopa lihaa syön vaikka sen viimeinen käyttöpäivä olisi ollut eilen tai jopa toissapäivänä.Ei mulla ole varaa heittää ruokaa hukkaan, ja vaikkapa mainitsemistasi maitotuotteista huomaa kyllä helposti, jos ne ovat pilaantuneet. -silloin ei tietenkään pidä syödä.
Näköjään kun saa kaiken ilmaiseksi eteen yhteiskunnan maksamana on varaa nirsoillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko nykyisen kaltainen ruokajako pitäisi lopettaa. Sen voisi korvata valmiin ruuan jakelulla, hävikkiravintoloilla tai kunnollisten raaka-aineiden jakelulla.
Täällä on yritetty yhteisiä ateriahetkiä eli tarjolla on maksutonta ruokaa tyyliin lihakeitto. Ei kiinnosta avuntarvitsijoita, koska on liian aikaisin (klo11-13) eikä sieltä saa ruokaa kotiin. Ei kiinnostanut sittenkään, kun liitettiin mukaan jälkiruokakahvi ja leivos/pulla. Haluttiin ruokakassi, koska sieltä saattoi myydä ruokaa eteenpäin ja sillä rahalla ostaa jotain mukavampaa.
Kunnollisia raaka-aineita jaetaan nytkin, porukka vain ei millään keksi, että mitä tehdä rahkasta ja banaanista.
Unohdit kertoa et ensin pitää kuunnella uskonnollista soopaa.
Niin? Kai sitä nyt pienen saarnan jaksaa kuunnella, jos on oikeasti nälkä?
Ei varmaan ole kiire minnekään kokouksiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Oma suosikkini on tämä: "Ruoka-avun hävikkiruuassa korostuvat kalliit tuotteet, joita en ikinä ostaisi."
Niin? Jos itse saisin ruoka-avusta misotahnaa, niin käyttämättä jäis.
Vierailija kirjoitti:
"Kassi oli valmiiksi koottu eikä sen kokoon vaikuta, onko hakija perheellinen vai yksin eläjä. Kassit täytetään etukäteen, niin saaja ei voi tietää mitä ne sisältävät. Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."
Tuohon kun keittää potut kaveriksi ja hakee jostain pussillisen leipää, siinähän on jo yhdelle päivälle aamu- ja iltapala ja yksi lämmin ruoka.
Kastike lihan kanssa ja pottuja kaveriksi, sitä lihaa ei tarvi olla 200g per pää. Eikö ole tärkeämpää, että saa jotain syötävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruokakonpissa käydään, toivotaan ruoka-aineksia, joista voi tehdä jotain jörkevää. Se, että saat esim litran smetanaa ei ole järkevää.
Vanhentunutta smetanaa vielä.
Smetanalla saa monesta ruoasta maukkaampaa, tai siitä voi tehdä vaikka pannukakkua tai lettuja.
Voipi olla, että tällainen nillitys vähentää noiden vapaaehtoisten osallistumista ruoanjakeluun. Ja lahjoittajien myös.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Huoh. Ei todellakaan jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma suosikkini on tämä: "Ruoka-avun hävikkiruuassa korostuvat kalliit tuotteet, joita en ikinä ostaisi."
Niin? Jos itse saisin ruoka-avusta misotahnaa, niin käyttämättä jäis.
No jäis mullakin, mutten kyllä ikinä kehtais valittaa.
niinhän sitä luulis