Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (1517)

Vierailija
1341/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."

En tajua, tuostahan saa millä tahansa riisillä tai 20 sentin pastapussilla jo vaikka mitä aikaiseksi.

Niin joo, ja koska ei voi laittaa tuosta mukamas mitään niin heittää sitten roskiin.

Vierailija
1342/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin ketjun tälle perunaihmiselle, tänne jakamaan niitä vinkkejä:

https://www.vauva.fi/keskustelu/6547436/parhaat-vinkkisi-parveke-ja-per…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Miten sait tuon summan?

Se on työttömyyskorvaus ja jos se on ainoa tulonlähde, niin kela maksaa asumisen, joten tuo summa jää joka kuukausi käytettäväksi ruokaan ja vaikka siihen pussilliseen multaa  

Eihän maksa. Minä en saa äyriäkään tukea mihinkään vuokraan, lääkkeisiin tms. Älä jauha pashaa.

Maksaa ellei sitten sulla ole muita tuloja tai puoliso jolla on tienestejä. Voit siis lopettaa paskan jauhamisen

Kun ei maksa. Minun tapauksessani Kelan inha virkailija keksii aina jonkin tekosyyn, etten muka tarvitse rahaa mihinkään. 

Ei nykyään edes olla minkään "inhojen" henkilöiden kanssa tekemisissä, vaan hakemukset tehdään netissä. Jos sulla ei ole muita tuloja, niin silloin olet oikeutettu asumistukeen, sekä harkinnanvaraisiin tukiin yllättäviin menoihin. Sitä ei mikään "inha" henkilö ohita oman mielensä mukaan 

asumistukeen vaikuttaa nykyisin myös varalisuus, johon joissain tapauksissa kuuluu myös kiinteistöt. 

Eli sulla on jotain kiinteistöjä, etkä siksi saa tt-tukea? Kannattaisi hankkia työpaikka tai myydä kiinteistöt ja lopettaa kitinä 

Eihän hän kitissyt mitään.

Hän kertoi faktan, että kaikki työttömät eivät saa asumistukea ja kaikille työttömille ei jää 595 euroa kuussa ruokaan.

mutta kun tässä on juuri todettu että 150 euroakin riittää hyvään ruokaan. Ei työssäkäyväkään laita 600 euroa ruokaan /hlö..

Juuri oli juttu siitä kun ihmiset on joutuneet maksuongelmiin ruokien wolttaamisen vuoksi. Mitä hemmettiä?? Työssäkäyvätkään osta kaikkea valmiina, kun on muuutakin sisältöä elämässä kuin lueskella jotain pikaruokaravintoloiden ruokalistoja ja kuolata sitä rasvaista p*aaa. 

Miten te olette niin moni noin luovuttaneet?

Vierailija
1344/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin huonot on ruokajakelussa pöperöt, että pitänee mennä töihin ja ostaa mieluista apetta itse.

Vierailija
1345/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Miten sait tuon summan?

Se on työttömyyskorvaus ja jos se on ainoa tulonlähde, niin kela maksaa asumisen, joten tuo summa jää joka kuukausi käytettäväksi ruokaan ja vaikka siihen pussilliseen multaa  

Eihän maksa. Minä en saa äyriäkään tukea mihinkään vuokraan, lääkkeisiin tms. Älä jauha pashaa.

Maksaa ellei sitten sulla ole muita tuloja tai puoliso jolla on tienestejä. Voit siis lopettaa paskan jauhamisen

Kun ei maksa. Minun tapauksessani Kelan inha virkailija keksii aina jonkin tekosyyn, etten muka tarvitse rahaa mihinkään. 

Ei nykyään edes olla minkään "inhojen" henkilöiden kanssa tekemisissä, vaan hakemukset tehdään netissä. Jos sulla ei ole muita tuloja, niin silloin olet oikeutettu asumistukeen, sekä harkinnanvaraisiin tukiin yllättäviin menoihin. Sitä ei mikään "inha" henkilö ohita oman mielensä mukaan 

asumistukeen vaikuttaa nykyisin myös varalisuus, johon joissain tapauksissa kuuluu myös kiinteistöt. 

Eli sulla on jotain kiinteistöjä, etkä siksi saa tt-tukea? Kannattaisi hankkia työpaikka tai myydä kiinteistöt ja lopettaa kitinä 

Hän kertoi faktan, että kaikki työttömät eivät saa asumistukea ja kaikille työttömille ei jää 595 euroa kuussa ruokaan.

mutta kun tässä on juuri todettu että 150 euroakin riittää hyvään ruokaan. Ei työssäkäyväkään laita 600 euroa ruokaan /hlö..

Juuri oli juttu siitä kun ihmiset on joutuneet maksuongelmiin ruokien wolttaamisen vuoksi. Mitä hemmettiä?? Työssäkäyvätkään osta kaikkea valmiina, kun on muuutakin sisältöä elämässä kuin lueskella jotain pikaruokaravintoloiden ruokalistoja ja kuolata sitä rasvaista p*aaa. 

Kuulun top 10% palkansaajista, ostan maanantaina jääkaapin täyteen ruokaa ja teen siitä parin-kolmen päivän välein pariksi-kolmeksi päiväksi kerralla ruokaa.

Vuokia, keittoja, laatikoita. 5-henkisen perheen ruokamenot 600-700 euroa kuussa.

En ole ikinä woltannut ruokaa, ei minulla ole sellaiseen varaa.

Vierailija
1346/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avasin ketjun tälle perunaihmiselle, tänne jakamaan niitä vinkkejä:

https://www.vauva.fi/keskustelu/6547436/parhaat-vinkkisi-parveke-ja-per…

Köyhät voi myös kasvattaa chilejä parvekkeella! Tulee tosi hyvä sato, kaupassa maksaisi kuitennii 10 senttiä kappale. (Vauvalta luettu) Mutkun köyhät ei viitti, varmaan tää perunaihminen.

Vierailija
1347/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvattakaa köyhät heiniä parvekkeella niistä voi tehä sampoota. mutta mieluusti vaan röökataan ja juotaan kaljaa.

Vierailija
1348/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu ei valmisruoka nälkää pidä. ja että siemenperunoiksi itäneet perunat no rouva on hyvä vaan ja hakee niitä siemenperunoitaan sieltä ruokajonosta ja kasvattaa niistä sitten ämpärissään perunaa. on se köyhän elämän asiantuntijat varsinaisia asiantuntijoita.

Tää on myös aika erikoinen aspekti, kun usea keskiluokkainen ihminen kasvattaa kuitenkin ruokaa ihan itse itselleen, niin köyhä ei muka pysty. 

Köyhän parvekkeelle ei mahdu muuta kuin kaljakeissi viilenemään, ei mitään yrttejä, vihanneksia tai varsinkaan ämpäriperunoita laisinkaan. Oikeastaan tässä dilemmassa käsitellään ennen kaikkea sitä, miksi köyhä on köyhä, koska köyhän elämä kulkee lapsesta hautaan samaa latua, missä ei pysty eikä kykene mihinkään 

Juu, sinä et rikastu ämpärillisellä perunoita, mutta se kertoo sun asenteestasi kaiken 

kuule, ei se naistenlehtien kasvatan yrttejä partsilla ole mitään ruoan kasvattamista. Palstaviljelystäkin saa perunoita mutta eipä niillä kauan elä. Ihan keskiluokkaisen kokemuksella kerron. Ja moni keskiluokkainen joka siellä palstalla viljelee innostuu ensin siitä välineurheilusta mutta palaa palstalleen sitten kuukauden päästä keltaisine ssadetakkeineen iinan ja eelin kanssa ja se koko palsta kukkii pelkkää hierakkaa.

Riippuu mitä tekee, ja millä asenteella. Idätän ituja koko talvikauden (opin isoäidiltäni) ja versotan sipulia, valkosipulia ja herneitä. Tuoretta saa todella halvalla verrattuna kaupan hintoihin. On minulla tomaattikin ikkunalla, sama köynnös jo toista kesää, mutta sen sato on hupia. 

Se tuntuu hassulta, että idätys, viljely tai punalapputuotteiden suosiminen nähdään ihmisarvoa alentavana. Itse olen tehnyt kaikkia näitä koko aikuisikäni rahatilanteesta riippumatta. 

En ymmärrä miten tuo idätys tai versojen kasvatus nyt mitään nälkää poistaisi keneltäkään tai joku tomaatintaimi ikkunalla, mutta yritä nyt päteä, kyllä se kakka sieltä pottaan tulee kun oikein tikistät.

jos minulla olisi nälkä ja joku tarjoaisi minulle tomaatin, niin tasan tarkkaan vastaanottaisin sen. se on parempi kuin ei lainkaan tomaattia. 

jos olisi nälkä ja joku tarjoaisi tomaatintaimen, niin tasan tarkkaan ottaisin sen ja pitäisin siitä huolta. Se merkitsee sitä, että parin kuukauden päästä sieltä kypsyy monta tomaattia

Ei tuossa ole lainkaan kyse siitä, että joku samperin taimi ratkaisisi koko ruokaongelman, vaan siitä, että se hlpottaa sitä jossain vaiheessa vähän. Sekn on parempi kuin ei mitään!

Tomaatin kasvatus vaatii ison saavin, kymmeniä litroja multaa ja ravinteita, sekä valoisan paikan eli käytännössä parvekkeen. Muuten ei tule niitä tomaatteja. Jos et siis ole ennen kasvattanut mitään, sulla tuskin on kotona valmiina tarvikkeita ja niiden hankkiminen ei ole ilmaista.

tämä on totta. Kotitarveviljely kaupunkiasunnossa on enemmän harrastus.

Sen sijaan meillä on aivan lyömätön herkkuaitta metsissä. En tule koskaan ymmärtämään miksi eivät he, kenellä aikaa on rajattomasti, hyödynnä sitä. Itse kerään joka vuosi etenkin vadelmaa, mustikkaa ja puolukkaa, joita jokainen suomalainen löytää helpon ja edullisen matkan päästä kotoaan. Etsiskelen kyllä myös metsämansikkaa, joka onkin ainakin oman kodin lähellä vaikeampaa ja vaatii auton jos ei jaksa pyöräillä ehkä pariakymppiä päivässä paikoille ja kotiin.

Jälleen, pelkkä harrastus. Parin tunnin keräämisen jälkeen saat hyvällä tuurilla tehtyä yhden mustikkapiirakan. Siis olettaen, että sulla on varaa niihin jauhoihin, rasvaan, muniin, sokeriin, kermaan. Oikeasti köyhä käyttää nekin rahat ravitsevaan ruokaan eikä piirakka-aineksiin koska molempiin ei ole varaa.

Ei. Vaan sillä saa vaihtelua ja makua, sekä ravintoaineita siihen puuroon, leipävanukkaaseen ja pannariin. Mehuakin voi tehdä. Ja aivan ilmaiseksi. Duh.

Ai ihan ilmaiseksi marjoista ja vedestä mehua? Ettei vaan olisi yksi tärkeä ainesosa unohtunut?

Yhh, onneksi en joudu koskaan maistamaan mehuasi.

kuinka avuton voi ihminen olla. Ottaa mustikoita ja vadelmia. Laittaa kattilaan vettä. Keittää mustikoita ja vadelmia. Siilaa nesteen kannuun. Siinä on mehua viikoksi. Jäljelle jäävän massan keittää mannasuurimoiden kanssa puuroksi.

Nämä on jotain kaupunkilaisköyhiä xnnessä polvessa ilmeisesti kun kaikki omavaraisuus on täysin vierasta ja outoa

Vierailija
1349/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienikokoinen keski-ikäinen nainen mutta syön reippaasti yli 3 000 kilokaloria päivässä. Aineenvaihduntani on aina ollut sellainen, että ylipainoa ei kerry. Ei oikein tahdo sata euroa tai 150 euroa riittää ruokiin kuussa, kun pitäisi kuitenkin monipuolisesti syödä. Yli 300 euroa menee. Varmaan siksikin, ettei ole autoa eikä kauppaa lähellä. Pitää kävellä enkä pysty hamsteroimaan paljoustarjouksia. Joka päivä pitää kantaa kotiin se minkä haluaa syödä. Ja kun kävelee kauas kauppaan, on joskus niin nälkä jo kaupassa, että pitää ostaa jotain lounastiskistä tai buffetista.

Olen pienituloinen enkä ymmärrä miten pärjään sitten kun tipun yleistuelle ja samalla toimeentulotuelle.

Vierailija
1350/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu ei valmisruoka nälkää pidä. ja että siemenperunoiksi itäneet perunat no rouva on hyvä vaan ja hakee niitä siemenperunoitaan sieltä ruokajonosta ja kasvattaa niistä sitten ämpärissään perunaa. on se köyhän elämän asiantuntijat varsinaisia asiantuntijoita.

Tää on myös aika erikoinen aspekti, kun usea keskiluokkainen ihminen kasvattaa kuitenkin ruokaa ihan itse itselleen, niin köyhä ei muka pysty. 

Köyhän parvekkeelle ei mahdu muuta kuin kaljakeissi viilenemään, ei mitään yrttejä, vihanneksia tai varsinkaan ämpäriperunoita laisinkaan. Oikeastaan tässä dilemmassa käsitellään ennen kaikkea sitä, miksi köyhä on köyhä, koska köyhän elämä kulkee lapsesta hautaan samaa latua, missä ei pysty eikä kykene mihinkään 

Juu, sinä et rikastu ämpärillisellä perunoita, mutta se kertoo sun asenteestasi kaiken 

kuule, ei se naistenlehtien kasvatan yrttejä partsilla ole mitään ruoan kasvattamista. Palstaviljelystäkin saa perunoita mutta eipä niillä kauan elä. Ihan keskiluokkaisen kokemuksella kerron. Ja moni keskiluokkainen joka siellä palstalla viljelee innostuu ensin siitä välineurheilusta mutta palaa palstalleen sitten kuukauden päästä keltaisine ssadetakkeineen iinan ja eelin kanssa ja se koko palsta kukkii pelkkää hierakkaa.

Riippuu mitä tekee, ja millä asenteella. Idätän ituja koko talvikauden (opin isoäidiltäni) ja versotan sipulia, valkosipulia ja herneitä. Tuoretta saa todella halvalla verrattuna kaupan hintoihin. On minulla tomaattikin ikkunalla, sama köynnös jo toista kesää, mutta sen sato on hupia. 

Se tuntuu hassulta, että idätys, viljely tai punalapputuotteiden suosiminen nähdään ihmisarvoa alentavana. Itse olen tehnyt kaikkia näitä koko aikuisikäni rahatilanteesta riippumatta. 

En ymmärrä miten tuo idätys tai versojen kasvatus nyt mitään nälkää poistaisi keneltäkään tai joku tomaatintaimi ikkunalla, mutta yritä nyt päteä, kyllä se kakka sieltä pottaan tulee kun oikein tikistät.

jos minulla olisi nälkä ja joku tarjoaisi minulle tomaatin, niin tasan tarkkaan vastaanottaisin sen. se on parempi kuin ei lainkaan tomaattia. 

jos olisi nälkä ja joku tarjoaisi tomaatintaimen, niin tasan tarkkaan ottaisin sen ja pitäisin siitä huolta. Se merkitsee sitä, että parin kuukauden päästä sieltä kypsyy monta tomaattia

Ei tuossa ole lainkaan kyse siitä, että joku samperin taimi ratkaisisi koko ruokaongelman, vaan siitä, että se hlpottaa sitä jossain vaiheessa vähän. Sekn on parempi kuin ei mitään!

Tomaatin kasvatus vaatii ison saavin, kymmeniä litroja multaa ja ravinteita, sekä valoisan paikan eli käytännössä parvekkeen. Muuten ei tule niitä tomaatteja. Jos et siis ole ennen kasvattanut mitään, sulla tuskin on kotona valmiina tarvikkeita ja niiden hankkiminen ei ole ilmaista.

Sen sijaan meillä on aivan lyömätön herkkuaitta metsissä. En tule koskaan ymmärtämään miksi eivät he, kenellä aikaa on rajattomasti, hyödynnä sitä. Itse kerään joka vuosi etenkin vadelmaa, mustikkaa ja puolukkaa, joita jokainen suomalainen löytää helpon ja edullisen matkan päästä kotoaan. Etsiskelen kyllä myös metsämansikkaa, joka onkin ainakin oman kodin lähellä vaikeampaa ja vaatii auton jos ei jaksa pyöräillä ehkä pariakymppiä päivässä paikoille ja kotiin.

Jälleen, pelkkä harrastus. Parin tunnin keräämisen jälkeen saat hyvällä tuurilla tehtyä yhden mustikkapiirakan. Siis olettaen, että sulla on varaa niihin jauhoihin, rasvaan, muniin, sokeriin, kermaan. Oikeasti köyhä käyttää nekin rahat ravitsevaan ruokaan eikä piirakka-aineksiin koska molempiin ei ole varaa.

Ei. Vaan sillä saa vaihtelua ja makua, sekä ravintoaineita siihen puuroon, leipävanukkaaseen ja pannariin. Mehuakin voi tehdä. Ja aivan ilmaiseksi. Duh.

Ai ihan ilmaiseksi marjoista ja vedestä mehua? Ettei vaan olisi yksi tärkeä ainesosa unohtunut?

kuinka avuton voi ihminen olla. Ottaa mustikoita ja vadelmia. Laittaa kattilaan vettä. Keittää mustikoita ja vadelmia. Siilaa nesteen kannuun. Siinä on mehua viikoksi. Jäljelle jäävän massan keittää mannasuurimoiden kanssa puuroksi.

Nämä on jotain kaupunkilaisköyhiä xnnessä polvessa ilmeisesti kun kaikki omavaraisuus on täysin vierasta ja outoa

Kaupunkilainen ei koskaan voi olla omavarainen. Luulisi nyt aikuisen tietävän sen.

Vierailija
1351/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin huonot on ruokajakelussa pöperöt, että pitänee mennä töihin ja ostaa mieluista apetta itse.

Meilläpäin ruokajonossa on loistoruokaa ja mukavat jakajat. Muista jonottajistakin on tullut hyvänpäiväntuttuja. 

Vierailija
1352/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait tuon summan?

Älä provoile joka stanan ketjussa tuota paskavaletta.

Tarkoitatko nyt tätä valehtelijaa, joka joka ketjussa väittää maksavansa peruspäivärahasta asunnon vuokran ja sähköt vaikka muita tuloja ei kuulemma ole. Siinä sitä paskanjauhantaa kerrakseen. Ei tapahdu tässä valtiossa 

Olettepa te vihamielisiä. 

Tässä toinen samanlainen, joka ei asumistukea saa, vaikka on työtön.  Minua on varallisuutta, joten en ole köyhä työttömyydestä huolimatta. Tässä maassa todellakin on mahdollista  ettei työtön saa mitään muuta kuin työttömyyskorvauksensa. Vaikka te ette sitä ymmärrä, niin ne ihmiset, jotka eivät saa, tietävät etteivät saa. 

Eivät saa, koska eivät tarvitse, joska on varoja, joita halutessaan voivat käyttää. Täysin turhaa jankkausta. 

Muttamutta! Väite oli että kaikki työttömät saa asumistukea ja kaikille jää 595e/kk ruokarahaa.

Ei ollut, vaan että asumistuen saa lähes automaattisesti, JOS EI OLE MUITA TULOJA tai puolisoa jolla on riittävästi tuloja 

Kun ei saa. Nykyisin asumistukeen vaikuttaa myös varallisuus, joka merkitsee tilillä olevaa rahaa ja/tai kiinteistöomaisuutta, metsäomaisuutta, maaomaisuutta jne. 

No mitä hemmettiä, sulla on muita tuloja ja nariset asumistuista. 

En narise, vaan korjaan sinun (oletus) jakaman väärän informaation. 

Vierailija
1353/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kasvattakaa köyhät heiniä parvekkeella niistä voi tehä sampoota. mutta mieluusti vaan röökataan ja juotaan kaljaa.

Juuri niin! Köyhät työttömät vaan nautiskelee oluesta ja herkuista, juoksevat huvipuistoissa ja monta kertaa vuodessa lennetään etelään. Naapurissa asuu laiska työtön, joka nostelee huimat summat tukirahoja, ainakin 2900€ kuittaa nettona Kelasta. Vuokrat sille maksetaan, ja sähköt ja lääkkeet ja bemarit. Liikaa maksetaan näille laiskoille rotille! Pitäis kuskata keskitysleireille ja pistää pakkotöihin niinkuin vanhoina hyvinä aikoina.

Vierailija
1354/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan niitä heiniä syödäkkin?

Vierailija
1355/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienikokoinen keski-ikäinen nainen mutta syön reippaasti yli 3 000 kilokaloria päivässä. Aineenvaihduntani on aina ollut sellainen, että ylipainoa ei kerry. Ei oikein tahdo sata euroa tai 150 euroa riittää ruokiin kuussa, kun pitäisi kuitenkin monipuolisesti syödä. Yli 300 euroa menee. Varmaan siksikin, ettei ole autoa eikä kauppaa lähellä. Pitää kävellä enkä pysty hamsteroimaan paljoustarjouksia. Joka päivä pitää kantaa kotiin se minkä haluaa syödä. Ja kun kävelee kauas kauppaan, on joskus niin nälkä jo kaupassa, että pitää ostaa jotain lounastiskistä tai buffetista.

Olen pienituloinen enkä ymmärrä miten pärjään sitten kun tipun yleistuelle ja samalla toimeentulotuelle.

Keskityt saamaan raivntoaineet oikein ja kalorit saat vaikka öljystä, jota lisäät ruokaan. 

Vierailija
1356/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait tuon summan?

Kuulun top 10% palkansaajista, ostan maanantaina jääkaapin täyteen ruokaa ja teen siitä parin-kolmen päivän välein pariksi-kolmeksi päiväksi kerralla ruokaa.

Vuokia, keittoja, laatikoita. 5-henkisen perheen ruokamenot 600-700 euroa kuussa.

En ole ikinä woltannut ruokaa, ei minulla ole sellaiseen varaa.

Sama. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Arkiruoka on sitä millä tullaan toimeen. Jotain nopeaa ja helppoa johon löytyy ainekset ja josta piisaa useammaksi päiväksi. Makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, kalakeittoa, broilerin leikkeitä ja paahdettuja kasviksia. Viikonlopun ruoat sitten erikseen. Ei ole käynyt mielessäkään ostiskella arkisin mitään ravintolaruokaa, ei ehdi ja eihän ne erikoisen terveellisiäkään ole. Joskus viikonloppuna voi sitten käydä ulkona syömässä, mutta enimmäkseen tulee silloinkin laiteltua itse pataruokia tmv. Hyvin ehtii käydä töissä 40h viikossa ja silti laittaa itse ruokansa.

Vierailija
1357/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilainen ei koskaan voi olla omavarainen. Luulisi nyt aikuisen tietävän sen.

ja kun ei voi olla omavarainen edes mehussa kesäisin niin sitten on pakko woltata kaikki.

Vierailija
1358/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin! Köyhät työttömät vaan nautiskelee oluesta ja herkuista, juoksevat huvipuistoissa ja monta kertaa vuodessa lennetään etelään. Naapurissa asuu laiska työtön, joka nostelee huimat summat tukirahoja, ainakin 2900€ kuittaa nettona Kelasta. Vuokrat sille maksetaan, ja sähköt ja lääkkeet ja bemarit. Liikaa maksetaan näille laiskoille rotille! Pitäis kuskata keskitysleireille ja pistää pakkotöihin niinkuin vanhoina hyvinä aikoina.

Vähintään pitää osata olla kiitollinen pilaantuneesta ruuasta ja SYÖDÄ SE ja käyttää ruuasta säästyneet rahat multaan ja ruukkuihin. Myös jos köyhä ei ole yhteydessä naapureihin, taloyhtiöön ja kaupungin kiinteistöosastoon ruuankasvatusasioiden tiimoilta niin sen saa ampua.

Vierailija
1359/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän että moni naapuri saa ainakin 4000€ kk:ssa Kela-tukia, työ ei maistu ja autot ovat hienompia + matkat ja harrastukset kalliimpia kuin minulla 3-vuorotöitä tekevällä!!!?1!! Minulle jää 190€ kk:ssa käteen, ja siitä pitää vielä maksaa ruoat ja laskut!  Kyllä on ylimitoitettuja ne valtavat työttömyystuet sun muut Kela-avustukset. 

Vierailija
1360/1517 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300!!?? Vika ei ole nyt siinä kuinka paljon vaan siinä mitä.

Työssäkäyvät läheiseni, tai itse, ei kukaan laita 300 eur /hlö ruokaan kuukaudessa!

Aloita siitä ettet osta nälkääsi mitään lounastiskistä tai buffetista. Osta sämpylä, karjalanpiirakka, banaani tai vaikka proteiinijuoma. Sillä siirtyy nälkä kotiin saakka.