Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?

Vierailija
11.06.2026 |

Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).

En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?

Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa  estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?

Kommentit (374)

Vierailija
181/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei toihan olikin hyvä idea, että voisit ehdottaa Intrarosaa siksi, että siinä on eri vaikuttava aine!

Sun pitää siitä Estrogelistä ihan yksinkertaisesti kirjoittaa, että sitä on kahta eri tavalla annostettavaa:
Estrogel 0,6 mg/g geeli, annospumppu
https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/0/23306500.pdf
Estrogel 0,6 mg/g geeli, putki
https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/2/23306612.pdf
ja tarvitset reseptin tuohon jälkimmäiseen, vaihtoa ei voida tehdä apteekissa. Ja lisäksi vielä siitä annostuksesta, että tarvitset reseptin 1-2 annokselle.

Kiitos paljon! Voinko käyttää intrarosaa ja vagifemmiä eri päivinä siis? Sisältääkö intrarosa myös estradiolia vai jotain muuta? Aion siis kiellosta huolimatta todellakin käyttää vagifemmiäkin. ap

Yleensä intrarosa määrätään päivittäin käytettäväksi ja silloin ei yhtäaikaa käytetä vagifemiä. Mullekin määrättiin intrarosa vagifemin tilalle, mutta mulla  ei toiminut päivittäinen intrarosa, se oli jotenkin liikaa. Useiden omatoimisten kokeilujen jälkeen päädyin siihen, että laitan vagifemin ti ja pe ja intrarosaa sit ke, to ja su ja laitan nuo aina yöksi. Lisäksi mulla on ma iltana repadina kosteuttava puikko ja la vagisan kosteuttava puikko. Eli mulla on tosiaan joku puikko tai tabletti joka ilta sisäisesti. Eikä siinä vielä kaikki laitan joka ikinen ilta vagisan tai membrasin voidetta ulkoisesti limakalvoille. Lääkärille vaan ilmoitin toimivani näin ja se oli ihan OK.

Vierailija
182/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Eikö sen sitten voi apteekissa vaihtaa? Sanot, että haluaisit tämän tuotteen annostelulastalla, ei pumppupullossa. Tuotteissa on sama vaikuttava aine ja vahvuus.

Sattuisiko olemaan farmaseuttia paikalla lukijoissa?

Kyllä se ap on nyt niin, että sinua ei ymmärretty siellä terveyskeskuksessa, eikä uusia reseptejä ole tulossa. Ne olisi tehty samalla kuin tuo käyntiyhteenvetokin, kerran se on lääkärin itsensä kirjoittama.

Oliko se kuitenkin niin, että sulla voiteen annostusta nostettiin? Kuinka nopeasti se vaikuttaa? Minä käytän vasta paikallispuikkoja, niin en tuosta maailmasta (vielä) tiedä."

Ei voi vaihtaa apteekissa Estrogel pumppupulloa 15 e saman firman Estrogel tuubiin 4 euroa. Apteekissa vinkattiin, että hei sulla on tää tosi kallis pumppupullo, tiesitkö, että ihan saman määrän saat tätä ihan samaa tavaraa samalta merkiltä vain 4 eurolla. En tiennyt. Apteekissa sanoivat, että lääkärin pitää kirjoittaa uusi resepti, sitä ei voi vaihtaa omin päin apteekissa.

Ja ei, kannasta tarkistin, että mun ne yli 2 vuotta vanhat reseptit yksityiseltä gynekologilta on yhä voimassa sellaisinaan (terveyskeskus uusi ne noin puoli vuotta sitten kun 2 v oli tullut täyteen).

Eli mitään apua en saanut soitosta terveyskeskukseen, vaikka pyysin iholle pistettävän Estrogelin nostoa eli enemmän kuin 1 pumppaus illassa ja vaihtoa samalla saman firman 4 e tuubituotteeseen. 

Eli ei korotettu annosta, ei ymmärretty, että halusin Estrogel nimisestä tuotteesta halvemman version (lääkäri väitti kertomuksessa, että kaikkihan on saman hintaista) ja päälle vielä kiellettiin käyttämästä minulle aikoinaan määrättyä vagifem tablettia asettimella emättimeen atrofian takia.

ap

Todella outo lääkäri! Mulla on reseptillä estrogel tuubissa 0,5-2 lastallista, eli maximimäärä vastaa 4 pumppausta. Lisäks mulla on vagifem 2x/vko ja intrarosa, 2-3x/vko. En kyllä tarvii estrogeliä kuin yhden lastallisen, mutta varalle on kirjoitettu enemmän.

Pitääkö minun siis huomenna soittaa taas terveysasemalle ja vääntää tämä rautalangasta hoitajalle? En edes tiedä, miten he ymmärtävät minua, suurin osa ei ole äidinkieleltään suomenkielisiä. ap

Mä varmaan vielä soittaisin. Nyt kun sulla on voimassa oleva resepti vagifemille, niin kannattaisi varmaan pyytää  kokeiluun intrarosa, siinähän on eri vaikuttava aine. Ja sitten pyytää uudelleen se tuubissa oleva estrogel isommalla annoksella. Mä sain vaihdettua estrogelin lopulta pumppupullosta tuubin, kun apteekista antoivat jonkun tuotenumerosarjan tms,  sitten luettelin sen numeron puhelimessa hoitajalle ja ne vaihtoivat lopulta sen. Aluksi yrittivät monta kertaa vaihtaa alkuperäiseen reseptiin vainannostlutavan, mutta se ei riittänyt apteekille.

Se numerosarja vaihtoa varten oli muuten oli vnr koodi. Pakettien kyljessä on eri vnr numerot ja tuon tuubin vnr on 55 51 85

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orgasmien saaminen päivittäin auttaa paremminkin kuin lääkitys. Se on ainoa keino vilkastuttaa verenkiertoa alueella, joka johtaa kostumisen luontaiseen paranemiseen. Mieluiten alkuun useita kertoja päivässä omin käsin.

Pitäisi auttaa ja jatkossa riittää 4-5 kertaa viikossa. Sen jälkeen kun kuivuusongelma helpottaa, kannattaa harrastaa yhdyntää mahdollisimman usein.

Vierailija
184/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Eikö sen sitten voi apteekissa vaihtaa? Sanot, että haluaisit tämän tuotteen annostelulastalla, ei pumppupullossa. Tuotteissa on sama vaikuttava aine ja vahvuus.

Kyllä se ap on nyt niin, että sinua ei ymmärretty siellä terveyskeskuksessa, eikä uusia reseptejä ole tulossa. Ne olisi tehty samalla kuin tuo käyntiyhteenvetokin, kerran se on lääkärin itsensä kirjoittama.

Oliko se kuitenkin niin, että sulla voiteen annostusta nostettiin? Kuinka nopeasti se vaikuttaa? Minä käytän vasta paikallispuikkoja, niin en tuosta maailmasta (vielä) tiedä."

Ei voi vaihtaa apteekissa Estrogel pumppupulloa 15 e saman firman Estrogel tuubiin 4 euroa. Apteekissa vinkattiin, että hei sulla on tää tosi kallis pumppupullo, tiesitkö, että ihan saman määrän saat tätä ihan samaa tavaraa samalta merkiltä vain 4 eurolla. En tiennyt. Apteekissa sanoivat, että lääkärin pitää kirjoittaa uusi resepti, sitä ei voi vaihtaa omin päin apteekissa.

Ja ei, kannasta tarkistin, että mun ne yli 2 vuotta vanhat reseptit yksityiseltä gynekologilta on yhä voimassa sellaisinaan (terveyskeskus uusi ne noin puoli vuotta sitten kun 2 v oli tullut täyteen).

Eli mitään apua en saanut soitosta terveyskeskukseen, vaikka pyysin iholle pistettävän Estrogelin nostoa eli enemmän kuin 1 pumppaus illassa ja vaihtoa samalla saman firman 4 e tuubituotteeseen. 

Eli ei korotettu annosta, ei ymmärretty, että halusin Estrogel nimisestä tuotteesta halvemman version (lääkäri väitti kertomuksessa, että kaikkihan on saman hintaista) ja päälle vielä kiellettiin käyttämästä minulle aikoinaan määrättyä vagifem tablettia asettimella emättimeen atrofian takia.

ap

Todella outo lääkäri! Mulla on reseptillä estrogel tuubissa 0,5-2 lastallista, eli maximimäärä vastaa 4 pumppausta. Lisäks mulla on vagifem 2x/vko ja intrarosa, 2-3x/vko. En kyllä tarvii estrogeliä kuin yhden lastallisen, mutta varalle on kirjoitettu enemmän.

Pitääkö minun siis huomenna soittaa taas terveysasemalle ja vääntää tämä rautalangasta hoitajalle? En edes tiedä, miten he ymmärtävät minua, suurin osa ei ole äidinkieleltään suomenkielisiä. ap

Mä varmaan vielä soittaisin. Nyt kun sulla on voimassa oleva resepti vagifemille, niin kannattaisi varmaan pyytää  kokeiluun intrarosa, siinähän on eri vaikuttava aine. Ja sitten pyytää uudelleen se tuubissa oleva estrogel isommalla annoksella. Mä sain vaihdettua estrogelin lopulta pumppupullosta tuubin, kun apteekista antoivat jonkun tuotenumerosarjan tms,  sitten luettelin sen numeron puhelimessa hoitajalle ja ne vaihtoivat lopulta sen. Aluksi yrittivät monta kertaa vaihtaa alkuperäiseen reseptiin vainannostlutavan, mutta se ei riittänyt apteekille.

Se numerosarja vaihtoa varten oli muuten oli vnr koodi. Pakettien kyljessä on eri vnr numerot ja tuon tuubin vnr on 55 51 85

Kiitos! Otin nämä tiedot ylös. Eli siis vagifemmiä ja intrarosaa voi käyttää vuoroiltoina. Ei tietenkään samana iltana.

Vierailija
185/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orgasmien saaminen päivittäin auttaa paremminkin kuin lääkitys. Se on ainoa keino vilkastuttaa verenkiertoa alueella, joka johtaa kostumisen luontaiseen paranemiseen. Mieluiten alkuun useita kertoja päivässä omin käsin.

Pitäisi auttaa ja jatkossa riittää 4-5 kertaa viikossa. Sen jälkeen kun kuivuusongelma helpottaa, kannattaa harrastaa yhdyntää mahdollisimman usein.

Vähän paha, jos ei ole miestä.

Vierailija
186/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

ap

Tämä sun lääkäri on kyllä ollut ihan pölvästi! Yksityisellä vai julkisella? Mies vai nainen?

Vierailija
187/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

ap

Kiitos! Otin nämä tiedot ylös. Eli siis vagifemmiä ja intrarosaa voi käyttää vuoroiltoina. Ei tietenkään samana iltana.

Näin minä olen tehnyt, eikä lääkärillä ollut mitään sitä vastaan. Jos saat intrarosa reseptin, voit kokeilla ensin joka päivä sitä. Kyllähän se monelle käy. Mä oon hankkinut paljon tietoa ja kysellyt kokemuksia facebookin Vaihdevuodet-Menopaussi ja vaihdevuodet originaalia-tietoa ja tukea ryhmistä.

Vierailija
188/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauska, että terveyskeskuksen yleislääkäri alkoi väittää gynekologin, erikoislääkärin, reseptejä vastaan.

Kai se gyne tietäisi, jos emätin jotenkin sekaisin tuosta menisi.

Vierailija
189/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hauska, että terveyskeskuksen yleislääkäri alkoi väittää gynekologin, erikoislääkärin, reseptejä vastaan.

En kestä, kun ajattelen sekaisin olevaa emätintä😂😂😂 Mitenkähän sekaisin se voikaan mennä moisista aineista?

Vierailija
190/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kestä, kun ajattelen sekaisin olevaa emätintä😂😂😂 Mitenkähän sekaisin se voikaan mennä moisista aineista?

Costee (sic!) UMK-biisissään lauloikin (oon) sekaisin monista aineista.

Vierailija
191/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Costee (sic!) UMK-biisissään lauloikin (oon) sekaisin monista aineista.

Täällä voi moni emätin yhtyä kuoroon laulamaan! Nyt mä nauran täällä uudestaan ihan kippurassa, että laulaja on Costee, mut emätin ei

Vierailija
192/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo reippaasti päälle 6- kymppinen. Minun intiimivaivani atrofiadiagnoosista huolimatta hävisivät säännöllisellä Vagifemin käytöllä plus iltaisin ja aamuisin käytän intimipesun jälkeen sipaisun ihan marketista ostettua intiimiöljyä. Seksin sujumisesta en tosin tiedä, kun seurustelusuhteesta on jo toistakymmentä vuotta aikaa, mutta siis yleiset intiimivaivat virtsaongelmineen jäivät pois.

Vierailija
193/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiv ei tarvi mitään mönjää alapäähän koskaan ruveta tunkemaan, ällöttää ajatuskin. Nyt ikää 50, ei ainakaan vielä mitään tarvetta. Joutuuko sitten käyttämään jotain suojaa koko ajan samalla, kun se geeli ym. muuten sitten pikkuhiljaa valuu?

Vierailija
194/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostais. Onko kukaan saanut hoidettua alapäätä ns. Normaaliksi. Ei ole vaihdevuosia, mutta kuivuus ja yhdyntäkivut ja pieni haavainen repeämä saattaa tulla välilihaa yhdynnässä. Voiko tätä parantaa ja miksi tästä ei puhuta????

Ai niin, Halle Berry on puhunut, mutta hän taitaa olla ainoa?

Kirjoittiko Riitta Väisänen kirjan tästä,  "Hilman päivät", tms.

Vierailija
195/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiv ei tarvi mitään mönjää alapäähän koskaan ruveta tunkemaan, ällöttää ajatuskin. Nyt ikää 50, ei ainakaan vielä mitään tarvetta. Joutuuko sitten käyttämään jotain suojaa koko ajan samalla, kun se geeli ym. muuten sitten pikkuhiljaa valuu?

Ei sieltä mitään valu. Ne puikot/ tabletit sulavat siellä emättimen sisällä ja imeytyvät hyvin yön aikana. Voiteet taas kosteuttavat samalla tavalla kuin kasvovoiteet kasvoja, eli ei nekään sieltä mitenkään valu, vaan imeytyvät nopeasti iholle.

Vierailija
196/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sieltä mitään valu. Ne puikot/ tabletit sulavat siellä emättimen sisällä ja imeytyvät hyvin yön aikana. Voiteet taas kosteuttavat samalla tavalla kuin kasvovoiteet kasvoja, eli ei nekään sieltä mitenkään valu, vaan imeytyvät nopeasti iholle.

No eivät kyllä imeydy. Itse jouduin käyttämään imetyksen aikana ja jotain ihme mönjää sieltä niistä puikoista kyllä tuli. Ei tullut minusta, jos nyt joku niin väittää, vaan nimenomaan vain silloin kun sinne niitä olin laittanut ja loppu heti kun lopetin.

Vierailija
197/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdynnän sijasta voi käyttää dildoa. Sooloseksiin ei miestä tarvita, pelkästään sekin kyllä auttaa. Alapeukuista huolimatta tämä kertomani kyllä on ihan totta.  Jos hormonaalista lääkitystä ei voi käyttää, on paljon tehokkaampi kuin pelkät kosteuttavat tuotteet. Tietysti päivittäinen sooloseksin harrastaminen voi tuntua työläältä. Se voi kuitenkin parantaa kuivuuden jopa kokonaan. Kun estrogeeni vähenee, vähenee verenkierto alueella, jolloin orgasmi tuottaa sitä seurauksiineen alueelle luonnollisella tavalla. Kudosten surkastumiseen (atrofiaan) myös auttaa venyttäminen yhdessä kiihottumisen tuottaman lantionalueen verenkierron parantamisen kanssa. Eli emättimen lyheneminen ja kapeneminen hidastuu tai estyy kokonaan.

Vierailija
198/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdynnän sijasta voi käyttää dildoa. Sooloseksiin ei miestä tarvita, pelkästään sekin kyllä auttaa. Alapeukuista huolimatta tämä kertomani kyllä on ihan totta.  Jos hormonaalista lääkitystä ei voi käyttää, on paljon tehokkaampi kuin pelkät kosteuttavat tuotteet. Tietysti päivittäinen sooloseksin harrastaminen voi tuntua työläältä. Se voi kuitenkin parantaa kuivuuden jopa kokonaan. Kun estrogeeni vähenee, vähenee verenkierto alueella, jolloin orgasmi tuottaa sitä seurauksiineen alueelle luonnollisella tavalla. Kudosten surkastumiseen (atrofiaan) myös auttaa venyttäminen yhdessä kiihottumisen tuottaman lantionalueen verenkierron parantamisen kanssa. Eli emättimen lyheneminen ja kapeneminen hidastuu tai estyy kokonaan.

Miksi pitäisi käyttää jotain dildoa. Suurin osa naisista saa orgasimin kyllä ihan muulla tavalla.

Vierailija
199/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeni auttaa huomattavasti paremmin kuin seksi.

Sitä paitsi seksi yksin tai kaksin on kuivien limakalvojen kanssa melkoisen ikävän tuntuista.

Vierailija
200/374 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Atrofia ja dildo eivät sovi ihan yksiin… (eikä mikään muukaan vehje).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan