Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?
Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).
En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?
Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?
Kommentit (148)
Vaihdevuodet tarkoittavat elämänjaksoa, jolloin munasarjojen estrogeenituotanto hiipuu ja lopulta sammuu. Eli oireet voivat alkaa 10 vuotta ennen menopaussia ja oireet voivat jatkua 10 vuotta menopaussin jälkeen.
Minä olen myös 47-vuotias ja käyttänyt hormonikorvaushoitoa pari vuotta nyt. Mutta näin taakse päin katsoen voin sanoa että oireet alkoivat aika tarkkaan siitä hetkestä kun täytin 40. Tuolloin alkoi tulehduskierre johon tupattiin antibioottikuuria toisensa jälkeen ilman että kukaan hetkeksikään pysähtyi miettimään mistä tämä kaikki johtuu.
Työterveyslääkäriltä sain korvaushoidon sitten kun olin ihan jatkuvan raivon vallassa ja kappas, toimi.
Gyne on minullakin todennut atrofiaa ja vaikka minun hormoniannokseni on kolme pumppausta estrogeliä niin silti hän suositteli myös paikallishoitoa. Ja on lisäksi sanonut että geelin annostusta voi itse nostaa olon mukaan. Sitten jos rintoihin tulee pingotusta ja kipua, tietää että annostus on liian korkea ja pitää ottaa askel taaksepäin.
On muuten ikävä tapella aina noiden lääkäreiden kanssa. Mulle ei ensin annettu hormonikorvaushoitoa 47 vuotiaana, koska olin lääkärin mielestä liian nuori. Ei huomioinut ollenkaan vaikeita nivelkipuja, korvakäytävien, silmien ja nenän limakalvojen kuivuutta ja kutinaa, tihentynyttä kuukautiskiertoa, aamuyöllä heräämistä, jonka jälkeen uni ei tullut, suoranaista murhanhimoa miesparkaa kohtaan, yletöntä hikoilua ja tosiaan atrofiaa. Sain aluksi vain vagifemin kaikkiin noihin oireisiin ja senkin kovasti vaatimalla.
Valitin ja vaadin uudestaan hormonikorvaushoitoa ja uusi lääkäri uskoi ja sain estrogelin ja intrarosan. Välitön vaikutus alkoi heti ja pystyin luopumaan kipulääkkeitä ja lihasrelaksanteista. Estrogel tuli ensin kalliissa pumppupullossa (n.15€)ja sain kolme kertaa olla yhteydessä lääkäriin ennen kuin se vaihdettiin tuubissa olevaan täysin samaan, mutta kela korvauksen piiriin kuuluvaan tuotteeseen( n. 4€).
Lopulta pyysin myös reseptin silmätippoihin silmien kuivuuden vuoksi ja sen sain. Pyysin myös reseptiä perusvoiteisiin ihon hurjan kuivumisen vuoksi, mutta sitä en saanut, kun ei ole atopia diagnoosia.
Kaikkinensa mulla menee vaihdevuosioireiden hoitamiseen rahaa seuraavasti: yht n. 50€/kk
Estrogel 4€/kk
Intrarosa 20€/kk
Vagifem n.5€/kk
Repadina n. 4€/kk (10kpl 23-27€ ja näitä menee 1kpl/ vko)
Vagisan voide n. 5€/kk
Oftagel yksittäispakatut silmätipat n. 10€/kk
Perusvoidetta kaikkialla vartaloon menee myös huomattavasti enemmän kuin ennen, mutta sitä en tähän ole laskenut
Juuri olin aikeissa kysyä johtuisiko silmien kuivuminen ja näön sumeneminen vaihdevuosista!
Voi paska.
Vierailija kirjoitti:
Juuri olin aikeissa kysyä johtuisiko silmien kuivuminen ja näön sumeneminen vaihdevuosista!
Voi paska.
Mulla on silmien kuivuminen selkeästi vaihdevuosioire. Kosteuttavat silmätipat ja hormonikorvaushoito auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastuin 43-vuotiaana hormonipositiiviseen rintasyöpään ja alkoi rytinällä vaihdevuodet, atrofiat yms. Mitään hormoni valmisteita ei saanut käyttää. Nyt kun viiden vuoden hoidot ovat ohi, saan käyttää Vagifemiä.
Missä järjestyksessä nämä siis tulivat? Tuliko sulle hormonikorvaushoidosta hormonipositiivinen syöpä? Vai saitko sen e-pillereistä vai mistä? Missä kohtaa tuli atrofia?
Ei kun hormonipositiivinen on rintasyövän yleisin muoto ja koska se siis kasvaa hormoneista, ei sen kanssa saa käyttää mitään hormonivalmisteita. Se ei tule hormonien käytöstä. Naishormonejahan on ihan koko ajan kehossa läsnä murrosiästä lähtien ja paljon isompia määriä kuin vaikka e-pillereissä.
Sen hoitona lamataan oma hormonituotanto, koska se kasvaa niistä hemmetin hormoneista. Ja kun elimistön oma estrogeenituotanto lamataan, tuloksena on vaihdevuodet, johon mm. kuuluu se atrofia.
t. eri
Onpas jotenkin outoa, että kehon omista hormoneista tulee syöpä.
No ei tulekaan. Syöpä voi lähteä kehittymään sattumalta, sille voi olla geneettinen alttius, liikkumattomuus, lihavuus ja alkoholi suurentavat riskiä myös. Syöpä ei johdu hormoneista, mutta voi olla hormonipositiivinen eli reagoida herkästi hormoneihin, jotka sitten pitää kehosta poistaa. Estrogeeni sinänsä ei aiheuta syöpää, koska muutenhan kaikki naiset saisivat sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastuin 43-vuotiaana hormonipositiiviseen rintasyöpään ja alkoi rytinällä vaihdevuodet, atrofiat yms. Mitään hormoni valmisteita ei saanut käyttää. Nyt kun viiden vuoden hoidot ovat ohi, saan käyttää Vagifemiä.
Missä järjestyksessä nämä siis tulivat? Tuliko sulle hormonikorvaushoidosta hormonipositiivinen syöpä? Vai saitko sen e-pillereistä vai mistä? Missä kohtaa tuli atrofia?
Ei kun hormonipositiivinen on rintasyövän yleisin muoto ja koska se siis kasvaa hormoneista, ei sen kanssa saa käyttää mitään hormonivalmisteita. Se ei tule hormonien käytöstä. Naishormonejahan on ihan koko ajan kehossa läsnä murrosiästä lähtien ja paljon isompia määriä kuin vaikka e-pillereissä.
Sen hoitona lamataan oma hormonituotanto, koska se kasvaa niistä hemmetin hormoneista. Ja kun elimistön oma estrogeenituotanto lamataan, tuloksena on vaihdevuodet, johon mm. kuuluu se atrofia.
t. eri
Onpas jotenkin outoa, että kehon omista hormoneista tulee syöpä.
No ei tulekaan. Syöpä voi lähteä kehittymään sattumalta, sille voi olla geneettinen alttius, liikkumattomuus, lihavuus ja alkoholi suurentavat riskiä myös. Syöpä ei johdu hormoneista, mutta voi olla hormonipositiivinen eli reagoida herkästi hormoneihin, jotka sitten pitää kehosta poistaa. Estrogeeni sinänsä ei aiheuta syöpää, koska muutenhan kaikki naiset saisivat sen.
Lisään vielä, että suurin osa rintasyövistä tulee naisille, jotka ovat ohittaneet vaihdevuosi-iän eli heillä ei ole estrogeenin tuotantoa. Jos estrogeeni aiheuttaisi rintasyöpää, se tulisi ennen kaikkea niille, joiden munasarjat vielä sitä erittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan kysymyksenä mutta voisitko käyttää jotain kosteuttavaa tuon lisäksi? (pitää olla oikea ph ja tähän tarkoitettu tuote)
Mähän voin käyttää ihan mitä vain ja aionkin, jos joku vinkkaa hyviä tuotteita! Tää kuivuus on jotain kamalaa ja aiheutti mulle jo virtsatietulehduksenkin. Mä aion nyt panostaa tän hoitamiseen, mutta jos jo 2 vuotta sitten solutasolla todettiin atrofia eli surkastuminen, niin toivottavasti tämä on jotenkin vielä parannettavissa. ap
Ei se atrofia sinällään "parane". Limakalvot vaan saavat hoidosta vahvuutta. Atrofia ei ole varsinainen sairaus.
DHEA-valmiste
DHEA eli prasteroni on lisämunuaisen esihormoni. Se vaikuttaa kudoksessa sekä estrogeeni että testosteronireseptorin kautta. Näin vaikutusta voidaan saada enemmän myös vulvalle.
DHEA-valmiste Intrarosa: DHEA 6mg emätinpuikossa, reseptivalmiste
Paikallisestrogeenia voi käyttää, vaikka olisi sairastanut keuhkoembolian tai laskimotukoksen tai infarktin/aivoveritulpan. Lääkärin suosittamana tai kokeilemalla löytää parhaiten itselle sopivan valmisteen.
https://gyneleena.fi/vaihdevuodet/paikallisestrogeenihoito/