Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?
Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).
En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?
Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi teitä nuoria naisia elämä on muuttunut niin kuin myös terveystiedot. Tuon sperman parantamisesta on jo aikaa ainakin 40 vuotta jotenka hyvä tietty, että näistäkin asioista on paljon uutta tietoa!!
Nuoria naisia vaihdevuosiketjussa.
Jep.
Ovat nuoria kuitenkin jos oma ikä on 70-vuotta. Vaihdevuodet jo takana päin, ei ole muuta kuin kuiva vanhuus tästä eteenpäin. Perässähän tulette vaihdevuosi vaivoinenne kanssa 🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiv ei tarvi mitään mönjää alapäähän koskaan ruveta tunkemaan, ällöttää ajatuskin. Nyt ikää 50, ei ainakaan vielä mitään tarvetta. Joutuuko sitten käyttämään jotain suojaa koko ajan samalla, kun se geeli ym. muuten sitten pikkuhiljaa valuu?
Ei sieltä mitään valu. Ne puikot/ tabletit sulavat siellä emättimen sisällä ja imeytyvät hyvin yön aikana. Voiteet taas kosteuttavat samalla tavalla kuin kasvovoiteet kasvoja, eli ei nekään sieltä mitenkään valu, vaan imeytyvät nopeasti iholle.
No valuu! Housut, yöpaita ja lakanatkin aina märkänä. Ei puhettakaan että olisi pärjännyt päiviäkään ilman imevää sidettä. Kokeilin lähes kaikki apteekin intiimivalmisteet, niin lääkärin määräämät kuin käsikauppatuotteetkin. Vain Vagifem ei valu eikä tahraa.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostais. Onko kukaan saanut hoidettua alapäätä ns. Normaaliksi. Ei ole vaihdevuosia, mutta kuivuus ja yhdyntäkivut ja pieni haavainen repeämä saattaa tulla välilihaa yhdynnässä. Voiko tätä parantaa ja miksi tästä ei puhuta????
Ai niin, Halle Berry on puhunut, mutta hän taitaa olla ainoa?
En tiedä ikääsi. Liukustusvoide.
Vierailija kirjoitti:
Miksi emätinvoiteita mainostetaan sanomalla, että 50% naisista kärsii emättimensä kuivuudesta? Vai tarkoittaako se sitä, että se toinen 50% nauttii emättimensä kuivuudesta?
En tiedä. Itse 50 vee ja märkä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiv ei tarvi mitään mönjää alapäähän koskaan ruveta tunkemaan, ällöttää ajatuskin. Nyt ikää 50, ei ainakaan vielä mitään tarvetta. Joutuuko sitten käyttämään jotain suojaa koko ajan samalla, kun se geeli ym. muuten sitten pikkuhiljaa valuu?
Ei sieltä mitään valu. Ne puikot/ tabletit sulavat siellä emättimen sisällä ja imeytyvät hyvin yön aikana. Voiteet taas kosteuttavat samalla tavalla kuin kasvovoiteet kasvoja, eli ei nekään sieltä mitenkään valu, vaan imeytyvät nopeasti iholle.
No valuu! Housut, yöpaita ja lakanatkin aina märkänä. Ei puhettakaan että olisi pärjännyt päiviäkään ilman imevää sidettä. Kokeilin lähes kaikki apteekin intiimivalmisteet, niin lääkärin määräämät kuin käsikauppatuotteetkin. Vain Vagifem ei valu eikä tahraa.
miten kummassa sulla voi tulla pienestä puikosta housut, yöpaita ja lakanatkin märäksi? Eihän siitä puikosta edes riitä tuohon kaikkeen? Ehkä sun keho saa jonkin reaktion noista ja alkaa tuottaa valkovuotoa tai jotain noiden tuotteiden kanssa. Mulla ei ainakaan valu yöllä yhtään mitään. Vähän ehkä valuu jotain aamupissalla käydessä ulos, mutta siinä ne loputkin pyyhkeessä häviää ja pikkuhousut säilyy ihan tahrattomina.
Mulla valuu kyllä puikkojen sisältö tahmaisena ulos, jos nousen ylös vielä laittamisen jälkeen ja monesti nousenkin. Pitää olla pikkuhousujen suoja päällä. Ja aamullakin vielä pönttöön putoaa loput.
Puikoille on aina vaihtoehtona se Vagifem-tabletti. Siinä ei oikein mitään sulamista olekaan.
Jos senkin kanssa vuotaa valtoimenaan, sen täytyy olla emätin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orgasmien saaminen päivittäin auttaa paremminkin kuin lääkitys. Se on ainoa keino vilkastuttaa verenkiertoa alueella, joka johtaa kostumisen luontaiseen paranemiseen. Mieluiten alkuun useita kertoja päivässä omin käsin.
Pitäisi auttaa ja jatkossa riittää 4-5 kertaa viikossa. Sen jälkeen kun kuivuusongelma helpottaa, kannattaa harrastaa yhdyntää mahdollisimman usein.
Vähän paha, jos ei ole miestä.
Yhdynnän sijasta voi käyttää dildoa. Sooloseksiin ei miestä tarvita, pelkästään sekin kyllä auttaa. Alapeukuista huolimatta tämä kertomani kyllä on ihan totta. Jos hormonaalista lääkitystä ei voi käyttää, on paljon tehokkaampi kuin pelkät kosteuttavat tuotteet. Tietysti päivittäinen sooloseksin harrastaminen voi tuntua työläältä. Se voi kuitenkin parantaa kuivuuden jopa kokonaan. Kun estrogeeni vähenee, vähenee verenkierto alueella, jolloin orgasmi tuottaa sitä seurauksiineen alueelle luonnollisella tavalla. Kudosten surkastumiseen (atrofiaan) myös auttaa venyttäminen yhdessä kiihottumisen tuottaman lantionalueen verenkierron parantamisen kanssa. Eli emättimen lyheneminen ja kapeneminen hidastuu tai estyy kokonaan.
Miksi pitäisi käyttää jotain dildoa. Suurin osa naisista saa orgasimin kyllä ihan muulla tavalla.
Dildo/penis auttaa emäntintä pysymään kimmoisampana ja venyvänä eli siinä kyse ei ole orgasmista. Jos emäntintä ei "jumppaa" mitenkään, emätin lyhenee ja kapenee enemmän ja esim. gynekologinen tutkimus tuntuu ikävämmältä.
Jos ette usko minua, voitte kysyä keneltä tahansa lääkäriltä pitävätkö tietoni paikkansa. Ihmettelen, jos niin on.
Siis ihmettelen, jos ette usko minua ettekä ole tästä ennen kuulleet? Miten se on mahdollista?
Kävin gynekologilla, joka sanoi, että emättimen surkastuminen iän myötä ja atrofia ovat luonnollisia asioita.
Itse koen, että emättimen pito nuoressa kunnossa olisi vain lisännyt stressiä, jota vaihdevuosina ja niiden jälkeen oli muutenkin tarpeeksi.
Lisään, että kaikkien mielestä se esineen tunkeminen emättimeen ei muutenkaan tunnu kivalta. Osa kai siitä pitää, osa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orgasmien saaminen päivittäin auttaa paremminkin kuin lääkitys. Se on ainoa keino vilkastuttaa verenkiertoa alueella, joka johtaa kostumisen luontaiseen paranemiseen. Mieluiten alkuun useita kertoja päivässä omin käsin.
Pitäisi auttaa ja jatkossa riittää 4-5 kertaa viikossa. Sen jälkeen kun kuivuusongelma helpottaa, kannattaa harrastaa yhdyntää mahdollisimman usein.
Yhdynnän sijasta voi käyttää dildoa. Sooloseksiin ei miestä tarvita, pelkästään sekin kyllä auttaa. Alapeukuista huolimatta tämä kertomani kyllä on ihan totta. Jos hormonaalista lääkitystä ei voi käyttää, on paljon tehokkaampi kuin pelkät kosteuttavat tuotteet. Tietysti päivittäinen sooloseksin harrastaminen voi tuntua työläältä. Se voi kuitenkin parantaa kuivuuden jopa kokonaan. Kun estrogeeni vähenee, vähenee verenkierto alueella, jolloin orgasmi tuottaa sitä seurauksiineen alueelle luonnollisella tavalla. Kudosten surkastumiseen (atrofiaan) myös auttaa venyttäminen yhdessä kiihottumisen tuottaman lantionalueen verenkierron parantamisen kanssa. Eli emättimen lyheneminen ja kapeneminen hidastuu tai estyy kokonaan.
Miksi pitäisi käyttää jotain dildoa. Suurin osa naisista saa orgasimin kyllä ihan muulla tavalla.
Dildo/penis auttaa emäntintä pysymään kimmoisampana ja venyvänä eli siinä kyse ei ole orgasmista. Jos emäntintä ei "jumppaa" mitenkään, emätin lyhenee ja kapenee enemmän ja esim. gynekologinen tutkimus tuntuu ikävämmältä.
Jos ette usko minua, voitte kysyä keneltä tahansa lääkäriltä pitävätkö tietoni paikkansa. Ihmettelen, jos niin on.
Siis ihmettelen, jos ette usko minua ettekä ole tästä ennen kuulleet? Miten se on mahdollista?
Kävin gynekologilla, joka sanoi, että emättimen surkastuminen iän myötä ja atrofia ovat luonnollisia asioita.
Itse koen, että emättimen pito nuoressa kunnossa olisi vain lisännyt stressiä, jota vaihdevuosina ja niiden jälkeen oli muutenkin tarpeeksi.
Jaahas. Onko lääkärisi myös sitä mieltä, että on luonnollista synnyttää 15 kertaa elämässään tai kuolla synnytykseen? Tai revetä? Että turha näihin on hoitoa saada?
Entä onko nelikymppisen miehen impotenssi ihan luonnollista ja turha hoitaa?
Vulvan ja emättimen atrofia on usein todella epämiellyttävä ja kivulias vaiva. Se lisää tulehduksia kuten virtsatieinfektioita. Virtsatieinfektiot ovat yleisiä vanhoilla naisilla ja on myös yleistä, että niistä alkaneisiin sepsiksiin kuollaan.
Jos tuo on totta, niin lääkärisi ansaitsee potkun perseen ja menolipun 1800-luvulle. Toivon hänelle erittäin kivuliaita alapäävaivoja jatkossa.
Harjaatko muuten hampaita fluorilla? Käytätkö hammaslankaa? Kovin rasittavaa ja epäluonnollista. Melkein yhtä hankalaa kuin estrogeenivoiteen käyttö. Hampaiden reikiintyminen on ihan luonnollista, fluori ja hammaslanka eivät ole.
Ei se gyne varmaan niin sanonut, että ei tarvitse hoitaa, kun on luonnollinen asia.
Siinä on oikeassa, että se on ikääntymiseen kuuluva asia, joka tapahtuu.
Emättimen limakalvojen hoitaminen ei ole "emättimen pitoa nuoressa kunnossa" vaan muiden oireiden ja jopa sairauksien estämistä. Ihmisen ei ole tarkoitettu elävän näin pitkään kuin nykyään elämme, niin kivuttomaan elämään tarvitaan nykyään vähän apukeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Onko lääkärisi myös sitä mieltä, että on luonnollista synnyttää 15 kertaa elämässään tai kuolla synnytykseen? Tai revetä? Että turha näihin on hoitoa saada?
Vulvan ja emättimen atrofia on usein todella epämiellyttävä ja kivulias vaiva. Se lisää tulehduksia kuten virtsatieinfektioita. Virtsatieinfektiot ovat yleisiä vanhoilla naisilla ja on myös yleistä, että niistä alkaneisiin sepsiksiin kuollaan.
Jos tuo on totta, niin lääkärisi ansaitsee potkun perseen ja menolipun 1800-luvulle. Toivon hänelle erittäin kivuliaita alapäävaivoja jatkossa.
Harjaatko muuten hampaita fluorilla? Käytätkö hammaslankaa? Kovin rasittavaa ja epäluonnollista. Melkein yhtä hankalaa kuin estrogeenivoiteen käyttö. Hampaiden reikiintyminen on ihan luonnollista, fluori ja hammaslanka eivät ole.
Ei.
Kävin juurikin iän tuomien vaivojen takia ensimmäistä kertaa tällä kyseisellä naisgynekologilla aivan hiljattain. En tiedä, oliko hänen tarkoituksensa sitten kuulostaa lohduttavalta vai miksi hän puhui minulle tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Kävin juurikin iän tuomien vaivojen takia ensimmäistä kertaa tällä kyseisellä naisgynekologilla aivan hiljattain. En tiedä, oliko hänen tarkoituksensa sitten kuulostaa lohduttavalta vai miksi hän puhui minulle tällaisia.
Lisään, että hän toki kirjoitti estrogeenivoidereseptin, mutta kun tuli puhe atrofiasta, hän sanoi sen olevan luonnollinen prosessi, kun hormonitoiminta loppuu.
Atrofiadiagnoosin olen saanut toiselta lääkäriltä jo vuosia sitten ja käyttänyt Vagifemia. En ollut kiinnittänyt diagnoosiin kummempaa huomiota ennen kuin törmåsin tähän keskusteluun. En siis ajatellut, että siitä voisi parantua.
Mitä sitten nämä jutut ovat, että vanhatkin ihmiset harrastavat seksiä, jos totuus on se, että naisten emättimet ovat surkastuneet eikä miehillä seiso?
Vierailija kirjoitti:
Ei se gyne varmaan niin sanonut, että ei tarvitse hoitaa, kun on luonnollinen asia.
Siinä on oikeassa, että se on ikääntymiseen kuuluva asia, joka tapahtuu.
Emättimen limakalvojen hoitaminen ei ole "emättimen pitoa nuoressa kunnossa" vaan muiden oireiden ja jopa sairauksien estämistä. Ihmisen ei ole tarkoitettu elävän näin pitkään kuin nykyään elämme, niin kivuttomaan elämään tarvitaan nykyään vähän apukeinoja.
Onko emättimeen tosiaqn pakko tunkea dildoa, venyttää sitä ja pakko harrastaa orgasmeja, jotta pysyisi terveenä?
Minä kun olen pitänyt vapauttavana sitä ettei tarvitse enää harjoittaa seksiä!
Orionilla Femisan tuotemerkillä on jos jonkinlaista tuotetta intiimivaivoihin. Aloittajalle sopisi vagifemin lisäksi Femisan Cream.
Tuo auttoi itselläni jopa virtsankarkailuun ja laskeumaan.
N65
"Lisään, että hän toki kirjoitti estrogeenivoidereseptin, mutta kun tuli puhe atrofiasta, hän sanoi sen olevan luonnollinen prosessi, kun hormonitoiminta loppuu."
Atrofia voi tulla jo ennen vaihdevuosia, vaikka verikokeetkin vielä näyttäisi, ettei ole vaihdevuosia ja menkatkin vielä tulevat. Sehän tässä yllättikin. Ei tämmöisestä kukaan ole ikinä puhunut, kaikki ihan uutta mulle. En edes tajunnut koko sanaa "atrofia", ennenkuin googlasin sen itse saatuani tulokset paperikirjeellä. ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten nämä jutut ovat, että vanhatkin ihmiset harrastavat seksiä, jos totuus on se, että naisten emättimet ovat surkastuneet eikä miehillä seiso?
Miehillä on se sininen pilleri, jolla saa seisomaan.
Kaikilla naisilla alakerta ei kärsi ja kuivu. Se vaiva tulee vain osalle. En tiedä onko se perinnöllistä vai ei.
Osalla limakalvot ovat alun alkaenkin herkemmät.
Voi, voi teitä nuoria naisia elämä on muuttunut niin kuin myös terveystiedot. Tuon sperman parantamisesta on jo aikaa ainakin 40 vuotta jotenka hyvä tietty, että näistäkin asioista on paljon uutta tietoa!!