Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?

Vierailija
11.06.2026 |

Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).

En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?

Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa  estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi keino olisi saada reseptillä voiteena tai puikkona sitä vahvempaa estradiolia, mutta se vaatisi lääkärikäynnin. ap

Miksi et mene terveyskeskukseen? Vaihdevuosien Käypä hoito-suositus julkaistiin viime vuonna ja sitä tk-lääkäritkin noudattavat.

Vierailija
62/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni laastareita ei saa apteekista tänä vuonna, Toimitusvaikeuksia. 

Ikävä juttu kun Vagifem aiheutti ja aiheuttaa verenvuotoa ja kipuja alamahassa. Ei voi tehdä mitään tilanteelle. Estrogeenia ei erity juuri enää..

Se verenvuoto johtuu estrogeenin puutteesta eikä Vagifemistä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi keino olisi saada reseptillä voiteena tai puikkona sitä vahvempaa estradiolia, mutta se vaatisi lääkärikäynnin. ap

Miksi et mene terveyskeskukseen? Vaihdevuosien Käypä hoito-suositus julkaistiin viime vuonna ja sitä tk-lääkäritkin noudattavat.

Ja jos ei ole työterveyttä, reseptin saanee niiltä ilmaisilla (=pelkällä Kela-korvauksella, jonka lääkärifirma itse hakee) chateilla. Googlaamalla löytyy.

Kertoo viestissään mitä oireita on ollut ja että on kokeillut apteekin estrogeenipuikkoja ja kertoo miten ne ovat sopineet, onko ollut sivuvaikutuksia ja jos on niin minkälaisia. Voi vaikka toivoa haluamaansa valmistetta, haluaako niitä voidepuikkoja vai niitä emättimeen laitettavia pikkutabletteja. Hetken päästä on resepti Kannassa.

Kokeilemalla se pitää oikea valmiste löytää, ei siihen gyneä tarvita.

Vierailija
64/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavoilla voi vaikuttaa ,joskus riittää kun korjaa ne paremmiksi.

Vierailija
65/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti 6kk selättää paha kuivuusongelma. Siihen auttoi estrogel, lisäksi alapäähän 2xvko vagifem, 3xvko intrarosa ja lisäksi repadinaa puikko kerran viikossa ja vagisan puikko kerran viikossa, eli joka päivä joku puikko tai tabletti ja lisäksi iltaisin membrasin tai vagisan voidetta reilusti alapäähän limakalvoille ulkoisesti. Nyt ei enää satu ja kirvele.

Vierailija
66/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä. Jokainen munasarjallinen henkilö, joka elää riittävän pitkään, saa vaihdevuodet.

Joitakin oireita, esim. hikoilua, voi elintavoilla vähentää, mutta ei kokonaan poistaa. Emättimen kuivuuteen elintavoilla ei ole oikeastaan mitään vaikutusta.

Vierailija
67/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla itsellä tästä aiheesta kokemusta vai onko tämä taas näitä vauva-palstan perushörhöilyjä. 

Vierailija
68/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerropa miten? Vinkkejä otetaan vastaan. 

Vierailija
69/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuossa vaiheessa vaihtaisi sukupuolta, auttaisiko se? :)

Vierailija
70/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ja normaalipaino, mutta toisaalta taas rasvakudos tuottaa estrogeenia, joten hyvin hoikilla voi kuitenkin olla pahempia oireita.

Hyviin elintapoihin kuuluu myös hyvä uni, mutta kun monella vaihdevuodet itsessään heikentävät unenlaatua, jolloin on vaikeampi pitää kiinni muista hyvistä elintavoista.

Vierailija
71/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ja normaalipaino, mutta toisaalta taas rasvakudos tuottaa estrogeenia, joten hyvin hoikilla voi kuitenkin olla pahempia oireita.

Hyviin elintapoihin kuuluu myös hyvä uni, mutta kun monella vaihdevuodet itsessään heikentävät unenlaatua, jolloin on vaikeampi pitää kiinni muista hyvistä elintavoista.

Puhut luonnollisesti paskaa mutta jos sinä uskot itseäsi, me muut emme voi auttaa. 

Vierailija
72/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaikka vuoropäivinä noita puikkoja ja vagifemiä pari viikkoa. Sitten voit pikkuhiljaa alkaa vähentämään, jos tilanne korjautuu. Mutta käytä jatkossakin säännöllisesti paikallisestrogeeniä. Mulle on määrätty 2 kertaa viikossa vagifem ja 1-2 kertaa viikossa intrarosa.

Vierailija
73/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita vaikka vuoropäivinä noita puikkoja ja vagifemiä pari viikkoa. Sitten voit pikkuhiljaa alkaa vähentämään, jos tilanne korjautuu. Mutta käytä jatkossakin säännöllisesti paikallisestrogeeniä. Mulle on määrätty 2 kertaa viikossa vagifem ja 1-2 kertaa viikossa intrarosa.

Vagifemin ja muiden estrogeenivalmisteiden aloitusannostus on kaksi viikkoa joka ilta. Sillä kannattaa aloittaa myös, jos on pitkään ollut käyttämättä, kuten ap:lla oli tilanne.

Jos ei vuoto mene sillä ohi, sitten pitää kyllä mennä lääkäriin, ettei ole kyse syövästä tai muusta vakavasta.

Vierailija
74/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten saattoi arvata, sinulla ei ole mitään kokemusta aiheesta. 

Vierailija
75/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan kysymyksenä mutta voisitko käyttää jotain kosteuttavaa tuon lisäksi? (pitää olla oikea ph ja tähän tarkoitettu tuote)

Mähän voin käyttää ihan mitä vain ja aionkin, jos joku vinkkaa hyviä tuotteita! Tää kuivuus on jotain kamalaa ja aiheutti mulle jo virtsatietulehduksenkin. Mä aion nyt panostaa tän hoitamiseen, mutta jos jo 2 vuotta sitten solutasolla todettiin atrofia eli surkastuminen, niin toivottavasti tämä on jotenkin vielä parannettavissa. ap

Siihen ei auta mikään muu kuin hormonihoito. Ne hormonittomat tuotteet ovat lähinnä kosmetiikkaa. Ne eivät turvota virtsaputken suulla olevia surkastuneita soluja kuten estradioli. Bakteerit pääsevät nousemaan virtsaputkeen kun ne virtsaputken solut ovat surkastuneita. Se on sama tilanne kuin vertaisi sitä, onko avoimessa ikkunassa sääskiverkkoa vaiko ei. Ne surkastuneet solut ovat kuin se sääskiverkoton ikkuna. 

Emättimen limakalvon atrofia oireilee kipuina, kutinanana, kuivuutena ja verisenä vuotona. Poikkeava verinen vuoto pitää aina selvittää, koska se voi johtua myös syövästä.

Mitä sinä pelkäät siinä hoidossa? Vuoden Vagifemit vastaavat yhtä päivittäistä korvaushoidon suun kautta syötävää tablettia. Se ei kohota syöpäriskiä. Paikallishoito on helppo ja turvallinen tapa huolehtia itsestään. 

En todellakaan pelkää hormonihoitoa. Johan sanoin aloituksessa, että mulla on jo yksityisen gynekologin määrämää matala hormonihoito eli yksi pumppaus estrogeliä iholle ja sitten 1-2 kertaa sitä vagifemiä viikossa. Lisäksi terolut eli keltarauhashormoni. Koska todettiin papakokeessa atrofia, mutta jätin alussa sen vagifemmin miltei kokonaan ottamatta.

Mutta kun tällä annostuksella ei näytä auttavan mihinkään oireeseen enää ja sain jo pahan virtsatietulehduksenkin, niin kyselin täältä neuvoja ja joku neuvoi noita hormonittomia voiteita myös. Totta kai olin niitäkin valmis kokeilemaan, jos ne auttais. Ja sitten soitin jopa terveysasemalle eilen (koska se yksityisellä käynti maksaisi 300 euroa ja joku naljaili, että mitä täällä valitat, mene lääkäriin), niin siellä lääkäri kommentoi (hoitaja soitti mulle takas konsultoituaan lääkäriä), että nostaa sitä iholle pistettävää estrogeeliä, mutta sitten en enää saisi käyttää vagifemmiä, sillä niissä molemmissa on sama vaikuttava aine eli estradiol ja sitten se on liikaa! En voi ymmärtää nyt tätä! Itse googlasin, että atrofia johtuu yksiselitteisesti liian matalasta estrogeenitasosta, niin miten tätä muka tulisi sitten liikaa ja eikö täsmähoito eli vagifem emättimeen ole tosi tärkeä! Kirjoitin aiemmin, että en oikein tajunnut tätä atrofia asiaa, kun se todettiin, sillä emätin oli silloin oireeton, mutta kaikki muut vaihdevuosioireet oli rajuina ja siksi alunperin sain lievän hormonikorvaushoidon. Onhan jo herranjumala e-pillereissäkin isot määrät estrogeeniä ja keltarauhashormonia, vaikka naisilla silloin on jo omastakin takaa estrogeeniä, niin miksi en saisi käyttää vagifemmiä?!

Vierailija
76/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vagifemin ja muiden estrogeenivalmisteiden aloitusannostus on kaksi viikkoa joka ilta. Sillä kannattaa aloittaa myös, jos on pitkään ollut käyttämättä, kuten ap:lla oli tilanne.

Jos ei vuoto mene sillä ohi, sitten pitää kyllä mennä lääkäriin, ettei ole kyse syövästä tai muusta vakavasta.

Mikä vuoto? Mulla ei tule edes valkovuotoa enää. Siis menkat tulee yhä neljän viikon välein, muuta vuotoa ei ole. Mulla ei tule pikkuhousuihin yhtään mitään ikinä. Ihan kuin en olisi käyttänyt edes pikkuhousuja. ap

Vierailija
77/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan kysymyksenä mutta voisitko käyttää jotain kosteuttavaa tuon lisäksi? (pitää olla oikea ph ja tähän tarkoitettu tuote)

Mähän voin käyttää ihan mitä vain ja aionkin, jos joku vinkkaa hyviä tuotteita! Tää kuivuus on jotain kamalaa ja aiheutti mulle jo virtsatietulehduksenkin. Mä aion nyt panostaa tän hoitamiseen, mutta jos jo 2 vuotta sitten solutasolla todettiin atrofia eli surkastuminen, niin toivottavasti tämä on jotenkin vielä parannettavissa. ap

Siihen ei auta mikään muu kuin hormonihoito. Ne hormonittomat tuotteet ovat lähinnä kosmetiikkaa. Ne eivät turvota virtsaputken suulla olevia surkastuneita soluja kuten estradioli. Bakteerit pääsevät nousemaan virtsaputkeen kun ne virtsaputken solut ovat surkastuneita. Se on sama tilanne kuin vertaisi sitä, onko avoimessa ikkunassa sääskiverkkoa vaiko ei. Ne surkastuneet solut ovat kuin se sääskiverkoton ikkuna. 

Emättimen limakalvon atrofia oireilee kipuina, kutinanana, kuivuutena ja verisenä vuotona. Poikkeava verinen vuoto pitää aina selvittää, koska se voi johtua myös syövästä.

Mitä sinä pelkäät siinä hoidossa? Vuoden Vagifemit vastaavat yhtä päivittäistä korvaushoidon suun kautta syötävää tablettia. Se ei kohota syöpäriskiä. Paikallishoito on helppo ja turvallinen tapa huolehtia itsestään. 

En todellakaan pelkää hormonihoitoa. Johan sanoin aloituksessa, että mulla on jo yksityisen gynekologin määrämää matala hormonihoito eli yksi pumppaus estrogeliä iholle ja sitten 1-2 kertaa sitä vagifemiä viikossa. Lisäksi terolut eli keltarauhashormoni. Koska todettiin papakokeessa atrofia, mutta jätin alussa sen vagifemmin miltei kokonaan ottamatta.

Mutta kun tällä annostuksella ei näytä auttavan mihinkään oireeseen enää ja sain jo pahan virtsatietulehduksenkin, niin kyselin täältä neuvoja ja joku neuvoi noita hormonittomia voiteita myös. Totta kai olin niitäkin valmis kokeilemaan, jos ne auttais. Ja sitten soitin jopa terveysasemalle eilen (koska se yksityisellä käynti maksaisi 300 euroa ja joku naljaili, että mitä täällä valitat, mene lääkäriin), niin siellä lääkäri kommentoi (hoitaja soitti mulle takas konsultoituaan lääkäriä), että nostaa sitä iholle pistettävää estrogeeliä, mutta sitten en enää saisi käyttää vagifemmiä, sillä niissä molemmissa on sama vaikuttava aine eli estradiol ja sitten se on liikaa! En voi ymmärtää nyt tätä! Itse googlasin, että atrofia johtuu yksiselitteisesti liian matalasta estrogeenitasosta, niin miten tätä muka tulisi sitten liikaa ja eikö täsmähoito eli vagifem emättimeen ole tosi tärkeä! Kirjoitin aiemmin, että en oikein tajunnut tätä atrofia asiaa, kun se todettiin, sillä emätin oli silloin oireeton, mutta kaikki muut vaihdevuosioireet oli rajuina ja siksi alunperin sain lievän hormonikorvaushoidon. Onhan jo herranjumala e-pillereissäkin isot määrät estrogeeniä ja keltarauhashormonia, vaikka naisilla silloin on jo omastakin takaa estrogeeniä, niin miksi en saisi käyttää vagifemmiä?!

Tämä oli siis ap. Unohdin laittaa ton ap:n tohon.

Vierailija
78/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kesti 6kk selättää paha kuivuusongelma. Siihen auttoi estrogel, lisäksi alapäähän 2xvko vagifem, 3xvko intrarosa ja lisäksi repadinaa puikko kerran viikossa ja vagisan puikko kerran viikossa, eli joka päivä joku puikko tai tabletti ja lisäksi iltaisin membrasin tai vagisan voidetta reilusti alapäähän limakalvoille ulkoisesti. Nyt ei enää satu ja kirvele.

Saako intrarosaa, repadinaa ja vagisania ilman reseptiä? Ovatko reseptillä halvempia?

Vierailija
79/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se terveyskeskuslääkäri on nyt selvästi neuvonut sinua väärin. Häneltä jäi ymmärtämättä, että vaikka lääkeaine on sama, käyttötapa on ihan eri. Emättimestä ei imeydy estrogeenia riittävästi niin, että sillä voisi hoitaa muuta kuin paikallisoireita. Suun tai ihon kautta otettu taas ei hoida riittävästi limakalvoja, joten tarvitset nyt molemmat hoidot yhtä aikaa. Voit lukea lisää esim. täältä https://riinakatainen.fi/vaihdevuodet/miten-hormonihoitoa-kaytetaan/

Onhan sulla keltarauhashormoni käytössä myös? Pelkkää estrogeenia ei saa käyttää, jos kohtua ei ole poistettu.

Vierailija
80/129 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Emättimen atrofia johtuu matalasta estrogeenitasosta ja se ei korjaannu kuin hormonihoidolla. Piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän