Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?

Vierailija
11.06.2026 |

Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).

En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?

Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa  estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut tuota aina 20 vuotiaasta asti, ei parantunut mulla ikinä. 

Miten se todettiin sulla, mitkä oli oireet entä hoito?

Vierailija
22/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensin, että papanakoe :D

Vierailija
24/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajattelin nyt vetää puikkona estrakam-tuotetta, joka on se miedompi estriol, mutta siis ainakin sulaa ja leviää kaikkialle. Kun olen sitä vetänyt 2 viikkoa, ajattelin, että sitten vetäisen sitä gynekologin jo 2 vuotta sitten määräämää vahvempaa estradiol tuotetta eli vagifemmiä 2 viikkoa putkeen, jonka jälkeen 2-3 kertaa viikossa sitä ns. ylläpitohoitona.

Ja sitten sillon tällöin puikkoina tai voiteina sitä apteekista saatavaa miedompaa eli estriolia. Ovestin tosiaan kirveli niin sairaasti, etten voi sitä käyttää, mutta tästä estrakamista ei tullut nyt mitään oireita. ap

Vierailija
25/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.yliopistonapteekki.fi/i-say-vaginal-dryness-geeli-75-ml-682…

Käytän itse, halpa ja hyvä.

Käyttöohjeessa sanotaan, että tätä laitetaan ulkopuolelle. Tätä ei siis laittaa sisälle emättimeen? Mulla on nimenomaan sisältä rutikuiva. ap

Vierailija
26/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on siis kotona vagifemiä, niin laita kahden viikon ajan joka ilta ja sitten kaksi kertaa viikossa. Jos on ollut taukoa tai ei ole jaksanut käyttää niin se kahden viikon aloitusannos kannattaa ottaa uudestaan. Sitä varten tuskin tarvitsee gynellä käydä. Kokeile jos tämä auttaisi, minulle auttoi. En usko myöskään että kahdessa vuodessa on mitään aivan ihmeellistä tapahtunut alakerralle, kyllähän ne paikat ennemmin tai myöhemmin muuttuvat oli mikä tahansa hoito. 

Vierailija
27/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo minulla auttoi, käytin Blisseliä 2 krt viikossa. Maksimi olisi ollut 3 krt, mutta jonkun viikon käytettyäni totesin, että 2 on ok

Tämä on reseptilääke ja sisältää miedompaa estrogeeniä eli estriolia.

Vierailija
28/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on siis kotona vagifemiä, niin laita kahden viikon ajan joka ilta ja sitten kaksi kertaa viikossa. Jos on ollut taukoa tai ei ole jaksanut käyttää niin se kahden viikon aloitusannos kannattaa ottaa uudestaan. Sitä varten tuskin tarvitsee gynellä käydä. Kokeile jos tämä auttaisi, minulle auttoi. En usko myöskään että kahdessa vuodessa on mitään aivan ihmeellistä tapahtunut alakerralle, kyllähän ne paikat ennemmin tai myöhemmin muuttuvat oli mikä tahansa hoito. 

Joo mulla on kotona parikin pakkausta sitä, kun ostelin sitä aikoinaan ja sitten niin laiskasti sitä käytin. En myöskään koskaan käyttänyt sitä ohjeen mukaisesti eli 2 viikon aloitus joka ilta ja sen jälkeen 2 kertaa viikossa. Ja tosiaan oli kuukausienkin taukoja, ellei jopa puolenkin vuoden tauko.

Pistelin vain silloin tällöin, enkä ymmärtänyt ongelmaa, kun en vielä oireillut. En edes ymmärtänyt aluksi, mikä on atrofia. Papakokeen tuloksessa luki siis atrofia. Mutta nyt tosiaan on pahat oireilut. ap

Vierailija
29/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mies huomannut että naurahtaa kiinni suulle 

No kun ei ole miestä.

Niin ja vaihdevuodet eivät ole vieläkään alkaneet, hormonikorvaushoito on vain tähän kuumuuteen ja miljoonaan muuhun oireeseen.

ap

Siis sulla ON vaihdevuodet alkaneet :D

Vierailija
30/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

K. Kuosmanen tietää.  Ota yhteyttä.

Vierailija
31/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mies huomannut että naurahtaa kiinni suulle 

No kun ei ole miestä.

Niin ja vaihdevuodet eivät ole vieläkään alkaneet, hormonikorvaushoito on vain tähän kuumuuteen ja miljoonaan muuhun oireeseen.

ap

Siis sulla ON vaihdevuodet alkaneet :D

Ei ole, kun menkat tulevat säännöllisesti.

Vierailija
32/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsty tietää. Ota yhteyttä.

Vierailija
33/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet eivät ole siis vielä alkaneet, kun välillä tulee vielä ovulaatiokin ja menkat tulevat. ap

Vierailija
34/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jotenkin tuo emätin niin rikki gynekologin mielestä, että tarvitsin Donaxyl-emätinpuikkoja. Kuutena iltana emättimeen. 

Tämä oli ymmärtääkseni jokin steriloiva aine, ei kuitenkaan antibiootti. 

Sen jälkeen käskettiin alkaa käyttää vagifem-puikkoja.