Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?

Vierailija
11.06.2026 |

Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).

En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?

Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa  estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli jotenkin tuo emätin niin rikki gynekologin mielestä, että tarvitsin Donaxyl-emätinpuikkoja. Kuutena iltana emättimeen. 

Tämä oli ymmärtääkseni jokin steriloiva aine, ei kuitenkaan antibiootti. 

Sen jälkeen käskettiin alkaa käyttää vagifem-puikkoja. 

Donaxylia käytetään bakteerivaginoosin hoitoon. Se tulee herkästi kun limakalvot ovat huonossa kunnossa ja bakteeritasapaino vinoutuu huonoksi.

Vierailija
42/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet eivät ole siis vielä alkaneet, kun välillä tulee vielä ovulaatiokin ja menkat tulevat. ap

”Välillä” :D 

Nimenomaan vaihdevuotesi ovat alkaneet. Ei se mitään, niin minullakin. Toisenlaiset oireet vain, ei atrofiaa. 

Kosteuta emättimesi paikallisesti ja käytä estradiolia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atrofia käsittääkseni viittaa limakalvojen tilaan. Kuivuus - ihmiset ovat erilaisia, tiedäthän esim. kuivaihousuuden, rasvaisen ihon, ohut iho, paksu iho jne., samaa erilaisuutta muiden kehon osien suhteen.

Jos on kuiva iho sitä voi eri tavoin hoitaa, mutta taipuvaisuus ihon kuivuuteen lienee olemassa silti.

Vierailija
44/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä olo voi johtua myös bakteeritasapainon muutoksesta limakalvolla. Sen hoitoon on eri konsteja esim. Femisan balance geeli. Toisaalta sekin maksaa, kun alkaa kokeilla monia eri aineita.

Vierailija
45/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku gynekologi sanoi, että tuo tapahtuu kaikille naisille jossakin vaiheessa. Toisille vasta myöhään vanhuudessa ja toisille vaihdevuosi-iässä.

Vierailija
46/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostuuko panoreikäsi siis silloinkaan kun miehesi koskettelee sitä 🧐

Vierailija
47/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku gynekologi sanoi, että tuo tapahtuu kaikille naisille jossakin vaiheessa. Toisille vasta myöhään vanhuudessa ja toisille vaihdevuosi-iässä.

kiitos tiedosta. täällä yksi vaihdevuodet ohittanut. olo parani aikaan ennen vaihtareita. uusi rakkaus pitää paikat kunnossa.

t. luonnollisesti mennään.

Vierailija
48/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin yhteyttä terveysasemalle ja pyysin hoitajaa konsultoimaan lääkäriä, että voiko olemassa olevaa reseptiä lääkäri muokata eli isompi annos iholle levitettävää estrogeeliä ja sitten se vagifem tabletti, että sitä saisi enemmän kuin 1-2 kertaa viikossa.

Hoitaja soitti takaisin konsultoituaan lääkäriä. Lääkäri väitti, että emätin on mennyt sekaisin sekä iholle laitettavasta estrogeelistä että emättimeen pistettävästä vagifemmistä. Ja että hän nostaa sitä iholle laitettavaa estrogeelin määrää reseptille, mutta en saa sitten käyttää mitään vagifemmiä emättimeen, koska molempien vaikuttava aine on estradiol ja muuten saan sitä liikaa. Siis ei voi olla todellista! Minulla on todettu jo yli 2 vuotta sitten emättimen atrofia, joka johtuu nimenomaan estrogeenin puutteesta ja se korjaantuu jos korjaantuu niin pelkästään estrogeenillä.

Aiemmin mulle määräsi nuo reseptit yksityinen tosi kallis vaihdevuosiin perehtynyt gynekologi, tosin tosi pienellä määrällä (joten apteekista ei saa ulos enempää). En kyllä suostu tähän, että en saisi laittaa vagifemmiä emättimeen. ap

Vierailija
49/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sitä vagifemmiä saa ilman reseptiä hyllystä, mutta se paketti maksaa 30 euroa, kun reseptillä sen saa 15 eurolla. ap

En vain voi käsittää, että miksi se vagifem olisi liikaa, sehän on oikein täsmähoitoa just siihen ongelmakohtaan! Ja on näköjään runsas puute estrogeenistä, jota tämä vagifem sisältää.

Jo pelkästään naisten e-pillerit sisältävät estrogeeniä jopa neljä kertaa enemmän kuin vaihdevuosien hormonikorvaus. Ei jumakauta. Ja silloin niillä naisilla erittyy vielä luonnostaankin sitä estrogeeniä toisin kuin vaihdevuosien kynnyksellä. Miten niin liikaa tulis estrogeeniä?! En usko. En todellakaan usko.

Vierailija
50/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle gyne neuvoi laittamaan Vagifemia 2 kertaa viikossa ja samalla ulkoisiin osiin Ovestinia. Muina iltoina sitten Vagisania, jossa ei ole hormonia. Tämä yhdistelmä on toiminut. En kyllä ymmärrä tuota emättinen sekaisin menemistä.

Vierailija
51/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle gyne neuvoi laittamaan Vagifemia 2 kertaa viikossa ja samalla ulkoisiin osiin Ovestinia. Muina iltoina sitten Vagisania, jossa ei ole hormonia. Tämä yhdistelmä on toiminut. En kyllä ymmärrä tuota emättinen sekaisin menemistä.

No en minäkään. Eihän emätin ole sekaisin, se on vain surkastunut ja kuivunut, todettu jo atrofia, joka on pahempi kuin vain kuivuus, se on jo surkastumaa. Se on sekaisin vain kuivuudesta. Ainut hoito siihen on se estrogeeni eli estradiol eli vagifem tai sitten se miedompi estriol emättimeen eli ovestin tai muut tuotteet. Sitä vain ihmettelen, että onko terveyskeskusten osaaminen naisten vaihdevuosissa näin olematonta, vaikka jokainen nainen joutuu tähän linkoon eli 50 prossaa väestöstä. ap

Vierailija
52/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin emättimen atrofia myös ennen kuin huomasin itse kuivuutta. Seksuaalinen halukin oli hiipunut jo monta vuotta sitä ennen. Olipa monen vuoden taistelu niiden vaihdevuosioireiden kanssa. Aluksi sain liikaa estrogeeniä kun kun oli käytössä pillerit ja Intrarosa. Testosteroniakin kokeiltiin, mutta mikään ei auttanut jäätävään väsymykseen. Kosteutin myös Repadinalla. Alhainen ferritiinikin sotki kuviota. Vasta kun otin käyttöön sen gynen määräämän testosteronin uudelleen, kuivuus katosi. Nyt käytän yhä Angelic pillereitä, testogeeliä joka päivä ja pari kertaa viikossa ovestinia.

Vierailija
53/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää, miten naiset eivät vieläkään tiedä tästä asiasta vuonna 2026?! Emättimen atrofia voi hyvin alkaa jo vuosia ennen menkkojen loppumista. Eikä se mystisesti parane ilman joko hormonikorvaushoitoa tai paikallista estrogeenia, koska se johtuu estrogeenin puutteesta. Minulla vaiva alkoi jo nelikymppisenä, vaikka menkat jatkuivat näillä näkymin 54-vuotiaaksi. Jos et ota lusikkaa kauniiseen käteen ja ala käyttää paikallisestrogeenia, atrofia pahenee, limakalvot haurastuvat, saat kipuja, kutinaa ja tulehduksia. Monen vanhuksen alapää on ihan päreinä ja kipeä. Esimerkiksi virtsatietulehdukset aiheutuvat usein siitä, että estrogeenin puute muuttaa limakalvojen mikrobiomia. Ja moni kuolee virtsatietulehduksesta alkaneeseen sepsikseen. Käyttäkää sitä paikallisestrogeenia, niin limakalvot pysyvät terveinä ja olo on mukavampi.

N55

Vierailija
54/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettiin emättimen atrofia myös ennen kuin huomasin itse kuivuutta. Seksuaalinen halukin oli hiipunut jo monta vuotta sitä ennen. Olipa monen vuoden taistelu niiden vaihdevuosioireiden kanssa. Aluksi sain liikaa estrogeeniä kun kun oli käytössä pillerit ja Intrarosa. Testosteroniakin kokeiltiin, mutta mikään ei auttanut jäätävään väsymykseen. Kosteutin myös Repadinalla. Alhainen ferritiinikin sotki kuviota. Vasta kun otin käyttöön sen gynen määräämän testosteronin uudelleen, kuivuus katosi. Nyt käytän yhä Angelic pillereitä, testogeeliä joka päivä ja pari kertaa viikossa ovestinia.

Mullakin tosiaan todettiin atrofia papa-kokeesta ja olin oireeton. Olin ihan ymmälläni, kun avasin kotiin tulleen kirjeen. Atrofia. En edes tajunnut, mitä tuo sana tarkoittaa. Ikinä papa-kokeesta ei ollut tullut tuollaista vastausta. Piti ihan googletella ja sitten löysin tiedon, että se on surkastumaa, erittäin pahaa kuivumista ja sen tosiaan näkee jo solutasolla. Siinä silloin puuttuu jotain kokonaan, siitä näytteestä, niin solun jotain juttuja. Mäkin olin tuossa kohtaa emättimen suhteen täysin oireeton, muita vv-oireita oli jo. Siksi jotenkin en ymmärtänyt käyttää sitä määrättyä emättimeen pistettävää vagifemmiä. Aika jännä, että tuollainenkin noin vakava tila kuin atrofia näkyy papa-kokeessa jo ennenkuin on oireita!

Mulla on myös alhainen ferritiini ja siinähän on samoja oireita kuin vaihdevuosissa. Sen nosto on hidasta.

Kerro enemmän tuosta testosteronista, en tiedä siitä oikein mitään.

ap

Vierailija
55/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää, miten naiset eivät vieläkään tiedä tästä asiasta vuonna 2026?! Emättimen atrofia voi hyvin alkaa jo vuosia ennen menkkojen loppumista. Eikä se mystisesti parane ilman joko hormonikorvaushoitoa tai paikallista estrogeenia, koska se johtuu estrogeenin puutteesta. Minulla vaiva alkoi jo nelikymppisenä, vaikka menkat jatkuivat näillä näkymin 54-vuotiaaksi. Jos et ota lusikkaa kauniiseen käteen ja ala käyttää paikallisestrogeenia, atrofia pahenee, limakalvot haurastuvat, saat kipuja, kutinaa ja tulehduksia. Monen vanhuksen alapää on ihan päreinä ja kipeä. Esimerkiksi virtsatietulehdukset aiheutuvat usein siitä, että estrogeenin puute muuttaa limakalvojen mikrobiomia. Ja moni kuolee virtsatietulehduksesta alkaneeseen sepsikseen. Käyttäkää sitä paikallisestrogeenia, niin limakalvot pysyvät terveinä ja olo on mukavampi.

N55

No minä en tiennyt tästä yhtään mitään. Aivan yllärinä tuli. Ja nyt vielä enemmän ihmetyttää terveyskeskuksen lääkärin kommentti, etten saisi käyttää vagifemmiä, vaikka mulla on atrofia. En todellakaan usko, että iholle siveltävä estrogel korjaisi myös alapään atrofian. Eihän se ole tähänkään mennessä korjannut sillä pienimmällä annoksella. Ja tosiaan menkat tulee vielä, olen esivaihdevuosissa ja kaikki oireet on.

ap

Vierailija
56/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N55

Katso tekstini tuosta yläpuolelta. Liika estrogeeni voi myös olla haitallista, tekke vastaavat oireet kuin estrogeenin puute. . Minua auttoi vasta testosteroni lisä. Eli ei ole noin yksinkertaista.

Vierailija
57/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.yliopistonapteekki.fi/i-say-vaginal-dryness-geeli-75-ml-682…

Käytän itse, halpa ja hyvä.

Tämä, ja on muitakin öljyjä ja rasvoja joissa ei ole hormoonia ollenkaan.

Esim membrasin

Vierailija
58/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atrofia tarkoittaa surkastumista. Se tulee iän, tai siis vaihdevuosien, myötä. Ei sitä voi "parantaa" niin että se menisi ohi, mutta paikallisestrogeenilla hoidat limakalvoja.

Noista hormonittomista voiteista ei juurikaan ole apua. Ne auttavat vain sen aikaa kuin niitä käyttää, muutaman tunnin.

Voit pyytää reseptin paikallisestrogeeniin ihan työterveyden chatista, jos olet töissä. Minä sain 2 minuutissa.

Vierailija
59/59 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin tosiaan todettiin atrofia papa-kokeesta ja olin oireeton. Olin ihan ymmälläni, kun avasin kotiin tulleen kirjeen. Atrofia. En edes tajunnut, mitä tuo sana tarkoittaa. Ikinä papa-kokeesta ei ollut tullut tuollaista vastausta. Piti ihan googletella ja sitten löysin tiedon, että se on surkastumaa, erittäin pahaa kuivumista ja sen tosiaan näkee jo solutasolla. Siinä silloin puuttuu jotain kokonaan, siitä näytteestä, niin solun jotain juttuja. Mäkin olin tuossa kohtaa emättimen suhteen täysin oireeton, muita vv-oireita oli jo. Siksi jotenkin en ymmärtänyt käyttää sitä määrättyä emättimeen pistettävää vagifemmiä. Aika jännä, että tuollainenkin noin vakava tila kuin atrofia näkyy papa-kokeessa jo ennenkuin on oireita!

Mulla on myös alhainen ferritiini ja siinähän on samoja oireita kuin vaihdevuosissa. Sen nosto on hidasta.

Kerro enemmän tuosta testosteronista, en tiedä siitä oikein mitään.

ap

Kannattas tutkituttaa verikokeella ne hormonitasot. Ja Citrix rautaa joka toinen päivä, sillä sain ferritiinin nousemaan hitaasti, mutta varmasti. Mutta sitten kun oli noussut 75, lopetin, joka oli virhe. Se laski taas . Nyt syön kaksi kertaa viikossa ylläpitona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi