Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kyllä ymmärrä vanhempia, jotka väittää ettei lapsen kehitystahdolla ole mitään merkitystä.

Vierailija
16.05.2007 |

Monet vanhemmat väittää ettei sillä ole MITÄÄN merkitystä puhuuko lapsi 1- vai 3-vuotiaana, onko kuiva missä iässä jne. Totta kai sillä on merkitystä myös lapselle itselleen. Aikaisin kehittynyt lapsi saa kuulla paljon kehuja ja ihasteluja ihan ventovierailtakin ihmisiltä. Olen huomannut joidenkin vieraiden aikuisten valitettavasti suhtautuvat jopa vihamielisesti, ilkeästi suht isoon 2-3-vuotiaaseen lapseen, jolla ei ole kuin muutama sana sanavarastossa eikä ulkopuoliset saa puheesta selvää. Kyllä nämä muiden ihmisten asenteet, niin hyvässä kuin pahassa, valitettavasti vaikuttavat myös lapsen itsetunnon kehitykseen.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...uskaltavat olla rohkeasti aikuisia ja järkeviä. Lapsille on hyvä antaa sellainen rohkea malli, että toivotetaan piupaut naapurien hössötyksille. On hyvä kasvattaa lapset itsenäisiksi ajattelijoiksi. Kauhea katsoa sellaisia, jotka vielä aikuisenakin menevät kuin pässi narussa toisten perässä.

Vierailija
22/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttöni on kolme vuotta ja osaa puhua, mutta aika heikosti. Ei tunne edes kirjaimia saatika lue. Ei leikkaa saksilla kovinkaan pätevästi. Piirrokset yhtä sekasotkua. Eipä ole kukaan päivitellyt että onpas hidas oppimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa perheessä kaikki on kehittynyt aikaisin ja olisin ollut huolissani, jos oma lapseni ei olisi. Vaikka tottakai oma lapsi olisi joka tapauksessa ihmeellinen.

Vierailija
24/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oma tyttöni on kolme vuotta ja osaa puhua, mutta aika heikosti. Ei tunne edes kirjaimia saatika lue. Ei leikkaa saksilla kovinkaan pätevästi. Piirrokset yhtä sekasotkua. Eipä ole kukaan päivitellyt että onpas hidas oppimaan.

Juuri tätä tarkoitin. Ilman tuota lukemisasiaa kukaan ei päivittelisi kolmevuotiaalle, että etkö jo osaa laittaa vetoketjua, piirtää siististi, leikata saksilla, kuivata käsiä huolellisesti jne., jne.

Päivittelisivät edes minulle, mutta kun pitää pienelle :(

Vierailija
25/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lähti liikkeelle aikaisin (muistaakseni 9kk) ja puhui täysin sujuvasti ja pikkuvanhasti 2 vuotiaana. Olihan se söpöä. Nyt on todella rasittava 5-vuotias, eikä kukaan enää ihastele paitsi vanhemmat. Varmasti vaikuttaa lapsen kehitykseen, kun on tottunut pohjattomaan ihailuun ja yhtäkiä se loppuukin.

Vierailija
26/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sii hänellä pian vuoden ikäinen lapsi joka on lähtenyt tosi aikaisin liikkelle ja saanut siitä ihailua osakseen. Äiti tietysti nauttinut tästä, mutta välillä huolestutttaa kun hän kokoajan miettii että mitähän kaikkea lapsi osaa sitten 2v ja 3v iässä kun on jo nyt näin paljon kehityksestä edellä, ja uskoo lapsesta kehittyvän suuri liikunnallinen lahjakkuus kun lähtökohdat on näin hyvät.

Ei muuten mitään ja kiva jos kaikki menee noin. Mutta pettymyksiä hänellä on edessä jos lapsen kehitys nyt tasaantuukin niin että ikätoverit saavat kiinni.

Vierailija
27/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselle se, että lapsi oppii aikaisin tietyt jutut on tärkeää. Ei minua haittaa, vaikka kaikki muutkin oppisivat nopeasti. -24-

Vierailija
28/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenterveys heikoissa kantimissa. Ei siis kannata vetää johtopäätöksiä lapsuuden kehityksistä.

Vierailija
29/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisin liikkumaan lähteneen energiapakkauksen äitinä en voi yhtyä tuohon käsitykseen positiivisesta palautteesta. Kun lapsi kävelee 8 kk vanhana hänen maailmansa täyttyy säännöistä ja rajoituksista. Tulee konflikteja, siihen asti ihan sama, onko lapsi 8 kk vai 1v 2kk, mutta siihen, miten konfliktit saadaan selvitettyä ja mitä lapsi siitä ymmärtää on eri.

Väittäisin siis, että 8 kk kokemusmaailma positiivisesta palautteesta on eri kuin aloittajan.

Vierailija
30/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Omassa perheessä kaikki on kehittynyt aikaisin ja olisin ollut huolissani, jos oma lapseni ei olisi. Vaikka tottakai oma lapsi olisi joka tapauksessa ihmeellinen.

Vierailija
31/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulle on tärkeää että lapsi oppii asiat nopeasti? Mikä merkitys sillä on verrattuna siihen että oppisi ne pari kuukautta myöhemmin? Olisiko sinulle pettymys jos lapsesi kehittyisikin jossain asiassa muita hitaammin?

Eikö tuo tilanne kuitenkin ajan myötä tasoitu eikä lapsista osaa myöhemmin päällepäin sanoa onko tuo oppinut esim kävelemään 9kk vai 1,5v iässä.

Vierailija
32/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ajattelen meidän geeneillä kehitytään aikaisin. Jos lapsi ei olisikaan kehittynyt aikaisin, olisin ajatellut, että syy saattaa olla minun " kasvatuksessani" .

Toinen syy on se, että ainakin meillä ennen kuin lapsi on oppinut uuden taidon, tätä on edeltänyt " turhautumisvaihe" , joka on siis helpottanut, kun uusi taito on omaksuttu.

Kolmas syy on se, että ainakin omassa lähipiirissä nopea motorinen kehitys on kertonut myös myöhemmästä menestyksestä esim. koulussa. Kukapa äiti ei haluaisi lapsensa menestyvän.

Lähinnä ajattelen, että kävelemään ja puhumaan oppiminen on näitä taitoja, jotka halusin lapsen oppivan nopeasti. En ihan hirveästi jaksa täristä, jostakin saksien käsittelytaidosta. -24-

Vierailija
33/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kolmas syy on se, että ainakin omassa lähipiirissä nopea motorinen kehitys on kertonut myös myöhemmästä menestyksestä esim. koulussa. Kukapa äiti ei haluaisi lapsensa menestyvän.

Vierailija
34/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutithan eivät missään tapauksessa suosittele kävelemään " opettamista" (eikä se toki ole mahdollistakaan) siksi että se voi vähentää konttaamista mikä on erittäin tärkeä vaihe lapsen kehityksessä.

Vierailija
35/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä oon oppinut kuivaksi alle vuoden ikäisenä, puhunut " normaalisti" puolitoistavuotiaana, lukenut 3-vuotiaana (jolloin mulla oli mitattu n. 7-vuotiaan sanavarasto) jne.

nyt 27-vuotiaana oon ihan tavallinen pälliäinen, en erityisen fiksu enkä varsinkaan erityisen koulutettu (lukion jälkeen amis). viimeksi kun olin töissä, olin siivoojana tehtaassa (ja viihdyin muuten tosi hyvin, eli en ole edes kunnianhimoinen).

Vierailija
36/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapsi kehittyy samaan tapaan kun lähisukunsa. Ei niinkuin joku satunnainen av-mamma. -24-

Vierailija
37/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi oppi kävelemään vasta 1v4kk ja on nyt kouluikäisenä liikunnallisesti todella lahjakas ja edellä taidoissa montaa ikätoveria jotka ovat oppineet monta kuukautta aikaisemmin kävelemään.

Alkoi kyllä puhumaan 9 kk ikäisenä, että en tiedä onko se vaikuttanut siihen että hänelle on koulussa kirjoittaminen ja lukeminenkin ollut todella helppoa. Ja matematiikassa on aivan ilmiömäinen, on ekalla luokalla ja laskee kertotauluja päässään paremmin kuin minä. (Tuntuu että itse on jo taantunut kouluajoista kun on sortunut käyttämään laskukoneita....)

Että eipä ole ainakaan kovin pahasti meidän lapsi jälkeen jäänyt vaikka oppi myöhään kävelemään.

Vierailija:

Vierailija
38/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sinun kuin miehesikin puolelta ? Kai olet lastesi isänkin muistanut valita sillä perusteella että hänen sukunsa on aikaisin kehittynyt motorisesti ?

Vierailija
39/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan tahtiin? Saman perheen lapsetkin voivat olla kehitykseltään kuin yö ja päivä. Saako sun ikää tiedustella?

Vierailija
40/44 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

korreloi jossain määrin lapsen oppimiskykyyn myös tulevaisuudessa.

Aikaisin liikkeelle lähdöllä en usko olevan yhteyttä älykkyyteen, mutta liikunnalliseen lahjakkuuteen ehkä jonkin verran. Tuollaiset lapset eivät ole yleensä luokkansa kömpelöimmästä päästä.

Aikaisin konttaamaan oppimisella ja taidokkaalla (salamavauhtia)konttaamisella saattaa olla taas kuulemma yhteyksiä älykkyydenkin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi