Uskoltaako mennä hammaslääkäriin 6 vuoden tauon jälkeen? enkä ole pystynyt lankailla...
Hampaita ei säre, mutta mitä voin odottaa? Ikenvälit on tiheät joten lankaus sattuu.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
viisveisaan hammaslääkärikäynnistä...tekee mitä tekee mutta se lasku! Eilen kävin ja tehtiin sitä sun tätä ja 296euroa!
Mulla tarkastus no. 72€
1 reiän paikkaus 86€
Hygienistille aikaa vasta tulossa hammaskiven poistoon, lasku varmaan samaa luokkaa
Nämä julkisella.
Yksityisellä varmaan pääsee suunnilleen samoihin hintoihin kun kerralla tehdään kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskaltauduin juuri viiden vuoden tauon jälkeen. Tuona aikana kävin läpi toisen vaikean masennusjaksoni. Ensimmäisen uhrina poistettiin hammas näkyvältä paikalta, mitä olen hävennyt vuosikaudet. Tällä kertaa olin huolehtinut hampaistani vielä huonommin ja olin varma, että ne kaikki revitään ulos. Kun lankasin joskus ja jouluna, syljin sen jälkeen niin paljon verta, että hirvitti ja olin varma, että mulla on pitkälle edennyt parodontiitti. Ennen lääkäriaikaa pari viikkoa hoidin hampaita tehostetusti, ja verenvuoto ikenistä loppui muutaman päivän jälkeen. Lääkärissä todettiin paljon alkavia reikiä, kaksi paikattavaa ja paljon hammaskiveä. Ikenet kuulemma näyttivät hyvältä eikä ollut edes syventyneitä ientaskuja. Parilla käynnillä tuli kaikki hoidettua.
Mene ihmeessä ap. Ajattele, miten hyvältä tuntuu, kun saat hampaat hoidettua kuntoon etkä joudu yksinäsi miettimään ja pelkäämään, mitä suussa tapahtuu. Hammasongelmat vaikuttavat myös yleisterveyteen.
No mulla on jo aika varattu mutta ajattelin perua sen. Kai mä sit menen. Mäkin pelkään tota paradontiittia
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika heti paikalla! Mene hyvä ihminen vähintään suuhygienistille. Ahtaat hammasvälisi ovat todennäköisesti hammaskiveä, joka peittää hampaiden sisäpintaa. Langan tulisi mennä normaalisti joka välistä.
Jos sinulle on kehittynyt 6 vuodessa karies ja etenkin jos se on edennyt ientaskun sisään, seuraukset voi olla kamalat. Bakteerit pääsevät niistä sisään verenkiertoon ja hampaiden kiinnityskudokset heikkenevät. On paljon parempi rampata hammaslekurilla vuosi ja hoitaa kaikki mahdolliset ongelmat kuntoon, kuin menettää osan hampaista sujt nuorena ja sairastua kroonisesti vain hammaskanavien tulehduksen takia.
Voi olla ahtaat hammasvälit ihan synnynnäisesti. Ei se aina johdu hammaskivestä. Kaikki ei vaan voi käyttää hammaslankaa. Olen kerran jopa joutunut poistattamaan suuhygienistillä takahampaiden väliin juuttuneen hammaslangan. Sain ohjeeksi käyttää siitä eteenpäin silikonisia hammasväliharjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse pelkopotilaisiin erikoistunut hammaslääkäri. Kyllä uskaltaa ja kannattaa mennä. Tilaa pelkkä tarkastus. Se ei ainakaan satu. Sen jälkeen voit miettiä tehdäänkö muuta.
Mutta uskotko et mulla pitää tehdä paljon hoitoja?
En voi mitenkään tietää. Mene sinne hammaslääkärille, niin siellä se selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uskaltauduin juuri viiden vuoden tauon jälkeen. Tuona aikana kävin läpi toisen vaikean masennusjaksoni. Ensimmäisen uhrina poistettiin hammas näkyvältä paikalta, mitä olen hävennyt vuosikaudet. Tällä kertaa olin huolehtinut hampaistani vielä huonommin ja olin varma, että ne kaikki revitään ulos. Kun lankasin joskus ja jouluna, syljin sen jälkeen niin paljon verta, että hirvitti ja olin varma, että mulla on pitkälle edennyt parodontiitti. Ennen lääkäriaikaa pari viikkoa hoidin hampaita tehostetusti, ja verenvuoto ikenistä loppui muutaman päivän jälkeen. Lääkärissä todettiin paljon alkavia reikiä, kaksi paikattavaa ja paljon hammaskiveä. Ikenet kuulemma näyttivät hyvältä eikä ollut edes syventyneitä ientaskuja. Parilla käynnillä tuli kaikki hoidettua.
Mene ihmeessä ap. Ajattele, miten hyvältä tuntuu, kun saat hampaat hoidettua kuntoon etkä joudu yksinäsi miettimään ja pelkäämään, mitä suussa tapahtuu. Hammasongelmat vaikuttavat myös yleisterveyteen.
No mulla on jo aika varattu mutta ajattelin perua sen. Kai mä sit menen. Mäkin pelkään tota paradontiittia
Pidä se aika. Teet hyvän teon omalle terveydellesi :) Hyvä sinä! Vaikka pelottaa, nopeasti se ensimmäinen tarkastus on ohi, ja sitten tiedät tilanteen. Ja etenet rauhassa lääkärin ohjeilla.
Mulla oli joku 5v tauko nuorempana paniikkihäiriön takia ja kommentoitiin moittien että "aika paljon hammaskiveä." :D Ei kiinnostanut moitteet vattuakaan koska olin niin tyytyväinen että sain asian hoidettua. Ei ollut onneksi reikiä tms. Nykyään hampaat tosi hyvässä kunnossa. Että varaat nyt sen ajan kun vielä kaikki on hoidettavissa!
Oli minullakin käyntien väliä yli 10 vuotta mutta hetken rohkeuspuuskassa varasin ajan pelkopotilaiden hammaslääkärille. Ei reikiä, yksi pieni lohkeama, ja paljon hammaskiveä. Siinä kaikki. Nyt uskallan mennä toistekin.
Menin yhdeksän vuoden jälkeen. Yksi reikä oli. Kokemus oli yllättävän mukava yksityisellä hammaslääkärillä niin päätin sitten mennä myös suuhygienistille hammaskiven poistoon. Kyseli montako vuotta siitä on kun viimeksi on hammaskiveä poistettu... sanoin että tää on eka kerta näin 37-vuotiaana.