Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muiden 1.5v - 2v ikäisten yöt sujuvat?

16.05.2007 |

Haen vaan sen takia, että osaisin verrata, miten kovasti pitää kouluttaa poitsua... lopettelen imetystä (yhä) ja mietin, että kun poika ei suostu yöllä pullolle eikä mitään ottamaan eikä varmaan ole järkevääkään, niin miten yöt onnistuu. Tähän asti on ollut pakko 3 yötä antaa aamuyöstä jo tissiä neljän - kuuden maissa, muuten ei saa nukutuksi enempää. Jos saa, niin nukkuu vielä kahdeksaan yhdeksään asti. Illalla viimeinen syöttö on ollut 19-21 maissa riippuen nukkumaanmenoajasta. On siis kotihoidossa. Ja poitsu heräilee ainakin kahdesti tai kolmasti yössä, ja aamuyöstä tuppaa alkaa valvomaan parikin tuntia pyörien ja vähän väliä itkaisten ja lohtua tarviten.

Onko tämä nyt murrosvaihetta, vai mihin asti tätä voi jatkaa? Haluaisin luopua kokonaan syötöistä, mut jotenkin usko tähän meinaa pettää, onhan se niin paljon kätevämpää ollut tunkea tissi suuhun perhepedissä ja puolinukuksissa jatkaa unia ja toinen syö sen minkä syö, nukahtaa itse. Ja ehkä pari kolme kertaa yössä on syönyt, vaikea sanoa kun olen suurinpiirtein nukkunut enkä muista juurikaan aamuisin onko syönyt vai ei... on varmasti... Luulisin että klo 21, 01, 06. Ja nukkunut näin klo 21 - 09... mut nyt siis muutosta haetaan...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on nyt 1v 11kk ja imetyksen lopetin kun tyttö oli noin 1v 7kk. Jo aikaisemmin olin pikku hiljaa vähentänyt imetystä, mutta aamuyöstä tyttö aina halusi silti tissiä. Ja minäkin ajattelin, että tyttö ei kyllä enää nukahda uudestaan, jos en tissiä anna. Mutta kun lopulta päätin, että nyt riittää, niin parina yönä tyttö itkeskeli aamuyöstä jonkun aikaa, mutta huomattuaan, että tissiä ei tule jatkoi sitten nukkumistaan aamuun asti.

Ennen imetyksen lopetusta tyttö heräili kahdesta kolmeen kertaa yössä, mutta sen lopetuksen jälkeen tyttö on ruvennut nukkumaan yönsä yleensä heräämättä. Vieläkin välillä kuuden maissa kömpii meidän väliin nukkumaan, mutta jatkaa sitten siinä uniaan seitsemään noin seitsemään.

Itse kyllä voin suositella, että jätät vaan tissin pois, jos siltä tuntuu, kyllä lapsi siihen sitten sopeutuu ja mahdollisesti unetkin paranevat. Alku voi tietty olla vähän itkuinen, mutta meillä ainakin kaikki sujui lopulta yllättävän helposti. =)

Vierailija
2/34 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2-vuotias taaperopoika, joka yhä edelleen herää öisin 1-7 kertaa yössä (joskus useammin) Imetyksen lopetin viime syksynä, joten siitä ei ainakaan kiikasta, pulloa meillä ei ole. Tosin sen jälkeen ongelmaksi on muodostunut, ettei poikaa tahdo saada rauhoitettua yöllä. Valitettavasti en osaa antaa mitään vinkkiä, miten yöt saisi rauhoitettua, vertaistukea kyllä.

Tännekkin vinkkejä, miten saisi pojan nukkumaan yönsä?

mareila+Poika 6v (joka sentään nukkuu yönsä) ja yönprinssi 2v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetään varmaan isän kanssa rauhoittaa öitä seuraavaksi. Pakkohan se on, täytyy perustella itselleenkin nyt hyvin. Ja en sorru antamaan edes aamuyöstä enää... Vaikka sitten univelkaisena...

Toivottavasti nämä yöt rauhottuisivat. Meilläkin poika raivoaa ja on hankala rauhoitettava ilman tissiä. Nyt on omaksunut sen, että äiti on vieressä, ja silittää sen verran että rauhoittuu huutamasta. Ettei onneksi sentään tarvii kantaa. :)

Vierailija
4/34 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa, kun ei osata lopettaa sitä imetystä ajoissa. Tuon ikänen nyt ei takuulla tarvi enää öisin mitään syötävää tai juotavaa, ei pullosta ei tissistä.

Vierailija
5/34 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy myöntää, että silmäni vähän levisivät näitä tekstejä lukiessa. Meillä vajaa 2v. on nukkunut jo yli vuoden yöt enimmäkseen heräämättä. Ja yöruokinta lopetettiin 7-kuukauden iässä. Kahtena yönä protestoi, sen jälkeen nukkui yönsä putkeen....

Vierailija
6/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että nyt vasta on todella sopivampi ikä lopettaa imetys (ja siis tässä meidän tapauksessamme) ja yösyötöt, kun on yli 18kk. Ja tämän ikäisellekin pystyy jo selittämään asioita jonkin verran. Lahjomaan rahalla/tarroilla, ja ymmärtää, että äidin tissit on nyt rikki, pipit.

Imetystukilistan kotisivuilta voi jokainen käydä lukemassa erikseen tietoa taaperoimetyksestä ja vieroituksesta.

Aloitukseni kysymyshän oli, että tarvitseeko muiden noin tämän ikäiset lapset vielä paljon huomiota yöllä, herätteleekö ahkeraan riippumatta siitä syökö vai eikö öisin vielä ja mitä syö tai on syömättä. Hain siis uskonvahvistusta pahimman vieroituksen ajalla itselleni, että kannattaa todella lopettaa imetys. Sitä en jaksa, että yöt vain pahenevat tästä ja päädyn kanniskelemaan tms, yökaudet valvottavaa lasta vielä viikko- ja kuukausikaupalla, niinkun monet tutut puolivuotiaana yösyötöt lopettaneet tekevät ja meidän esikoisen kohdallakin kävi näin (pulloruokittu). Mutta näyttää tämä meillä sujuvan onneksi nyt muutaman yön jälkeen ihan helposti, aina paremmin, viime yönä ei tarvinnut enää kertaakaan syöttää, ja päiväsyötötkin nyt karsittiin ihan minimiin, kunnes parin päivän sisällä lopetetaan kokonaan. Nyt on jo paremman puolella fiilikset, samoin lapsukainen on nyt siirtynyt superahmatiksi kiinteämmän ruokailun suhteen alun " en syö enkä juo sitten mitään" -kauden jälkeen. :)

Vierailija
7/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin (yö)imetyksen pojan ollessa noin 1v3-4kk ikäinen ja muutama yö siinä meni mutta loppujen lopuksi aika kivuttomasti. Tarjosin tissin sijaan maitoa mukista, jota poika hörppäsi vähäsen ja nukahti sitten syliin kun lauloin vähän (on meillä tapana nukutettaessa). Koska luovuin yöimetyksestä viimeisenä, ei maitoakaan enää tullut paljoa ja luulen että kyseessä oli tuolloin enemmän tapa kuin öinen jano. Olin varautunut itkuun ja huutoihin mutta onneksi niitä tuli aika vähän. Täytyi vaan olla määrätietoinen ja pysyä rauhallisena. Kyllä lapsi sitten uskoo ettei tissiä enää saa. Nyt ikää pojalla on 2v ja nukkuu yöt läpeensä heräämättä.

Kyllä ihan jokainen lapsi tissistä jossain vaiheessa luopuu, usko pois!

Vierailija
8/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kiva kuulla, että teillä ap on yöt nyt sujuneet paremmin. Ja uskonvahvistusta meistä varmaan jokainen välillä tarvitsee... =) Itsekin mietin imetyksen lopettamista pitkään ja kypsyttelin ajatusta mielessäni, mutta sitten kun päätöksen tein niin kaikki sujuikin yllättävän helposti.

Sitten vielä vähän kommentteja muuhun keskusteluun. Olen aina vähän ihmetellyt imetykseen välillä liittyvää toisia tuomitsevaa keskustelua. Arvostellaan toisia siitä, että ei osata lopettaa imetystä ajoissa tai toisaalta siitä, että lopetetaan liian ajoissa. Me kaikki olemme kuitenkin erilaisia, niin lapset kuin aikuisetkin ja se mikä sopii jollekin ei sovi kaikille. Ja esimerkiksi univelkaisena ja väsyneenä ei kyllä meinaa jaksaa yöllä yhtään mitään ylimääräistä, sitä vaan yrittää käyttää kaikki keinot, jotta saisi mahdollisimman pian taas nukkua. Joten välillä sitä valitsee sillä hetkellä helpoimman keinon, vaikka se ei ehkä pidemmän päälle järkevää olisikaan.

Mutta se mitä yritin tässä sanoa on, että koitetaanhan ymmärtää toistenkin ratkaisuja ja tapoja, vaikka ne eivät ihan samanlaisia olisikaan kuin meillä itsellämme.

Vierailija
9/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkoitus provosoida, mutta oliko sinulla tarkoitus rivien välistä arvostella ja saada joku tuntemaan itsensä osaamattomaksi tms.? Kirjoituksestasi tuli sellainen mielikuva.

Esikoisemme nukkui todella huonosti ja oli joka tavalla ongelmallinen nukkumisten suhteen. Häntä imetin 1v 8kk asti ja hän lopetti itse. Esikoinen heräili joinakin öinä useaankin otteeseen. Vaikka en taatusti ole " paapova" äiti, en vain saanut tyttöä nukkumaan. Osasyynsä varmasti oli ruoka-aine allergioilla.

Kuopus (nyt 1v 8kk) on ollut hyvinkin helppo. On aina noudattanut samaa nukkumisrytmiä. Nukkuu yhdet päiväunet (2-3h) ja illalla menee nukkumaan n. klo 22, heräilee 9-9.30. Joskus haluaa yöllä vellin, joskus ei.

Minua ei tippaakaan rasita vellipullon antaminen, nukkuu paremmin sen jälkeen eikä aamulla ole tuli-peffan-alla-kiire keittämään puuroa.

Vierailija
10/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti silmäilin vastaukset ja kaikenlaista kommenttia sait. Itse olen ollut tiukasti sitä mieltä, että yösyötöt lopetetaan sen jälkeen, kun kiinteät tulevat kunnolla mukaan kuivioihin (meillä 6-9 kk:n ikäisinä). Tulee maito sitten tissistä tai pullosta. Lisäksi päiväkäytössä en ole antanut yli puolivuotiaalle enää tuttipulloa vaan nokkamukin.

Tällä tavalla meillä on kahden lapsen kanssa menty. Lapsissa on kuitenkin niin paljon eroja, että on vaikeaa antaa toisille suoria ohjeita. Meillä esikoinen on nukkunut aina hyvin eikä ole turhaan heräillyt öisin ensimmäisen puolen vuoden jälkeen. Kuopus on sitten hiukan erilainen ja nyt 1,5-vuotiaana on harvassa ne yöt, kun ei ollenkaan herää. Meillä yleensä auttaa alkuyöstä tutti, mutta aamuyöstä rupeaa tyttö vaatimaan jo kaveria viereen. Nyt onkin tullut tavaksi, että hän tepsuttelee neljän viiden aikaan huoneestaan meidän vanhempien väliin enkä ole häneltä sitä viitsinyt kieltää, kun ei häiritse ollenkaan (joskus emme edes herää itse tähän). Aikaisemmin jos herää, menen minä tai mieheni hetkeksi hänen sänkyynsä nukkumaan, jos tutti ei kelpaa. Tällä tavoin nukahtaa.

Meillä tilanne on siis aika lailla toinen vaikka yöllä heräilläänkin, mutta sinun tilanteessasi jättäisin nyt sen yösyötön ehdottomasti pois. Varmasti kestää jonkin aikaa ennenkuin lapsi tottuisi siihen, ettei yöllä syödä, mutta joskus tuo vieroitus on kuitenkin tehtävä ja mitä nopeammin sen parempi. Sekä kaikkien jaksamisen kannalta että tietenkin myös hampaiden terveyden kannalta.

Tsemppiä!

Vierailija
11/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöimetys lopetettiin 6kk iässä kun aloin antaa kiinteitä. Imetys loppui 10kk iässä kokonaan kun lapsi lopetti itse yhtenä päivänä. En yrittänyt enää jatkaa, kun seuraava vauva oli jo haaveissa. Yöimetyksen lopettamisesta lapsi kitisi 2yönä. Ja heräili maksimissaan kerran yössä 8kuiseksi. Mutta nukahti heti uudelleen kun äiti tuli paikalle. Sen jälkeen oppi konttaamaan joka sekoitti yöunet n.2viikoksi (heräsi n.4-5krt yössä). Sen jälkeen ei ole heräillyt kuin noin kerran viikossa painajaisten tms. takia. Ja ikää on nyt n.1,5v.

Minun ja neuvolan mielestä lapsi ei tarvitse enää yöruokintaa kun hän syö kiinteitä. Eli kun hän saa tarpeeksi kaloreita päiväaikaan. Eihän viisivuotiaatkaan herää yöllä syömään... Anna tuhti iltapala niin lapsi pärjää varmasti yön yli. Eli meillä syödään joka ilta kaurapuuroa 1-2dl ja 1dl maitoa. Muita neuvoja en osaa sanoa, mutta meillä näin.

Vierailija
12/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku oikein henkilökohtaisesti vastaustani kommentoi.

Minäkin nojaan neuvolan sanaan ja terveeseen järkeen tässä yösyötön lopettamisessa. Kun lapsi siirtyy kiinteisiin, yösyöttöä ei enää tarvita, se on vain opittu tapa, josta pitää oppia pois. Lisäksi siinä vaiheessa lapsella alkaa olla hampaitakin sen verran suussa, että siitä on ihna oikeasti jo haittaakin.

Meillä on varmaan aika helppo lapsi, kun näiden yleisten neuvolasta annettujen ohjeiden seuraaminen ei ole aiheuttanut sen suurempia ongelmia. Ja minä arvostan omia yöuniani niin paljon, että todellakin halusin yösyötöistä eroon niin pian kuin mahdollista.

Vierailija
13/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin nojaan neuvolan sanaan ja terveeseen järkeen tässä yösyötön lopettamisessa.

Olen täysin samoilla linjoilla. Kun esikoiseni syntyi vajaa 3 vuotta sitten, olin ainakin itse aivan " vihreä" tämän lapsiasian kanssa. Kuuntelin nöyrästi ohjeet niin synnytysairaalassani synnytyksen osalta kuin neuvolassa lastenhoidon osalta ja pyrin toteuttamaan niitä neuvoja parhaani mukaan ja tosiaan myös sitä maalaisjärkeä käyttäen. Myönnän, että en ole pahemmin improvisoinut, muttan näillä neuvoilla sekä kallisarvoisten ystävieni vinkkien avulla olen pärjännyt mielestäni oikein hyvin. Näihin neuvoihin on luontevana osana kuulunut myös tuo yösyötön lopettaminen heti, kun lapsi saa tuhdin iltapuuron ja selviää sillä yön yli.

Vierailija
14/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys loppui täysin puolivuotiaana. Kuukauden verran sen jälkeen annettiin vielä aamuyöstä maitoa tuttipullosta. Sen jälkeen meillä on nukuttu ilman yösyömisiä ja pääasiassa myös ilman yöheräilyjä. Nyt neiti on 1v 10kk ja viimeinen vuosi on nautittu katkottomista yöunista muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Vuorokauden unimäärä on n.12-13h yhteensä.

Itsekin olen sen verran perso katkottomille yöunille, ettei tullut mieleenkään ruokkia lasta yöaikaan sen jälkeen, kun lapsi pärjäsi ilmankin. Olemme myös koko ajan välttäneet hoitamasta asioita sen " helpoimman kautta" , sillä pidemmän päälle olisi helppous ollut kaukana. Nyt meillä nauttii kolme tyytyväistä perheenjäsentä rauhallisista yöunista.

Vierailija
15/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sitä vaan jaksetaan vauhkota immettääkö joku ja miten kauan...Jokainen tekee tyylillään, sanon minä! Ei ole yhtä oikeaa tapaa vaan kyllä musta jokaisen tapa on varmasti ihan oikea mitä tässä ketjussa on ollut! Ei jakseta meuhkata ja ottaa hernettä nenään :=)!

Ja läheskään aina yöheräilyt ei johdu kuitenklaan sitä imetätkö vai etkö imetä, on muitakin syitä. Voihan olla, että ap:llä heräilyt johtuu siitä, kun on tottunut heräämään tiettyyn aikaan ja silloin haluaa tissiä, en tiedä.

Sitten meidän tapaukseen...Meillä on lähes pullolapsi johtuen monesta eri syystä joita en lähde nyt tässä erittelemään. Pulloa sai vuoteen asti ja sit loppui palvelu. Mutta ei unet siitä parantuneet, ei todellakaan! Nyt poitsu on vajaa 2v ja yöllä heräillään ehkä keskimäärin 3 krt, välillä vähemmän ja välillä enemmän. Syytä en tiedä heräilyyn, mutta on kyllä alusta asti ollut superhuono- nukkuja eikä oikein osaa itse nukhtaa uudelleen havahduttuaan hetkeksi hereille. On pidetty unikoulua jne, mutta ei auta. Tai auttoi, että ei herännyt 10 krt yössä vaan puolet vähemmän. Meillä varmasti aika auttaa ja tukeminen siihen, että nukahtaisi yksinään.

Tsemppiä ja jaksamista kaikille huonoista öistä kärsiville!

Vierailija
16/34 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on nyt 1v. ja 5kk. Ja hän on nukkunut vasta viimeiset pari kk hyvin. Eli ei kaipaa maitoa yöllä. Tosin poju saa iltaisin vähän maitoa pullosta.

Töki yöllä hän saattaa itkeä, mutta rauhoittuu kyllä joko silittelyyn tai tuttiin. Mutta useimmiten hän nukkuu inahtamattakaan öisin.

Sitkeä täytyy näissä uniasioissa olla, että pienokainen oppii nukkumaan kunnolla. Jos oma kantti ei kestä kovaa linjaa, kannattaa keksiä sellainen ratkaisu, niin että kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
17/34 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo on ihme. sitä ensin sanotaan, et on hyvä, kun lapsi imee kauan ja et se ehkäsee monelta taudilta. tosi se yö syönti ehkä vois lopettaa.

ite olisin toivonut, että lapsi olsi imenyt vielä pitempään, mutta kun hän ei suostunut kun vain 3½ kuukautta. olkaa äidit onnelisia että maito riittää niin pitkään ja lapsi haluaa sitä.

mutta jos haluisit sen vaihtaa pulloon, niin kokeile päivisin suostuisko juomaan pumpattua maitoo niin että hän tietää, että se on samaa ja sit jujuttaa myöhemmin pistämällä tavallista.

näin teki minun äitini minulle kun jatkoin tissin litkimistä melki kolmen vanhaksi.....

Vierailija
18/34 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kuulla, että muillakin on nukkumisvaikeuksia. Meidän kuopus 1v 8 kk on aiheuttanut meille viime syksyn, talven ja kuluneen kevään aikana harmaita hiuksia nukkumistensa kanssa. Itse asiassa hän nukkui ekat kolme kuukautta kuin unelma, mutta sitten alkoi ongelmat, mutta ei niistä enempää. Hyvän tuulinen, kun on pääsääntöisesti ollut, niin se siitä.

Mutta nämä yöt!! Imetyksen lopetin 11 kk:n iässä. Suht jees nukkui hetken aikaa, mutta sitten alkoi yökarjumiset ja kello 5 heräilyt sekä päiväunien lyheneminen. Päivärytmit ihan sekaisin parin kuukauden ajan. Sitten saatiin päivät kuntoon; sinnikkäästi pidin kiinni yksistä päiväunista. Heräilyt yöllä sekä aikaiset aamut vaan jatkuivat pitkälle tänne keväälle. Nyt parin viime viikon aikana päiväunet ovat vakiintuneet 1,5 ¿ 2 tuntiin ( joskus jopa 3 tuntia ) ja aamuheräilyt ovat siirtyneet 6.30 ¿ 7. Sillon tällöin vielä heräilee viideltä, mutta nyt osaa jatkaa unia, kun kippaa takaisin sänkyynsä. Illalla nukahtaa tuossa 9 aikoihin. Yritimme jossain vaiheessa, että siirsimme pojan jatkamaan unia meidän väliin, mutta siitä ei tullut mitään, alkoi sen seitsemän sortin peuhaaminen ja riskaaminen, joten oma sänky on pojallemme paras paikka opetella nukkumista.

Eli meillä auttoi näihin nukkumisiin siis vain aika ja sinnikäs saman rytmin pitäminen. Aikaahan se näköjään vei sellaisen 9 kk!! Arvatkaas, onko ollut hermot piukeena?! Mutta voimia teille kaikille, joilla uniongelmaisia taaperoita.

Aurinkoista lauantaita

Meeri70

Vierailija
19/34 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt yöunet aika katkottomia jo näin kuuden (vai viidenkö, en muista enää) yön jälkeen. Että hyvin menee. Meilläkin on noita epäselviä ja kummallisesti oireilevia ruoka-aineallergioita ollut koko vauvaikä, ja vasta vuoden iän paremmalla puolen alkoi helpottaa iho-oireet ja pahimmat vatsaoireet. Ja kaikki pahiten on tietysti kärsineet yöunet, eli keinolla millä hyvänsä on yritetty saada kaikki unta enempi. Nyt kun on rauhoittunut pahin joskus kuukausi pari sitten, niin vasta nyt on ollut voimia yrittää mitään ylimääräistä tämän temperamenttipakkauksen kanssa. Ehkä nämä täysin katkottomat yöt nyt kompensoivat jatkossa, jos ja kun tulee taas joku vatsavaivakausi tai muu lastentauti vastaan.

Tsemppiä muillekin yöuniongelmaisille. Niin, meillä täysin allergiaton esikoinen alkoi nukkua yönsä vasta 2.5-vuotiaana katkotta, tosin sitten tuli kuvioon painajaiset ja öiset pissavahingot... Eli terveemmätkin voi valvottaa kyllä.

Vierailija
20/34 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan ne jotka sanoo, että yösyötöt lopettivat 6 kuukauden ikäisenä koska neuvolassa niin sanotaan ja heidän mielestä muidenkin täytyisi tehdä niin koska se on järkevää. Ottaa päähän lukea tommosia kommentteja, koska kaikille se ei ole yhtä helppoa. Itse olin päättänyt, että lopetan yösyötöt puolen vuoden iässä, koska poikamme oli kova heräilemään yöllä ja oli aika raskasta. Neuvolasta sain sitten unikoulun ohjeet ja siellä sanottiin niiden varmasti tepsivän. Eivätpä tepsineet!!! Sydän särkyneenä huudatin lastani öisin kahden viikon ajan, ilman minkäänlaista apua kunnes luovutin. Neuvolasta oltiin passittamassa meitä ensikotiin, mutta en voinut kuvitellakkaan lähtä huudattamaan lastani vieraisiin paikkoihin ja muiden hoidettavaksi. Neuvolan ohjeiden vastaisesti jatkoin yösyöttöjä kunnes ne vuoteen mennessä jäivät pois. Neuvolasta neuvottiin minua myös lopettamaan imetys kun poika oli 10kk, nyt jälkeen päin harmittaa tyhmyyteni, että pitikin kuunnella sitä kakkaa ja olla kaksi päivää imettämättä vaikka en oikeasti halunnut eikä poikakaan ollut siihen vielä valmis. Monilta itkuilta oltais säästytty, jos olisin ollut kuuntelematta neuvolan ohjeita!