Kertokaa minulle miten voi olla, että säätiedotus muuttuu muutaman tunnin välein?????!
Tässä voi säiden puolesta ainakaan mitään suunnitella. Sen näkee sitten sillä hetkellä mitä taivaalta tulee vai tuleeko mitään. Säätiedotus vaihtuu jopa tunnin välein pahimmillaan. Olen koko viikon katsonut erään tapahtuma kaupungin säätiedotusta etukäteen ja se on nyt 4 päivän aikana vaihtunut varmaan 30 kertaa. Viimeksi tunti sitten katsoin ja olin, että jes aurinko paistaa ja on lämmintä. Nyt taas tunnin päästä, kun varmistin uudestaan niin säätiedotus taas aivan päälaellaan??? Sataa vettä ja on viileää😃 Mistä tämä johtuu nykyään?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sadealueiden tarkkaa kulkua on vaikea ennustaa, en tiedä miksi jotkut ovat nykyään niin pihalla että odottavat ennusteiden olevan jotain 100% varmoja. Ja katso se sääennuste vasta max. 2 päivää ennen, saattaa jopa pitää paikkansa.
Miksi sitten annetaan ennusteita pidemmälle ajalle, jos kerran noin viisaasti tiedetään, etteivät ne pidä paikkaansa? Sitä paitsi juuri sadetutkaennusteet ovat ainoita joten kuten luotettavia, eivät tosin yllä päivien päähän.
Jos luulee, että ennuste on lupaus, voi mennä vaikka rannalle veneen alle tilastoja tekemään.
Voi saatana, miten tyhmiä täällä on.
Vierailija kirjoitti:
"Kun katsoo pitkän ajanjakson ennustettu, niin lämpötilan ennustetaan aina laskevan ja sademäärän nousevan oli sitten kesä tai talvi. Jos katsoo ihan vaan 14 vuorokaudenkin ennustetta, niin on sama ilmiö havaittavissa. Koskaan ei lämpötilan ennusteta nousevan kahdessa viikossa vaikka olisi kevät."
Katsot kyllä erikoisia sääennustuksia. Kyllä minä olen nähnyt vaikka kuinka usein seuraavalle viikolle luvattavan lämpenevää.
Mutta ei koskaan kahden viikon päähän tai sitä pidemmälle. Silloin aina lämpötila laskee ja sademäärä suurenee.
tapahtumajärjestäjät maksavat sääennustajille hyvistä paikkakuntakohtaisista sääennusteista.
monet ostavat festarilippunsa nykyään vasta viimehetkellä, jos on hyvä keli, joten on kannattavaa maksaa hyvistä ennusteista.
siksi hyvän kelin viikonloppuennusteet muuttuvat rankkasateeksi ja ukkospuuskiksi vasta juuri vähän ennen kun ne sateet alkavat
Vierailija kirjoitti:
tapahtumajärjestäjät maksavat sääennustajille hyvistä paikkakuntakohtaisista sääennusteista.
monet ostavat festarilippunsa nykyään vasta viimehetkellä, jos on hyvä keli, joten on kannattavaa maksaa hyvistä ennusteista.
siksi hyvän kelin viikonloppuennusteet muuttuvat rankkasateeksi ja ukkospuuskiksi vasta juuri vähän ennen kun ne sateet alkavat
"Olen persu, ja uskon salaliittoteorioihin. Maapallo on litteä!"
Vierailija kirjoitti:
Aina se on ollut tuollaista Suomessa. Varmin tapa on katsoa ikkunasta ulos.
Formuloissa on käytössä tutkakuvaa rata-alueen ympäriltä ja varmasti kaikki mahdollinen säätieto. Kokenut tallipäällikkö tekeve siitä huolimatta ratkaisunsa kisoissa laittamalla paljaan käsivartensa varikkokatoksen ulkopuolelle. Jos se kastuu, vaihdetaan renkaat.
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa tuossa jonkun aikaa sitten ja muistelin ettei ennen joskus tällaista ollut.....ilmasto nykyään varmaan sitten niin epävakaa?
Ei ole sen epävakaampi kuin ennenkään, tuntuu vain etteivät enää vaan osaa. En tiedä mutta tuossa näkee ettei edes yliopisto koulutuksella tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sadealueiden tarkkaa kulkua on vaikea ennustaa, en tiedä miksi jotkut ovat nykyään niin pihalla että odottavat ennusteiden olevan jotain 100% varmoja. Ja katso se sääennuste vasta max. 2 päivää ennen, saattaa jopa pitää paikkansa.
Forecalla kun ei osu kohdalleen edes jälkikäteen
Suomen alue keskimääräistä epävarmempi ennustaa, pitäisihän se tietää jos peruskoulun käynyt ja muutoinkin, on esillä useasti, vähän väliä toistavat säätiedotuksissa.