Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko harkinnut oman talon rakentamista?

Vierailija
10.06.2026 |

Tai avaimet käteen? Nykyään ei varmaan itse edes saa tehdä? 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne?

Vierailija
2/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ostin vanhan maatilan hevonjeerasta pilkkahinnalla. Jäi vielä yli 550 tonnia Helsingin kämpän myynnistä säästöönkin. Suomi on täynnä tyhjiä ok-taloja ja 20 vuoden sisällä jopa puolet on tyhjillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilin oman talon rakentamisesta niin pitkään, kunnes valmistuin rakennusmestariksi. Siinä vaiheessa oli kirkastunut totuus, että se on vaivalloinen projekti, eikä kukaan osaa kaikkea. Talot kun eivät ole enää samanlaisia kuin rintamamiestalot 1950-luvulla.

Vierailija
4/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun saisi rakentaa niinkuin ennen ilman kovia  määräyksiä ja halvalla ilman tekniikkaa

Vierailija
5/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee talolla mitään. -sinkku

Vierailija
6/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa. Järki aina voitti. Nyt rakennusprojekti on haudattu lopullisesti. Asumme tässä satavuotiaassa talossamme, kunnes muutamme kerrostaloon.

N65

Vierailija
7/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pienen talon ja ison 10 auton tallin

Vierailija
8/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaillaan ollaan rakentamassa ja ihan itse saa rakentaa pois lukien luvanvaraiset työt.

Vierailija
9/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikähän sen rakentamisen kieltäisi?

Vierailija
10/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen n. 65 neliöisen tummanruskean puutalon rakentamisesta. Vihreät ikkunaluukut <3

Vierailija
11/34 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen haaveillut matta en harkinnut. Töissä saa askarrella tarpeeksi muille niin oma kotini on 1800-luvun perinnetalo. En haluaisi asua sieluttomassa uudisrakennuksessa.

t.arkkitehti

Vierailija
12/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunniteltu itse ja pääosin rakennettukin (pl LVIS ja yhden talon muuraustyöt) itse 3 taloa ja rempattu ykdi 100 vuotias ulkomailla.

Miksi ei jos taitoa, intoa ja rahaa löytyy??

Vierailija
13/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee talolla mitään. -sinkku

Minä teen. Asun ja harrastan.

M54, sinkku

Vierailija
14/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin vanhempieni kanssa omakotitaloa rakentamassa 70-luvun lopulla, isä teki kattotuolit itse. Nykyään se on kiellettyä.

Pesutilat pitää olla nykyään talon yhteydessä, niitä ei saa tehdä pihasaunaan pelkästään. Eli nykysäännöt määrää että tietty määrä kosteusrasitusta on pakko olla talojen sisällä ettei niistä tulisi liian pitkäikäisiä.

Vierailija
15/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden talon rakennuttanut (avaimet käteen) yhdessä eksän kanssa ja siitä talosta (ja miehestä) jo luopunut. Joten en ole ajatellut enää rakentaa/rakennuttaa taloa. Lähinnä mietin, kuinka pitkään jaksan viihtyä rivarissa, vaikka toki tuo piha on niin pieni, että sen ruohonleikkuussa rasittavinta lähinnä on hakea ruohonleikkuri taloyhtiön varastosta.

N50

Vierailija
16/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun olin vanhempieni kanssa omakotitaloa rakentamassa 70-luvun lopulla, isä teki kattotuolit itse. Nykyään se on kiellettyä.

Pesutilat pitää olla nykyään talon yhteydessä, niitä ei saa tehdä pihasaunaan pelkästään. Eli nykysäännöt määrää että tietty määrä kosteusrasitusta on pakko olla talojen sisällä ettei niistä tulisi liian pitkäikäisiä.

Juuri näin. Kannattaisi pitää märkä puoli erillään muista tiloista. Voihan se olla siipikin, mutta fyysinen katko pitää olla maasta kattoon asti.

Saahan niitä piharakennuksia vapaammin rakentaa, eikä kukaan tule valvomaan, mihin niitä oikeasti käytetään.

Vierailija
17/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloon tehtiin kylpyhuone-sauna muuraamalla, juurikin kosteusrasituksen vuoksi, vaikka muuten on puutalo. 

Vierailija
18/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Ostin vanhan maatilan hevonjeerasta pilkkahinnalla. Jäi vielä yli 550 tonnia Helsingin kämpän myynnistä säästöönkin. Suomi on täynnä tyhjiä ok-taloja ja 20 vuoden sisällä jopa puolet on tyhjillään.

Ei niistä kannata maksaa. Niistä saa rahaaa , jos ottaa kontolleen. Järven rannalla ja kohtuu kunnossa olevat tietty on eri juttu.

Vierailija
19/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tehty itse, suunnittelua myöten, niin saatiin sellainen kuin haluttiin. Yksitasoinen ja esteetön, jossa voi asua vanhanakin. Ja jos käy niin kuin useimmiten, että vaimo jää yksin vanhoilla päivillään, niin pärjää talossa yksinkin. Luvanvaraiset työt tietysti pitää teettää kun rakentaa, ja kaikenlaisia talonmies- ja kodinhoitopalveluja voi ostaa sitten vanhoilla päivillä jos ei itse jaksa tehdä. 

Vierailija
20/34 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä kannata maksaa. Niistä saa rahaaa , jos ottaa kontolleen. Järven rannalla ja kohtuu kunnossa olevat tietty on eri juttu.

Jos omaa maata alkaa olla 100 hehtaaria ja siinä metsääkin, ilman muuta siitä kannattaa maksaa. Joku alle hehtaarin tontiksi pilkottu läntti on eri asia, niistä kannattaa jo vähän veloittaakin vastaanottamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän