Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö palautetuista panttipulloista maksaa verot, jos ne on kerätty kadulta?

Vierailija
10.06.2026 |

Miten ne verot edes maksetaan? Mihin? En ymmärrä veroista mitään.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää asioida palautuskuittien kanssa verotoimistolla toimiston aukioloaikana. Muista ottaa vuoronumerolappusi KIIREELLISET ASIAT-painikkeen alta. Maksat suoraan mobilepayllä verottajan tilille, kun virkailija on ensin tarkistsnut laput ja sinun henkilöllisyytesi.

. Tämän jälkeen voit käyttää kuitit ostosten yhteydessä veroviraston matkamuistomyymälässä tai ottaa rahana samaisesta myymälästä.

Miten ihmeessä Kela tai verottaja ei ole vielä keksinyt, että koneisiin pitää saada palauttaa vain omia pulloja (tietenkin tarvitsee ne ostokuitit) sekä suoraan koneesta klikataan 20 prosenttia valtiolle ja lähetetään kuitti tilityksestä kelaan?

Paitsi ne rikkaat siis. No ne nyt ei taida pulloja palautella edes.

Vai onko joku nähnyt Orpon ikinä pullonpalautusautomaatilla? He nakkelee ne suoraan roskiin tai veetuillessaan muiden kerättäväksi.

Vierailija
22/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat pullot saa palauttaa ilman veroseuraamuksia mutta kadulta kerätyt ovat ansiotuloa. Oikeastaan ainoa veroista vapautettu asia on marjat etkä silloinkaan saa jalostaa niitä ennen myyntiä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä kohdellaan tuloina, kun kyseessä on se jo maksetun pantin palautus eikä mikään uusi tulo? Siis ainakin omissa pulloissa. Vai pitääkö verot maksaa vain muiden pulloista?

Vero pitäisi maksaa vain muoden pulloista, mutta eipä ole kukaan niitä ilmoittanut eikä ne verottajaakaan kiinnosta. 

minä olen ilmoittanut siitä hetkestä lähtien, kun sain tietooni, että pitäisi ilmoitaa. Omat löytämäni ovat tosin olleet tyyli 80 sentiiä vuodessa eikä tietääkseni niitä ole koskaan verotettu, mutta olenpa ilmoittanut :D

Mäkin oon joskus ilmoittanut Kelalle jos on sattunut saman kuukauden sisällä löytymään jopa 2 tyhjää tölkkiä, eli olen tienannut 30 senttiä.

Ei reagoineet mitenkään vaikka pitäis 😮

Pitääkin pitää kuitit ostoksista tallessa, jos kerran vuodessa sattuu limupullon ostamaan ja kysyä kuinka toimin palautuksen kanssa. Otetaanko se 40 senttiä tulona niin pitkään, kunnes tuhlaan sen vai voinko pitää sitä vaikka vesipullona?

Vierailija
24/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko mitään tärkeämpiä aiheita?

Vierailija
25/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kerätyt pullot on tuloa mutta tuleeko sitten verovähennystä muovikasseista ja rikki menneistä sukista? 

Vierailija
26/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne ne voi laittaa sähköiseen ilmoitukseen. Tietokone ne käy läpi eikä sekään hälytä ennen kuin tietyt parametrit täyttyvät. Esim et ole ikinä vähentänyt työmatkakuluja ja sitten jonain vuonna vähennät useamman tonnin. Kone sanoo piip ja virkailija tulee katsomaan. Jos olet itse muuttanut tai työpaikkasi on vaihtunut tarpeeksi pitkälle niin ok. Jos ei järjellistä selitystä niin sitten tulee lisäselvityspyyntö.

Vierailija
27/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko mitään tärkeämpiä aiheita?

Ei ja joka kesä media syyllistää pullonkerääjiä.media voisi selvittää voittaako kukaan noissa Voittajalle ilmoitamme henkilökohtaisesti kilpailuissa vai onko se firman tapa saada mainosta 

Vierailija
28/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä kysyi mieheltään miksi meillä on näin paljon tyhjiä kaljapulloja kaapissa?

Isäntä vastasi: Minä en ole koskaan tyhjää kaljapulloa tähän talouteen tuonut😁

Vierailija
29/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kerätyt pullot on tuloa mutta tuleeko sitten verovähennystä muovikasseista ja rikki menneistä sukista? 

Ne kuuluu perustyötulo vähennykseen. Sama kun työmatkoissa on 900e perusomavastuu.

Vierailija
30/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä kohdellaan tuloina, kun kyseessä on se jo maksetun pantin palautus eikä mikään uusi tulo? Siis ainakin omissa pulloissa. Vai pitääkö verot maksaa vain muiden pulloista?

Vero pitäisi maksaa vain muoden pulloista, mutta eipä ole kukaan niitä ilmoittanut eikä ne verottajaakaan kiinnosta. 

minä olen ilmoittanut siitä hetkestä lähtien, kun sain tietooni, että pitäisi ilmoitaa. Omat löytämäni ovat tosin olleet tyyli 80 sentiiä vuodessa eikä tietääkseni niitä ole koskaan verotettu, mutta olenpa ilmoittanut :D

Mäkin oon joskus ilmoittanut Kelalle jos on sattunut saman kuukauden sisällä löytymään jopa 2 tyhjää tölkkiä, eli olen tienannut 30 senttiä.

Ei reagoineet mitenkään vaikka pitäis 😮

Pitääkin pitää kuitit ostoksista tallessa, jos kerran vuodessa sattuu limupullon ostamaan ja kysyä kuinka toimin palautuksen kanssa. Otetaanko se 40 senttiä tulona niin pitkään, kunnes tuhlaan sen vai voinko pitää sitä vaikka vesipullona?

En tiedä :D 

minusta on hauska ilmoitella pilkuntarkasti kaikki, etenkin kaikki typerät ilmoitusvelvollisuuden alaiset tulot, ihan vain toiveissa, että ne siivotaan joskus pois byrokratian rattaista. Kerran opiskelija-aikana hain sossusta toimeentulotukea ja kun kysyivät kaikkia tuloja, niin ilmoitin heille, etät löysin viime viikolla 20 senttiä kadulta ja palautin löytämiäni pulloja 40 sentin arvosta.Laittoi virkailija ne tuloihini :D 

Vierailija
31/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palauta pullot, ota kuitti. Soita veroneuvontaan.

Minusta jokaisen kunnon suomalaisen on nyt kerättävä yksi pullo ja laitettava siitä tieto verottajalle käsiteltäväksi!!!!!

Josko tämä aiheuttaisi muutoksen lakiin esim että vasta yli 1 tuhatta euron panttipullorahoista maksettaisiin veroa.

Tai mieluiten olisi puhdasta tuloa, koska on kierrätystä ja säästää luontoa. 

Vierailija
32/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri maksaa, kun valehtelen nimeni.

Vierailija
33/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien koko kalenterivuoden aikana keräämäni pantilliset juomapakkaukset henkilökohtaisesti suoraan verotoimistoon, ehkä yhden muovikassillisen.

Maksakoot itse veroa niistä.

Vierailija
34/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää. Lähetät vain panttikuitit verottajalle, joka sitten lähettäö sinulle ennakkoverolaskun, joja sinun tulee maksaa. Verottaja pitää kuitit itsellään tositteina.

Vierailija
35/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soittaisin ainakin 112:seen jos tiedät jonkun pullokeräilijän joka ei maksa pulloistaan veroa. Kyseessähän on veropetos.