Ensimmäiset oireet ikänäöstä
Olen 37 v. Luulin, että ikänäkö alkaa paljon vanhempana. Muita vanhuksia? NYYYYH...
Kommentit (7)
Itse kävin juuri viime viikolla lääkärissä, kun lukeminen tuntunut " vaikealta" koko talven ja ikänäköhän se sitä vaikeuttaa!! :o Mies huomauttii mun tihrustavan silmiä käsitöitä tehdessä ja silloin vasta huomasin, että näkö ei ole niin hyvä kuin ennen. Lukiessa teksti ei erotu taustasta enää selkeästi, vaan ikään kuin tekee " varjon" taustaan... ääh, vaikea selittää.
Itse olin aika järkyttynyt lääkärin tuomiosta ja nyt vieläkin sulattelen tietoa...
Normaalisti pystyy lukemaan ja näin, mutta tosiaan langan pujottaminen silmänneulaan, käsiä täytyy viedä kauemmaksi, ei ihan lähelle näe enää...tarttisko silti jo käydä näöntarkastuksessa? ap
oireet, lukulaseja en vielä tarvitse. mieheni on melkein 53, eikä mitään ongelmia!
Tai osta vaikka Tiimarin + 1:n lukulasit. Itse näin niillä pari vuotta, kun ikänäkö alkoi haitata liikaa 42-vuotiaana. Nyt 47-vuotiaana on lasit + 2, ja edelleen pärjään Tiimarin lukulaseilla. Silmälääkäri muuten sanoi, että ne on ihan hyvät lasit, jos niillä vain näkee. Mutta jos silmissä on iso ero, niin sitten tarvitsee lasit optikolta. Mieheni on myös 47-vuotias eikä tarvitse vielä laseja ollenkaan.
Erityisesti, jos on juuri katsonut lähelle ja sen jälkeen katsoo kauaksi, ei silmä mukaudukaan niin nopeasti kuin ennen. Ja pienimpiä tekstejä ei maustepurkeista yms. enää näe ellei vie purkkia hieman kauemmaksi. Tiimarin laseja tuli soviteltua, mutta en vielä tarvitse...
Oletko käynyt tarkistaan näön asiantuntialla. Jos et, tee se pikaisesti.