Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Indeksirahastot

Vierailija
09.06.2026 |

Tiedän, että indeksirahastot muodostuvat monen eri yrityksen omistuksista. Jos vaikka Suomeen  tulisi sota ja paniikki, ja suomalaiset alkaisivat joukolla kotiuttaa indeksirahastojen omistuksiaan, romahtaisiko näiden rahastojen arvo? Vai menisikö se niin, että  amerikkalainen  s&p500 ei romahtaisi kun ne yritykset on Amerikassa, mutta Suomen indeksirahasto voisi romahtaa? 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät kun lisääntyy niim arvo laskee?

Vierailija
2/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten omistuksilla ei ole mitään merkitystä jollekin S&P500 indeksille. Ihan rauhassa voitte myydä vaikka kuinka paljon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten omistuksilla ei ole mitään merkitystä jollekin S&P500 indeksille. Ihan rauhassa voitte myydä vaikka kuinka paljon

Kiitos vastauksesta. Minulla ei ole koskaan ennen ollut säästöjä ja nyt on noin 30 000 ja sijoitan indekseihin joka kuukausi 1000 euroa, jotta minulla olisi 100 000 kun jään elökkeelle 8 vuoden kuluttua. Pelottaa, että jos menetänkin nämä säästöt. Olen hajauttanut kyllä ja kolmasosa on koroissa.

Vierailija
4/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ideksirahastoista noin vain voi rahojaan nostaa.

Vierailija
5/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi.

Vierailija
6/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voi. Tai no, ehkä jokunen päivä saattaa kulua ennen kuin rahat on tilillä, eli ehkä tarkoitit sitä.

Vierailija
7/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi.

Oletko koskaan nostanut?

Vierailija
8/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rahastoja jotka seuraavat tiettyä indeksiä ja sitten jonkun rahoituslaitoksen liikkeellelaskemia etf rahastoja. Rahastoissa yleensä pienemmät kulut mutta rajoitetumpi valikoima. Lisäksi kaupat saattavat kestää useamman päivän. Esim nordnetilla taitaa olla vieläkin pohjoismaiset rahastot 0 kuluilla. 

Vierailija
9/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Minulla ei ole koskaan ennen ollut säästöjä ja nyt on noin 30 000 ja sijoitan indekseihin joka kuukausi 1000 euroa, jotta minulla olisi 100 000 kun jään elökkeelle 8 vuoden kuluttua. Pelottaa, että jos menetänkin nämä säästöt. Olen hajauttanut kyllä ja kolmasosa on koroissa.

No sitten tiedät senkin, että se väistämätön aika kova pudotus tulee jossain vaiheessa. Aikaa myöden se kyllä palautuu taas ennalleen, tai näin on käynyt ainakin historiallisesti. 8 vuotta on sen verran pitkä aika, että se kestää kyllä pudotuksiakin. 

Vierailija
10/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole lähtenyt mukaan rahastoihin ainakaan toistaiseksi enkä näe että lähtisinkään. Sijoitan jonkun verran kuukausittain mutta lähinnä osakkeisiin jotka treidaan pois aika pian. En yleensä tee päiväkauppaa vaan pidemmällä aikajänteellä riippuen siitä miltä taulukot näyttää. Holdaamisen aika taitaa aika pitkälti olla ohi, sen verran volatiilissa tilassa ollaan markkinoiden suhteen. En toisaalta myöskään ole kiinnostunut kotimaan pörssistä vaan keskityn eniten New Yorkin pörssiin ja Nasdaqiin. Harvemmin tulee ostettua jotain Euroopan alueelta. Tosin tällä hetkellä riskit on niin isot joka puolella etten tiedä kannattaako edes laittaa rahoja osakkeisiin.

Vierailija
11/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sp500 indeksin pystysuoraa nousupiikkiä viimeisen 2v ajalla katsoessa ja verratessa pitkän aikavälin käppyrään voi kyllä päätellä että kyseessä on kupla mikä tulee jossain vaiheessa puhkeamaan mutta sitä ei kukaan tiedä milloin, voi tuo vielä nousta paljonkin silti vaikka kaikki näkevät että se on kuplassa.

Vierailija
12/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoja keinoja saada lisää rahaa ei ole. Kannattaa aina muistaa se.

Vierailija
13/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ikinä puhuta ihmisistä jotka ovat menettäneet kaikki rahansa osakekaupoissa?

Vierailija
14/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo rahastot saattavat hetkellistä turbulenssia aiheuttaa osakkeiden hintoihin. Esim hiljattain Nokiasta tuli hki pörssin suurin yhtiö ja joku (lieneekö Nordea?) Tipahti kakkoseksi. Joku esim painotetusti 25 suurimpaan yhtiöön sijoittava rahasto joutuu sitten myymään siivun nordeaa ja ostamaan tilalle Nokiaa. Tää voi jonkun pikku hintapiikin aiheuttaa.

Jos esim rahaston säännöissä on että suurimman yhtiön painoarvo on 8% ja toiseksi suurimman 7.6% etc

Vierailija
15/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ikinä puhuta ihmisistä jotka ovat menettäneet kaikki rahansa osakekaupoissa?

Me ajat on menny kun oli ihan yleisesti hyväksytty "sijoitustapa" laittaa kaikki nokiaan/Talvivaaraan/yms. Joka tuutista tulee että hajauta. Maantieteellisesti. Hajauta. Ajallisesti. Hajauta. Toimialoittain. Melko mahdotonta menettää kaikki rahansa jos yhtään kartalla.

Vierailija
16/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksirahasto omistaa suuren määrän monen eri firman osakkeita. Indeksirahastoon tehdyn sijoituksen arvo nousee, jos rahaston omistamien osakkeiden arvo nousee, ja laskee, jos rahaston omistamien osakkeiden arvo laskee. Sillä ei ole merkitystä, miten rahasto-osuuksien omistajat lunastavat osuuksiaan.

Jos indeksirahastosi alueena on Eurooppa tai Pohjois-Amerikka, niin sen arvoon ei ole mitään käytännön merkitystä, miten suomalaisilla firmoilla ja niiden osakkeilla menee. Mutta jos sinulla on vain suomalaisiin osakkeisiin sijoittava indeksirahasto, niin sen arvo laskee, jos Suomessa osakkeiden arvo yleisesti laskee. 

Vierailija
17/17 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki tietävät, että nämä ihmiset ovat toimineet vastoin kaikkia niitä neuvoja, joita sijoittajille annetaan. Niistä kaksi tärkeintä ovat:

1. Hajauta

2. Älä myy paniikissa silloin, kun kurssit laskevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän