Lupiinit, pitääkö niitä nyt poistaa vai ei?
Maanteiden varret täynnä lupiinia, tehdäänkö niille mitään? Kaupungin tontit myös. Valvooko kukaan näiden poistamista? Tajusin myös että eräs iso maamassoja myyvä yritys omistaa oikean lupiinipellon. Sorakasat jotka lähtevät asikkaille on reunustettu lupiini merellä. Eikö tähän kukaan ole puuttumassa? On ilmeisesti ihan hölmöläisten hommaa lähteä noita omasta pihasta poistamaan.
Kommentit (109)
Meillä on niitä pihassa, eikä niitä poisteta
Tosi kauniita ovat kun vaan saisi kotipihaan niitä
Olen yrittänyt istuttaa ja siemeniä kylvää mutta eivät oikein lähde kasvuun
Onko kukaan käyttänyt tuota mobiilipeliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku lupaa maksaa niiden niitosta, niin ne katoavat alta aikayksikön. Sanotaanhan, että suomalainen luopuu vaikka mummostaankin rahasta.
Itse kyllä tykkään lupiinista. Suomen luonnossa on niin vähän isoja ja värikkäitä kukkia.
Niiden hävittämisestä maksetaan jo, mutta suomalaisille ei kelpaa sekään duuni
Kyllä kelpaisi. Mutta vain muutamat pohjoisen kunnat ovat ottaneet lupiininkitkentäsovelluksen käyttöön.
Sovellus pitäisi ottaa käyttöön kaikkialla, niin kyllä alkaisi lupiini vähenemään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku lupaa maksaa niiden niitosta, niin ne katoavat alta aikayksikön. Sanotaanhan, että suomalainen luopuu vaikka mummostaankin rahasta.
Itse kyllä tykkään lupiinista. Suomen luonnossa on niin vähän isoja ja värikkäitä kukkia.
Niiden hävittämisestä maksetaan jo, mutta suomalaisille ei kelpaa sekään duuni
Kyllä kelpaisi. Mutta vain muutamat pohjoisen kunnat ovat ottaneet lupiininkitkentäsovelluksen käyttöön.
Sovellus pitäisi ottaa käyttöön kaikkialla, niin kyllä alkaisi lupiini vähenemään!
No niin, minulla oli ihan vanhaa tietoa. Mukanahan on jo 90 kuntaa. Hienoa!
Kuitenkin 2/3 kunnista ei ole vielä ottanut peliä käyttöön, mukaan lukien oma kotikuntani ja puolet omasta maakunnastani. Itse inhoan sitä, että lupiini vie tilan niittykukilta. Niittykukkapelto tai tienpiennar, jolla kasvaa paljon niittykukkia, on upean näköinen.
Ap:n kysymykseen vastaus on, että kyllä lupiinia pitää poistaa. Lupiini on vieraslaji, ja vieraslajien torjunta kuuluu maanomistajan ja kaikkien velvollisuuksiin.
Onko lupiininrakakastajat edes huomanneet maitohorsman kukkivan nyt? Todella kaunis herkkä kukka ja monen eläinlajin ravintokasvi.
Lupiineista on jäljellä enää rumat haisevat kuivuneet varret ja siemenkodat.
Näin kun yhden kalliin vanhan talon siistin pihan reunassa oli jätetty joukko maitohorsmia kasvamaan. Näytti todella kauniilta. Oikein mikään muu kukka ei ole täsmälleen saman värinen.
Lomareisulla niitä voisi levittää myös viroon ja muihin baltian maihin !