Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lupiinit, pitääkö niitä nyt poistaa vai ei?

Vierailija
07.06.2026 |

Maanteiden varret täynnä lupiinia, tehdäänkö niille mitään? Kaupungin tontit myös. Valvooko kukaan näiden poistamista? Tajusin myös että eräs iso maamassoja myyvä yritys omistaa oikean lupiinipellon. Sorakasat jotka lähtevät asikkaille on reunustettu lupiini merellä. Eikö tähän kukaan ole puuttumassa? On ilmeisesti ihan hölmöläisten hommaa lähteä noita omasta pihasta poistamaan.

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomareisulla niitä voisi levittää myös viroon ja muihin baltian maihin !

Vierailija
102/109 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niitä pihassa, eikä niitä poisteta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kauniita ovat kun vaan saisi kotipihaan niitä

Olen yrittänyt istuttaa ja siemeniä kylvää mutta eivät oikein lähde kasvuun

Vierailija
104/109 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
105/109 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan käyttänyt tuota mobiilipeliä?

Vierailija
106/109 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lupaa maksaa niiden niitosta, niin ne katoavat alta aikayksikön. Sanotaanhan, että suomalainen luopuu vaikka mummostaankin rahasta.

Itse kyllä tykkään lupiinista. Suomen luonnossa on niin vähän isoja ja värikkäitä kukkia.

Niiden hävittämisestä maksetaan jo, mutta suomalaisille ei kelpaa sekään duuni

Kyllä kelpaisi. Mutta vain muutamat pohjoisen kunnat ovat ottaneet lupiininkitkentäsovelluksen käyttöön.

Sovellus pitäisi ottaa käyttöön kaikkialla, niin kyllä alkaisi lupiini vähenemään!

Vierailija
107/109 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lupaa maksaa niiden niitosta, niin ne katoavat alta aikayksikön. Sanotaanhan, että suomalainen luopuu vaikka mummostaankin rahasta.

Itse kyllä tykkään lupiinista. Suomen luonnossa on niin vähän isoja ja värikkäitä kukkia.

Niiden hävittämisestä maksetaan jo, mutta suomalaisille ei kelpaa sekään duuni

Kyllä kelpaisi. Mutta vain muutamat pohjoisen kunnat ovat ottaneet lupiininkitkentäsovelluksen käyttöön.

Sovellus pitäisi ottaa käyttöön kaikkialla, niin kyllä alkaisi lupiini vähenemään!

No niin, minulla oli ihan vanhaa tietoa. Mukanahan on jo 90 kuntaa. Hienoa!

Kuitenkin 2/3 kunnista ei ole vielä ottanut peliä käyttöön, mukaan lukien oma kotikuntani ja puolet omasta maakunnastani. Itse inhoan sitä, että lupiini vie tilan niittykukilta. Niittykukkapelto tai tienpiennar, jolla kasvaa paljon niittykukkia, on upean näköinen.

Vierailija
108/109 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen vastaus on, että kyllä lupiinia pitää poistaa. Lupiini on vieraslaji, ja vieraslajien torjunta kuuluu maanomistajan ja kaikkien velvollisuuksiin.

Vierailija
109/109 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lupiininrakakastajat edes huomanneet maitohorsman kukkivan nyt? Todella kaunis herkkä kukka ja monen eläinlajin ravintokasvi. 

Lupiineista on jäljellä enää rumat haisevat kuivuneet varret ja siemenkodat. 

Näin kun yhden kalliin vanhan talon siistin pihan reunassa oli jätetty joukko maitohorsmia kasvamaan. Näytti todella kauniilta. Oikein mikään muu kukka ei ole täsmälleen saman värinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi