Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lupiinit, pitääkö niitä nyt poistaa vai ei?

Vierailija
07.06.2026 |

Maanteiden varret täynnä lupiinia, tehdäänkö niille mitään? Kaupungin tontit myös. Valvooko kukaan näiden poistamista? Tajusin myös että eräs iso maamassoja myyvä yritys omistaa oikean lupiinipellon. Sorakasat jotka lähtevät asikkaille on reunustettu lupiini merellä. Eikö tähän kukaan ole puuttumassa? On ilmeisesti ihan hölmöläisten hommaa lähteä noita omasta pihasta poistamaan.

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reppuruisku + jäteöljy...

Vierailija
22/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siimaleikkurilla ajan lupiinit joka vuosi matalaksi omien maiden kohdalta. Neljäsataa metriä on tien vartta, mutta nopeasti sen tekee, reilussa tunnissa. Lupiinit ovat vähentyneet todella paljon pelkällä alasleikkauksella, turha kaivaa juurineen.

Oletko koskaan katsonut millaiset juuret niillä on? Voi olla toista metriä ja siimaleikkuri leikkaa vain maanpäällisen kasvuston.

Kun ne leikkaa kukintavaiheessa niin kasvit näivettyy ja lopulta kuolee. Ei tarvitse kaivaa juurineen. Kukinnan aikana kaikki kasvuvoima sieltä juurista nousee ylös maanpäälle ja jos kasvi katkeaa niin ravinteet eivät palaudu enää juuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taistelu on jo hävitty. Kiitos vaan täti-ihmiset joiden mielestä ne on nIiN kAuNiiTa🥰

No ovathan ne. Antaa kukkia vaan 😘 

Vierailija
24/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut ! Tehkää muutakin kuin känisette ma muutosta ! Nirhatkaa lupiinit. Ansioituneimmille nirhareille Aadolf-tarra ja HEIL-kunniamaininta. Kaikille sallistuneille sakset + Purrapinssi.

Vierailija
25/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut ! Tehkää muutakin kuin känisette ma muutosta ! Nirhatkaa lupiinit. Ansioituneimmille nirhareille Aadolf-tarra ja HEIL-kunniamaininta. Kaikille sallistuneille sakset + Purrapinssi.

Elä unta näje! Niittäkkee ite marjanne ja kerätkee luppiininne! Myö perus Suomalaiset ryypättään ja rillataan! 

Vierailija
26/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun 7 vuotta sitten aloitin poistamisen omalta tontilta, näytti urakka toivottomalta. Nyt nousee enää vain yksittäisiä lupiineja sieltä täältä ja on helpompi poistaa. Olen siirtynyt pihalta jo tienvarteen poistamaan. Kun aloittaa heti kun ensimmäiset nousevat ja koko kesän kaivaa lapiolla juurineen etenee kesässä monta sataa metriä. Urakka ei ole toivoton.  Yksi lupiini kerrallaan. 

Mulla menossa vasta neljäs kesä lupiinintorjunnassa, eikä kukkavarsia nouse enää yhtään! Siellä täällä lehtiä, ja nekin nypin nähdessäni pois. En ole siis raivannut juurakkoja vaan vain nyppinyt kasvavat lehtipesäkkeet niin pian kuin mahdollista.

Ojan takana on naapurin kesantopelto, jossa lupiini rehottaa ja leviää hullun lailla. Ei minulla ole rahkeita sen kukistamiseen. Kahlaan kyllä lupiinikossa katkomassa kukkavanoja, vaikka koko homma ärsyttää, kun omistaja-maajussi ei itse lotkauta korvaansa asialle. Hänellä olisi pelit ja vehkeet, jopa tuhdit myrkyt. 

Vierailija
27/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taistelu on jo hävitty. Kiitos vaan täti-ihmiset joiden mielestä ne on nIiN kAuNiiTa🥰

No ovathan ne. Antaa kukkia vaan 😘 

Haluan, että luonnossa ja omalla pihallani kasvaa kotoperäisiä kukkivia kasveja kuten sinikelloja, harakankelloja, mataroita, tädykkeitä, päivänkakkaroita, maitohorsmia, kurjenpolvia, niittynätkelmää jne. Ettekö te pöljät ymmärrä, että lupiini tukahduttaa kaiken muun kasvuston?! Nämä luettelemani kauniit ketokukat häviävät pian kokonaan maisemasta.

Vierailija
28/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun 7 vuotta sitten aloitin poistamisen omalta tontilta, näytti urakka toivottomalta. Nyt nousee enää vain yksittäisiä lupiineja sieltä täältä ja on helpompi poistaa. Olen siirtynyt pihalta jo tienvarteen poistamaan. Kun aloittaa heti kun ensimmäiset nousevat ja koko kesän kaivaa lapiolla juurineen etenee kesässä monta sataa metriä. Urakka ei ole toivoton.  Yksi lupiini kerrallaan. 

Mulla menossa vasta neljäs kesä lupiinintorjunnassa, eikä kukkavarsia nouse enää yhtään! Siellä täällä lehtiä, ja nekin nypin nähdessäni pois. En ole siis raivannut juurakkoja vaan vain nyppinyt kasvavat lehtipesäkkeet niin pian kuin mahdollista.

Ojan takana on naapurin kesantopelto, jossa lupiini rehottaa ja leviää hullun lailla. Ei minulla ole rahkeita sen kukistamiseen. Kahlaan kyllä lupiinikossa katkomassa kukkavanoja, vaikka koko homma ärsyttää, kun omistaja-maajussi ei itse lotkauta korvaansa asialle. Hänellä olisi pelit ja vehkeet, jopa tuhdit myrkyt. 

Jos se maajussi levittäisi glyfosaatit sinne pellolle niin eipä siellä sen jälkeen kasvaisi enää yhtään mikään.

Vierailija
29/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siimaleikkurilla ajan lupiinit joka vuosi matalaksi omien maiden kohdalta. Neljäsataa metriä on tien vartta, mutta nopeasti sen tekee, reilussa tunnissa. Lupiinit ovat vähentyneet todella paljon pelkällä alasleikkauksella, turha kaivaa juurineen.

Heikkenee varmaan riittävän usein niitettynä, mutta kun kaivaa niitä juuria huomaa kuinka monen kasvin kasvattamiseen ne juuret riittää. Vähästäkin on apu, mutta juurineen ottaminen on tehokkainta (ja työläintä) Koitan aina repiä ja kaivaa mahdollisimman paljon juurineen, mutta vuosienkin työn jälkeen niitä tänä kesänäkin oli vielä mökillä noussut. Olen yli viisi vuotta repinyt jokaisen mitä nähnyt mahdollisimman tarkkaan pois. Toki sieltähän voi nousta niistä vanhoista siemenistäkin vielä niitä kasveja. 

Aika hyvin olen kyllä pärjännyt, mutta kasvusto ei ollut ihan toivoton edes alussa.

Voimia teille muillekin työssänne :)

Vierailija
30/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedin juuri viikatteella omalla pihalla matalaksi kun ei ole kuin pari pesäkettä eikä lähettyvillä näy muuta.

Mutta tienvarret on täynnä ja minusta on naurettavaa syyllistää tavallisia ihmisiä niistä kun kasvin tehokkain levittäjä on ollut valtio itse. Sitä kylvettiin aikanaa teiden pientareisiin ja nyt sitä niitetään surutta vuodesta toiseen ja niittokoneet levittää siemeniä vain lisää.

Vierailija
31/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille olisi kesätöitä kun maksettaisiin heille aivan reilusti lupiinien kitkemisestä. Ylä-ikäraja 18v.

Vierailija
32/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorille olisi kesätöitä kun maksettaisiin heille aivan reilusti lupiinien kitkemisestä. Ylä-ikäraja 18v.

Muutama miljoona tai enemmän valtion budjetista, hyvään ja hyödylliseen tarkoitukseen.

Vierailija
33/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa lupiinit sallitaan tai mistä ne on tänne tullu? Eikö niitä ole eri lajeja ja kaikki ei ole vieraslajeja? Mummolassa 60-luvulla kasvoi pihassa lupiineja, siitä asti ihaillut ja tykännyt niistä. Samoin ruusupensaat hävitettiin sisämaassa kun niitä on haitoiksi jossain saariston luodoilla. Onko tässä mitään järkeä???

Vierailija
34/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama miljoona tai enemmän valtion budjetista, hyvään ja hyödylliseen tarkoitukseen.

Nimeomaan valtion pitäisi tuo homma hoitaa eli palkata nuorisoa tienvarsille lupiinien perkaukseen. Koko lupiinien leviäminen ympäriinsä on pitkälti valtion vika. TVH:lla ja perillisillään oli joltisenkin kauan siemenluetteloissaan lupiinia levitettäviksi teiden varsille, jopa tällä vuosituhannella vielä.

Vierailija
35/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lupaa maksaa niiden niitosta, niin ne katoavat alta aikayksikön. Sanotaanhan, että suomalainen luopuu vaikka mummostaankin rahasta.

Itse kyllä tykkään lupiinista. Suomen luonnossa on niin vähän isoja ja värikkäitä kukkia.

Monin paikkakunnin siitä maksetaakin, siihen on mobiilisovellus. Koululaiset tienailee noilla yleensä.

Vierailija
36/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa- tai metsäjussille tulee hätä käteen, jos ja kun lupiini pääsee metsään ja tukahduttaa puuntaimet.

Sitä ennen ei kiinnosta.  Ikäiseni (63) ikäisiä, tai vanhempia maalaisia ei kiinnosta luonnon monimuotoisuus ja alkuperäisluonnon säilytys. En ole nähnyt heitä ihailemassa päivänkakkaroita, tai ketoneilikoita. Sinänsä heille on sama js lupiini valtaa hiekkateiden pientareet. Voikukkia kuitenkin pääsääntöisesti inhoavat kotipihoillaan. 

Vierailija
37/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää, niin paljon kuin pystyy. Se on vieraslaji, joka hukuttaa alleen kaiken muun.

Ulkomaan m a m u t on myös vieraslajeja. Pitääkö ne myös kitkeä pois?

Vierailija
38/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupiini on röyhkeän näyttävä kasvi. Siksi sitä jopa ihailtiin motareitten ym. pientareilla. Vaikka vauhti olisi kova, lupiinimeren ehtii huomata. 

Hentoiset kisankellot, mäkitervakot tai päiväkakkarat vaatisivat pysähtymään ja ihailemaan läheltä. Moniko edes tietää mitä ketokukkia maanteidemme varsilla ennen kasvoi. 

Ja nyt, onko se jo myöhäistä. Itse kitken jokaisen lupiinin joka tulee lähellekään tiluksiani.

Vierailija
39/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedin juuri viikatteella omalla pihalla matalaksi kun ei ole kuin pari pesäkettä eikä lähettyvillä näy muuta.

Mutta tienvarret on täynnä ja minusta on naurettavaa syyllistää tavallisia ihmisiä niistä kun kasvin tehokkain levittäjä on ollut valtio itse. Sitä kylvettiin aikanaa teiden pientareisiin ja nyt sitä niitetään surutta vuodesta toiseen ja niittokoneet levittää siemeniä vain lisää.

En ainakaan itse syyllisty siitä, että näitä vieraslajeja kehotetaan hävittämään. 

Niiden hävittäminen on oma ja myöhemmin syntyvien etu. 

Omille vanhoille vanhemmilleni kyllä muistutan joka vuosi, että nuo lupiinien kukkavanat kerätään sitten pois ennen siementen valmistumista. Kerään toki itsekin ja siinä sivussa vaivihkaa aina jonkun kasvin koitan poistaa tyystin pihaltaan.

Vierailija
40/109 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turhaa kun valtio ei hoida tienpientareita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä