Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosiasia on että 70- ja 80- luvuilla työnteko oli leppoisaa puuhastelua

Vierailija
07.06.2026 |

Ainakin osalla. 

Itse lähdin 80-luvulla töihin ja valtiolla työtahti oli todella leppoisaa. Jonkun paperin kanssa moni pyöri kokopäivän eikä mitään saatu aikaiseksi.

Muistan kun erään työntekijän huoneen vieressä oli faxi. Hänen piti vahtia ja viedä faxit eteenpäin. Lopputuloksena oli että faxit oli kokopäivän kasaantuneena laitteeseen. Sama muija tuli aikaisin töihin ja meikkasi 30 min töissä ja luki sen jälkeen päivän lehden….

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tielaitos varsinkin.  Muutti nimeäänkin mutta tilanne ei muuttunut...kaksi miestä katsoi kun kolmas ei tehnyt mitään.  Silloin tuli lapioihinkin riimuvarret että nojailu olisi loppunut.  No nojasivat sitten rautakankeen.

TVH...Tee Laiskasti Hitaasti

TLV...  Tee Laiskasti Vähän

Vierailija
22/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se toimistopirujen "työnteko" tuon kummoisempaa ole nykyäänkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla Lahdessa suuret teollisuuslaitokset kuten Asko ja Upo irstisanoivat paljon ihmisiä ja toiminta supistui pieneksi koska kotimainen teollisuus ei enää kannattanut. Samoin monet muut. Ei sitä nyt niin vaan kävelty. Näyttää ettet ole ollenkaan perehtynyt asioihin laajemmin. Kunta ja Valtio ehkä oli eri juttu.

Ei täällä kirjoittele tuotannollisia töitä tuntevat. Olen myös Lahdesta ja nähnyt teollisuuden nousun ja tuhon. Isoja vaatetustehtaitakin oli noiden kahden suurtyöllistäjän lisäksi ja huonekaluteollisuutta.

Juuri maalta tulleisiin suuriin ikäluokkiin teollusuuden vähennykset/loppuminen sattui.

Vierailija
24/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasinkin että ap mainitsee esimerkeiksi muiden töitä, ei omaansa. Sama kuin tänä päivänä nämä jotka "tietävät" turhia hiirennapsuttelijoita lymyävän joka virastossa.

Kun työpaikoilta karsitaan rönsyjä, niin yleensä se tarkoittaa suorittavan portaan irtisanomisia. Nykyään on robotit ja tekoäly tekemässä heidän töitään.

70- ja 80-luvuilla ei tainnut olla yhtä paljon loppuunpalamisia kuin nykyään? En tosin tiedä, oliko vai ei.

Vierailija
25/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasinkin että ap mainitsee esimerkeiksi muiden töitä, ei omaansa. Sama kuin tänä päivänä nämä jotka "tietävät" turhia hiirennapsuttelijoita lymyävän joka virastossa.

Kun työpaikoilta karsitaan rönsyjä, niin yleensä se tarkoittaa suorittavan portaan irtisanomisia. Nykyään on robotit ja tekoäly tekemässä heidän töitään.

70- ja 80-luvuilla ei tainnut olla yhtä paljon loppuunpalamisia kuin nykyään? En tosin tiedä, oliko vai ei.

Nykyään irtisanotaan sihteeri ja ajatellaan, että sihteerin työ katoaa siinä samalla. Ei katoa. Se siirtyy muille tehtäväksi kalliimmalla palkalla huonommin omien töiden joukkoon. Esim. matkalaskut. Niihin menee tunti asiantuntijan aikaa ja ärräpäitä, kun sihteeri olisi tehnyt sen 10 minuutissa.

Tekoäly tekee vielä varsin pienen määrän muiden töitä.

Vierailija
26/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kesätöihin oli helpompi päästä 80-luvulla. Yleensä riitti puhelinsoitto kahteen tai kolmeen eri firmaan. Tiedän, koska olin silloin kesätöissä eri toimistoissa monena vuonna. Esim. pankkeihin oli helppo päästä kesätöihin eikä työtahti ollut kohtuuton. Silloin oli tosiaan vielä helppoja toimistotehtäviä, jotka eivät edellyttäneet mitään erityisopintoja.

Vierailija
27/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli paremmin.

Vierailija
28/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään irtisanotaan sihteeri ja ajatellaan, että sihteerin työ katoaa siinä samalla. Ei katoa. Se siirtyy muille tehtäväksi kalliimmalla palkalla huonommin omien töiden joukkoon. Esim. matkalaskut. Niihin menee tunti asiantuntijan aikaa ja ärräpäitä, kun sihteeri olisi tehnyt sen 10 minuutissa.

Oma lukunsa on se, että toimistoissa käytettävät ohjelmat ovat monimutkaistuneet.

Vierailija
29/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että ahne sukupolvi sai täydestä työurastaan kunnon korvauksen ja voi olla vuosikymmenet isolla eläkkeellä.

Vierailija
30/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla olin ja siellä meni hermot kun oli niin paljon löysää. Yksityisellä sai kyllä tehdä ja koko ajan tuli uutta kun tekniikka kehittyi vauhdilla 80-luvun lopulla.  Siellä oli tekemistä ja ylitöitäkim oli. Nykyään on samalla alalla hiljaista ja uudet jutut ehtii opetella, eikä muutokset ole kovin isoja. 

Vierailija
31/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi nykyään kaikki kilpailutetaan paremmin ja työvoimaa tulee muistakin maista niin ei ole enää niin vetelää touhua kuin aiemmin

Vierailija
32/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkaköpin aamu alkoi ammoin kahvittelulla 8-9.30. Klo 10.30-13 pitkä (kosteakin välillä) lounas. 13.30-14.30 iltapäiväkaffeet. Klo 16 jo kotosalla.

Oi niitä aikoja! Kiitos, Urkki!

Vierailija
33/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lukunsa on se, että toimistoissa käytettävät ohjelmat ovat monimutkaistuneet.

Olen aloittanut työurani 80-luvun alkupuolella, enkä voi tätä ihan täysin allekirjoittaa. Minusta monimutkaistuneet on väärä sana. Ne ovat monipuolistuneet. Ennen komentoja piti antaa näppäimistöltä. Ensimmäiset tekstin käsittelyohjelmat olivat sangen yksinkertaisia kyllä käyttää, mutta niistä myös puuttui moni hyöydllinen ominaisuus, mitä nykyisissä on.   En tietenkään käytä kaikki ohjelmistoja, jotain piirto-ohjelmistoa, drivea, officea, cad-ohjelmia, jotain ammattiohjelmia joiden nimi ei nyt osalle sano kuitenkaan mitään ja paria ohjelmaa, jotka on luotu itse makroilla em. pohjille eli itse laadittuja ohjelmia. Firmoillahan on omia ohjelmia ja hyvät ohjelmoijat tekevät niistä käyttäjäystävällisiä, mutta it-porukan ylimielisyyden takia käyttäjäystävällisyys on heille kirosana. Heillä on tarve päteä ja siksi tehdää piruillessaan vaikeammin kuin voisi, jotta pääsevät sanomaan että "sä et osaa, mä olen parempi, mun pitää taas neuvoa".    Olen toiminut tavallisissa toimistotöissä, atk-tukihenkilönä aikaan jollon tätä nimitystä vielä käytettiin sekä nykyään olen suunnitteluinsinööri, kuulemani mukaan pidetään osaavana alallani. 

Osa nykyisten ohjelmien ongelmista johtuu siitä, että ne on tehty huonosti. Office-ohjelmistot olivat huipussaan ehkä versioissa 2007 tai 2010 Sen jälkeen kun ei enää keksitty parannuksia, alettiin piilottaa ominaisuuksia, kun muutakan ei keksitty. Kun minun sukupolveni on eläkkeellä, niin teille(?) nuorille tuodaan uusina hienoina ominaisuuksina ne, mitä nyt on poistettu, eli apinaa koijataan. 

Vierailija
34/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihmetellyt kun vielä 1970n -luvulla Telellä oli oma rakennusporukka vetämään linjoja ja heillä oli oma bussi kuljettajineen. Mitä tämä kuski päivän teki sillä aikaa kun muut veti linjaa? No odotteli että päivä loppuu

Vierailija
35/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen ihmetellyt kun vielä 1970n -luvulla Telellä oli oma rakennusporukka vetämään linjoja ja heillä oli oma bussi kuljettajineen. Mitä tämä kuski päivän teki sillä aikaa kun muut veti linjaa? No odotteli että päivä loppuu

Ennen oli paremmin.

Vierailija
36/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennusala se huippua olikin, ei haitannut vaikka pienessä sievässä oli hommissa eikä haitannut jos tupakanmittaisia taukoja piti tuon tuostakin. Nyt toki korjataan näitä tuloksia vielä pitkään

Vierailija
37/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuudella toki meni hyvin kun Neuvostoliitosta tuli aina viisivuotistilaukset ja sinne meni sellainen kura mikä ei länteen olisi mitenkään mennyt kaupaksi. No se ilo loppui 1980 -luvun lopussa

Vierailija
38/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika entinen ei koskaan enää palaa, kaipaan sitä niin...

Vierailija
39/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teollisuudella toki meni hyvin kun Neuvostoliitosta tuli aina viisivuotistilaukset ja sinne meni sellainen kura mikä ei länteen olisi mitenkään mennyt kaupaksi. No se ilo loppui 1980 -luvun lopussa

Oliko se hyvä vai huono asia?

Vierailija
40/61 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 jatkaa. 
Lisäksi suhtautuminen kahvi- ja tupakkataukoihin on muuttunut. Jos virallisesti päivässä on yksi 10 min kahvitauko, se oikeasti tarkoittaa yhtä max 20 min kahvitaukoa, eikä enää kahta ihan niin pitkää kahvitaukoa kuin tietty porukka haluaa/kehtaa pitää.

Useat työpaikat ovat nykyään savuttomia ja mahdolliset tupakkatauot kuuluu leimata ulos. Ei enää niin, että jotkut voivat hengata tupakalla ihan kohtuuttoman suuren osan työajastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme