Olenko ainoa tässä maassa ehkä koko maailmassa jolle riittää 2000 nettopalkka KAIKKEEN
Ei tulisi mieleenkään valittaa tai vaatia lisää, minulla on kiva asunto, auto, koira, ruokaa, harrastuksia, teknologiaa yms.
Ja kaikki parin tonnin palkalla, silti moni valittaa ettei 3000 palkka riitä mihinkään.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Riittää helposti.
Minä tein budjetin suurin piirtein tuolla summalla (2050,00 EUR), koska jätän yrityspuolen tulot yhtiöön sisään.
Vuokra sis. sähkö ja vesi 750Netti, kotivakuutus, pienet kodin hankinnat 200
Ruoka ja päivittäistavarat 300
Autokulut 500
Harrastukset ja huvit 300
Näistä autokulut ovat yläkanttiin koska aina voi tulla korjauksia. Mutta laitan aina bensakulujen jälkeen ylijäävän osuuden kakkostilille. Nyt siellä on 3200.
Mitkä olen havainnut tärkeiksi asioiksi?
Älä hanki kallista autoa. Ajelen muutaman tonnin Toyotalla ja se on hyvä.
Älä hanki uutta jos et tarvitse, äläkä hanki kallista jos et tarvitse. Esimerkiksi kalis puhelin ei ole halpaa parempi. Elektroniikan jatkuva uusiminen on kallista. Sitten taas hyvät kengät ovat paremmat kuin halvat, tai monta paria halpoja.
Matkustelu maksaa. Jos on pakko päästä ulkomaille aina kuin mahdollista, niin sitten hyväksyt pihistelyn ympäri vuoden.
Aina ei tarvitse olla 100% mukavuuksia. Jos käyt teatterissa, kauniina kesäiltana voit kävellä kotiin taksin sijasta. Rahaa palaa sillä asenteella, että "kerran kun lähdetään jonnekin niin sitten ei pihistellä".
Opettele laittamaan ruokaa ja suunnittele ostokset niin ei tule hävikkiä.
Miksi tämä on saanut alapeukkuja? Minusta asiallinen kirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa. Mulle tulee palkkaa 1800-2000e kuussa. On kiva tilava okt miehen kanssa + maksan myös pientä vuokraa keskusta-asunnosta väliaikaisesti. On harrastuskoiria, hyvä auto jne. Kaikki mitä haluan löytyy, ja silti säästöön menee kuukaudessa 300-1000e.
Ja jos vaikka se koira sairastuisi ja ell maksaisi kymppitonnin, niin voisin maksaa sen niistä säästöistä helposti tietenkin :) Tiedän, että palkkani on pieni, mutta rakastan työtäni enkä kaipaa elämääni mitään lisää. Jos palkka olisi suurempi, menisi vain säästöön enemmän, tuskin muuttaisin mitään. Ne säästöt sitten turvaavat vanhuutta jos sinne asti elän, jos kuolla kupsahdan niin ne on testamentattu esylle.
ts. miehesi rahoittaa elämääsi.
No kyllä ainakin täällä Espoossa oletus on että sulla on kaikille kolmelle lapselle antaa oma asunto. Toisille ei vuokraa makseta, se olisi typerää.