Olenko ainoa tässä maassa ehkä koko maailmassa jolle riittää 2000 nettopalkka KAIKKEEN
Ei tulisi mieleenkään valittaa tai vaatia lisää, minulla on kiva asunto, auto, koira, ruokaa, harrastuksia, teknologiaa yms.
Ja kaikki parin tonnin palkalla, silti moni valittaa ettei 3000 palkka riitä mihinkään.
Kommentit (85)
Ehkä olen sitten outo itsekin, mutta olen kärvistellyt pelkillä tuilla ja keikkatöillä niin pitkään että vakaa 2000e kuukausitulo vaikuttaisi ihan valtavalta luksukselta. Tuostahan jäisi säästöönkin vaikka kuinka paljon!
Vierailija kirjoitti:
Valittaminen on helpompaa kuin asioiden hyväksyminen
Ja fiksuinta on asioiden muuttaminen paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olet pienipalkkainen nainen joka ei välitä että naisen euro on 80 snt.
Mikä saavutus tuokin on että tyytyy vähempään?
Se että on tyytyväinen, on ainoa onnellisuuden mitta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä saavutus tuokin on että tyytyy vähempään?
Kiitollisuus ja materiaalinen kohtuullisuus ei ole elämässä mitenkään "vähemmän", vaan päinvastoin. Miksi pitäisi koko ajan hamuta lisää, valittaa ja olla tyytymätön kaikkeen?
Itselleni kaikki tienestit yli 1300 euroa kuukaudessa veisi viimeisetkin stressit toimeentulon riittävyydestä, erittäin hyvin pärjäisin. 2000 e/kk olisi minulle jo todellista luksusta ihan bruttonakin. En nimittäin koe minkaanlaista tarvetta asua valtakunnan kalleimmilla asuinalueilla pääkaupunkiseudulla valittamassa asumisen kalleutta.
Suomessahan tuollainen 2000 e tienaava maksaa niin vähän veroja että niillä veroilla ei tämä maa pysy pystyssä. Hän käyttää enemmän veroilla maksettuja palveluita kuin maksaa niistä. Eli elää vielä välillisillä tukirahoilla.
Tietysti silti sata kertaa parempi kuin kokonaan tuen varassa olevat.
Sehän riippuu missä asuu ja miten. Jos on terve , ei ole harrastuksia, autoa, ei matkusta eikä ylipäänsä käy missään eikä tee mitään niin eihän sitä rahaa kulu.
Ap:lta tosin unohtui mainita että puoliso maksaa suurimman osan kuluista ja tienaa tuplat 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saavutus tuokin on että tyytyy vähempään?Huomaatko itse miten puhut, kukaan ei ole maininnut mistään saavuttamisesta mutta se oli ensimmäisenä sinulla mielessä.
Puhuin onnellisuudesta eli siitä mikä ihmiselle riittää. Totta kai saa haluta enemmän ja jopa tavoitella sitä, mutta se ei saa tai ainakaan pitäisi olla tae onnellisuudesta.
Ap
Eri. Olen asunut 16 neliön kämpässä ja 250 neliön omakotitalossa, molemmissa olen ollut onnellinen. Raha tuo turvaa ja helpottaa elämää muttei yksistään takaa onnellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saavutus tuokin on että tyytyy vähempään?Se että on tyytyväinen, on ainoa onnellisuuden mitta.
Tämä lause voi olla juuri se mikä selittää suomalaisten korkean onnellisuuden kansainvälisissä mittauksissa. Me olemme onnellisia jo silloin kun olemme tyytyväisiä.
Pärjään itsekin 2000 eurolla kuukaudessa vaikka käteen tulee jotain 6600 euroa. Vuokraan menee 1500 euroa, ruokaan noin 350 euroa, matkakorttiin 75 euroa ja muuhun jää 75 euroa. Lisää tuloja tulee satunnaisesti Torista kun myy itselle tarpeetonta ja viime aikoina on kaupaksi mennyt mm. vanha puhelin 30 euroa, kattila 100 euroa, pyörän ohjaintanko 20 euroa. Aika vähällä rahalla pärjää kun on säästäväinen.
Helppo hommahan on tommosilla jättituloilla ökyillä. Ruokaakin voi oikein ostaa !
Minulla ei ole autoa (oma valinta, koska haluan testata autonta elämäntapaa ja voinko olla tyytyväinen siihen) ja elän ihan riittävän hyvin tonnilla kuussa. Tällä hetkellä vieläpä vuokralla, kun omisusasunto (senkin ostin hyvin edulliseen hintaan alueelta, jota ihmiset tässä kaupungissa vieroksui ja ihan turhaan, vieroksuvat vian ennakkoluulojensa vuoksi) on sellaisessa rempassa ettei siellä voi asua. Kunhan remppa valmistuu, niin samalla summalla pärjään vielä paremmin, koska jää noin satanen enemmän kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt 2000 euron palkasta 100000 euroa. Olen asunut pienessä alle 400 euron yksiössä 20 vuotta. En juuri ole matkustellutkaan. Rahaa menee säästöön koska miksi sitä sinkkuna tuhlaamaan.
Minä tykkään sinkkuna matkustella, käydä ravinoloissa, konserteissa, festareilla ja muissa maksullisissa tapahtumissa. Tykkään asua kauniissa kodissa kivalla alueella. En ymmärrä miten sinkkuus vaikuttaisi tähän? Oikeastaan enemmän menee sinkkuna rahaa kun ei ole ketään jakamassa asumisen kuluja.
Sinkkuus vaikuttaa siten, että ei tarvitse kysyä keneltäkään muulta, mitä tehdään, mitä syödään, missä asutaan ja miten paljon mikäkin saa maksaa.
- eri -
Vierailija kirjoitti:
Pärjään itsekin 2000 eurolla kuukaudessa vaikka käteen tulee jotain 6600 euroa. Vuokraan menee 1500 euroa, ruokaan noin 350 euroa, matkakorttiin 75 euroa ja muuhun jää 75 euroa. Lisää tuloja tulee satunnaisesti Torista kun myy itselle tarpeetonta ja viime aikoina on kaupaksi mennyt mm. vanha puhelin 30 euroa, kattila 100 euroa, pyörän ohjaintanko 20 euroa. Aika vähällä rahalla pärjää kun on säästäväinen.
Mihin sitten säästät?
Taidat olla nuori? Onko sulla kiinteistöjä eli rahareikiä, kesämökki, Lapinmökki, peritty maatila, lapsen ensiasunto, vanhempien asunto tai talo, jne
Oikeassa elämässä sitten tulee tällaisia aikuisten ihanuuksia jotka vievät kaiken ajan ja kaikki rahat.
Minullakin riittää.
Ei silti tulisi mieleenikään tyytyä töihin, joista saa sen kaks tonnia nettoa. Olen kouluttautunut sitä varten, että pääsen käyttämään päätäni.
Sitä paitsi on helppo pihistellä silloin, kun sille ei ole todellista tarvetta. Jos koko ajan olisi vain se kaksi tonnia käytössä kaikkeen, mihinkään ylimääräiseen ei oikeasti olisi koskaan varaa. Työttömäksi jääminen tarkoittaisi isoa katastrofia.
Et. Palkka on ihan ok ja riittää kyllä ainakin pk-sedun ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Olet, asuminen söisi summasta jo puolet ja muiden laskujen jälkeen ei jäisi rahaa ruokaan. 3500 netto riittää juuri ja juuri elämiseen.
Sä et asuisi noin kalliisti etkä hommaisin tuollaista määrää laskuja jos tulot olisivat pienemmät. Köyhät tunkii monesta mukaavahan se ei ole mutta eipä ole vaihtoehtoja. Ihmettelen aloitusta. Miksi ei riittäisi? Tuollainen summa 2000€. Kenelle ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Minullakin riittää.
Ei silti tulisi mieleenikään tyytyä töihin, joista saa sen kaks tonnia nettoa. Olen kouluttautunut sitä varten, että pääsen käyttämään päätäni.
Sitä paitsi on helppo pihistellä silloin, kun sille ei ole todellista tarvetta. Jos koko ajan olisi vain se kaksi tonnia käytössä kaikkeen, mihinkään ylimääräiseen ei oikeasti olisi koskaan varaa. Työttömäksi jääminen tarkoittaisi isoa katastrofia.
Häpeä. En ole eläisdäni tienannut 2000€/kk pärjään kun käytän päätäni.
Minä tykkään sinkkuna matkustella, käydä ravinoloissa, konserteissa, festareilla ja muissa maksullisissa tapahtumissa. Tykkään asua kauniissa kodissa kivalla alueella. En ymmärrä miten sinkkuus vaikuttaisi tähän? Oikeastaan enemmän menee sinkkuna rahaa kun ei ole ketään jakamassa asumisen kuluja.