Yksin juominen on merkki vakavasta ongelmasta
Tuo kuvastaa että alkoholi ei ole enää sellainen seurusteluun ja sosiaalisiin tapahtumiin liittyvä juoma, vaan kyseessä on kemiallinen addiktio alkoholin aiheuttamiin muutoksiin aivokemiassa.
Kommentit (102)
En osaa sanoa, mutta ehkä aloittaja tarkoitti sitä, että ihminen juo känniä jatkuvasti yksin säännöllisin väliajoin. En usko, että kyse oli yhden saunaoluen juomisesta. Ihmisillä on paha tapa tahallaan ymmärtää kaikki väärin. Ihme todistelua myös koko ketju täynnä alkoholin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin ja yksinäinen eikö jo opita sen sanan ja tarkoituksen eroa?
Ai täällä missä ihmisarvo lasketaan panokerroissa?
No ilmeisesti se on niin hyvä kun huomautit, toivottavasti joillakin silmät aukesivat ja se ainoa aivosolu taas toimii jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis edes vettä saa juoda yksin?
Se on ongelma, että yksin juodessa ei ole ketään, jonka kanssa voisi alkaa tappelemaan.
ja voi hukkua siihen veteen eikä kukaan ole pelastamassa
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan höpö puhetta. Viinilasi perjantaina raskaan työviikon jälkeen rentouttaa eikä ole seurustelujuoma. Ehkä se ongelma onkin niillä jotka juo seurassa?
Vai yksi lasi rentouttaa. Saa olla aika huono viinapää, jos yhdestä huomaa jotain vaikutusta.
En juo itseäni humalaan koskaan seurassa. Juon yksin kotona. Tätä tapahtuu äärimmäisen harvoin, koska suurperheen äitinä minulla on harvoin tuollaisia hetkiä. Ostan silloin pullon viiniä, jonka juon. Se riittää minulle.
Ja kun teen tuota kerran - kaksi vuodessa, en koe olevani alkoholisti.
Kun hankkii oman ryyppyremmin, niin alkoholiongelmaa ei ole?
Niin monta kertaa juonnut , aikoinaan porukalla ihan ok , en enää käy kapakoissa , ei ole kotibileitä, aika menee ja ikää tulee, nykyaikana helppo kun avaat netin ei tule yksinäinen olo pikku humalassa tännekkin kirjoitan, katson ohjelmia ym ja voin tehdä kävelylenkin ym.
Joillakin on liian paljon edessään
Toiset menneisyyttään irti karistaa
Yksi uinut on kuin kalat vedessä
Ja toinen naapureitansakin aristaa
Mut juodaan viinaa tullaan viisaammiksi näin
Juodaan viinaa
On todellisuus piinaa hetkittäin
Juodaan viinaa tullaan viisaammiksi näin
Vierailija kirjoitti:
Kun hankkii oman ryyppyremmin, niin alkoholiongelmaa ei ole?
Joo ja yleisin syy kuolemaan on kaveri puukottaa joten anna olla, tosin pummina kun elää ja vetää välistä niin usein väistää riitoja.
Nyt on taas aloittajalta höpöpuhetta.
Minä haluan välillä juoda alkoholia. Teen sen kotona yksin, koska:
a) minulla ei ole kavereita, joiden kanssa lähteä mihinkään "illanviettoihin"
b) vaikka olisikin kavereita, ei ole varaa juoda ravintolassa, jossa yhden juoman hinta on lähes 10€
c) ei ole varaa taksiin eikä meillä ole julkista liikennettä. Autolla voisin lähteä lähimpään "paikalliseen" n. 8km päähän, mutta en voisi juoda siellä kun vain vettä tai limua.
Joten miksi ihmeessä lähtisin ravintolaan juomaan vaikka 5 olutta??
Vierailija kirjoitti:
Otetaan sille, kippis!
Joo ja ollaan ihmisiä, kippis vaan sullekkin ja huumoria elämän peliin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika iso red flag samantien. Miksi ei menisi vaikka lenkille tai tekisi jotain hyödyllisempää kuin hommaisi itselleen morkkiksen ja krapulan. Yksin juomisesta tulee ainakin itsellä aina mieleen ongelma, ei siitä pois pääse. Syy on se, että en tunne yhtäkään ihmistä ketä tekisi näin, ellei sillä nimenomaan ole alkoholin kanssa ongelmia.
Treenaan ja lenkkeilen normaalisti 5-6 päivää viikossa (yksin sekin). Jos tuntuu että haluan muutaman niin kai mä saan ne ottaa, en mä voi olla koko ajan juoksentelemassakaan.
Miksi ihmiset keskittyy niin kovin siihen juomiseen, ei kukaan kysy miksi pitää juoda?
Alkoholismi ja muut addiktiot on yleensä seurausta jostain, ei se itse ongelma.
Tää ongelma on edelleen terveysenhuollossakin. Pitäisi olla päihteistä vapaa, ennenkuin hoidetaan mielenterveyttä vaikka ne päihteet on yleensä keino sietää ja hoitaa itseään.
Ja joo, joskus juominen voi olla keino sietää yksinäisyyttä, mutta kukaan ei halua olla juopon seurana eikä tukea kun se yrittää selvistellä. Kaikki pitäisi tehdä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Jossain vaiheessa mä tajusin myös että yksin roskaruoan mättäminen on myös. Siksi lopetin ja teen sitä nykysin vaan silloin kun olen toisten ihmisten seurassa, esim juhlat.
Öööööööh
No riippuu tietty seurasta meneekö mahdollisesti vielä pahemmaksi ongelma. Jos kaverit vetääkin joka päivä, mutta yksin ottaisi vain pari kertaa viikossa. Täytyykö sitten mikään nunnakaan olla, kun kuolla voi vaikka huomenna?
Vierailija kirjoitti:
Sillä seuralla vain peitellään alkoholiongelmaa. Juomispaikka tai seura ei poista alkoholismia. Entäs jos se yksin juova osaa olla seurassa selvinpäin mutta sinä et?
Yksin juova jopa kontrolloi juomistaan enemmän, kun ei vaan silloin kun kaveritkin.
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkästään se että ihminen sanoo juovansa yksin rentoutuakseen kielii ongelmasta. Kenenkään ei pitäisi juoda kännejä rentoutuakseen. Oikea rentoutuminen tulee kävelylenkistä, hyvästä ruoasta ja vaikka luontoon menemällä ja nukkumalla hyvin.
Kaikilla elämä ei ole stressivapaata.
Mulla on krooninen unettomuus mihin ei pelaa kuin lääkkeet tai juominen. Liikun enemmän kuin tarpeeksi ja unettomuuden lisäksi syöminenkin on ongelma, se loppuu kun ahdistus on päällä.
Onko sulla jotain ihan oikeita ja konkreettisia neuvoja mitkä auttaa? Kun syöminen ei auta eikä osaa edes nukkua?
Kun lekuritkin sanoo, että 20 vuoden syömishäiriö ja masennus on tehnyt mahdollisesti pysyviä muutoksia aivokemioihin.
Tuntuu absoluuttisen turhalta selvistellä vaikka ei huvita juodakaan.
Ei tää elämä juomattomuudella ole parantunut.
Ihan tervettä juoda sen mukaan miltä itsestä tuntuu riippumatta siitä mitä muut tekevät.
no vaikka tämä:
Olisin ostanut tänään kauppareissun yhteydessä 8 olutta, jos haluaisin juoda. Maksavat n. 8,5€
Voisin juoda ne kotona rauhoittuen ja samalla tehden omia juttuja. Tiskaan, kuuntelen musiikkia,viikkaan pyykkejä kaappiin.
Jos haluaisin juoda tänään ravintolassa, pitäisi ottaa sinne väh. 20€:n taksi. 5-8 juomaa maksaisi vähintään 40€?? Sitten pitäisi vielä päästä kotiin eli taksi +20€ (jos meidän pikkupaikassa on edes yöllä ajossa). Enkä tunne baarista ketään, en ole sosiaalisesti lahjakas. Eikä ole sellaisia ihmisiä, joille voisi soittaa, että tulepa tänne. Ystävät asuvat yli 100km säteellä.
Aloittaja tekee nyt radikaaleja johtopäätöksiä.
Minä juon pakollisen aamukahvini parhaiten yksin ollessani. Herään aamuisin kun muu perhe vielä nukkuu. Ennen kun lähden töihin. En voisi kuvitellakaan lähteväni kahvilaan, ystävien luo, työpaikalla tms. kahville. Se on minun oma hetkeni.
Ymmärrän, että myös alkoholin nauttiminen voi tuntua samalta. Eikä se ole mitään "alkoholismia" tai muuta sairautta!
Eikö alkoholia juoda juuri sen takia, että siitä tulee hyvä fiilis? Oli sitten seurassa tai yksin. On ihan eri asia olla addiktoitunut alkoholiin kuin käyttää sitä kohtuudella. Oli sitten seurassa tai yksin. Jotenkin kaukaa haettu ongelma tässä. Jos itsellä on ongelmallinen suhtautuminen alkoholiin ei se tarkoita sitä, että kaikilla muillakin olisi ongelma.