Muuttakaa pois pääkaupunkiseudulta
Tulkaa vähän kauemmas kehäteistä. Täällä kukaan ei pissi rappukäytäviin, lastasi ei ryöstetä koulumatkalla ja poliiseilla on vielä voimavaroja puuttua ilkivaltaan. Niin ja asunnot on halvempia. Mikään työpaikka tai titteli ei ole sen arvoinen että pitää pelätä lastensa puolesta.
Kommentit (165)
Mihinkäs sitä kotoaan lähtisi. Talo on maksettu ajat sitten ja pitää arvonsa, koska pelkkä maapläntti sen alla on arvokas. Lisäksi kaikki lapset perheineen on likellä, samoin työpaikat ja harrastuspaikat, on luontoa ja meren läheisyys.
Miksi kaikkien pitäisi olla ja elää kuten AP? Onko vaikea ymmärtää että elämiä on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadin ja landen väliin mahtuu paljon muutakin. Teen reissuhommia, joten näen monenlaista ja moni paikka on tullut tutuksi. Esimerkiksi kaikki Tampereen kehyskunnat ja kaupungit ovat pääkaupunkiseudun vastaaviin verrattuna aivan Lintukotoja, lähes Impiwaaraa. Ei näissä näe huumekauppaa, eikä ihmisiä tuhannen pöllyssä keskellä päivää, toisin kuin Tampereella.
Olen käynyt Orivedellä ja siellä oli kyllä aika erikoisia kulkijoita.
Joskus sitä kutsuttiin Hämeen helvetiksi. Vähän on ollut keikkaa sillä suuntaa, niin en tiedä millaista nykyään, mutta tuskin notkuu narkkeja keskustassa päivällä. Veikkaan myös ettei hirvitä kävellä ehtoolla keskustan läpi kotiin tjsp.
Orivedellä oli kansanopisto jossa oli nuoria "minustatuleevieläjotain" maailmannapa-tyyppisiä nuoria. Useimmat vaan syksystä talveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla vanhat kantasuomalaiset äijät häiriköivät nuoria tyttöjä ihan yhtä lailla. Ei siellä ole poliiseja eikä työpaikkoja.
En tarkoita maaseutua. En muuttuisi maalle itsekään.
Mitä sitten tarkoitit? Jos jotain Lohjaa tai Nummelaa, niin ne vasta pskoja paikkoja ovatkin. Nuorisolla ei ole mitään tekemistä ja sen kyllä arvaa mitä siitä seuraa.
eri
Kaupunkeja tarkoitan Tampere Turku Lahti Hämeenlinna. Jos kauemmas uskaltaa niin jyväskylä ja Kuopio.
Tampere, hah hah, ihan hirveä, muuttunut siis, naapurikunnasta täytyy välillä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vahva tahto muuttaa pk-seudulta pois vuoden kuluttua. Täällä Vantaalla meidän lähialue on pilattu tuomalla isot määrät päihde_käyttäjiä eri asuntoloihin. Tuossa kadulla sitten pyörivät sekaisina. Kamalaa katsottavaa ja pelottavaa. Kiitos kaupungin johdolle on alue pilattu. Tosiasia.
Miksi pois pk-seudulta? Miksei vaikka Graniin? En muutenkaan ymmärrä miksi ylipäänsä valita asunto Vantaalta, jos ei kestä sosiaalista monimuotoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Stadin ja landen väliin mahtuu paljon muutakin. Teen reissuhommia, joten näen monenlaista ja moni paikka on tullut tutuksi. Esimerkiksi kaikki Tampereen kehyskunnat ja kaupungit ovat pääkaupunkiseudun vastaaviin verrattuna aivan Lintukotoja, lähes Impiwaaraa. Ei näissä näe huumekauppaa, eikä ihmisiä tuhannen pöllyssä keskellä päivää, toisin kuin Tampereella.
Nokia Tampereen kyljessä on ainakin vielä amiksempi versio Keravasta. Jossain Pirkkalan Peressä rannalla on varmasti kiva asustella, jos on jaksamista ja rahaa kulkea aina taksilla. Kehyskuntien ongelma myös Tampereella on se, että jos haluaa tehdä jotain muuta kuin istua sisällä tai pihalla, niin se on oma operaationsa.
Skuutit ja wolttimopot ajaa jalkakäytävillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vahva tahto muuttaa pk-seudulta pois vuoden kuluttua. Täällä Vantaalla meidän lähialue on pilattu tuomalla isot määrät päihde_käyttäjiä eri asuntoloihin. Tuossa kadulla sitten pyörivät sekaisina. Kamalaa katsottavaa ja pelottavaa. Kiitos kaupungin johdolle on alue pilattu. Tosiasia.
Miksi pois pk-seudulta? Miksei vaikka Graniin? En muutenkaan ymmärrä miksi ylipäänsä valita asunto Vantaalta, jos ei kestä sosiaalista monimuotoisuutta.
Ei saatana, sosiaalinen monimuotoisuus!
Uusiokieltä suoraan punavihreästä aivopesulaitoksesta.
Osa Suomen kansasta on aidosti sekaisin päästään, joukkohypnoosin uhreja.
Ei kiitos. Asuin 10 vuotta muualla Suomessa ja olen erittäin onnellinen kun pääsin takaisin pk-seudulle. En täältä lähde enää minnekään. Ei täällä kukaan pissi rappukäytävään ja koulukin on niin vieressä, että ei tuossa matkassa mitään ehdi tapahtua. Ei ole edes autoteitä matkan varrella että tarvitsisi pelätä lasten turvallisuuden puolesta, elleivät sitten keksi hukuttautua järveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on myös pöljää maksaa nii paljon asumisesta.
60-luvun kerrostalokaksion hinnalla saa Tampereen lähikunnista uuden omakotitalon uima-altaalla.
Lopeta valehtelu. Edes jostain Orivedeltä et saa uutta ok-taloa alle 200 tonnin, Lempäälästä tai Pirkkalasta vielä vähemmän.
Eikä Lauttasaaresta saa kaksiota alle 200 tonnin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on myös pöljää maksaa nii paljon asumisesta.
60-luvun kerrostalokaksion hinnalla saa Tampereen lähikunnista uuden omakotitalon uima-altaalla.
Lopeta valehtelu. Edes jostain Orivedeltä et saa uutta ok-taloa alle 200 tonnin, Lempäälästä tai Pirkkalasta vielä vähemmän.
Eikä Lauttasaaresta saa kaksiota alle 200 tonnin
Niin, koska koko pk-seutu onkin yhtä kuin Lauttasaari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla vanhat kantasuomalaiset äijät häiriköivät nuoria tyttöjä ihan yhtä lailla. Ei siellä ole poliiseja eikä työpaikkoja.
En tarkoita maaseutua. En muuttuisi maalle itsekään.
Mitä sitten tarkoitit? Jos jotain Lohjaa tai Nummelaa, niin ne vasta pskoja paikkoja ovatkin. Nuorisolla ei ole mitään tekemistä ja sen kyllä arvaa mitä siitä seuraa.
eri
Pk-seudulta muuttaneena uuslohjalaisena en ymmärrä tätä väitettä, ettei nuorisolla olisi mitään tekemistä.
Lohjalla voi harrastaa urheilua (esim. yleisurheilu, lätkä, jalkapallo, koripallo, kamppailulajit, uinti, melonta, yms.), parkouria, tanssia (pari eri tanssikoulua, löytyy streetdancestä tankotanssiin jaa moderniin), ratsastusta, on kuvataidekoulua, koiraharrastusta, partiota, musiikkiopisto, iso kirjasto, roolipelitoimintaa, jäähalli, hyvä uimahalli johon tullaan kauempaakin, iso järvi jossa veneilymahdollisuudet ja paljon uimarantoja, on urheilukenttää, ulkoliikuntapaikkoja, padelia, rantalentistä, skeittipuisto, maastopyöräreittejä & lenkkeilyeittejä, frisbeegolf-rata, golf-kenttä, jopa pieni kauppakeskus jossa nuoriso hengailee heille tyypilliseen tapaan :D On kahviloita, ravintoloita, leffateatteri, teatteri, laavuja ja retkeilypaikkoja, motocross-rata ja varmasti joku vielä unohtui. On festari, jossa mainstream-esiintyjiä ja keikkapaikka jossa muuta, joskin enemmän metalli/ punk -kategoriaa.
En tiedä mikä se mystinen tekeminen sitten on, joka täältä puuttuu, Ateneum ja Kaupunginteatteri...? Jos ahdistaa, niin bussilla pääsee Helsinkiin vajaassa tunnissa ja autolla nopeammin.
Taitaa olla vanhempien ja nuorison mielikuvituksen puutetta, jos ei täältä löydä tekemistä. Oma kokemus on, että päihdeongelmat näkyivät pk-seudulla katukuvassa huomattavasti räikeämmin, Lohja tuntuu oikein lintukodolta, ja ero vain kasvaa. Toki täällä on yksittäisiä levottomia vuokrataloja, kuten joka paikassa. Ja korkeakoulutettuja täällä on vähän, joka saattaa toki jotakuta ahdistaa ja tuntua "junttimaisuudelta", sen ymmärrän ja se lienee makuasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin mutta pitäisi olla töitä sitten siellä. Ei työttömyys houkuta.
Olisi ihana heräillä maalaismaisemissa jossain rannikkoseudulla. Juoda kesäaamuisin aamukahvit pihalla, kuunnellen tuulen huminaa ja lintujen laulua. Nauttia auringon lämmössä ja raikkaasta maalais-/meri-ilmasta
Niin, ja mitäs sen jälkeen kun ne sumpit on juotu? Kun jollain pitää useimpien tavallisten sukankuluttajien elääkin. 100% etätyötä on tarjolla harvalle.
Kauheaa jos elämä on noin työnteosta kiinni. Itse irtauduin oravanpyörästä viisi vuotta sitten. Panin pystyyn oman konsulttiyrityksen ja otan toimeksiantoja juuri niin paljon kuin huvittaa. Muutin länsirannikolle ja keskityn uuden talon remontoimiseen ja veneilyyn.
Kyllä töitä ja elämää on muuallakin kuin Hgissä/pk-seudulla.
En ole koskaan asunut pääkaupunkiseudulla, joten ei tarvitse sieltä pois muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin mutta pitäisi olla töitä sitten siellä. Ei työttömyys houkuta.
Olisi ihana heräillä maalaismaisemissa jossain rannikkoseudulla. Juoda kesäaamuisin aamukahvit pihalla, kuunnellen tuulen huminaa ja lintujen laulua. Nauttia auringon lämmössä ja raikkaasta maalais-/meri-ilmasta
Niin, ja mitäs sen jälkeen kun ne sumpit on juotu? Kun jollain pitää useimpien tavallisten sukankuluttajien elääkin. 100% etätyötä on tarjolla harvalle.
Kauheaa jos elämä on noin työnteosta kiinni. Itse irtauduin oravanpyörästä viisi vuotta sitten. Panin pystyyn oman konsulttiyrityksen ja otan toimeksiantoja juuri niin paljon kuin huvittaa. Muutin länsirannikolle ja keskityn uuden talon remontoimiseen ja veneilyyn.
Kyllä töitä ja elämää on muuallakin kuin Hgissä/pk-seudulla.
Hienoa! 👍
Vierailija kirjoitti:
2000 luvun stadi on maailmakylässä ihmisten asuttama persereikä josta varakkaat ihmiset ovat väkivallan ja häiriköinnin vuoksi lähteneet.
Kun tällaista lukee täällä kantakaupungissa ja katselee ympärilleen ei voi kuin nauraa. Joo, ihan hirveän köyhää väkeä ja kauhean vaarallista! Huomaa kyllä että et ole Helsingissä käynyt etkä tunne kaupunkia lainkaan.
Kemi on väkilukuun suhteutettuna Suomen väkivaltaisin isompi kaupunki. Pienissä kunnissa löytyy vieläkin enemmän väkivaltarikoksia väkilukuun suhteutettuna kuin Kemissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 luvun stadi on maailmakylässä ihmisten asuttama persereikä josta varakkaat ihmiset ovat väkivallan ja häiriköinnin vuoksi lähteneet.
Kun tällaista lukee täällä kantakaupungissa ja katselee ympärilleen ei voi kuin nauraa. Joo, ihan hirveän köyhää väkeä ja kauhean vaarallista! Huomaa kyllä että et ole Helsingissä käynyt etkä tunne kaupunkia lainkaan.
Katselen ikkunastani näkymää Isolleroballe. Likaista ja epäsiistiä, viikonlopun roskat korjaamatta pois. Kadulla liikkuu lähinnä eteläaasialaisen näköisiä perhekuntia, juoppoporukoita ja nuorempaa väkeä, joka ulkoasustaan päätellen (esim tyttö paljain jaloin, poika paksussa toppatakissa) nauttii muutakin kuin tulilientä. Wolt ja Foodora omivat kadun pyörillään. Näkymä ikkunasta on ankea. Ihmiset terasseilla jotenkin syrjäytyneen ja masentuneen oloisia, nukkavieruja tai oudosti pukeutuneita. Sellainen glamour ja luxus, joita on tottunut näkemään Rooman tai Pariisin ostos- ja kävelykaduilla, loistaa poissaolollaan. Kadunvarren liikkeet ovat kiinni, vain pitsakebab-ravintoloiden mainoslakanat tuovat väriä katukuvaan. Ihmiset pysähtyvät ihailemaan osto- ja myyntiliikkeen ikkunassa olevia nukkavieruja esineitä. Olutta juodaan muovituopeista ja kahvia pahvimukista R-kioskin edustalla.
Tällainen on minun Stadini vuonna 2026 kesäkuussa.
Helsingissä ei ole vanhaa alkuperäistä kaupunkikulttuuria, kuten Turussa.
Sinä et taida saada persuja kauas päästäsi. Aamusta iltaan, persu persu persu, persu persu persu..