Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"

Vierailija
06.06.2026 |

Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.

Kommentit (377)

Vierailija
161/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eduskunta hyväksyi potkulain."

https://yle.fi/a/74-20200730

Vierailija
162/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien mukana hyvinvointivaltion nousu ja tuho. Heille tuli neuvolat, lapsilisät, edut lisääntyivät vuosivuodelta, kunnes 1990-luvun lama-aika tuli. Siitä lähtien etuja on hiljalleen karsittu. Nyt on jo neuvolat ja koulutkin romutettu. Kaikesta muusta leikataan, mutta eläkkeisiin ei saisi koskea.

Olen syntynyt 1950. Äiti synnytti kotona 12 lasta. Neuvolassa en ole käynyt kertaakaan, pakolliset rokotukset sain, kun terveyssisar kiersi kylillä ja ilmoitettiin missä talossa hän oli kylän lapsia rokottamassa. Lopu sitten alaluokilla koulussa. 

Kotoa muuti  16-vuotiaana, kun sain työpaikan. Asuin kaverin kanssa vuokralla pienessä hellahuoneessa. Palkka riitti just vuokraan ja ruokaan. Eikä sossusta menty muuttoavustusta hakemaan. Kotoa ja sukulaisilta saatiin heteka ja vanhat patjat, vuokraisäntä toi vanhan pikku pöydän. Äiti antoi 2 lautasta, lusikan, haarukan ja veitsen ja vanhan kattilan. Ja sitten kaikista tärkein, vanhemmat sisarrukset antoivat ihan uuden herätyskellon, että herään ajoissa töihin.

Että helpolla oon päässyt, eläkkeelle pääsin 63- vuotiaana, yli 40 vuotta raskasta työtä, eläke vähän pari sataa yli tonnin. 

Miten pitkä aika tuosta työelämästä työttömänä, pakkohakukyykytettävänä ja samalla ravaamassa jollain "cv" kurssilla koska jotenkin kummasti olet unohtanut edellisten 5 kurssin jälkeen miten cv kirjoitetaan työkkärin mielestä? Palkattomia orjatöitä unohtamatta. 

Nolla päivää ilmeisesti, joten selvästikin olet elänyt jokseenkin mukavan ja nyt varakkaan elämän eläkeläisenä kohtuu isolla eläkkeelläsi. 

Mielestäsi siis pari sataa yli tonnin eläke on hyvä????,,,Salli mun nauraa.Etpä kyllä taida olla tosissasi?

Ottaen huomioon massiivisesti nykysukupolvia isommat eläkekertymät niin tuo on täysin oma valintasi jos olet roikkunut jossain alipalkatussa duunissa. Mahdollisuudet sinulla on ollut vaikka mihin, ja se tässä on se pointti. Nykysukupolvilla ei ole edes mahdollisuuksia samalla kun eläkeläiset valittaa että lisää pitää saada kaiken entisen päälle vielä.

Te jätätte tuleville sukupolville todella karseaan kuntoon päästetyn romuläjän perinnöksi, ja vielä valitatte niille uusille sukupolville että teillä on vaikeeta. + äänestätte jokaista korjausehdotusta vastaan. 

No johan on paksua!!!!!Nimenomaan ei ollut mahdollisuuksia vaikka mihin.Jostain pienviljelijäperheistä ei todellakaan lähdetty noin vain opiskelemaan,ei ollut opintotukea tai asumistukea.Lainaa sai jos löysi jostain varakkaan takaajan.Voisit tutustua vaikkapa tekoälyn avulla Suomen historiaan ennenkuin auot päähäsi vanhemmille tuon ajan eläneille.Ja jonkun ne huonommin palkatut tytötkin on pitänyt tehdä,ei kaikki voi olla johtajia.Minä en ole osallinen yhteenkään hallituksen päätökseen enkä ole ollut estämässä nyky sukupolvien kouluttautumista ja työelämään pääsyä.

Ukkini oli tehdastyöläinen ja mummi oli kotirouva. Jotenkin kummasti sekä faija että setä onnistuivat hankkimaan korkeakoulutuksen. Toisella on omistusasunto Helsingin kantakaupungissa ja toisella liki kartano lähempänä kotiseutuja.

Jos suurten ikäluokkien edustaja ei ole pärjännyt, kyllä syy on laiskuudessa, tyhmyydessä tai todella huonossa säkässä. Viimeistä varten on hyvinvointivaltio, mutta itsepä olette sen alasajoa EK:n toimesta äänestäneet vuosikymmenet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ovat hyvä esimerkki tästä nauttijasukupolvesta. Kaiken ovat saaneet elämässä helposti ja halvalla. Osoittavat kiitollisuuttaan ja tyytyväisyyttään elämäänsä haukkumalla ja arvostelemalla minun elämästäni KAIKEN, kun yritän millenniaalina rakentaa elämää ja luovia tässä rajusti muuttuneessa maailmassa.

Mikä saa vanhemman haukkumaan lapsiaan? Ihmettelen näin lapsena ja vanhempana itsekin.

Ehkä tuon kirjoittajan kannattaisi katsoa peiliin.Itse katkaisisin välit tuollaiseen.

Vierailija
164/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025

www.tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Vierailija
165/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös nykysukupolvet kovalla työllä maksavat eläkkeitä.

Ja nykysukupolvella on omat haasteensa, mitä taas aiemmat eivät ole kokeneet. Esim. työelämän sirpaleisuus. Pätkätyöt. Ja työttömyys vaikka olisi kuinka korkeakoulututkinto. 

Vierailija
166/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työt ovat hankaloituneet huomattavasti viimeisen 10-15 vuoden aikana. 40-50 luvulla syntyneet ovat päässeet käytännössä todella helpolla.

Heidän vanhempansa olivat sankarisukupolvi. Pullamössöt kiittivät vanhempiaan itsenäisyyden pelastamisesta ja jälleenrakennuksesta jo nuorina muunmuassa hurahtamalla kommunismiin. Sama sukupolvi käyttäytyy tänä päivänäkin ylimielisesti ja törkeästi, käyttää kamalaa kieltä toisista ihmisistä koska "minulla on oikeus", ymmärtää kuitenkin kaiken maailman Jari Sillanpäitä ja muita ahdistelijoita, ja ylipäänsä käyttäytyvät niinkuin omistaisivat maailman. Ei tietenkään kaikki, mutta semmoinen ihmeellinen sokeus on tuossa sukupolvessa todella yleistä.

Jari Sillanpäähän on 60- luvulla syntynyt. Ja "pullamössösukupolvi" syntyi sen jälkeen.

Vierailija
167/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun alussa eläkekertymä alkoi vasta 23 vuotiaana. Ehdin tehdä monta vuotta töitä ilman kertymiä. No, se on mennyttä, mutta kuitenkin hyvä muistaa.

Vierailija
168/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa koulupudokkaalta, osaakohan edes lukea muuta kuin emojia. Suosittelen kertaamaan historiaa, jos onnistut tavaamaan.

Vierailija
169/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahne sukupolvi onnistui isäkapinassaan tuhoamaan hyvinvointiyhteiskunnan. Ei mikään vähäpätöinen saavutus.

Mitä minä olen ahnehtinut? .eläkeläinen

Kaiken mahdollisen. Ei ole kateellisempaa kuin eläkeläinen, aina ollaan itselle kinuamassa. Nyt kun täälläkin on lapsille ja nuorille puisto ruokailu, eläkeläiset kitisee kun eivät saa. Kun menee vahingossa kauppaan klo 19-20 välillä siellä on eläkeläisiä seisomassa kärryt täynnä aletuotteita, ettei vaan kukaan muu niitä saa jne. Anoppi lentää kohta asunnostaan kun parveketupakointi kiellosta huolimatta polttaa parvekkeella 

Vierailija
170/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
171/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien mukana hyvinvointivaltion nousu ja tuho. Heille tuli neuvolat, lapsilisät, edut lisääntyivät vuosivuodelta, kunnes 1990-luvun lama-aika tuli. Siitä lähtien etuja on hiljalleen karsittu. Nyt on jo neuvolat ja koulutkin romutettu. Kaikesta muusta leikataan, mutta eläkkeisiin ei saisi koskea.

Olen syntynyt 1950. Äiti synnytti kotona 12 lasta. Neuvolassa en ole käynyt kertaakaan, pakolliset rokotukset sain, kun terveyssisar kiersi kylillä ja ilmoitettiin missä talossa hän oli kylän lapsia rokottamassa. Lopu sitten alaluokilla koulussa. 

Kotoa muuti  16-vuotiaana, kun sain työpaikan. Asuin kaverin kanssa vuokralla pienessä hellahuoneessa. Palkka riitti just vuokraan ja ruokaan. Eikä sossusta menty muuttoavustusta hakemaan. Kotoa ja sukulaisilta saatiin heteka ja vanhat patjat, vuokraisäntä toi vanhan pikku pöydän. Äiti antoi 2 lautasta, lusikan, haarukan ja veitsen ja vanhan kattilan. Ja sitten kaikista tärkein, vanhemmat sisarrukset antoivat ihan uuden herätyskellon, että herään ajoissa töihin.

Että helpolla oon päässyt, eläkkeelle pääsin 63- vuotiaana, yli 40 vuotta raskasta työtä, eläke vähän pari sataa yli tonnin. 

Miten pitkä aika tuosta työelämästä työttömänä, pakkohakukyykytettävänä ja samalla ravaamassa jollain "cv" kurssilla koska jotenkin kummasti olet unohtanut edellisten 5 kurssin jälkeen miten cv kirjoitetaan työkkärin mielestä? Palkattomia orjatöitä unohtamatta. 

Nolla päivää ilmeisesti, joten selvästikin olet elänyt jokseenkin mukavan ja nyt varakkaan elämän eläkeläisenä kohtuu isolla eläkkeelläsi. 

Mielestäsi siis pari sataa yli tonnin eläke on hyvä????,,,Salli mun nauraa.Etpä kyllä taida olla tosissasi?

Ottaen huomioon massiivisesti nykysukupolvia isommat eläkekertymät niin tuo on täysin oma valintasi jos olet roikkunut jossain alipalkatussa duunissa. Mahdollisuudet sinulla on ollut vaikka mihin, ja se tässä on se pointti. Nykysukupolvilla ei ole edes mahdollisuuksia samalla kun eläkeläiset valittaa että lisää pitää saada kaiken entisen päälle vielä.

Te jätätte tuleville sukupolville todella karseaan kuntoon päästetyn romuläjän perinnöksi, ja vielä valitatte niille uusille sukupolville että teillä on vaikeeta. + äänestätte jokaista korjausehdotusta vastaan. 

No johan on paksua!!!!!Nimenomaan ei ollut mahdollisuuksia vaikka mihin.Jostain pienviljelijäperheistä ei todellakaan lähdetty noin vain opiskelemaan,ei ollut opintotukea tai asumistukea.Lainaa sai jos löysi jostain varakkaan takaajan.Voisit tutustua vaikkapa tekoälyn avulla Suomen historiaan ennenkuin auot päähäsi vanhemmille tuon ajan eläneille.Ja jonkun ne huonommin palkatut tytötkin on pitänyt tehdä,ei kaikki voi olla johtajia.Minä en ole osallinen yhteenkään hallituksen päätökseen enkä ole ollut estämässä nyky sukupolvien kouluttautumista ja työelämään pääsyä.

Ukkini oli tehdastyöläinen ja mummi oli kotirouva. Jotenkin kummasti sekä faija että setä onnistuivat hankkimaan korkeakoulutuksen. Toisella on omistusasunto Helsingin kantakaupungissa ja toisella liki kartano lähempänä kotiseutuja.

Jos suurten ikäluokkien edustaja ei ole pärjännyt, kyllä syy on laiskuudessa, tyhmyydessä tai todella huonossa säkässä. Viimeistä varten on hyvinvointivaltio, mutta itsepä olette sen alasajoa EK:n toimesta äänestäneet vuosikymmenet.

Sama pätee nytkin.Toisilla on talot ja autot kun luuserit vaan ulisee ja kadehtii,saamattomia ja lauskoja kun ovat..Mikä estää nuorempia äänestämästä,eikö jaksa?

Vierailija
172/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45 vuotiaana jäin työttömäksi, sitten vain pätkätöitä. Kyllä välillä olin työharjoittelussakin. Olin sitten varalla muutamissa paikoissa, soittivat silloin  kun tarvitsivat tuuraajaa tai oli muuten kiirettä. Piti olla aina valmiina lähtöön. Tässä vastaus sinulle, joka arvelit työuraani tasaiseksi.

Tämä kirjoitus oli vastaus kommenttiin 97/156.

Vierailija
173/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös nykysukupolvet kovalla työllä maksavat eläkkeitä.

Ja nykysukupolvella on omat haasteensa, mitä taas aiemmat eivät ole kokeneet. Esim. työelämän sirpaleisuus. Pätkätyöt. Ja työttömyys vaikka olisi kuinka korkeakoulututkinto. 

No pitää katsoa, että tänne ja tähän maailmanaikaan syntyminen on onnenkauppaa. 

Vierailija
174/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, potkulaki ja vuoden työsopimukset ilman perustetta  koskevat myös sairaaloita ja hoitokoteja. Että eläkeläisillä varmaan vaihtuu hoitajat kohta vuoden välein.

Vierailija
175/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yli 30 vuotta eläkkeellä olleiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011615394.html

Systeemi jossa eläkkeellä ollaan yhtä pitkään kuin työelämässä kaatuu yksinkertaisesti omaan mahdottomuuteensa.

Jään eläkkeelle syksyllä ja olen ollut työelämässä 45 vuotta.empä luulet että tulen olemaan eläkkeellä samaa aikaa

Vierailija
176/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Systeemi jossa eläkkeellä ollaan yhtä pitkään kuin työelämässä kaatuu yksinkertaisesti omaan mahdottomuuteensa.

Eli kaikki sairaseläkkeet pois nuorilta,kummasti alkaa määrä vähenemään.862

Vielä 90-luvulla sairaseläkkeelle pääsi kun vaivautui hakemaan. Todella moni suurten ikäluokkien edustaja on lokotellut sairaseläkkeellä nelikymppisestä asti, jos polvea on joskus vähän kolottanut.

Vierailija
177/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahne sukupolvi onnistui isäkapinassaan tuhoamaan hyvinvointiyhteiskunnan. Ei mikään vähäpätöinen saavutus.

Mitä minä olen ahnehtinut? .eläkeläinen

Kaiken mahdollisen. Ei ole kateellisempaa kuin eläkeläinen, aina ollaan itselle kinuamassa. Nyt kun täälläkin on lapsille ja nuorille puisto ruokailu, eläkeläiset kitisee kun eivät saa. Kun menee vahingossa kauppaan klo 19-20 välillä siellä on eläkeläisiä seisomassa kärryt täynnä aletuotteita, ettei vaan kukaan muu niitä saa jne. Anoppi lentää kohta asunnostaan kun parveketupakointi kiellosta huolimatta polttaa parvekkeella 

Kateus on aina yhtä huvittavaa.Mene töihin niin ei ole niin paljon aikaa kytätä muita .

Vierailija
178/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eduskunta hyväksyi potkulain."

https://yle.fi/a/74-20200730

Potkulakihullu !!!!?!

Vierailija
179/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toukokuussa tuli yleistuki työmarkkinatuen ja peruspäivärahan tilalle.

Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

Vierailija
180/377 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jään eläkkeelle syksyllä ja olen ollut työelämässä 45 vuotta.empä luulet että tulen olemaan eläkkeellä samaa aikaa

Näille yksinkertaisille on turha selittää mitään,ei ne tajua.Siksi ovat niin kateellisia kun itse eivät pärjää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi