Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"

Vierailija
06.06.2026 |

Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.

Kommentit (1639)

Vierailija
1461/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu on nyt myynyt perikunnan asuntoa vuoden sisarensa kanssa.

Eikö pitänyt tulla 100 000 työpaikkaa vai miten se meni?

Taitaa olla aika toistaitoinen se sun tuttusi,minä ja sisareni myytiin perikunnan asunto kahdessa kuukaudessa.Ei laitettu mitään kiskurihintaa ja moni oli kiinnostunut.Paras tarjous hyväksyttiin ja siinä se😄

Se nyt riippuu ihan, missä se asunto sijaitsee. Me myytiin 10 vuotta sitten siskon kanssa faijan asuntoa yli vuoden, pakko oli sitten myydä halvemmalla, mitäperunkirjoitusten arvio oli, kun sähkönsiirtolasku ja vastike juoksi koko ajan.

Siinä se taas nähty verottajan verenhimoinen mielivalta. 

Vierailija
1462/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä tuo kansakoulu on niin vaikea asia? Kansakoulu kesti 8 vuotta, tavallista oli kansakoulu 6 vuotta ja 2 vuotta kansalaiskoulua. Kansalaiskoulu oli ihan pakollinen osa kansakoulua. Senjälkeen sai kansakoulun päättötodistuksen.

Kunnilla kuitenkin oli valta järjestää tuota kansalaiskoulua resurssiensa mukaan. Niinkin myöhään kuin 1961 kotinunnassani käytiin kansakoulua 7 vuotta ja kuntakeskuksessa puolen vuoden "soppakoulu" eli kotitalousopetusta. Toinen puoli ikäluokasta syyslukukauden, toinen kevätlukukauden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin, olen yksi niistä, joka jättää perinnöksi omakotitalon. Onneksi tämä on alueella, jossa hinnat ovat ihan OK. Olen yrittänyt pitää talon kunnossa, katto on uusittu, panelit katolla ja ikkunatkin uusittu. Keittiö on alkuperäinen, mutta siinä ei näy kulumisen merkkejä ja muutenkin toimii hyvin. Perilliset tietysti myy talon ja ostaja panee keittiön ja kylpyhuoneet uusiksi, joten niitä ei minun kannata uusia. Tämä on fakta, jonka olen todennut. Naapurissa on useampi talo vaihtanut omistajaa ja uusi asukas on heti uusinut keittiön ja kosteat tilat, vaikka myyjä on vain muutama vuosi sitten uusinut. Kalusteet pitää integroida ja kaksi tiskikoneita on pakko olla. Kylppärissä kaksi suihkua, siis ihan järjetöntä, mutta näin se kuitenkin menee.

Onkohan se jokin meemi joka moniin uuden, siis itselleen uuden mutta jo ikääntyneen, asunnon hankkijoihin on iskenyt kun pakkomielteisesti tuollaisia remppoja ja uusimisia niin usein tehdään. 

Kun itse hankin huoneiston, niin heti oltiin puhumassa että nythän sä voit pistää sitten uudet tapetit. Vastasin että "no en varmasti". 

Vierailija
1464/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin, olen yksi niistä, joka jättää perinnöksi omakotitalon. Onneksi tämä on alueella, jossa hinnat ovat ihan OK. Olen yrittänyt pitää talon kunnossa, katto on uusittu, panelit katolla ja ikkunatkin uusittu. Keittiö on alkuperäinen, mutta siinä ei näy kulumisen merkkejä ja muutenkin toimii hyvin. Perilliset tietysti myy talon ja ostaja panee keittiön ja kylpyhuoneet uusiksi, joten niitä ei minun kannata uusia. Tämä on fakta, jonka olen todennut. Naapurissa on useampi talo vaihtanut omistajaa ja uusi asukas on heti uusinut keittiön ja kosteat tilat, vaikka myyjä on vain muutama vuosi sitten uusinut. Kalusteet pitää integroida ja kaksi tiskikoneita on pakko olla. Kylppärissä kaksi suihkua, siis ihan järjetöntä, mutta näin se kuitenkin menee.

Onkohan se jokin meemi joka moniin uuden, siis itselleen uuden mutta jo ikääntyneen, asunnon hankkijoihin on iskenyt kun pakkomielteisesti tuollaisia remppoja ja uusimisia niin usein tehdään. 

Kun itse hankin huoneiston, niin heti oltiin puhumassa että nythän sä voit pistää sitten uudet tapetit. Vastasin että "no en varmasti". 

Yksi työkaveri hommasi kanssa puolisonsa kanssa asunnon. Ekaksi tehtiin tää keittiön täysremontti, hinta kait jotain 30 tonnia tms. Vuoden päästä nää oli jo myymässä sitä asuntoaan ja piti ostaa talo jostain kehyskunnasta. Ja ei tarvitse paljoa arvailla mikä taas kerran oli eka remontti: keittiö mutta tällä kertaa hintaa tuli isommalle keittiölle ja isommille muutostöille väliseiniin yms. joku 50 tonnia. 

Vierailija
1465/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tuo kansakoulu on niin vaikea asia? Kansakoulu kesti 8 vuotta, tavallista oli kansakoulu 6 vuotta ja 2 vuotta kansalaiskoulua. Kansalaiskoulu oli ihan pakollinen osa kansakoulua. Senjälkeen sai kansakoulun päättötodistuksen.

Kunnilla kuitenkin oli valta järjestää tuota kansalaiskoulua resurssiensa mukaan. Niinkin myöhään kuin 1961 kotinunnassani käytiin kansakoulua 7 vuotta ja kuntakeskuksessa puolen vuoden "soppakoulu" eli kotitalousopetusta. Toinen puoli ikäluokasta syyslukukauden, toinen kevätlukukauden.

Jos jopa kuuskymppiset on käyneet käytännössä peruskoulun (6 + 3 vuotta) ja ehkä lukio / ammattikoulun (+3 vuotta) niin onhan tuo vanha systeemi ihan erilainen vaikkei oikeastaan niin erilainen olekaan. 

Suomen entinen systeemi muistuttaa esim. harry potterin koulunkäyntiä. Eli ensin tää perusopetus kansakoulussa (5 vuotta? 6?) sitten 6-7 vuotta tylypahkaa eli oppikoulua suomeksi sanottuna. Ja ne joilla ei ollut kykyjä tylypahkaan/oppikouluun kävi jotain lisäkoulua muutaman vuoden.

Huomiona että briteissä perusopetus alkaa aiemmin kuin suomessa eka luokka, eli harry oli ilmeisesti 6 vuotta normikoulussa ennen tylypahkaa. 

Vierailija
1466/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kunnan soppakoulu oli oikea tylypahka. Johtajaopettaja ja  samalla kotitalouden opettaja oli kiukkuinen ja ilkeäsuinen nainen. Sitä pelättiin jo etukäteen. Itselle ei jäänyt pahoja muistikuvia, olin ehkä vähän lellikki kun olin itse kiltti ja hyväoppinen tai säälittävän arka.

Minusta hän oli silloin vanha nainen, kookas ja parrakas mutta ällistyksekseni kuoli vasta joskus 2010-luvulla 100-vuotiaana. Eli oli noin neljäkymmentä silloin.

Vierailija
1467/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asuntoa myymässä, pintaremontin tarpeessa. Kaikki puhuu, uusi keittiö niin menee kaupaksi. Se on kuitenkin vasta 15 vuotta  ja siisti, mutta väri kirsikkapuuviilua .

Itse taas näkisin seinät, lasten julisteiden yms jälkiä täynnä tärkeämpänä.

Vierailija
1468/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 1940-1950 -luvuilla syntyneet nimenomaan rakensivat nykyistä hyvinvointiyhteiskuntaa. Heidän työuransa aikana Suomi kehittyi maatalousvaltaisesta yhteiskunnasta teollisuus- ja palveluyhteiskunnaksi, hyvinvointivaltiota laajennettiin merkittävästi, koulutusjärjestelmää uudistettiin, esimerkiksi peruskoulu otettiin käyttöön, kaupunkien kasvu, teollistuminen ja vientitalouden vahvistuminen kiihtyivät, Suomi vaurastui ja modernisoitui voimakkaasti 1960–1990-luvuilla.

Vierailija
1469/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölämmitysasunnot menevät purettavaksi. Niissä on liian kallista asua.

Vierailija
1470/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sun vielä kerran kirjoittaa tuo.

Oletko hullu vai muuten vajaaälyinen.

Vierailija
1471/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lapsesta asti vihannut lesboja, negroja ja vassareita.

Äärimmäisen oikein ja luonnollista!

Viha tuhoaa niin paljon, ennen kaikkea vihaajan omassa mielessä. Rakastetaan mieluummin!

konservatiiviuskis

Vierailija
1472/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukematta ensimmäistä sivua pitemmälle, voin kertoa että minä 1958 syntynyt olen tehnyt töitä 13-vuotiaasta alkaen kerryttämättä eläkettä, samoin keskikoulun ja lukioaikaiset ja kesätyöni eivät ole kerryttäneet eläkettä, eivätkä monet sen jälkeisetkään pienet työpätkät (viiikonloput, joululomat jne) opiskelessani. Olen todellakin "rakentanut" tätä maata 52 vuotta ennen eläkkeelle jäämistäni, maksanut jokaisesta markasta ja eurosta veron, todellakin kantanut korteni kekoon. Kehtaat provo vielä sanoa, että olen päässyt helpolla ja saanut rusinat pullasta, ehei, en ole ja se "pullakin" on monesti ollut kovaa jälkiuunileipää.

Kiitos palveluksistasi sinulle!

Saako kysyä, et mitä luokkaa eläkkeesi on?

Vierailija
1473/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jokseenkin typerää kiistellä siitä, kuka tätä maata on rakentanut.  Hyvänen aika, tätä maata on rakennettu aikojen alusta asti.

Jo 1800-luvulla oli meillä oli toimiva yhteiskunta.  Eikä väheksyä voi aiempiakaan vuosituhansia.  

Mutta 1800-luvulla meillä alkoi jo tavallisella kansallakin olla mahdollisuuksia.

Minun vanhempani joutuivat kokemaan monivuotisen sodan ja sen tuhot.  Pakkohan heidän oli jälleenrakentaa, mutta ei tämä rakentaminen heidän aikaansa päättynyt, vaan heidän lapsensa, nämä nykyiset eläkeläiset on sitä jatkaneet ja kehittäneet koko ajan.  

Minä tein työni vuosina 1973-2015, ja koko sen ajan oman alani työtä ja palveluita kehitettiin aina vain toimivimmiksi  ja laajennettiin.  Oman pienen osamuruseni olen siis minäkin sitä ollut tekemässä, että se nykyään on tässä mitassa ja toimii hyvin.  Aina on tietysti kehitettävää, koska maailma muuttuu.  

Työn ulkopuolella olen toiminut muulla tavoin yhteiskunnan hyväksi ihan vapaaehtoishommina ja  kyllä sillä on vaan merkityksensä ollut, jonkun nekin asiat oli hoidettava.

En katso, että olisin vain laiskotellut ja nostanut palkkaa.  En tarvitse kiitoksia, minähän tein vain työni niin kuin ihmisten pitää tehdä.  Mutta en ansaitse myöskään halveksuntaa, että en muka olisi ollut millään lailla hyödyllinen mihinkään suuntaan.  

Maksan minä edelleen verojakin ja loppuun asti hoidin vanhan äitini, ettei häntä tarvinnut minnekään laitokseen laittaa.  Lapsenlapseni hoidin esimerkillisesti, vaikka itse sen sanoinkin.  Niin paljon he minulla olivat.  Jotkut ihmiset luuli minua niiden äidiksi, kun aina oli joku niistä kanssani.  

Mitä pirua tässä vielä pitäisi tehdä?

Vierailija
1474/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölämmitteiset asunnot jäävät perikuntien riesaksi.

Vierailija
1475/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntokauppa ei kåy. Etuoven hinnoissa ei ole otettu huomioon hallituksen tekemiä heikennyksiä. Asuntoja ei saa noilla hinnoilla myytyä.

Vierailija
1476/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat sisaren kanssa maksaa puoliksi perintöasunnon lämmityksen ja muut kulut.

Vierailija
1477/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret ja Sommalit ovat tämän maan rakentaneet!

Mummoni aikanaan kantoi tiiliä selässään rakennustyömailla kerroksiin oli silloin lähes 70 vuotias...

Ottakaas mallia kolmekymppisiksi koulun penkillä istujat.

Vierailija
1478/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleekin sähköllä  olemaan normi. Hah tietämättömät hah. 

Maaseutu talot ja mökit ovat pian kysyttyjä! Jos ei kiinnosta kysyntää ja kykyä löytyy itä rajan takaa koska siellä on kesä ja vapaaakan paikkoja ostavia paljon. Suomal osa on pilannut maan imagoa uskomalla ukraina valheisiin. 1970 80 luvulla sadat tuhannet suomalaiset kävivät Venäjän matkoilla.

Sitten aivopestiin EU ja vihaamaan valheilla. Tyhmät uskoivat ja kuvittelevat. 

Vierailija
1479/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani syntyivät köyhiin perheisiin vuonna 1950. Kuitenkaan kummallakaan ei ollut ikinä ruuasta pulaa. Oli koko suku syöttämässä. Kesätöitä sai kysymällä ja palkat oli kesä töissäkin hyviä sen ajan hinta tasoon nähden. Muuttivat Helsinkiin, opiskelivat ja menivät töihin virkamiehiksi toinen kunnalle ja toinen valtiolle. Pääsivät työelämässä todella helpolla koko työuransa. Nyt saavat hyvää eläkettä.

Minun vanhempani ovat fiksuja ja tietävät tasan tarkkaan olevansa onnekkaampia kuin vanhempansa tai lapsensa. En siedä yhtään niitä kyseisen ikäluokan ihmisiä jotka kehtaavat arvostella nuorempia joilla ei ole ollut samoja mahdollisuuksia.

Minä tein kesätöitä teininä mansikka pellolla kurapalkalla. Töistä on aina saanut taistella. On joutunut kouluttautumaan uudestaan kun kokonaisia aloja on mennyt alas. Teen töitä aivan eri tahdilla kuin laiska ikäluokka ja tahti vaan kovenee vuosi vuodelta. Turha unelmoida valtion virkamiehen suoja työpaikasta jossain diipadaapa virastossa pyörittämässä. papereita. Olen kyllä tienannut ihan hyvin ja pärjännyt mutta todella kovalla taistelulla. Toisin kuin vanhempani.

Vierailija
1480/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi työkaveri hommasi kanssa puolisonsa kanssa asunnon. Ekaksi tehtiin tää keittiön täysremontti, hinta kait jotain 30 tonnia tms. Vuoden päästä nää oli jo myymässä sitä asuntoaan ja piti ostaa talo jostain kehyskunnasta. Ja ei tarvitse paljoa arvailla mikä taas kerran oli eka remontti: keittiö mutta tällä kertaa hintaa tuli isommalle keittiölle ja isommille muutostöille väliseiniin yms. joku 50 tonnia. 

Suomalainen keittiö remppa mania on ihan legendaarinen. Tuliteriä keittiöitä laitetaan uusiksi kun pitää saada "oman näköinen". Ymmärtäisin jos olis heillä ylimääräistä rahaa mutta nämä vauhkot teettävät keittiönsä velkarahalla.