Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"

Vierailija
06.06.2026 |

Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.

Kommentit (1639)

Vierailija
1441/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan vuokraa taloa. Kela maksaa lämmitykseen vain 46 euroa kuukaudessa.

ei sillä ihan kuutioo puuta saa, mutta riittäs koko vuodelle hyvin.

Vierailija
1442/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta ensimmäistä sivua pitemmälle, voin kertoa että minä 1958 syntynyt olen tehnyt töitä 13-vuotiaasta alkaen kerryttämättä eläkettä, samoin keskikoulun ja lukioaikaiset ja kesätyöni eivät ole kerryttäneet eläkettä, eivätkä monet sen jälkeisetkään pienet työpätkät (viiikonloput, joululomat jne) opiskelessani. Olen todellakin "rakentanut" tätä maata 52 vuotta ennen eläkkeelle jäämistäni, maksanut jokaisesta markasta ja eurosta veron, todellakin kantanut korteni kekoon. Kehtaat provo vielä sanoa, että olen päässyt helpolla ja saanut rusinat pullasta, ehei, en ole ja se "pullakin" on monesti ollut kovaa jälkiuunileipää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisesta 400 euroa pois kuukaudessa joten ehdottomasti lämmityksen pitää kuulua vuokraan. Sähkölämmitys asunto on kallis, sellaista ei vuokrata.

Vierailija
1444/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti

- suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka."

www.uusisuomi.fi/uutiset/a/2f026c55-71eb-4b3d-aab3-acfe9cec8a93

Pienet on sitten palkat jos töistä ei tienaa kuin 2200 brutto joka on keskieläke.

Tarkkoja on ihmiset kun kuitenkin 300 neliön omakotitaloja nousee tännekin uusille okt-taloalueille. Lapsilta ei vermettä puutu.

Koulunkäyntiavustaja saa 1300 netto kuukaudessa palkkaa.

Onkostas kaikki palkansaajat nykyään koulunkäyntiavustajia? Ymmärrän kyllä että nykysukupolvet on niitä tarvinnut.

Kaupan alan osa-aikatöissä saa aika saman, kun tekee 30 h joka viikko vuorotöitä.

Ja saapi vielä vähemmän, jos tekee 10 h viikossa, eikö? ;D 

Jep ja hallitus leikkasi sovitellusta puolet pois sekä poisti lapsikorotukset.

Just, ja eduskunta löi leiman päälle, että kyllä sopii. ;D    SDP on vaatinut lisääkin leikkauksia tälle vaalikaudelle.

Vierailija
1445/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukematta ensimmäistä sivua pitemmälle, voin kertoa että minä 1958 syntynyt olen tehnyt töitä 13-vuotiaasta alkaen kerryttämättä eläkettä, samoin keskikoulun ja lukioaikaiset ja kesätyöni eivät ole kerryttäneet eläkettä, eivätkä monet sen jälkeisetkään pienet työpätkät (viiikonloput, joululomat jne) opiskelessani. Olen todellakin "rakentanut" tätä maata 52 vuotta ennen eläkkeelle jäämistäni, maksanut jokaisesta markasta ja eurosta veron, todellakin kantanut korteni kekoon. Kehtaat provo vielä sanoa, että olen päässyt helpolla ja saanut rusinat pullasta, ehei, en ole ja se "pullakin" on monesti ollut kovaa jälkiuunileipää.

Toivottavasti et laittanut rahojasi sähkölämmitysasuntoon. Sellaista ei halua enää kukaan.

Vierailija
1446/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskunnassa suurin osa kansanedustajista kuuluu hallituspuolueisiin.

Vierailija
1447/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ovat hyvä esimerkki tästä nauttijasukupolvesta. Kaiken ovat saaneet elämässä helposti ja halvalla. Osoittavat kiitollisuuttaan ja tyytyväisyyttään elämäänsä haukkumalla ja arvostelemalla minun elämästäni KAIKEN, kun yritän millenniaalina rakentaa elämää ja luovia tässä rajusti muuttuneessa maailmassa.

Meillä toisinpäin. Omat vanhempamme tekivät molemmat 46 vuotta töitä. Eivätkä valittaneet koskaan. Elivät säästäen, mutta ei nuukaillen.

Nyt he ovat ansaitulla eläkkeellä ja hoitavat terveyttään kuntoillen. Äiti ja iskä lenkkeilevät joka päivä, he ovat hoikkia ja virkeitä vanhuksia. Poimivat metsistä marjat ja sienet meillekin kun itse ei jakseta marjastaa. 

Meillä lapsilla on huomattavasti helpompi elämä kuin vanhemmillamme. Ollaan kiitollisia heille.

Vierailija
1448/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölämmitys asunto on järkyttävän kallis. Ei sellaista voi vuokrata. Pitää ostaa ruokaakin ja sekin on kallistunut.

Vierailija
1449/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus halusi jostain syystä, että sähkölämmitys asuntoja ei vuokrata ja leikkasi tuet.

Vierailija
1450/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja rivitalo-asuntoja, mutta sähkölämmitys niin ei vuokrata niitä. Liian kallista.

Vierailija
1451/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivoja rivitalo-asuntoja, mutta sähkölämmitys niin ei vuokrata niitä. Liian kallista.

Tuttava sanoi, että järkyttävän isoja sähkölaskuja noissa. 

Vierailija
1452/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrataan kerrostalo-asuntoja vaan, missä kaukolämpö mikä kuuluu vuokraan. Jää ruokarahaa.

Vierailija
1453/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mitä nykysukupolvet sitten valittaa jos hekin ovat nauttijan roolissa?

Itse en kuulu näihin kumpaakaan sukupolveen, joten turha haistatella.

Täällähän vingutaan harva se päivä, ettei oo rahhaa ku 28 senttiä ja sillä pitäs pärjätä kuun loppuun. Töissä käynti tympii, koska hulluhan se on joka töitä tekkee, kun veronmaksajat elättää muutenkin. 

Itse oli itsensä elätettävä 40- ja 50- lukulaisten. 

Vierailija
1454/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ainakin eläkemaksujen keräämisessä on eroa

Vierailija
1455/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölämmitys asunnot ei ole meille köyhille työttömille. Ne on liian kalliita asua.

Vierailija
1456/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitä nykysukupolvet sitten valittaa jos hekin ovat nauttijan roolissa?

Itse en kuulu näihin kumpaakaan sukupolveen, joten turha haistatella.

Täällähän vingutaan harva se päivä, ettei oo rahhaa ku 28 senttiä ja sillä pitäs pärjätä kuun loppuun. Töissä käynti tympii, koska hulluhan se on joka töitä tekkee, kun veronmaksajat elättää muutenkin. 

Itse oli itsensä elätettävä 40- ja 50- lukulaisten. 

Joka työpaikkaan on satoja jopa tuhansia hakijoita. Sähkölämmitys asunnot on rikkaille, niitä ei vuokrata.

Vierailija
1457/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, että maksaa kodinkoneista aiheutuvat sähkölaskut. Mitään sähkölämmitys asuntoa ei vuokrata, ne on rikkaille.

Vierailija
1458/1639 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää, että maksaa kodinkoneista aiheutuvat sähkölaskut. Mitään sähkölämmitys asuntoa ei vuokrata, ne on rikkaille.

Ruokakin on järkyttävän kallista nykyään.

Vierailija
1459/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen joka on tehnyt 40+ vuoden työ putken on osaltaan ollut rakentamassa tätä maata. Erityisesti yksityissektorin väki, jonka ansiosta rahaa on Suomeen saatu.

Erityisesti julkisen sektorin väki, joka on kouluttanut ne yksityiten alojen ihmiset ja rakentanut infran, josta yksityissektori hyötyy.

Et sinä saa tästä maasta kokoomuksen rakentamaa millään. Kokoomushan verisesti vastusti jopa peruskoulua! Kokoomus haluaa tällä hetkellä tappaa vanhat, sairaat ja köyhät ja estää opiskelun muilta kuin oman tuloluokkansa heikkolahjaisilta kakaroilta.

Ei sillä tavoin pieni ja vähäväkinen maa ole maailman kärkeen noussut vaan nimenomaan laajalla ja kaikille mahdollisella koulutuksella.

Onpas ollutkin hyvä koulujärjestelmä! Ei osata lukea, ei kirjoittaa, ei laskea, ei ymmärretä luettua ja luokalta toiselle siirrytään armovitosilla. Tosi hyvä on ollut. Heikko oppilasaines vetää fixummatkin osaamattomuuteen. Taso on laskenut jo 10 vuotta. 

Nimenomaan. 

Entinen kansakoulu- ja oppikouluväki ovat suurimman nousun aikaansaaneet. Peruskouluhulinasta selviytyvät vain kaikkein lahjakkaimmat. 

Vierailija
1460/1639 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomea on rakennettu jokaisella vuosikymmenellä sodan päättymisestä alkaen. 1940-luvulla syntyneet tulivat työelämään 1960-luvulla ja 1950-luvulla syntyneet 1970-luvulla ja niin edelleen.

Kyllä sen työelämän aloitti useimmat jo viimeistään 16 vuotiaana. Kansakoulu kesti neljä vuotta, kansalaiskoulu toiset neljä vuotta. Sen jälkeen töihin.

'Sen jälkeen töihin' 

Tai etenkin -66 vaalien jälkeen demarivetoisen Paasion-Koiviston hallituksen päästyä vauhtiin muutto Ruotsiin, joillakin jopa Australiaan asti.